neuropsychologische tests

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

neuropsychologische tests

Bericht door Jazzie »

Weet iemand misschien waar je neuropsychologische tests kan laten doen (liefst in Zuid-Holland)? Om vast te stellen hoe het met je concentratie en geheugen gesteld is?
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

jazzie
mischien in het medisch instituut in leiden daar doen zij veel onderzoeken
alie
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Volgens mij heeft mijn huisarts het een paar keer over utrecht gehad, maar of dat nu het ziekenhuis of de universiteit was?
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Ik heb via de Steungroep ME en arbeidsongeschiktheid de naam van Elly van der Scheer in Apeldoorn gehad. Zij zou een CVS vriendelijke en deskundige neuropsycholoog zijn en haar rapporten zouden heel bruikbaar zijn bijn UWV-zaken.
Heb deze info alleen via de Steungroep en kan niet uit eigen ervaring spreken.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Aparte gewaarwording... Dit topic is al zo oud, dat ik niet eens meer wist dat ik het ooit geopend had.
Maar toch bedankt voor je reactie, Agnes. :)
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Pas geleden heb ik in Apeldoorn bij Elly van der Scheer een neuropsychologisch onderzoek gehad. De uitslag heb ik nog niet. Hier volgt een impressie van de test.

De test is een hele dag (7 uur) maar kan desgewenst ook verdeeld worden over 2 dagen van elk ca. 3,5 uur. Ik heb alles op 1 dag gedaan.
De tests zelf zijn zodanig dat iedereen ongeacht opleidingsniveau ze kan doen.
Een paar voorbeelden van tests die ik gehad heb:
  • op de computer krijg je een aantal woordparen te zien, bv. hond-kat, bont-sjaal. Je mag alles 2x langs laten komen en daarna wordt gevraagd wat je nog weet.
  • na een aantal andere tests wordt gevraagd welke woorden je nog weet uit de serie.
  • iets soortgelijks met luisteren naar woorden die je op een cassetterecorder hoort. Na een aantal worden stopt het en dan moet je aangeven welke je nog weet.
  • verder ruimtelijk inzicht: met welke van de 4 gegeven figuurtjes kan je de oorspronkelijke figuur maken
  • doolhof: breng de figuur die in het midden getekend is naar buiten.
  • op een blad papier staan regels met alleen letters. Je wordt gevraagd om een of meerdere letters (die je opgegeven krijgt) door te strepen, regel voor regel.
Bij bijna alle opgaven gaat het erom hoe snel je het doet of hoe ver je binnen een bepaalde tijd komt.

De dag begon met een gesprek (ca. 1,5 uur). Daarna was er gelegenheid om te gaan liggen en na de lunch (zelf meebrengen) gingen de tests van start.

Een paar weken na de testdag(en) is er een nabespreking van ca. 1 uur. Daarin wordt verteld wat de resultaten van het onderzoek zijn, wat er in de rapportage komt te staan.
Als je niet in de buurt van Apeldoorn woont is het verstandig om daags voor de test te komen en in een hotel te overnachten. Informeer bij het VVV Apeldoorn naar diverse hotels en maak zelf een keuze.

De test is van belang als je in een bezwaar- of beroepsprocedure van UWV zit en je wilt de door jou ervaren concentratieproblemen geobjectiveerd hebben. Voor behandeling/herstel heb je er niets aan. De kosten van de test zijn helemaal voor eigen rekening en bedragen ca. 1700 euro (incl. BTW). Geen vergoeding door ziektekostenverzekeraar.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Bedankt voor verslag en info inderdaad.
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Bedankt voor de informatie.

Als aanvulling/alternatief voor een hotel:

In Apeldoorn heb ik (bij het lopen van cursussen) bijzonder goede ervaringen met overnachten bij mensen die Bed and breakfast houden. (Google gebruikt met "bed and breakfast Apeldoorn")

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Er is ook een site voor B&B: http://www.bedandbreakfast.nl/

Kun je de resultaten van deze test ook gebruiken voor aanpassingen in werk?
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Het CVS centrum in amsterdam voert nu op de intake ook verschillende testen uit op de computer.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Daar heb ik eind november een afspraak, kan ik dat beter afwachten 8)
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

De neuropsychologische tests in Amsterdam heb ik onlangs gedaan en die kijken vooral naar de mogelijkheden om te multitasken.
Het is echter geen vervanger voor een neuropsychologisch onderzoek zoals bijv. bij Elly van der Scheer in Apeldoorn. Zij doet vooral onderzoek (bij CVS patienten) naar "cognitieve duurbelasting", ofwel hoe lang kan je je concentreren voor je extreem veel fouten gaat maken en als die uitslag slechter is dan bij een gezond iemand van een bepaalde leeftijd+ opleidingsniveau, is dat dan te wijten aan CVS of zijn er nog andere factoren (bv. hersenbeschadiging, medicijngebruik) waar dat door kan komen.

Overigens schreef ik eerder dat een neuropsychologisch onderzoek zoals bij Elly van der Scheer niet vergoed wordt. Intussen weet ik dat het soms vergoed wordt door een rechtsbijstandsverzekering als je advocaat vindt dat het nodig is voor de procedure tegen UWV. Kijk hiervoor in de polisvoorwaarden van je rechtsbijstandsverzekering (het valt denk ik onder het inschakelen van expertise van anderen).
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Hallo Agnes,

Weet je al of de test geholpen heeft bij het UWV of de bezwaarprocedure?
Ik ben heel benieuwd of het het geld waard is.

Groetjes, Ariadne
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, Agnes,

Ik ben ook benieuwd hoe het je verder vergaan is.
Plaats reactie