Afwijkingen EEG en MRI bij CVS??

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Afwijkingen EEG en MRI bij CVS??

Bericht door Renka »

Hoi allemaal,

Vrijdag moet ik voor een EEG en volgende donderdag voor een MRI scan.

Weet iemand toevallig of er in (proef)onderzoeken afwijkingen zijn gevonden in hersenfuncties bij CVS? Ik dacht het wel... Sowieso de witte/grijze stof.

Heeft iemand nog een artikel of link voor mij?
Dan vraag ik even of ze daar extra aandacht aan kunnen besteden.
Als het dan toch moet, dan maar goed!!

Alvast erg bedankt!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Afwijkingen EEG en MRI bij CVS??

Bericht door MacM »

Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Afwijkingen EEG en MRI bij CVS??

Bericht door Jazzie »

Bij mijn EEG werden geen afwijkingen gevonden, en andere scans heb ik niet gehad.
Ik ben heel benieuwd naar wat jouw MRI-scan laat zien. Succes ermee en hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Afwijkingen EEG en MRI bij CVS??

Bericht door Guido_den_Broeder »

Een gewone EEG laat doorgaans niets zien. Ze zouden een qEEG (quantitative EEG) moeten doen, waarbij de computer de gegevens analyseert i.p.v. dat dat op het oog gebeurt.

Vermindering van hersenmassa kan alleen worden vastgesteld als ze voordat je ziek werd ook al eens eenzelfde MRI-scan hebben gemaakt.

Met een MRI-scan kan de bloeddoorstroming worden bekeken, maar een SPECT-scan is daar beter geschikt voor. Soms worden op een MRI ook witte vlekjes gezien.

Verder is er nog een fRMI (functionele MRI) waarmee kan worden bekeken welke hersenen je gebruikt bij bepaalde activiteiten.

Groetjes,

Guido
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Afwijkingen EEG en MRI bij CVS??

Bericht door Shavonne »

Ik heb wel al eens een hersenstam onderzoek gehad, is dat niet zo'n functionele MRI? Alles bleek normaal te zijn.
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Bepaalde scans laten zien dat er een verminderde bloedstroom naar de hersenen is. Dit zorgt voor "hersentrauma" en wordt verergerd bij laag bloedvolume.

Zijn er hier mensen eigenlijk met een "laag bloedvolume"?

Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hoi Dirk,

Grappig dat je dat beschrijft. Ik gebruik nu een maand een histaminica. Voorgeschreven door de KNO tegen de duizeligheid. Dit medicijn zorgt ervoor dat de bloeddoorstroom in het binnenoor wordt verbeterd.
Als ik even simpel verder redeneer kan ik me voorstellen dat het de gehele bloeddoorstroom verbeterd. Vooral de eerste weken had ik het niet meer koud, maar warm. Dit terwijl ik het altijd heel snel koud heb. En het lijkt me dat dit ook de bloedstroom naar de rest van de hersenen verbetert.
Mijn vriend en nog een aantal andere die ik ken, slikken anti-histaminica (tegen allergie) en reageren juist met het erg koud hebben en vele andere bijwerkingen.
Zoals ik het nu beschrijf klinkt het niet heel wetenschappelijk, maar ik heb er absoluut baat bij!!

Groetjes, Karen
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

orchidee schreef: Zijn er hier mensen eigenlijk met een "laag bloedvolume"?

Groetjes,
Dirk
Ik vermoed dat ik er last van heb, maar hoe valt dit te testen?
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

De bloed volume test
Je kunt ook je dokter vragen om een bloed volume test.
Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid bloed per pond lichaamsgewicht nodig.
Waarnemingen bij mensen met fibromyalgie, CVS, M.S. en andere ziektes tonen dat ze niet het bloed volume hebben wat hun lichaam nodig heeft om goed te functioneren.
Doktoren zijn hier gewoonlijk niet van op de hoogte.
Deze test meet de hoeveelheid bloed in het menselijk lichaam door 5cc af te nemen, een ‘tracer’ toe te voegen
en het dan terug in het lichaam te stoppen. Een uur later neemt men de 5cc weer af en zoekt de tracer. Hoe
dikker het bloed en hoe lager het bloed volume, hoe meer tracer je zult vinden.
De analyse van een van mijn cliënten luidde: “Deze patient werd verwezen voor een rode (bloed)celmassa
studie. Het rode cel volume is 16,9 ml. Per kg. lichaamsgewicht. Het normale bereik is 25 tot 35 ml. per kg.
Deze man heeft 36% minder bloed in zijn lichaam dan het lichaam nodig heeft om te functioneren.”
En de dokter wist niet eens dat de test bestond.
Als je 36% van je bloed verliest in een ongeluk, denk je dat je dokter je zou vertellen dat er niets aan de hand is en maar eens op dansles moet gaan en er wel overheen komt? Ze zouden je met spoed naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis brengen en bloedtransfusie geven.
Deze tragische mensen met die verschrikkelijke aandoeningen moeten functioneren met ergens tussen de 7%
en 50% minder bloed dan hun lichaam nodig heeft om te functioneren.

Sorry, weet geen bronvermelding;heb het ergens gekopieerd
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Dat vind ik zo klote aan het onbegrip: ik wil veel van die testen best proberen, maar of de huisarts wil meewerken... Die ziet me denk ik al weer aankomen (niet dat ik er de deur platloop).

Er is bij mij de afgelopen 13 jaar een aantal keren bloed getest in het ziekenhuis. Kunnen ze daar niks aan zien? Of dat je gedeformeerde rode bloedcellen hebt?


Edit: deze tracer bedoel je?: http://www.icar.med.vu.nl/apparatuur.html#ddg
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Maar hoe snel wordt bloed eigenlijk aangevuld na flink bloedverlies?
Bij de geboorte van mijn dochtertje(keizersnede) heb ik dik 1 1/2 liter bloed verloren en niets meer erbij gekregen. Ik voelde me toen behoorlijk raar, alsof er iets in mijn hoofd knapte. Ik bleek genoeg ijzer te hebben en kreeg daarom geen bloed begezet. Wel een tijdje ijzertabletten moeten gebruiken. Sinds toen ging het me ook weer erg slecht.
Wat mij vaker opviel bij bleodafname, was dat ik mijn bloed in het buisje best dik vond uitzien.
Heeft een laag bloedvolume dan ook iets met de bloeddruk te maken? Lijkt mij eigenlijk wel, dit is ook een veel voorkomend beeld bij CVS.
En koud hebben de meesten van ons het toch ook?
Is dat misschien het hele probleem bij CVS? Misschien dat je door een infectie ziekte ook dikker bloed hebt?
Ik ga eens zoeken naar info, ik wil he tfine ervan weten nu!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Wat ik al ontdekt heb is dat het bloedvolume met de vochthuishouding samenhangt. Bij een laag bloedvolume heb je meer dorst. Het meetsysteem van het bloedvolume zit in de boezems van het hart. Door een te hoge druk hierin, wordt er een seintje naar de nieren gestuurd om urine te produceren. Bij te lage druk krijg je dus dorst.
Bij een laag bloedvolume kom je slechter stikstof kwijt.
Ik las in het webblad lees-ME, dat een laagbloedvolume niet ME veroorzaakt, maar dat het een bijprodukt is van ME.
Daar houd ik het dan ook mar bij.
Trouwens interessant blad, ga verder lezen.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ik kan niet zeggen dat ik altijd veel dorst heb.
Suzanne
Actief lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 31 aug 2007, 10:33
Locatie: utrecht

Bericht door Suzanne »

erg interessant dit!
ook ivm mijn dorst, die zogenaamd onverklaarbaar is...
misschien heb ik dus wel een laag bloedvolume
kan het zijn dat ik daarom ook moeilijk(er) te prikken ben? bloed wat niet goed in de buisjes stroomt?
of heeft dat er niks mee te maken?
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Hoort zich eigenlijk wel verklaarbaar aan vind ik, maar of het zo is?? Ik schreef ja ook al, dat het bloed in het buisje dik uit zag. Wie weet....
Toen ik van die dorst schreef, moest ik al aan je denken Suzanne!! Ik dacht ze leest het wel hier.
Maar het dit geeft dus geen ME, maar is een verschijnsel bij ME.
Plaats reactie