Onder- of overgewicht bij CVS?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Wat is jouw BMI-index?

18,4 en lager (ondergewicht)
28
27%
Tussen 18,5 en 24,9 (normaal gewicht)
44
42%
Tussen 25 en 30 (overgewicht)
20
19%
Vanaf 30,1 (obesitas)
12
12%
 
Totaal aantal stemmen: 104
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Zuiderzon »

Naar aanleiding van de vraag over andere klachten naast ME/CVS, verschenen een aantal reacties over het ontstaan van onder- of overgewicht bij het krijgen van ME/CVS.
Zuiderzon schreef:... last van ..., fel ondergewicht, ...
Anika schreef:Heeft ondergewicht met CVS te maken ?!

Nooit van gehoord

Daarentegen heb ik licht overgewicht..
Musicchris schreef:Ik denk dat je wel een groot risico loopt om als CVSpatient ondergewicht te krijgen, als je ook veel last van je darmen enzo hebt. Ik heb een paar jaar lang nooit zin in eten gehad. Ik moest wel eten, maar daardoor at ik nooit meer dan nodig (ideale manier om te lijnen!). Ik had dus steeds flink ondergewicht.

De laatste tijd gaat dat wel beter. Sinds ik op mezelf woon eet ik ook waar ik op dat moment zin in heb, in plaats van dat wat mn moeder me voorzet. Dus als ik last van mijn darmen heb, gewoon lichte kost. En ik ben nu al zes kilo aangekomen!

Het hoeft dus geen direct gevolg van CVS te zijn, maar het kan er zeker wel mee samenhangen denk ik. Aan de andere kant denk ik dat als je geen problemen met je eetlust hebt, je eerder risico loopt op overgewicht, doordat je weinig beweegt.
Jazzie schreef:Ik eet ook niet veel (voornamelijk door de misselijkheid).
Maar omdat ik bijna niet beweeg, kom ik toch steeds een beetje aan i.p.v. af te vallen.
Jessie schreef:Hallo, Ik heb ook last van ondergewicht..Ik eet wel en neem zelfs van die herbalife shakes erbij heb dus eigenlijk 4 tot 6 maaltijden per dag. Ik schommel tussen de 52 en de 54 kilo en ben 1.63 lang.
Dus word ik wel eens benieuwd naar een steekproefje van de BMI-index.
Deze index zegt iets over de mate van onder- of overgewicht. De BMI-index wordt als volgt berekend:

gewicht (kg)/[lichaamslengte (m) x lichaamslengte (m)]

Je deelt dus je gewicht (kg) door je lichaamslengte (m) in het kwadraat.

In een bericht kan je wat uitgebreider reageren over je onder- of overgewicht.
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 19 dec 2005, 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

RE: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Jazzie »

Let op, de indeling in de poll geldt alleen voor VOLWASSENEN VANAF 20 JAAR.

OK Jazzie, heb de poll aangepast, maar ook een correctie aangebracht hieronder in de indeling volgens de WHO. Mod. Zuiderzon

De officiële indeling door de Wereld Gezondheids Organisatie luidt als volgt:

18,4 en lager -> ondergewicht
18.5 tot en met 24,9 -> normaal
25 tot en met 30 -> overgewicht
30,1 tot en met 39,9 -> obesitas
boven 40 -> erge obesitas
Laatst gewijzigd door Jazzie op 19 dec 2005, 17:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

RE: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Marloes »

Ik zit met mijn gewicht wel binnen het normale, maar op 24.
Ik zou ook eerder overgewicht hebben dan ondergewicht, ik eet namelijk normaal maar beweeg natuurlijk erg weinig. Als ik aankom gaat het er ook bijna nooit weer af.
Keep on rockin'
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

Bericht door Musicchris »

Ik heb tot mijn grote verbazing tegenwoordig een BMI van 19.5!! Twee maanden geleden was dat nog 16.5...
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Ik weet niet precies welke score ik heb, ik weeg ongeveer 62 kilo bij 1.70 lengte. Ik woog altijd tussen de 55 en 58 kwam daar nooit bovenuit maar sinds ik ben begonnen met het slikken van de pil is het langzaam allemaal wat ronder geworden en weeg ik dus zo'n 4/5 kilo meer.
Ik zat meestal net op gezond gewicht, dus als ik de pil niet was gaan slikken zou ik eerder neigen naar ondergewicht al zag je dat niet echt aan me, ik ben nooit echt mager geweest door mijn vormen. Ik heb nu gewoon echt een gezond gewicht op BMI "schaal".
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Re: RE: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Jazzie »

OK Jazzie, heb de poll aangepast, maar ook een correctie aangebracht hieronder in de indeling volgens de WHO. Mod. Zuiderzon
Tja, meestal wordt in het overzicht zowel de zware ondervoeding als de zware obesitas eruit gelaten, omdat dat om zeer extreme (en levensbedreigende) gevallen gaat. Vandaar dat die er niet bij stonden.
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

RE: Re: RE: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door jessie »

Hmm beetje raar..In 2002 een conditietest gedaan die man testte ook mijn vetpercentage en gewicht (woog toen 54 kilo) En zei dat ik op de grens zat van ondergewicht, mijn vetpercentage was 4%..
Ik heb net de Test gedaan op internet, te licht, volgens bmi ben ik "normaal" en volgens het kaartje op de site ben ik ondergewicht, volgens een andere site is mijn ideale gewicht 58 kilo
Nou ja... :?
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

RE: Re: RE: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Musicchris »

BMI is niet hetzelfde als vetpercentage he....
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Doordat ik mij zo vreselijk rot voel eet ik gewoon heel ongezond. Uit frustratie sla ik zakken chips, chocola en weet ik veel wat nog meer, achterover.
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Nee ik weet dat bmi niet hezelfde is als vetpercentage Musicchris :-s
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

anika schreef:Doordat ik mij zo vreselijk rot voel eet ik gewoon heel ongezond. Uit frustratie sla ik zakken chips, chocola en weet ik veel wat nog meer, achterover.
Ik ook, anika!
Dat heeft trouwens bij mij niet met discipline te maken, want ik kan er ook heus wel vanaf blijven, maar ik hou gewoon ontzettend veel van chips, patat, koekjes etc.
Waarschijnlijk denk ik op zulke momenten:
"Ik moet al zoveel inleveren, laat ik mezelf dan maar eens lekker verwennen op snoep-gebied! Wat heb ik te verliezen? Mijn lichaam is tòch al een wrak."
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Re: RE: Re: RE: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Jazzie »

jessie schreef:Ik heb net de Test gedaan op internet, te licht, volgens bmi ben ik "normaal" en volgens het kaartje op de site ben ik ondergewicht, volgens een andere site is mijn ideale gewicht 58 kilo
Nou ja... :?
Maar hoe oud ben je?
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Zal ook even antwoorden. Heb een BMI van rond de 15.5 :oops: Ik ben 1,77 m en weeg geen 50 kg. Voor ik ziek werd, woog ik toch nog 56. Soms lukt het om boven de 50 te komen, maar bij terugvallen of paar zieke dagen val ik snel weer terug. En ik kan zeggen dat ik wel gezond maar veel (mensen geloven vaak niet wat ze zien als ik aan het eten ben) eet. Maar niks blijft precies plakken. Een vetlaagje zou misschien wel welkom zijn als beschermingslaagje en reserve.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Hai, Ik ben 28 jaar.
Voor ik ziek was woog ik 58 kilo. Toen ik 16 was woog ik meer dan 60 kilo. Ik kan nu eten wat ik wil en kom niet aan..Het lijf wat ik heb past ook niet bij mijn postuur meer, ik hoor een beetje meer vet te hebben, ik zie er zo niet gezond uit. .. Het komt echt door die ME ben ik van overtuigd sinds ik het heb is het zo..Het is op zich wel leuk een smal lijf maar ik ben om verkeerde/ niet gezonde redenen slank en dat baart me es wel wat zorgen....
(wil ik er wel bij zeggen dat ik niet elke dag aan de marsen en snickers zit, ofzo)
Aisha
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2006, 23:58

Re: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Aisha »

Ik weet niet welke ik moet aanklikken want ik weet want mijn BMI .. is
Wat is BMI en hoe kun je dat meten?

Maar ik denk dat ik ondergewicht heb want ik weeg nu 43,5 maar dat schommelt wel en op z'n minst weeg ik 42 en op z'n meest 46 en ik ben 1.62m.

BMI = Body Mass Index (zie uitleg in eerste bericht)
BMI = Gewicht / (Lengte x Lengte)
BMI = 43,5 / (1,62x1,62) = 16,6
Laagste BMI = 42 / (1,62x1,62) = 16
Hoogste BMI = 46 / (1,62x1,62) = 17,5
Dus inderdaad ondergewicht
Mod. Zuiderzon


Hoi Zuiderzon,
bedankt! Ik dacht nog wel dat ik alle berichtjes had gelezen want ik dacht al waarom weet iedereen wat BMI is en ik niet, haha :D
Toch weer niet goed gekeken.
Laatst gewijzigd door Aisha op 06 feb 2006, 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie