neuropsychologische tests

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Bekende rechtsbijstandsverzekeraars:

DAS (www.das.nl)
ARAG (www.arag.nl)

Kijk ook eens op http://www.verzekeringssite.nl/rechtsbi ... rgelijken/ voor rechtsbijstandsverzekeringen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ Imagine: Heb een tweetal weken op uitslag moeten wachten en alle testen met resultaten netjes op een zestal pagina's uitgebreid beschreven gekregen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Nogmaals; kun je je niet laten testen bij een neuroloog in het ziekenhuis? Dan heb je verder toch geen kosten? Of kan dit niet?

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi sterre,

Het is lastig om een neuroloog te vinden die ME/CVS-vriendelijk is, m.a.w. die verstand heeft van ME/CVS.

Voor een bezoek aan een neuroloog heb je eerst een verwijzing nodig van de huisarts. En dan moet je ook weer een huisarts hebben die ME/CVS-vriendelijk is en verstand heeft van ME/CVS.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ja dat is zo natuurlijk.
Maar als hij niet gelooft dat ik me/cvs heb mag hij mij vertellen
wat ik dan heb????? Toch sta ik zelf wel open voor suggesties.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi sterre,

Wil je zelf dan naar een ME/CVS-vriendelijke neuroloog gaan?

Op deze lijst staan er 2: http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-15.html
Maar, ik weet niet of deze neurologen ook neuropsychologische testen doen of kunnen doorverwijzen naar een neuropsycholoog. Ik zal het proberen te vragen als ik op afspraak ben.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik weet het niet. Soms denk ik ik wil het wel eens laten onderzoeken maar dan.................. wat kunnen ze eraan doen? Er leren mee omgaan maar dat doe ik al dus daar schiet ik weinig mee op.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Neem anders eens contact op met de Steungroep, www.steungroep.nl
Zij weten dit soort dingen en kennen ook ME/CVS vriendelijke neurologen.

Als je een goed contact met je huisarts hebt kan je wellicht een verwijzing los krijgen.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Ja, dat wordt echt tijd om het nog eens goed na te kijken.
Het was DAS.
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Nou op zich heb ik een heel goed contact met mijn huisarts hij
is mijn buurman. :wink:
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

neuropsychologische tests

Bericht door agnes »

agnes schreef:Er is nu iets meer duidelijkheid over wat het UWV doet met het neuropsychologisch onderzoek.
Ik ben bij een keuringsarts geweest voor een WAO herbeoordeling en hij vond een neuropsychologisch onderzoek van groot belang. Hij nam het serieus.
Wat hij op papier gaat zetten weet ik nog niet en wat de arbeidsdeskundige daar dan vervolgens mee doet (ofwel: wat voor banen hij kan vinden).
We zijn weer een klein stapje verder: de arts heeft de zaken goed op papier gezet. Wat er staat is vrijwel helemaal (op een paar details na) de werkelijkheid die ik elke dag ervaar.
Hij heeft ook de mentale belastbaarheid goed ingeschat.


Volgens mij is het deels een kwestie van een goed neuropsychologisch onderzoek, maar ook een kwestie van geluk hebben dat je een arts treft die dat serieus neemt.

Nu nog kijken wat de arbeidsdeskundige gaat doen, c.q. wat voor banen hij kan vinden. Wanneer dat aan de orde is weet ik niet. Berichten van UWV afwachten.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

neuropsychologische tests

Bericht door imagine »

Precies geluk met wie je treft....
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Hallo Agnes,

Heeft de arts je ook een urenbeperking gegeven? Dat staat in de FML, de functionele mogelijkhedenlijst.
Het aantal uren dat je volgens hem/haar nog kan werken bepaalt voor een groot deel de mate van arbeidsongeschiktheid, daar heeft de arbeidsdeskundige geen invloed op.

Groetjes, Ariadne.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Hoi Ariadne,

Jazeker, er staat een urenbeperking in. Die stond er al eerder in maar is nu groter geworden.
Het is maximaal 2 uur per dag. Ook op het gebied van stress, concentratie, lopen, staan, tillen, duwen etc. staan allerlei beperkingen aangegeven en - voor zover dat bij UWV kan- klopt dat heel goed met de realiteit. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Overigens komt de urenbeperking ook overeen met wat er in het neuropsychologisch onderzoek staat.

Groet,
Agnes
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Hoi allemaal,

Inmiddels is de uitslag bekend: 80-100% WAO.

Dat lag aan een combinatie van factoren: geluk met de arts, goede voorbereiding, neuropsychologisch onderzoek en een juridische procedure achter de rug waardoor UWV toch wat zorgvuldiger te werk leek te gaan.

Wat betreft het neuropsychologisch onderzoek:
1. doe dit alleen als je in een rechtszaak tegen UWV verwikkeld bent en het van belang is om beperkingen in "mentale duurbelasting" aan te tonen.
2. als je het in het kader van een rechtszaak doet en je hebt een rechtsbijstandsverzekering die je helpt, dan kan je vaak de kosten van het onderzoek vergoed krijgen van de verzekering.
3. je advocaat (al dan niet van de rechtsbijstand) kan de kosten van het onderzoek op UWV verhalen. Als de rechter jou in het gelijk stelt, kan hij het UWV verplichten een deel van of de volledige kosten van het onderzoek te betalen.

Voor je herstel heb je niets aan een dergelijk onderzoek; het is alleen zinvol in het kader van een juridische procedure.

Hoop dat er meer successen volgen.

Moderator: kan dit onderwerp wellicht verhuizen naar "werk en invaliditeit"? Ooit begonnen als een oproep maar uitgegroeid tot een serie die alles met WAO/WIA keuringen te maken heeft.

Agnes
Plaats reactie