Lui zenuwstelsel veroorzaakt PMS

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Lui zenuwstelsel veroorzaakt PMS

Bericht door MacM »

Lui zenuwstelsel veroorzaakt PMS
Uitgegeven: 20 december 2007 10:22

Het premenstruaal syndroom (PMS) wordt mogelijk veroorzaakt door een 'depressief' zenuwstelsel.

Japans onderzoek laat zien dat PMS in verband staat met een sterk afgenomen activiteit van het autonome zenuwstelsel. Dit stelsel reguleert onder meer de bloeddruk en de darmactiviteit. Hoe erger vrouwen last hebben van PMS, hoe minder actief het zenuwstelsel bleek te zijn.

De wetenschappers onderzochten 62 vrouwen met PMS. Vooral in de laatste dagen voor de menstruatie bleek het autonome zenuwstelsel niet goed te werken. Deze bevindingen kunnen helpen bij het vinden van een betere behandeling.

PMS komt voor bij veel vrouwen, maar is bij sommigen zo erg dat het dagelijkse functioneren daardoor niet goed meer mogelijk is. Klachten zijn ernstige buikpijn, rugpijn, hoofdpijn en misselijkheid.


http://www.nu.nl/news/1363190/151/Lui_z ... t_PMS.html
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik heb juist het tegenovergestelde
bij mij werkt mijn zenuwstelsel tegen elkaar in
het is mij uitgelegt door mijn arts het ene gedeelte werkt te hard en het andere te langzaam
kwadranten syndroom heet het kent iemand dit
soms slaat mijn zenuwstelsel op hol
met gevolg diree hoge bloeddruk misselijk
en dan ben ik behoorlijk beroert
ik begrijp er nog steeds niets van
ik heb dit overgehouden na mijn baarmoederverwijdering
en vlak erna die beroerte
toen was ik 34 nu bijna 68 dus best lang al
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik heb al altijd heel erg last gehad van PMS, soms tot 2 weken voor de menstruatie maar ik heb niet de indruk dat mijn zenuwstelsel dan niet of te weinig werkte, integendeel.
ik was continu hypernerveus, hartkloppingen, nachten aan een stuk niet slapen en dan als climax migraine.

dit heeft jaren mijn leven bepaald, of beter gezegd verknoeid. mijn gynaecoloog vergeleek het met een auto waarvan het alarm te scherp afgesteld stond. als die onder een boom stond en er viel een blaadje af op de auto ging het alarm af. vreselijk gewoon.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ook dit heeft met je zenuwstelsel te maken ik heb ook ritme storingen en migraine het zenuwstelsel die leid zijn eigen weg en doet soms rare dingen
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Tja, wat moet ik er op zeggen. Ik heb ook PMS, vooral nu ik geen pil meer gebruik heb ik al twee weken van te voren klachten. Maar mijn zenuwstelsel is dan niet echt traag!! Net het tegenovergestelde. Ook ben ik dan handiger, vindingsrijker, reageer ik beter, dus.......het gaat blijbaar niet bij iedereen op!! Misschien alleen bij Japanse vrouwen?? :P
Gast

Bericht door Gast »

ook hier pms, na jaaaaren geleden sterilisatie, al weer jaaaren aan de pil door pms, dus dat is wel frustratie, na allerlei homeopatische middelen gebruikt te hebben(hielp allemaal maar voor even)dus weer de pil, en deze hielp ook niet echt. maar na enkele maanden thyrax voor mijn te traag werkende schildklier(hormonen!) geen last meer( zeer pijnlijke opgezette borsten)
nu dus sinds kort tijdens 1e dag menstruatie zeer pijnlijke rug en buik, zijn eigenlijk weeen.
moet volgende week weer ongesteld worden, hoera met kerst!, en als ik dan weer last heb, dan weet ik, zal het elke maand wel weer prijs zijn.....
maar ja die term lui zenuwstelsel vind ik weer zo denigrerend, van ach valt allemaal wel mee, beetje lui, net als een beetje moe zijn.
geef wel toe, moet het artikel nog lezen, is het nu een beetje te laat voor
groetjes
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

@Alie: wat ik via moeders en tantes/ zussen weet is dat een baarmoederverwijdering alleen al kan zorgen voor dodelijke vermoeidheid voor de rest van je leven.
Verder houdt mijn kennis hier als man op.
Behalve dan met honden, een kruising retriever en munsterlander die wel 17 is geworden, maar sinds de verwijdering van baarmoeder op haar 9e door K, nooit meer de oude is geworden.
Een levenslustige hond die gek was op stokken verloor haar pit en werd rustiger/ cq ouder.
Dus dat heeft een enorme impact.
Arjen
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

arjen
dat klopt inderdaad ik ben nooit meer de oude geworden ik was pas 34
en toen die beroerte erna .er word tenslotte iets weggehaald wat nog functioneerd ,dat kan nooit goed zijn
en marion ik heb ook hormonen daarna gehad
omdat mijn borsten pijnlijk en opgezet waren
en dat heeft wel bij mij geholpen
maar bij mij was mijn zenuwstelsel helemaal in de war door dit alles en beschadigt
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, ik ben ook mijn baarmoeder weggehaald toen ik 39 was, maar ik heb mijn eierstokken nog, dus PMS is gebleven .....

en die pijnlijke borsten had ik ook, vreselijk soms, niet te harden, weken aan een stuk. Maar hormonen ervoor heb ik nooit genomen, ik had me laten steriliseren ervoor al omdat ik niet tegen de pil kon. dus hormonens slikken is absoluut uit den boze voor mij, afstaan was de boodschap .....

leve de menopauze dus .....
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Een dik jaar geleden nog geprobeerd met een andere pil, maar dit was helemaal niet te harden. Nog meer pijn aan mijn borsten!!
Heb niet alleen maar pijnlijke borsten, maar mijn bh's zitten dan ook flink krapper, vreselijk!! Vanaf de menstruatie wordt dit gelukkig weer normaal. Eigenlijk zwelt mijn hele lichaam dan op, ik houd dan super veel vocht vast, ook in mijn buik, bah!!!
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, scheelt minstens een maat in kleren hé, en 1 à 2 kilo in gewicht, allemaal vocht ......
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik zie de feestdagen al niet echt zitten, ben nu al helemaal opgezwollen!! :P Haha
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik had niet echt hormonen toen want ook ik kan er niet tegen
wat ik wel kreeg dat weet ik niet meer, maar ook ik hield vocht vast en mijn bloedruk werd hoger ,en ook een gedeelte van mijn eierstok was blijven zitten, ik kwam dus op mijn 34 in de overgang ik gebruik dus meer dan dertig jaar plastabletten gelukkig minder dan in het begin toen twee per dag nu twee in de week
maar mijn overgang was best heftig samen met die m,e en de rest
maar ik heb het overleeft sterkte
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

tussen alle cvs miserie door heb ik precies niet echt veel last van mijn menopauze ttz, ik weet nooit wat ik van wat heb. is het nu door cvs of door menopauze, zo veel dingen zijn bij beiden hetzelfde, vermoeidheid, spierpijn, hartkrampen, zweten, grieperig, ontstoken ogen etc.

dus troost ik me nu met de gedachte dat ik na de menopauze misschien een aantal dingen niet meer zal hebben, waarvan ik dacht dat ze cvs waren maar die in feite door menopauze kwamen :D
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik hoop het voor je greta
een heleboel dingen komen van de m.e
alleen de erge opvliegers ben ik kwijt en het hevige transpireren
ik transpireert nog wel maar veel minder. maar de rest heb ik nog steeds
maar mischien dat het met jou beter gaat
ik heb een beschadigt zenuwstelsel door de beroerte,s die geeft ook problemen ik duim voor je dat het bij jou over gaat
groetjes alie
Plaats reactie