let op waarschuwing let op je voeding

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

let op waarschuwing let op je voeding

Bericht door Alie »

ik hoord vandaag een berichtje op de radio
een arts waarschuwd de mensen op de gevaren van de Enummers en zeker de 621 ik zelf ben daar jaren geleden achter gekomen
en ook op de light producten daar zit dus aspartaam in en dat schijnt een heleboel gevaar voor de gezonheid op te leveren
bijvoorbeeld
hoofdpijn darmaandoeningen slapeloosheid concentratiegebrek slechter zien pijnlijke gewrichten chronische vemoeidheid jeuk haar uitval depressie constant het gevoel van kou te hebben
verzwakking van het immuum systeem
bindweefselbeschadiging hartstilstand vernietiging van het zenuwstelsl hersen beschadiging
milioenen mensen laten zich behandelen voor ziektes zonder te beseffen dat de consumptie de oorzaak is van vele ziektes
sporters bij voorbeeld hardlopers voetballers die dood neer vallen bij het beoefenen van de sport waar zijn ze toch mee bezig is er nog iets zonder smaak en zoetstoffen binnen kort komt er een boekje hier over uit
ik hoop dat de mensen er gaan over denken
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

let op waarschuwing let op je voeding

Bericht door Shavonne »

Ja, ik zeg maar zo, alle chemische toevoegingen aan onze voeding brengt gezondheidsproblemen met zich mee!
Sinds ze daar mee begonnen zijn, bestaan er ook meer gezondheidsproblemen.
Idd de voeding met zoetstoffen. Ik kan me er gewoon over ergeren dat die tegenwoordig bijna overal in zitten!! Koop je een sapje, staat er op minder suikers, lees je verder wat er in zit, zit er zoetstof in i.p.v. suiker!!! Ik snap dat niet, dat ze gewoon staken met rommel en ook overal suiker in stoppen!!
Bronwater gemengd met echt vruchtensap is toch ook al lekker?? Zoet genoeg, waarom dan weer extra suiker erin of zoetstoffen?????????
Zelfs in magere melkprodukten, toetjes stoppen ze zoetstoffen!!! Denk je het is gezond, zit er weer sie rommel van een aspertaam in!!!! Van aspertaam wordt je trouwens ook dik!!
Alle zoetstoffen werken toch op je bloedsuiker, het lichaam maakt toch insuline aan. Dus gezond zijn ze echt niet.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

let op waarschuwing let op je voeding

Bericht door MacM »

Ik denk dat het belangrijk is kritisch te kijken naar al die zoetstoffen, maar ook kritisch naar alle claims over wat voor ergs ze wel niet kunnen veroorzaken.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

het gaat hier niet om alleen zoetstoffen hoewel die een hele boel ellende veroorzaken hartstilstand is een van de meestvoorkomende
maar ook om de Enummers zelf heb ik al jaren last van Enummer 621
ik was in die periode bij de chinees wezen eten ik kreeeg heel erg last van hartkloppingen en was doodmoe en had overal pijn en heel duizelig
al die kleur en smaakstoffen moeten ze er uit gooien ik let erg op mijn eten ik heb zelf een vergrootglas bij mij omdat alles er klein op staat
zelf geef ik de schuld aan deze voedings bij voegingen
dat ik bijna blind ben geworden van de een op de andere dag
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Bericht door Brenda_L »

Alie schreef: zelf geef ik de schuld aan deze voedings bij voegingen
dat ik bijna blind ben geworden van de een op de andere dag
Tja, er zijn ook mensen die dood gaan van een slokje melk (allergie) maar dat betekend niet dat melk voor iedereen ongezond is.
Ik heb het niet zo met die bangmakerij. En als je echt geen e-nummers wil hebben dan moet je gewoon biologisch eten, daar zitten ze nooit in!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

nou brenda
je kunt zeggen wat je wilt maar hier heb jij dus geen gelijk in ook in biologisch voedsel zit er soms rommel in
en het is geen bangmakerij
ik heb zelf een heleboel uitgevogeld in al die jaren dat ik ziek ben waar ik niet tegen kan ik ben dus ook jaren bezig geweest met biologische producten en daar is ook nog veel op aan te merken
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Ik ben zojuist even naar de winkel geweest. Dit sinds maanden, maar goed.. dat terzijde. In dit kleine supermarktje zit een slagerij. Dus ik vraag 'ik zoek vlees waar (bijna) geen toevoegingen in zitten', waarop ze me aankijken en zegt 'tja, dat zit overal in'. Uiteindelijk heb ik maar een onsje rosbief en een onsje rookvlees meegenomen. Dat leek me dan nog het meest conserverings- en troep vrij.
Mijn vriend en ik vragen het ons al jaren af. Waarom moet er aan kip dextrose worden toegevoegd? En waarom zit er.... etc. etc. etc. Jullie kennen het wel.
Helaas zit hier geen bio-slager, dus ga ik nu maar even bij de bio-postorder-supermarkt bestellen. Een aanrader voor CVS'ers. Bijna geen toevoegingen en gebracht tot in de keuken!!

PS: Ja, in biolgoisch voedsel zit soms ook rommel. Voordeel is iig dat de beestjes zelf al niet zijn volgepropt met antibiotica.
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Alie,
Heb vroeger een tijdje in een veevoederbedrijf gewerkt (bijbaan) Producenten en dus was er ook een groot labo bij.
De baas kocht geregeld "bio" en "natuur" -produkten om te laten testen en,tja, dat was niet zo mooi. Veel van die produkten zitten net zo vol rommel als de gewone produkten.
Maar kosten wel 2keer zoveel!
Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Dirk, heb je enig idee hoe je dit als consument kunt controleren?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Karen schreef:Dirk, heb je enig idee hoe je dit als consument kunt controleren?
Ik heet dan wel geen Dirk, maar ik wil even vertellen dat het Eko keurmerk veel zekerheid geeft! Hieronder kun je lezen hoe het werkt:


EKO-keurmerk


Aan het EKO-keurmerk herkent u het biologische product dat door Skal is gecertificeerd.
Voor de consument dus een belangrijk zoekmiddel.
Het EKO-keurmerk staat voor betrouwbaarheid en maximale zekerheid dat het product ook echt biologisch is. Het is gecontroleerd!

Biologisch betekent gecontroleerd

Ieder biologisch bedrijf wordt gecontroleerd door Skal. Deze controle-organisatie ziet er streng op toe dat het bedrijf zich aan de EKO-eisen houdt. Een soort politie dus. Wie aan de voorschriften voldoet mag het product "biologisch" noemen en het EKO-keurmerk gebruiken.
Zo weet u dat het ook echt biologisch is, dus betrouwbaar!

Wat houdt de controle in?

Elk biologisch bedrijf krijgt in elk geval één keer per jaar uitgebreid een inspecteur op bezoek. Ook vinden de laatste tijd steeds vaker onverwachte controles plaats.

- Op de boerderij kijkt de inspecteur uitgebreid naar het land, de gewassen, dieren en stallen. Gebeurt alles zoals is voorgeschreven? Zijn er geen kunstmest en chemisch/synthetische bestrijdingsmiddelen gebruikt? Krijgen de dieren een goede verzorging? Zijn er geen kippen bij met gekapte snavels? Kunnen alle dieren wel naar buiten en krijgen ze genoeg ruimte?

- Regelmatig neemt de inspecteur bij een controle wat blaadjes, vruchten, producten of grond mee van het bedrijf. Een laboratorium onderzoekt dan of hier geen verboden stoffen in zitten.

- In de fabriek, bijvoorbeeld een bakkerij, let de inspecteur scherp op de ingrediënten en grondstoffen. Komen deze wel van een biologisch bedrijf? Van niet-biologisch meel mag je natuurlijk geen biologisch brood bakken! Skal controleert alle schakels in de keten.

- Ook kijkt de inspecteur de boekhouding na omdat die belangrijke informatie levert over het bedrijf. Zo geven de rekeningen inzicht in de aangekochte grondstoffen en hulpmiddelen, zoals bijv. bodemverbeteraars of medicijnen.

- De inspecteur stuurt de waarnemingen vervolgens electronisch naar het kantoor van Skal. Daar vindt de eindbeoordeling plaats of alles aan de wettelijke eisen voldoet. Zo ja, dan mag het bedrijf de producten als “biologisch” en met het EKO-keurmerk erop verhandelen. Dit besluit heet officieel certificering.

- Belangrijk om te weten: een biologisch bedrijf blijft permanent onder controle staan. Een bedrijf dat zich niet aan de regels houdt, mag het product niet als biologisch verkopen. Bij ernstige overtredingen kan Skal het bedrijf volledig verbieden om nog langer biologische producten op de markt te brengen. En waar dat nodig is werkt Skal samen met andere inpectie-organisaties.

(Bron: De website van Skal)
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

let op waarschuwing let op je voeding

Bericht door Jazzie »

Alie schreef:ik hoord vandaag een berichtje op de radio
een arts waarschuwd de mensen op de gevaren van de Enummers en zeker de 621 ik zelf ben daar jaren geleden achter gekomen
E621 heet ook wel Ve-tsin, MSG of natriumglutaminaat. Het is een smaakversterker die aan (heel veel) producten wordt toegevoegd zodat er minder zout nodig is. Sommige mensen zijn overgevoelig voor E621, maar de meeste mensen niet.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja dirk dat is zeker waar een schoonzusje uit apeldoorn haalde haar biologisch voedsel uit tiel en daar zat dus na een onderzoek wat zij door iemand hadden laten doen een heleboel E nummers in
dus ik kijk maar een beetje uit want ik merk het toch altijd als er wat inzit
@jazzie
die man die je op de radio hoorde die is al een paar dagen
achter elkaar te horen en hij is ook nog bedreigt door de fabriekkanten
er is inmiddels een boekje uitgegeven, wat je wel kan eten het gaat in kleuren bv rood is extra gevaarlijk en groen het minst en dan zit er nog wat tussenin
@karen op de meeste voorgepakte diepvries producten staat E 621
ook op sausjes frikandellen pizza.s en kroketten
ook de suikers staan altijd vermeld
alie
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

@Karen : de consument kan laten controleren wat ie wil (in principe wordt een groot deel gedaan door de consumentenorganisaties).
Het makkelijkste is dat je een "bio-kip" koopt (uiteraard van een keurmerk) en die even bij je apotheker brengt;die dan kan kijken of er antibiotica inzitten.....

@jazzie : ja,zo zou het moeten zijn maar denk dat de realiteit toch ietsje anders ligt. (denk daarbij aan winstbejag enzo)
Maar je kan simpelweg een EKO-kip bij je apotheek binnenbrengen en bovenstaande test laten doen.

Denk dat men hier heel kritisch moet zijn. Het blijft "handel" met winst tot doel. Je kan tegenwoordig zelfs "frikandel-light" krijgen. Denk dat dat genoeg zegt!

Trouwens, in Belgie is de fabrikant van fruitsap niet verplicht alle ingredienten te vermelden op de verpakking!!! Had altijd gedacht dat fruitsap gezond was nochtans.
We geven het toch aan de kleintjes. Mijn dietiste verbood het me meteen.
Ik mag wel appelsap drinken maar dan 1 op 1 gemengd met water!
Laatst gewijzigd door orchidee op 06 nov 2007, 03:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

@ alie. dat soort dingen eet ik sowieso nooit. het ging mij vooral om de etiketering van 'bio' wat dan misschien niet klopt.

@ dirk. leuk bedacht, maar de apotheek hier doet al heel gek als je alleen je medicijnen wilt ophalen. en als je dan ook nog een vraag hebt, wordt het wel heel moeilijk. laat staan dat ik ook nog met mijn kip binnenkomt. zie je mij al de apotheek binnen komen?! dan ben ik helemaal de gek van het dorp. eigenlijk moet ik dan ook nog met een levende binnenkomen, want anders is het helemaal zielig... is 'ie echt voor niks dood als er antibiotica in blijkt te zitten.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik eet af en toe wel eens een kroketje karen
maar van die bio industrie ben je nooit zeker
ik zie je al met je kip naar de apotheker gaan
hahaha het idee al
het is best moeilijk hoor
Plaats reactie