WMO, MEE, AMW ??!

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door Renka »

Hoop dat 'ie in de goede categorie staat....


Hoi Nederlandse mede-CVS'ers,

Ik heb geen/weinig hulp voor mijn boodschappen, schoonmaken etc. Nou ja, ze willen het wel maar dat kost altijd een hoop ellende, smeken en gezeur dat me dat meer energie kost dan wanneer ik het zelf zou doen. Kortom, ik wil via de WMO hulp aanvragen voor het huishouden, de afwas, wat boodschapjes... het hoognodige zeg maar. Begint een beetje vies te worden :oops: . Maar ik zie door de bomen het bos niet.

Kun je het beste de 'aanvraag WMO' indienen bij de gemeente? Of moet je (eerst) iets anders doen? Gaat toch via het RIO/CIZ, dacht ik? Ik heb al gesurfd, maar kom er niet zo aan uit.
En kun je hiervoor beter Stichting MEE of het Algemeen Maatschappelijk Werk bellen? Wat is het verschil?

Alvast bedankt voor jullie info. Alles is welkom!!
Liefs, Karen
Gast

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door Gast »

hoi karen,

volgens mij moet je de gemeente opbellen en vragen voor huis hulp.
deze toetst dan of je er recht op hebt, kunnen ze misschien zelf ., of zij schakelen ook het ciz in[voorheen rio]
dan krijg je gesprekken en kijken ze of je in aanmerking komt voor hulp., en wat dat je gaat kosten, dit gaat naar inkomen.
heb al wel gehoord dat me/cvs niet altijd gezien wordt als ziekte, dus geen hulp.
heb je een gezonde partner of kinderen boven bep. leeftijd, dan ook geen hulp.
maar ja, elke gemeente gaat er misschien weer anders mee om.
het mee kan je helpen bij bev. bezwaar in te dienen, of hoe leren om te gaan met je ziekte, etc.
ze bemiddelen niet in huis. hulp, maar kunnen je wel weer helpen dat je de zorg op de juiste manier aanvraagd.

het mee is dus voor mensen met chronische ziektes of beperkingen te begeleiden, bijv aanvraag indienen bij gemeentes of belastingen ook bijv. voor ouders van kinderen met handicap etc.
dus ik zou je gemeente bellen, of ze verwijzen je door, of je kunt een aanvraag indienen
ga er maar vanuit dat dit allemaal best lang kan duren
volgens mij klopt het zo wel als ik beschreven heb, anders heeft iemand anders misschien meer uitleg?
groetjes marion
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door Renka »

Hoi marion,

Bedankt!! Ik heb een WMO aanvraagformulier gedownload en ga die dus maar invullen. En dan zal ik wel zien. Vaag wel, want er staat op dat je het naar de gemeente moet sturen (adres onderaan het forulier), terwijl er op de site van ZorgSaam (lokaal ziekenhuis) staat dat je in mijn gemeente bij het CIZ moet zijn.

Balen dat dat lang duurt, want het is natuurlijk NU dat ik het nodig heb. Binnenkort gaat het hopelijk iets beter.

Groetjes
Gast

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door Gast »

zorgsaam thuis is een onderdeel van zorgsaam ziekenhuis.
zoals de naam al aan geeft is zorgsaam thuis de organisatie die voor huish. hulp of wijkverpleging zorgt.
sinds de wmo zijn er meer leveranciers voor thuiszorg, vroeger had je eigenlijk alleen zorgsaam.
deze clienten moesten vroeger geindiceerd worden door rio, later heette het ciz.
gemeente hebben deze clienten overgenomen, als indicatie opnieuw wordt beoordeelt komt nu de gemeente langs.
dit heeft er in sommige gevallen in geresulteerd dat clienten minder hulp kregen, of alpha hulp ipv hun eigen vertrouwde hulp[want te duur]
nu weet ik niet hoe dat is geregeld met de nieuwe clienten, waar jij dus onder valt.
maar je hebt als client nu meer keuze aan zorgaanbieders dan voorheen[marktwerking]
maar ja eerst kijken dus of je in aanmerking komt voor hulp
ik zou dus ook zo snel mogelijk bellen of het allemaal klopt dat je de aanvraag in moet dienen bij de gemeente en dat je verder gewoon moet afwachten, zit je fout kan het wel eens heel lang duren voordat je er achter komt.
groetjes en succes.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door Shavonne »

@Karin, ik hoop dat het je lukt! Ik zelf ben helemaal maar niet naar de gemeente geweest, blijkbaar met een eigen zaak, krij je die hulp niet!! En als ze zien dat het aardig schoon is, voor het oog, dan komen ze toch niet, ze kijken toch niet hoe je het dan wel niet voor elkaar krijgt.
Ik modder hier ook maar wat aan, maar gelukkig houd ik het aardig schoon, anders werd ik ook gek, denk ik. Ik heb wel sinds 2 maanden een glazenwasser, dat lukte me echt niet meer, vooral boven niet.
En mijn man helpt ook regelmatig mee, vouwt was, wast de kleine, stofzuigt de zolder, gaat met de hond uit, poetst het aanrecht etc. Dus ik mag niet klagen, maar hij heeft helaas ook een zaak te runnen.
Maar ik kan helaas de boel alleen maar wat bijhouden, grondig schoonmaken is me te zwaar.
Voor de zware extra dingen, die altijd blijven liggen, zoals kasten van binnen etc. heb ik deze week hulp gevraagd van mijn nichtje. Ze heeft het even wat krap, ondanks fultime-baan als buschaufeusse, ze is sinds kort mer vriend uitelkaar en heeft toch een hypotheek die betaald moet. Ze komt me vanaf nov ongeveer, 2 uurtjes per week helpen met de zware dingen. Gelukkig!!! Ik wilde haar eigenlijk niet belasten met haar fultime-baan, vroeg op, wisseldiensten, eigen huishouden. Maar toen ik hoorde dat ze krap zat, heb ik haar toch gevraagd.
Zo geen gezeur, geen gesprekken en rompslomp voor hulp. Pfffff. En ik denk ook nog goedkoper zo!
Maar niet iedereen heeft iemand in zijn omgeving ter beschikking, ik heb verder ook niemand.
Er zijn trouwens ook genoeg, oudere, fitte, gezonde dames, die graag iets willen bijverdienen!! Schaam je niet, vraag gewoon, deze dames doen hun werk ook nog vaak beter!!! De thuiszorg heeft arbo regeltjes en zullen bepaalde werkzaamheden niet doen. Vandaar dat ik ook maar niet naar de gemeente ben gegaan, want ik heb net hulp nodig met de zwaardere dingen.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door Renka »

Ik denk er nog even over na hoe ik eea ga aanpakken. Ik laat jullie nog weten wat het uiteindelijk is geworden!
Mijn vriend was hier vorige week (had herftsvakantie) en heeft de woonkamer goed schoongemaakt. Zelf heb ik gisteren de wc helemaal gedaan en boven een kamertje wat gestoft. Ik hoorde dat er 19 dec. een glazenwasser bij de buurvrouw komt, dus die laat ik meteen buiten even alles meezemen. Misschien iemand voor 1 ochtend per maand of toch nog eens wat familie bellen. Kortom, jullie horen het nog.
brigjuhstyle
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 sep 2007, 15:16
Locatie: Enschede

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door brigjuhstyle »

Altijd lastig zoiets!

Je kan het in elk geval proberen Karen!Succes!

Hier helpen mijn ouders regelmatig mee om het huis schoon te houden (grote schoonmaak) omdat manlief ook gewoon fulltime werkt en dagen heeft dat hij om 6 uur 's morgens van huis gaat en dan nog na 6 uur 's avonds weer thuis komt. De rest doen manlief en ik samen (het bijhouden) maar de grote werkzaamheden hebben wij gelukkig mantelzorg!

(Eigenlijk best apart, ik ben bijna 22, manlief is 25, en mijn ouders zijn de 50 gepasseerd, normaal zouden hun mantelzorg van ons moeten hebben ;-) )
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door Shavonne »

Nou ja Brigjuhstyle, ze zijn toch nog jong? Als hun hulpbehoefend worden zul je er toch ook zeer zekers voor ze zijn?
Helaas heb ik niet zo'n geluk met mijn schoonouders, ze hebben zo hun eigen leventje. En ik heb geen contact meer met mijn ouders, van hun heb ik geen hulp nodig zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

WMO, MEE, AMW ??!

Bericht door Renka »

Zoals beloofd, houd ik jullie op de hoogte.

Een aantal mensen wilden wel helpen, maar in de praktijk kom hier eigenlijk niks van terecht. Maandagochtend komt er iemand praten van Stichting MEE en wil ik doornemen wat de mogelijkheden en de kosten zijn voor huishoudelijke hulp (en evt. rolstoel, begeleiding etc.).

Tips zijn altijd welkom. Groetjes!
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Hoi Karen.

Wat goed van jou om die stap te zetten! Ik heb als eens gezocht naar informatie over stichting MEE. Ik heb nog steeds moeite om die stap te zetten. En ook niet meer aan gedacht, gezien carint in beeld kwam.

Ik krijg wel in februari een vrijwilligster via carint. Komt kletsen.
Via de maatschappelijk werker. ( die heb ik niet meer, hij is zelf uit de runnig voor een tijdje)
Kan ook niet anders nadat hij mij op concult heeft gehad!!! whahaha

Ik moet ook actie ondernemen, mijn huis blijft ook een zware last, in de zin van laten onderhouden/toekomst.
Ieder keer denk ik wel, komt wel goed. Dat zeg ik nu al 6 jaar!!

Als je meer weet en het wil delen, hoor ik het graag. Ik heb geen tips, zit een beetje in hetzelfde schuitje, geloof ik!!

groetjes Lijda
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hoi Lijda,

Ik zit ook al maanden te dubben, hoor. Heb ook maatschappelijk werk al eens gebeld, maar vond ze aan de telefoon niet echt aardig. Ik ga ook nog eens kijken of er iemand kan komen kletsen. Wilde net eens info zoeken over Humanitas. Blijf het ook lastig vinden, hoor. Denk stiekem steeds... over een paar maanden ben ik toch weer een stuk beter. Denk ik ook al tijden, haha.

Wel heel goed dat jij nu met Carint begint. Hoop dat het een fijn iemand is.

Succes!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Niet fijn dat jullie zo zitten.....
Probeer eens bij stichting mantelzorg, misschien willen zij helpen.
Ik ben blij dat ik niet verder ben gaan zoeken voor hulp, maar mijn nichtje heb gevraagd. Ideaal!!
Zij heeft een extraatje en ik het zware werk uit handen, heerlijk. En ik heb geen gedoe met instanties.
Ik kijk eens of ik nog iets kan vinden. Ik heb een vriendin met 3 autistische zoontjes en zij weet wel iets meer over het verkrijgen van zorg en de instanties. Zij gaf mij ook al ens de tip van stichting MEE.
Misschien ook een tip, een oudere dame die iets extra's kan gebruiken en tijd teveel heeft. En die zijn er genoeg, je moet alleen net weten wie en waar.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Ik ben via de maatschapelijk werker bij carint gekomen, hij werkt daar. En bood mij een vrijwilligster aan. ( ik hoopte natuurlijk op een leuke klusjesman) :lol:
Omdat ze het aanboden ben ik het gesprek maar aangegaan. Anders was ik er niet aan begonnen. Het vreemde was toen ze mij zag, zien ze weer niets! Ze bood mij vrijwilligerswerk aan. En ik ben dan snel geneigd te zeggen, oohh leuk, maar kon dit keer net op tijd zeggen, heb nu werken ff uit mijn hoofd gezet naar jaren, is niet haalbaar, helaas.
Ze wist er wel van, volgens mij en was begripvol.

Ik vind het ook wel moeilijk om me er bij neer te leggen, dat veel niet haalbaar is op dit moment. En dat ik dan instanties moet aanboren.

Ik moet al weken (misschien al maanden?) beddegoed verschonen, ik zit er ni mee, ik slaap er wel om!! Ik zal deze week eens eeen poging doen!!

Nu ik mij erbij heb neergelegd merk ik pas hoe moe ik ben!!
ik moet er ff weer doorheen, denk ik.
Maar na 6 jaar strijd is dat ff helemaal weg! Kan ook niet anders! 6 jaar bezig geweest om op de been te blijven. Dat breekt toch iedereen op!!

En ik heb gewoon nog andere dingen te doen, moet nog achter een auto aan, en heb nog andere rompslomp i.v.m. huis. blablabla
Dat is blijkbaar al een opgave, en heb dan de neiging laat maar zitten. waardoor ik mezelf tekort doe. Dat is ook zonde.

Ach ja, er komt een tijd! komt tijd komt raad zeggen ze! Zelfs na 6 jaar geloof ik er nog in! ik sta er nog steeds versteld van!!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Lijda, ik zou je graag een schoon bedje komen maken, maar ik vrees dat het te ver weg is! :lol:
Ik vind het trouwens rot voor je, dat je zoiets niet kunt doen, bedoel een schoon fris bedje is toch wel zo prettig.
Rot dat je overal alleen voor staat.......ik ben blij dat mijn man me met het bed verschonen helpt, want dat kan ik ook niet meer aleen.
Maar er bestaan idd vrijwillige thuiszorginstanties, waaronder ook Humanitas zag ik net op het net.
Ik vind het echt rot voor jullie en ook voor anderen, dat jullie er echt alleen voor staan.....
Maar ik zeg eerlijk, ik heb ook pas sinds een paar maanden hulp. Wij hebben de ongeveer 14 jaar dat ik ziek ben eigenlijk altijd alleen overal voor gestaan, mijn man en ik. Ook met een kindje erbij. Geen hulp van ouders etc. Ik weet hoe dat is, geen hulp, maar ik heb gelukkig wel een schat van een vent, die mij altijd een handje helpt. Helemaal alleen, had ik het nooit gered, vrees ik........
Sterkte met het zoeken naar gepaste hulp.
Trouwens kerkelijke organisaties bieden ook hulp, alleen je moet natuurlijk iets met de kerk hebben.........ik pas ervoor.
En misschien hangt er iets bij de supermarkt op van iemand die een paar uurtjes per week iets wil doen. Hier vind je dit echt nog, ik weet niet bij jullie........
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

ik heb thuiszorg aangevraagd omdat ik ook gek werd van de zooi thuis. Destijds via CIZ en dit jaar via WMO van de gemeente. Die kijkt of je in aanmerking komt en bij twijfel sturen ze je door naar CIZ.
Ik heb nu in totaal 5 uur hulp per week verdeeld over 2 dagen voor schoonmaken huis, was ophangen en afwassen. heerlijk.
Dan weet ik tenminste zeker dat er in ieder geval 2 x per week mijn huis weer acceptabel is.
Ik kan jullie echt aanraden om in ieder geval te proberen of je ervoor in aanmerking kunt komen.
Reintje
Plaats reactie