maagzuur, maagonderzoek

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

maagzuur, maagonderzoek

Bericht door sam »

nou pfff ik ben vandaag naar de huisarts geweest voor controle voor mijn maag. ik heb erg veel last van maagzuur (al een tijd). nu had ik van de huisarts medicijnen gekregen hiervoor en moest ik dus terug komen.
de medicijnen hielpen goed maar zodra ik ermee stopte had ik het weer. maar nu is het zo dat ik morgen al (ja de afspraken bij mij gaan de laatste erg snel) naar het ziekenhuis moet voor een maagonderzoek. nou ik zeg eerlijk ik vind het best een beetje eng. omdat ze toch maar met zo'n buisje door je keel moeten :(
nu hoor van veel mensen joh is niks en merk je bijna niks van, en van andere mensen hoor ik juist dat het heel vies moet zijn.
jullie ervaringen hiermee?
ik moet daarvoor morgen wel erg vroeg op want ik mag alleen voor 8 uur een licht ontbijtje en verder niks.
nou ja we zien het wel weer wat het is. dan ben ik weer een ervaring rijker ;) en ik zal jullie dan wel vertelen wat mijn ervaringen waren haha.
groetjes samentha
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik weet niet wat voor maagonderzoek het is sam
met zo,n buisje in de keel is voor de slokdarm
en dan kunnen ze ook zien of je een middenrif breuk heb
want daardoor stroomt het maagzuur steeds terug
dat heet gastrocopy heb ik een paar keer gehad
het is niet leuk maar ook niet zo heel erg .als je ontspant is het zo gebeurd het is een pietsje benauwd,of anders gaan ze door je neus met een slangetje door de slokdarm naar de maag vind ik ook niet zo heel erg eng, alleen het slangetje plaatsen dat is een klein beetje gevoelig en mijn stembanden waren een beetje geiriteerd ik kon een week niet praten
sterkte meis
Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

Bericht door sam »

ja volgens mij heette dat ook zo ja "gastrocopy" nu je het zegt. nou ben blij dat ik toch hoor voor iemand dat het meevalt :D .

ja want het is eigenlijk best raar als je mensen hoort met maagklachten hebben ze of echt maagpijn of dat het steeds opstookt, maar dat heb ik niet. bij mij voel je gewoon constant die maagzuur maar het stookt niet op. en ik merkte trouwens ook dat toen ik die pillen slikte ik minder last had van missenlijkeheid en nu ben ik weer de hele dag door een beetje misselijk achtig, alsof je maag de hele tijd vol zit met te veel eten en dat is dan niet zo.
nou ja ben eens benieuwd. maar als ze toch niks vinden vraag ik me die pillen weer aan de dokter want die wilde ze me eerst niet geven omdat ik te jong zou zijn voor maagpillen :?
ik ben trouwens al moeten stoppen van de huisarts met pillen voor mijn krampgevoel in mijn benen het s'avonds. omdat deze slecht zijn voor de maag. maar die hielpen best wel. dus dat was wel jammer.
groetjes samentha
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Hoi Sam,

Ik heb zelf ook een gastroscopie gehad, tijdens de onderzoeken bij mijn internist voor de diagnose.
Ik had namelijk erg veel last van ochtendmisselijkheid (en nee ik was niet zwanger :lol: ).
Je krijgt eerst een soort verdovingsvloeistof in je mond gespoten en dan moet je die buis inslikken.
Niet schrikken, want die is best wel dik!
Het is geen aangenaam onderzoek, maar het is ook zo weer voorbij hoor!
Bij mij hebben ze op een aantal plaatsen 'hapjes' uit mijn slokdarm en maag geknipt, om te onderzoeken.
Daar heb ik verder helemaal geen last van gehad.
Wel nog een aantal dagen van een zere keel.

Er kwam uit dat mijn maag hypotoon is (wat betekent dat hij te weinig beweegt) en dat mijn lichaam te veel maagzuur aanmaakte.
Ik had 's ochtends zonder dat er eten in mijn maag zat wel een flinke maagzuurproductie, wat dat misselijke gevoel veroorzaakte.
Kreeg daar medicijnen voor (naam ben ik even kwijt, zal eens in mijn medisch dossier kijken), en heb dat een aantal maanden geslikt, toen alleen nog als ik misselijk was, en daarna was het over.

PS Ik weet niet of dit topic hier helemaal goed staat, maar weet ook niet precies waar het heen te plaatsen, dus Marjolijn, bekijk jij het even?
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja dat is inderdaad anders als wat ik kreeg ik moest ergens op zuigen een soort stukje kalk en dat verdoofde nu doen ze het met een spuitbusje
bij mij zijn ook hapjes weggehaald maar ik heb een middenrifbreuk
en maagzweertjes had ik
maar sam als je zo ontspannen mogelijk door je neus ademt
valt het best mee je kan zelfs mee kijken
dat buisje is niet zo lang, maar er gaat een foto apparaatje door en ook gelijk dat happertje dat is allemaal dun hoor
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik heb ook al een paar keer een gastrocopie gehad voor maagonstekingen en behalve bij één keer waren het niet echt nare ervaringen. leuk is iets anders natuurlijk.

éen keer ben ik er echt kotsmisselijk van geweest, lag ik continu te wurgen, dat was in het uz in gent, daar doen ze het zonder enige verdoving. Echt beulen waren dat.

de andere keren verdoofden ze me lichtjes, waardoor je wat relaxter wordt en die buis er ook gemakkelijker in gaat. het is niet zo dat je dan helemaal weg bent, je voelt het nog wel allemaal, maar je ontspant veel meer. Wel mag je dan daarna niet met de wagen rijden, je moet je laten voeren, omdat je reflexen dan niet al te goed zijn.

Ik vind het wel raar dat je mag ontbijten ervoor, ik moest elke keer volledig nuchter zijn.
Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

Bericht door sam »

ik ben bij dat het allemaal wel mee lijkt te vallen hoor. :lol:

@greta: ik hoef wel pas om 2 uur in het ziekenhuis te zijn dus misschien dat het daaraan licht dat ik wel een licht ontbijtje mag. en ja dat lichte ontbijtje bestaat trouwens wel maar uit een beschuitje met een kop thee.
groetjes samentha
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Hoi,Sam,
heb ook een gastroscopie gehad.
Kunst is kalm blijven.
Laat ze de darm steken;slik en blijf gewoon rustig doorademen.
Heb er niet het minste probleem mee gehad.
Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

Bericht door sam »

nou ben net terug van het maagonderzoek. ik zal eerlijk zeggen absoluut geen prettige ervaring maar wat was nu. voordat het erin ging zei die vrouw tegen mij je moet door je neus ademen en door de mond uit ok dacht ik dus. nou zal alvast zeggen ik ga van de dingen uit wat zo'n mensen tegen mij zeggen en ik wil alles dan zo goed mogenlijk doen.
nou die slang erin en ik kreeg (ook wel logisch achteraf) geen lucht door mijn neus. dus ik dacht he er klopt iets niet ofzo dus dat was al een beetje raar dus ik maar door de mond gaan ademen met een idee van er klopt iets niet. nou ja staan ze daar met z'n 5en ofzo om je heen je vast te houden en allemaal te krijsen het gaat goed, rustig blijven, goed zo samentha, je doet het goed en dan echt alemaal door elkaar en constant. dus niet op een rustige manier. nu vond ik mezelf nog best rustig maar met die allemaal om je heen word je toch ook hyper hey. niet normaal. dus als ik het ooit nog eens moet doen dan vraag ik wel even of ze wat rustiger en stiller kunnen zijn. want ik kan niet zo goed tegen die drukte.
dus dat was allemaal niet zo prettig waardoor het hele onderzoek natuurlijk totaal niet prettig was. maar deed absoluut geen pijn alleen dat kokhalzen de hele tijd en dat boeren was vies. haha
groetjes samentha
Gast

Bericht door Gast »

nou sam, gelukkig heb je het achter de rug.
en het lijkt mij ook geen pretje al die schreeuwende mensen om je heen...
ik kan al geen bite-wing foto laten maken bij de tandarts, dan kots ik dat stuk plastic zo weer uit hahaha.
mijn zoon heeft dat van mij, pas geleden moest hij ook een foto laten maken en precies het zelfde.
daar hebben ze nu iets op gevonden, een apparaat wat om je hoofd een foto maakt.
maar ik denk dat dat met maagonderzoeken helaas niet zal gaan.
ik ben benieuwd als je nu absoluut dit onderzoek niet wilt of je dan toch geen roesje kunt krijgen zodat je er niks van merkt. ik vrees dat je dan enorm moet zeuren, maar ja daar ben ik eigenlijk wel goed in.
krijg je binnenkort de uitslag?
groetjes marion
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, het gaat echt wel veel beter met een "roesje" hoor, dan moet je absoluut niet kokhalzen.

Ik heb het 1 keer gehad zonder iets en ik was er dagen nadien nog niet goed van, ik lag ook constant te kokhalzen en had serieus keelpijn nadien. de andere keren, in een ander ziekenhuis, werd ik iets ingespoten in de arm en dan viel het allemaal best wel mee. Je bent gewoon lichtjes verdoofd, niets meer, helemaal niet totaal weg hoor.

waarom moeten ze het moeilijk en onaangenaam maken als het ook anders kan hé ?
Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

Bericht door sam »

ja ik ben ook blij dat het voorbij is nu hoor. als je daar al niet tegen kan marion dan zal voor jou een maagonderzoek helemaal geen pretje zijn. want vn die verdovingsspray zou je eigenlijk al moeten kokhalzen zei die vrouw tegen mij. dat had ik gelukkig niet.
en de uitslag ze konden niet iets raars vinden maar toevallig las ik in de brief wat ik nog bij de huisarts moet afgeven daarvan dat ik wel nog 2 andere dingen kon laten doen. geen idee wat precies het zijn een beetje moeilijke termen haha. maar ja dat hoor ik wel als ik een afspraak heb gemaakt dan.
groetjes samentha
Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

Bericht door sam »

en ik heb inderdaad nu al pijn in mijn keel :(
groetjes samentha
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

fijn sam dat het achter de rug is
maar wat een rariteit zeg om zo te schreeuwen om je heen
daar alleen word je nerveus van
mischien heb je iets van een hiatus hernia gelezen of iets met reflux
dat is een maag of middenrif breuk
maar we wachten wel af he we horen het wel van je
Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

Bericht door sam »

ja dat vond ik dus ook raar en zeer irritant maar ja volgende keer maar aangeven. als het ooit nog eens moet.
en ik hou jullie zeker op de hoogte!
groetjes samentha
Plaats reactie