'Therapie verhelpt moeheid na kanker'

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

'Therapie verhelpt moeheid na kanker'

Bericht door MacM »

http://www.nu.nl/news/1361805/151/%27Th ... er%27.html :



'Therapie verhelpt moeheid na kanker'
Uitgegeven: 19 december 2007 12:17
NIJMEGEN - Gedragstherapie helpt driekwart van de genezen kankerpatiënten binnen een half jaar van hun vermoeidheidsklachten af.

Dat stelt psycholoog Marieke Gielissen in een onderzoek waarop ze donderdag 17 januari promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Zonder de gedragstherapie heeft driekwart van de mensen die hun kanker hebben overleefd na drie jaar nog steeds ernstige klachten.

Gielissen noemt als verklaring voor de vermoeidheidsklachten onder meer angst dat de ziekte terugkomt en een slecht slaap- en waakpatroon.

(c) ANP
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ik weet niet wat de kankerpatiënten voor behandelingen hebben ondergaan (kort/lang; intensief of alleen een operatie), maar ik vind het opvallend dat ook hier weer zo ong. hetzelfde percentage genezen patiënten uitkomt als in hun studie naar CVS en CGT (75% vs 70%).
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Juist ja!!!
Wel is het zo, als je de moet laat zakken, dan gaat het je niet beter!!!
Positief blijven denken werkt ook positief.
Maar of ze dat met cgt bedoelen hier??? :lol:
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Positief blijven is goed. Maar die psychologische onderzoeken wantrouw ik een beetje, twee vrienden van mij zijn psychologen; ik heb een beetje een beeld gekregen hoe zij te werk gingen. En dat was vrij amateuristisch.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Psychologie is geen exacte wetenschap. Er zijn zelfs wetenschappers die vinden dat psychologie, sociologie en economie maar afgeschaft moeten worden of in ieder geval flink aangepast.


@Shavonne: CGT is niet zozeer positief denken, maar foute gedachten (zoals: ik kan ook niks meer door mijn ziekte) en foute leefpatronen (altijd maar druk druk druk) aanpakken.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

MacM
Ik mocht van de psychologe niet zeggen/denken dat een wandeling naar het park niet meer ging. Dat moest ik dus gewoon maar proberen. Maar ik had al een paar keer ervaren dat het voor mij te lang lopen was. En de laatste 800 meter geen bankje om op uit te rusten.
Ik kan toch moeilijk op straat gaan zitten, toch.

Ik vond dus zelf dat dit niets te maken had met foutief denken maar met de realiteit waar ik iedere dag tegenaan liep.
Ach, laat ik er maar over op houden, ze bedoelde het goed dacht ik zo.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ik zeg ook niet dat ze het bij het juiste eind hebben.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

MacM

Neem me niet kwalijk zo bedoelde ik het ook niet.
Ik denk dat ik op het moment een beetje allergisch reageer op psychologen enz.
Misschien hebben ze het in sommige gevallen wel bij het juiste eind.
Ik zou het niet weten.

Enfin, het was ook niet als kritiek op jou bedoelt.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Weet ik, ik wilde ook alleen maar even duidelijk maken dat ik zeker geen pleitbezorger van CGT ben!;).
Plaats reactie