Hersenen voor de gek houden?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Hersenen voor de gek houden?

Bericht door Shavonne »

hoi, ik zag gisteren iets op tv over dystrofie van lichaamsdelen. Een onderzoek wees uit, dat de hersenen voor de gek houden een juiste therapie bleek te zijn om weer te herstellen. Mensen hadden erg veel pijn en volgens geleerden lag dit aan de hersenen. Door net door de pijn heen te prikken en daardoor de hersenen flink te prikkelen, konden mensen weer hun lichaamsdeel gebruiken.
Ik vraag me nu af of de geleerden wat betreft ME misschien toch ook gelijk hebben. Ik bedoel, we hebben allemaal wel enige vorm van narigheid achter de rug, lichamelijk wel psychisch. Zou het niet zo kunnen zijn dat hersenen de ME klachten ook door een foutje waarnemen.
Ik bedoel cgt vind ik ook boel shit, geloof er niet in en ga er geen energie insteken. Sorry voor de mensen die hier wel baadt bij hebben en erin geloven. Ik heb bij geen enkele psycholoog baadt gehad, bij de laatste heb ik zelf mijn probleem op een rrijtje voor hem gezet. En ik bleek gelijk te hebben! Namelijk dat mijn psychische problemen vooraal door mijn lichamelijk dysfunctioneren tot stand kwamen. Daar kwam hij na 10 behandelingen nog niet achter!
Maar wat ik bedoel is dat het misschien toch mogelijk is dat het syndroom toch door de hersenen tot stand komt. Ze komen steeds meer over de hersenen te weten.
Misschien zijn ze met die muizen toch op de goede weg?
En misschien moet er zelfs een combinatie aan vooraf zijn gegaan, van b.v. een virusinfectie en heeel veel stress misschien?
En laten we eerlijk zijn, de maatschappij laat je ook niet uitzieken. tenminste die ervaring had ik in mijn werk. Griep? Dan ben je over twee dagen weer beter en verwacht ik je weer op je werk te zien! Flink ziek op je werk, toch maar doorwerken, want anders redden ze het niet. Vooral in weekenden en zat ik in de nachtdienst en ziek? Gewoon de nachten nog volmaken, want anders moesten ze overdag iemand missen!
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Hersenen voor de gek houden?

Bericht door Arjen »

Hoi Chavon,

Wetenschappelijk onderzoek, vooral research in Canada, prof de M (is wel een artikel van op de site) laat vooral zien dat de oorzaak in afwijking van immuunsysteem de grote boosdoener is.
Het wordt zelfs Aids 2 genoemd, een paar mensen die ik ken leven niet zonder infuzen etc, wandelen en of verblijven in ziekenhuizen om te "overleven".
Nee, dan geloof ik pérsoonlijk dat dit een éigen valkuil en niet serieus nemen van ME is.
Natuurlijk kan élk individueel mens kampen met psychische problemen, maar de voorbeelden die ik benoem zijn sterker dan sterk. :idea: Werken en overleven waar in mijn optiek niemand hen dit nadoet.

Mijn mening.
groet,
Arjen
Een ander praktisch voorbeeld: Sophia Wilson die bij opname psychiatrie volledig "binnen de geest" los van het lijf werd benaderd, en door kapotte nieren stierf, autopsie rapport ME!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Hersenen voor de gek houden?

Bericht door Shavonne »

Ik denk zelf ook meer aan het immumsysteem, maar ik sta ook open voor andere eventuele oorzaken. Alleen om er eens over na te denken. Komt de klap ook niet zo hard aan, als het toch een andere oorzaak blijkt te hebben.
Ik voel gewoon dat mijn oorzaak ook een virus is geweest. Maar door het jong niet meer kunnen functioneren heb ik toen psychisch een behoorlijke klap opgelopen. Al die jaren ben ik ook alleen maar psychisch behandeld en nooit verder serieus genomen met mijn lichamelijke klachten.
Daardoor denk ik nog veel over die slopende "psychische jaren"
Ik heb ook nog niet veel gelezen over onderzoeken enzo, bedoel lichamelijk. Ga ik nu wel doen!
Die mevrouw die je noemde, was dat laats op de tv, dat zij ook nooit serieus werd genomen met haar lichamelijke klachten?
Mijn natuurarts behandeld me dus ook op virussen en ik ben blij dat er iemand op het goede gebied mij ondersteund! EIndelijk!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Hersenen voor de gek houden?

Bericht door MacM »

Bij die behandeling voor dystrofie zien ze het geloof ik zeker niet als psychisch. Wat ik erover gelezen heb komt er in principe geen psych bij aan te pas, maar je krijgt 2 jaar lang fysio. Het heeft niet zozeer met de hersenen te maken (als je dat bij welke ziekte dan ook wel kan zeggen, aangezien het een zeer complex orgaan is met vele onderdelen), maar meer met de zenuwen.

http://pdver.atcomputing.nl/ziektebeeld.html = Nederlandse Vereniging van Posttraumatische Dystrofie Patiënten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Posttraumatische_dystrofie

Hersenen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Hersenen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenen
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Hersenen voor de gek houden?

Bericht door Shavonne »

Klopt fysio, maar dan anders dan ze eerst deden. Nu gaan ze gewoon door de pijn heen. Maar dit doet er verder ook niet toe. Ik wilde alleen maar een optie noemen, n.l. de hersenen.
Ik ben nu dat intervieuw van research in Canada aan het lezen, erg interessant!!
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Hoi

Mijn menig over deze discussie is dat er wel erg ver gezocht word naar oorzaken. Tuurlijk we willen allemaal een oorzaak, maar zolang de medici er nog niet geheel uit is, is het zoeken naar een speld in de hooiberg!

En mijn persoonlijke mening is, er zijn geestelijke CVS en lichamelijke CVS. En niemand wil horen dat het geestelijk is, dan heb je toch maar mooi gefaald!
En worden er nog teveel CVS op 1 hoop gegooid, helaas.
Waardoor sommige de verkeerde behandelingen krijgen.

Ik vind dat het tijd word dat ze de verschillende vormen/type's/soorten CVS eens in kaart brengen.
Zou veel leed, onnodige behandelingen besparen, dus ook veel geld.

Groetjes Lijda
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

Zolang er niets concreets is hou ik alles voor mogelijk, behalve het psychische.
Het begint niet bij de psyche, maar het heeft wel gevolgen voor de psyche.
Dat het niet tussen de oren zit en begint ben ik achter gekomen door therapie en door de periodes dat ik zo ontzettend goed in mijn vel zat dat ik echt geen vermoeidheid en aanverwante klacten had mogen hebben terwijl ik dat dus wel had en heb.
Zelf denk ik dat het meerdere oorzaken heeft gezien de vele onderzoeken waarbij overeenkomsten zijn gevonden onder cvs/me patienten die op diverse gebieden liggen.

@ Lijda; wat is geestelijke cvs dan?
Wanneer iemand diagnose cvs krijgt waar het aan de psyche igt, is dan toch geen cvs, maar een verkeerde diagnose?
Of zie ik dat verkeerd?
Je hebt gelijk dat de verschillen belangrijk zijn in kaart te brengen, maar hoe moet dat gebeuren zolang er geen duidelijk en eenduidig beeld is van cvs/me?
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

zoals altijd draait het hier ook weer om m,e en cvs
cvs is chronisce vermoeidheid
en zoals zo dikwijls is gezegt is m,e myalgisce encephalomyalitus
een afwijking in het hersen weefsel en het ruggenmerg wat al die klachten geven
zoals hoofdpijn extreme vermoeidheid
spierpijnen en algemene onwel zijn
darmklachten duizeligheid
etc
cvs is een extreme vermoeidheid
en heeft veel met het psygo temaken
maar dat wil nog niet zeggen dat het alleen tussen de oren zit
want veel van cvs lijkt ook op m.e
en dat blijft maar verwarring scheppen
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

ME en CVS zijn 2 verschillende namen voor hetzelfde syndroom. In de medische wereld gebruiken ze liever CVS omdat ME staat voor ontstekingen in de hersenen en dit niet altijd aangetoond kan worden. Patiënten gebruiken liever ME omdat ze menen dat CVS niet de lading dekt. Eigenlijk voldoet geen van de 2 namen.

In NL (en waarschijnlijk overal ter wereld) zal je worden gediagnosticeerd als CVS-patiënt en er zal alleen bij worden verteld dat het vroeger ook wel ME heette. Dat betekent niet dat je dan vooral aan psychische vermoeidheid lijdt. Immers, dat zou betekenen dat er sinds de invoering van de nieuwe naam CVS alleen nog maar patiënten met psychische vermoeidheid zijn bijgekomen.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ik zag dat programma ook. Erg interessant. En ook weer duidelijk, hoe artsen hier het niet eens met elkaar kunnen zijn!

Eigenlijk zou er van elke ME-patient een MRI v/d hersenen genomen moeten worden. Daarop zijn nl duidelijk afwijkingen te zien waar het <de echte ME-er> betreft. Niet dat CVS-ers geen echt probleem hebben, maar dit zijn de patienten die mogelijk WEL door bv een CGT geholpen kunnen worden. Evenals die mensen, die na een chemokuur genezen worden verklaard, niks meer aantoonbaar op kanker duidt en toch maar moe blijven.

In Amerika zijn ze wel weer bezig om, door juiste, duidelijker naamsverandering toekomstige verwarringen te voorkomen.

(En MacM, de hersenen zijn onderdeel van het zenuwstelsel, hoor! Het centrale nl., evenals het ruggemerg.)
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

annac schreef:
(En MacM, de hersenen zijn onderdeel van het zenuwstelsel, hoor! Het centrale nl., evenals het ruggemerg.)
Maar bij dystrofie gaat het niet om het hele zenuwstelsel, maar om de zenuwen in het aangetaste gedeelte, bv. de arm.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

bij mij is het dus wel aangetoond dat ik me heb ik heb vershillende mri .s gehad en ook ruggenmerg punctie.s
dat is het verschil tussen m.e en cvs maar je kunt het ook allebei hebben net als ik ook fybromialgie dat heb ik ook
maar je psychische kant kan ook daar door rot doen
want als je zo ziek bent dan kan je depressief worden
bij mij werd vroeger gezegt dat ik depressief was ,maar ik had het wel van het ene op het ander moment, ik werd ziek toen ik een vrolijke jonge vrouw was. met drie kleine kinderen en dan word er gezegt dat het psychisch is. ik heb moeten vechten om het uit laten zoeken tot ze het ontdekte dat er toch wat anders was en nog is, er is wel degelijk een verschil tussen m.e en cvs hoewel het allebei rot is
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Het valt me op hoe dikwijls hier klachten met ook psychische oorzaken gelijk gesteld worden met "tussen de oren" en dus niet wezenlijk.

Toch is het niet zo dat oorzaken als zware psychische stress of traumata enkel psychische gevolgen heeft. Er is wel duidelijk een wisselwerking tussen beiden. Men hoeft daarom dus echt geen depressie; neurose of psychose te ontwikkelen om geplaagd te worden met lichamelijke klachten. Geestelijke spanning en stress, leert ons de fysiologie, heeft zijn invloed op de productie van verschillende lichaamseigen stoffen oa hormonen welke dan weer van invloed zijn op het lichamelijk functioneren en in ernstige gevallen ook lichamelijk disfunfunctioneren tot gevolg hebben.

Er is dus niets mis met psychotherapie bij cvs want via verschillende technieken kan de psychische spanning, of ze nu ontstaan is voor de cvs of er een gevolg van is, hanteerbaarder en gontroleerbaar worden waardoor er een ingang gemaakt wordt voor de beinvloeding van de fysiologische veranderingen.

Genezen in de zin van alles terug naar het oude zal men hier weliswaar niet van doen maar het biedt wel een mogelijkheid om minder last te hebben van lichamelijke klachten.

Ik krijg ook steeds meer de indruk dat zolang er geen duidelijke eensluidende visie op de oorzaken van cvs komt, de diagnose een leeg vat of misschien nog beter een overvollopend vat is van alle mogelijke klachten waar geen uitleg voor gevonden wordt.
I will survive
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

Dat er een verschil tussen ME en cvs is heb ik eerder begrepen idd, alhoewel ik het verschil nog steeds niet helemaal vat.
Maar ik heb niet begrepen dat cvs geestelijk is....waarom noemen ze het dan cvs en waarom (gezien mijn diagnose cvs) ben ik niet doorgestuurd naar een psychiater of voor cgt als het psychisch is?
De internist heeft niet over het psychische gedeelte gesproken wat betreft diagnose cvs, wel heeft ze juist cvs gediagnosteerd omdat zij en mijn huisarts niet denken dat het psychische gronden heeft en niets lichamelijks gevonden is en mijn klachten aansluiten op de criteria.

Als dit zo zou zijn dit verschil dan word het wel nog vager dan het al was eigenlijk.
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

heikenie schreef: Ik krijg ook steeds meer de indruk dat zolang er geen duidelijke eensluidende visie op de oorzaken van cvs komt, de diagnose een leeg vat of misschien nog beter een overvollopend vat is van alle mogelijke klachten waar geen uitleg voor gevonden wordt.
Ik deel deze indruk, vond het raar dat ik de diagnose kreeg nadat er op geen enkel vlak iets aangetoont is.
Voor mezelf vind ik het prettig dat ik herkenning vind, ik heb 7 jaar gedacht dat ik de enige was met deze klachten, ik had nog nooit iemand gesproken die gelijksoortige klachten had....
Maar in zekere zin heb je eigenlijk helemaal niets aan de diagnose, men neemt je niet serieus, er is geen duidelijkheid over de hele materie....
Plaats reactie