Inspanningstest

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Inspanningstest

Bericht door MacM »

Wie heeft hier de inspanningstest gedaan bij de ME/kliniek in Amsterdam of ergens anders?
Hoe ging dat? Hoe lang moet je fietsen en hoeveel kilometers?
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Inspanningstest

Bericht door Brenda_L »

Ik heb die gedaan, ik zal zo gedetailleerd mogelijk opschrijven wat er gebeurd:
je fietst op een hometrainer, je moet zorgen dat je in een tempo fietst dat de teller blijft rond de 60 rondjes per minuut. Om de drie minuten wordt de weerstand verhoogt (dus dan lijkt het alsof je op een heuvel fietst) en je fietst net zo lang totdat je die 60 rondjes per minuut niet meer vol kan houden, dan gaat de weerstand eraf en fiets je nog even uit.
Er wordt tegelijk van alles aan je gemeten. Je hebt een klemmetje op je wijsvinger, een bloedrukmeter om je arm die elke drie minuten zichzelf oppompt (auw) en je bloeddruk meet en een zuurstofmasker die je adem(haling) meet. Ik vond dat zuurstofmasker niet fijn, erg benauwd en als je kriebel hebt op je neus kun je er niet bij. En die bloeddrukmeter die deed dus ook wel pijn.
Mijn conclusie: het is niet echt heel leuk, je doet het niet voor de fun, maar het is ook niet vreselijk.
En hoelang je moet fietsen hangt dus af van hoelang jijzelf kunt, hij laat je echt niet doorfietsen als het niet lukt, je wordt absoluut niet gedwongen!!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi MacM,
Veel succes als je een test gaat doen. Dat het zinvolle gevolgen mag hebben.

Ik heb ooit in Wageningen een fietstest gedaan.
Voordat mijn hartslag en ademhalingscurve aanleiding tot stoppen gaven, riepen mijn (verzuurde) spieren: "HOOOOO!"
De test duurde niet zolang daardoor, ongeveer 5 minuten.
Daaruit voorvloeiend is een te zwaar sportprogramma gekomen. Na een paar maanden ben ik ermee gestopt. Toen het programma een jaar later werd vernieuwd ben ik aan het lichtste programma begonnen en daar heb ik wel degelijk wat aan gehad. Maar het ging eerst nauwelijks vooruit. Het was een kwestie van lang stug volhouden.
Groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Ik deed ooit een fietsproef en de waarden bleven binnen het normale. Ik hield het echter maar een paar minuten vol omdat mijn armen; rug en benen niet meer mee wilden.

Het stomme is dat men dan zegt dat er geen afwijkingen gevonden werden maar dat de test wel vroegtijdig werd gestopt. Alsof ik er geen zin meer in had!!!
Toen ik op controle moest haalde mijn arts dan ook dat verslag uit mijn dossier en er werd er mij nooit meer om gevraagd.

Heike
I will survive
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Brenda,moest je de volgende dag hetzelfde doen?Want het gaat er toch om dat je als ME-patient niet hersteld, toch?

En welk verschil was er toen met een gezond persoon? Kun je dat in je eigen woorden navertellen?
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Bericht door Brenda_L »

ja klopt annac! Volgende dag hetzelfde gebeuren. Bij mij was er geen verslechtering de tweede dag (zoals bij me-patienten) maar ook geen verbetering, trainingseffect (zoals bij gezonde mensen)
maar beide dagen was mijn prestatie ver onder die van een gezond persoon
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

@MacM : je moet dus niets meer doen dan fietsen. Om de zoveel tijd verhoogt de weerstand en wordt het zwaarder.
De meeste cvs'ers houden het niet lang vol (paar minuutjes).

Bij mij zei de dokter achteraf dat ik (man,toen 40 j) de fysieke inspanningen aankon van een vrouw van 65 jaar.

Als ik mijn situatie nu zie, zou ik daar willen op terugkomen en meteen mijn pensioen aanvragen.
Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik heb wel begin dit jaar een fietstest bij de cardioloog gehad. Alleen werd er geen zuurstofgehalte gemeten dm.v. dat masker. Wel ook bloeddruk gemeten tijdens en overal plakkers op borst en rug en idd een klem op vinger.
Mijn hart bleek in orde en mijn conditie super goed!!!??????
Erg vreemd conditie inorde, maar toch ben ik altijd moe en moeite met inspanning!!!!!
Meer mensen, met toch een goede conditie?
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Bericht door Brenda_L »

nee mijn conditie was schrikbarend slecht! Ik had inderdaad ook van die plakkers overal, dat was ik nog vergeten te zeggen.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

orchidee schreef: De meeste cvs'ers houden het niet lang vol (paar minuutjes).
Ik denk dat ik het wel wat langer zal volhouden.


@Shavonne: hoe lang moest je fietsen dan?

@Brenda: wat meten de plakkers?


Kun je deze test ook aanvragen in een streekziekenhuis?
Laatst gewijzigd door MacM op 06 nov 2007, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik geloof 15-20 min. ik weet niet meer precies.
Die plakkers meten de hartactiviteit, zover ik weet.
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Bericht door Brenda_L »

ja die plakkers die meten je hartslag. Ik weet niet of je het ook in een gewoon ziekenhuis kan doen. Dokter Vermeulen weet wel precies waar hij op moet letten en je krijgt naderhand ook de resultaten thuisgestuurd helemaal gedetailleerd en toegespitst op CVS. Maar ik kan me wel voorstellen dat die reis naar Amsterdam een drempel voor je is Macm! Dat is niet niks, en al helemaal twee dagen achter elkaar. Misschien kan je wel bij iemand in Amsterdam logeren als je de test daar zou gaan doen?
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

ik heb de fietstest ook gedaan, geen pretje vond ik het.. Want ja: doodmoe op een hometrainer zitten, weten dat je over 10 minuten je helemaal beroerd voeld, met masker op, plakkertjest etc.. dan voel je je wel een beetje zielig.. (Denk aan een hond met grote honden-ogen-gevoel, die kunnen ook zo zielig kijken.. :P ) Ik moest het (net als Henny) erg snel opgeven door de verzuring in mijn benen. Het bleek zelfs al dat tijdens het infietsen dat mijn spieren al begonnen te verzuren.
De dag erna moest ik terugkomen, helaas toen niet gelukt om te fietsen omdat ik vlak voor dat ik erop zou "springen" flauw viel,, wel balen (ik kwam immers met een hoop moeite 2 dagen achter elkaar vanuit den bosch naar amsterdam) en de test was daardoor neit optimaal uitgevoerd. Wel is dat flauwvallen van een stuk vermoeidheid een gevolg denk ik (als het erg slecht gaat ben ik namelijk al vaker flauwgevallen en ben ik snel duizelig) wat ook wel genoeg zegt over mn herstel.

Overigens heb k dr. vermeulen himself vandaag nog aan telefoon gehad, en de mensen die mee gedaan hebben aan het fietstestonderzoek dat ie waarschijnlijk een mri-scan krijgen van het hart in nijmegen als aanvulling op de test (één van de patienten is dar namelijk onder behandeling bij een cardioloog en die had met een mri een afwijking gevonden ofzo) Maargoed, dat laatste is dus allemaal nog niet zeker enz..

Naja, tot zover mijn "ervaring" van de fietstest!

Liefs, x Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Brenda_L schreef:Maar ik kan me wel voorstellen dat die reis naar Amsterdam een drempel voor je is Macm! Dat is niet niks, en al helemaal twee dagen achter elkaar. Misschien kan je wel bij iemand in Amsterdam logeren als je de test daar zou gaan doen?
Hebben ze dat hotel om de hoek niet meer?! Damn, met al dat gefiets wil ik wel een hotel hoor, hihi.

Hij deed soortgelijke testen jaren geleden ook (maar toen iets met pilletjes slikken), maar toen heb ik het niet gedaan. Je kon tegen korting slapen in een hotel om de hoek. Als ik het nu ga doen, dan blijf ik ook in een hotel in de buurt. Amsterdam is hier 100km vandaan en ik ben wagenziek, dus 2 dagen heen en weer rijden trek ik niet.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Nienke schreef: Overigens heb k dr. vermeulen himself vandaag nog aan telefoon gehad, en de mensen die mee gedaan hebben aan het fietstestonderzoek dat ie waarschijnlijk een mri-scan krijgen van het hart in nijmegen als aanvulling op de test (één van de patienten is dar namelijk onder behandeling bij een cardioloog en die had met een mri een afwijking gevonden ofzo) Maargoed, dat laatste is dus allemaal nog niet zeker enz..
{sarcatische mode on] Zo, mag dat wel van Blijenberg & Prins? Zo zouden mensen nog kunnen denken dat ze serieus iets mankeren! [sarcastische mode off]
Plaats reactie