bloedbank?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

bloedbank?

Bericht door superwoman »

Mag het en heeft iemand het wel eens gedaan?
Bloed afgeven dus?

Mijn vriend wou het gaan doen en zo doende ben ik erover na gaan denken.
Als eerste zal je er moe van worden denk ik, maar nieuw bloed aanmaken zou misschien positief kunnen werken of niet?

Nu ben ik trouwens niet zo'n held met ziekenhuizen en bloed, dus tja :lol:

Hoe denken jullie erover?
Gast

bloedbank?

Bericht door Gast »

hoi,

ik heb een vriendin en een schoonzus die bloeddonor zijn, en volgens mij word je wel eerst gescreend?
ook controleren ze vooraf je bloeddruk en toen deze eens te hoog bleek te zijn is het die keer niet doorgegaan.
je zult vooraf toch ook wel een lijst in moeten vullen met ziekte gegevens ed.
ik denk dat het voor mij te vermoeiend zal zijn, als je gezond bent herstel je volgens mij veel gemakkelijker .
maar op zich is het een mooi gebaar als je bloeddonor wil zijn
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

bloedbank?

Bericht door Simone »

Heb me die vraag de laatste jaren ook regelmatig gesteld. Vroeger gaf ik wel bloed, maar toen ik pfeiffer kreeg ben ik daarmee gestopt. Vraag me nu inderdaad ook af of het mag. Heb zelf altijd het gevoel dat het niet goed is, maar mijn bloed kan natuurlijk prima in orde zijn.
Ik had voorheen nooit zoveel last van moeheid na bloed geven. Moest wel uitkijken met zware inspanning. Dat kon ik die dag niet. Ik kan me voorstellen dat we er nu veel meer last van hebben.
Maar het blijft een goed gegeven dus als het kan...... !
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Hoi

Ik heb het ooit 1 keer gedaan, idd voor de medemens.
Blijkbaar niet voor mij weggelegd.
Hoe voller ik die zak met bloed zag lopen, hoe slechter ik werd.
Halverwege gestopt en ik moest bij komen op een bed.
Later dacht ik, ik moet het gewoon weer gaan doen, om te kijken hoe ik me zou houden, dus om het te overwinnen.

Het is er nooit meer van gekomen.

Lijda
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

Lijda, das wel heftig, heb je daarna ook geen verandering gemerkt?
Dat toen je weer nieuw bloed had aangemaakt, je fitter werd?
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik meen ergens gelezen te hebben dat ze je als cvser weigeren om bloed te geven, maar ik ben er niet zeker van.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Nee ik heb geen verandering gemerkt, kan ik me ook niets bij voorstellen dat je nieuw bloed aanmaakt. ? whahahaha, zou ni best zijn als je geen nieuw bloed aanmaakt, foutje!!
Het is al erg lang geleden. Ik deed het voor het "goede doel".

Ik heb vorige week bij bloedafname gevraagd of ik daar nog voor in
aanmerking kom, voor bloeddonor.
Uit nieuwsgierigheid, niet dat het de bedoeling is.

Diegene die me bloed afnam zei, als je ziek bent geweest van een virus, dan is de kans erg klein dat je nog bloed mag geven, de controles zijn strenger geworden.

Lijda
Laatst gewijzigd door Lijda op 28 nov 2007, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

greta schreef:ik meen ergens gelezen te hebben dat ze je als cvser weigeren om bloed te geven, maar ik ben er niet zeker van.
Ik ook, maar geloof dat het een belgisch rapport/artikel was.

Mijn vriend had het gevraagd aan degene die bij hem bloed af nam of mensen met cvs bloed gaven (of dat het kon en of er goede ervaringen waren?) Zij dacht dat het wel kon, maar wist het niet zeker.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik weet ook niet goed meer waar, het zou kunnen dat het in een interview met luk saffloer was, maar k weet het niet meer.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik heb het hier al eens ergens geschreven, maar goed, ik werd inderdaad geweigerd als bloeddonor omdat ik ME/CVS heb.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

ohh!
Dan houdt het op hé!
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Lijda schreef: Diegene die me bloed afnam zei, als je ziek bent geweest van een virus, dan is de kans erg klein dat je nog bloed mag geven, de controles zijn strenger geworden.

Lijda
Dit klinkt mij wel een klein beetje ongeloofwaardig in de oren. Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog veel mensen overblijven. De meeste mensen hebben immers toch wel 1 of ander virus gehad?
Meer dan de helft EBV, dan nog een dozijn HVV, nog een dozijn iets anders etc. etc. Er blijft dan weinig over lijkt me.
Dat het met een CVS-diagnose niet mag, kan ik me echter wel voorstellen.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Tja eerlijk gezegd, zou ik niet graag bloed krijg ook van iemand met ME/CVS. Zelfs niet nu ik het zelf al heb. Maar ik zou ook niet willen, dat een gezond iemand mijn bloed kreeg, ik weet niet, heb er geen goed gevoel over.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Dit klinkt mij wel een klein beetje ongeloofwaardig in de oren. Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog veel mensen overblijven. De meeste mensen hebben immers toch wel 1 of ander virus gehad?

Zijn deze mensen allemaal ziek geworden van een virus, meer als de helft?? De meeste mensen hebben een virus in hun bloed, maar niet iedereen word er ziek van!
En misschien gaat het om een bepaalde soort virussen?
Dit is wat mij verteld werd, ik heb niet gezegd dat ik CVS/ME heb.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

99% van personen ouder dan 40 jr. heeft een EBV infectie gehad. (http://memoboek.dynapaper.nl/31/epstein ... logie.html)

Daarbij heb je dan nog het waterpokkenvirus en heel veel anderen. Vandaar dat ik het ongeloofwaardig vind wat jou is verteld. Niet iedereen wordt van elke virus ziek, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat je weinig bloeddonoren overhoudt als je iedereen wegstreept met een virus.
Plaats reactie