Hooggevoelig en ME/CVS/FM?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

Marloes schreef:Hoi justME, lees deze link eens:

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... t-add.html

(Ik heb het even voor je opgezocht en het andere bericht van je weggehaald waar je het aan Marjolijn vroeg, aangezien dat een topic van januari vorig jaar was, dan hoeft die niet voor die ene vraag van jou weer bovenaan te staan).
Hi Marloes,
Ohw oke, nou zo kan het ook idd :D
Bedankt voor het zoeken van de link!
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Marloes schreef:@justME, Marjolijn (admin) is er ook zo via de stap hooggevoeligheid achter gekomen dat ze ADD heeft. Zij schrijft hier wel ergens over op het forum.
Oh, dat klopt niet helemaal hoor. HSP ben ik zelf achtergekomen door te lezen etc. ADD is vastgesteld door een psychiater d.m.v een specifieke adhd/add test.
Ik dacht trouwens dat ik mijn topic over ADD had weggehaald, maar zal dan wel niet. Zal straks even kijken, moet de afwas even verder doen haha.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Je topic daarover staat in ieder geval wel besloten hoor.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik had het al op google bekeken wat ADD is. Ik moet zeggen, mij komen ook heel veel punten bekend voor. Maar dat zal iedereen wel hebben denk ik.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Shavonne schreef:Ik had het al op google bekeken wat ADD is. Ik moet zeggen, mij komen ook heel veel punten bekend voor. Maar dat zal iedereen wel hebben denk ik.
Ja, denk dat vooral hoogegevoelige mensen zich er vaak wel in zullen herkennen omdat het erg overeenkomt. Natuurlijk zijn er ook zeker wel verschillen, het is gewoon wel iets heel anders. HSP is gewoon dat je een heel erg gevoelig karakter hebt en AD(H)D is iets neurologisch, heeft te maken met de bedrading in je hersenen. Wel zijn mensen met ADD en adhd en autisme etc ook wel vaak hsp schijnt. Maar andersom gaat dat dan gelukkig meestal niet op hoor.
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

admin schreef:
Marloes schreef:@justME, Marjolijn (admin) is er ook zo via de stap hooggevoeligheid achter gekomen dat ze ADD heeft. Zij schrijft hier wel ergens over op het forum.
Oh, dat klopt niet helemaal hoor. HSP ben ik zelf achtergekomen door te lezen etc. ADD is vastgesteld door een psychiater d.m.v een specifieke adhd/add test.
Ik dacht trouwens dat ik mijn topic over ADD had weggehaald, maar zal dan wel niet. Zal straks even kijken, moet de afwas even verder doen haha.
@admin
Ik denk ook dat je het verwijderd hebt, omdat je in een topic ergens schreef dat je in gezondheid en psychologie een topic had over add en ritalin ed....dit kon ik nergens vinden en ben zelfs je bericht geschiedenis ingedoken :roll:
Maar als je voor de zekerheid nog even wil kijken heel graag.

@Shavonne
Hooggevoelig zullen idd heel veel mensen herkennen.
In add vraag ik me dat af, vrienden van mij en mijn partner herkennen zich er niet in, terwijl bij hooggevoelig ze allemaal wel een en ander herkennen.

Wanneer je (of anderen die dit lezen) kenmerken van add wel heel herkenbaar vinden kan je ook eens het boek lezen; 'aandacht een kopzorg' van Kathleen Nadeau.
Een duidelijk en overzichtelijk boek over add bij volwassenen.
Dit boek heb ik gelezen en daar had ik echt even de tranen bij in de ogen van herkenbaarheid (ik denk ook omdat ik vrij sceptisch er in ben gestapt) en ook bepaalde problematiek in mijn jeugdjaren die ik bij info over add terug vind....zo herkenbaar gewoon.
Daarnaast herken ik ook veel bij een van mijn ouders, gezien het 50 tot 80% (dacht ik) erfelijk is zit het er dik in dat wanneer het onderzoek uitwijst dat ik add heb, een van mijn ouders het ook heeft.
Tja ik hoop dat ik snel aan de beurt ben, ik wil het heel graag zeker weten.
Tineke
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2008, 19:13

Bericht door Tineke »

Ik lees de reacties over het onderwerp : hoogevoeligheid en cvs nu pas omdat ik maar heel onlangs lid ben geworden.
Kan me volledig vinden in de stelling dat er wel degelijk een verband bestaat tussen die twee fenomenen.
Ik ben van kindsbeen af heel gevoelig geweest voor sferen, kon ook onmiddellijk de "temperatuur" opmeten van een gezelschap en doorzag mensen en hun bedoelingen. Nu nog altijd voorvoel ik veel situaties en weet precies hoe mensen zullen reageren. Je kan het psychologisch doorzicht noemen , maar ik zie het eerder als een hoogsensitieve "stoornis".
Langs de ene kant is het prettige gewaarwording, maar anderzijds geeft het een drukkend gevoel.
Weet niet of dit berichtje jullie bereikt, is zowat de eerste keer dat ik reageer.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Tineke schreef:Ik lees de reacties over het onderwerp : hoogevoeligheid en cvs nu pas omdat ik maar heel onlangs lid ben geworden.
Kan me volledig vinden in de stelling dat er wel degelijk een verband bestaat tussen die twee fenomenen.
Ik ben van kindsbeen af heel gevoelig geweest voor sferen, kon ook onmiddellijk de "temperatuur" opmeten van een gezelschap en doorzag mensen en hun bedoelingen. Nu nog altijd voorvoel ik veel situaties en weet precies hoe mensen zullen reageren. Je kan het psychologisch doorzicht noemen , maar ik zie het eerder als een hoogsensitieve "stoornis".
Langs de ene kant is het prettige gewaarwording, maar anderzijds geeft het een drukkend gevoel.
Weet niet of dit berichtje jullie bereikt, is zowat de eerste keer dat ik reageer.
Ja, herkenbaar Tineke, ik had dit vroeger ook al dat ik alles zo aanvoelde.
Gevoel van enorme voelsprieten te hebben.
Maar je berichtje is gelukt hoor, welkom hier!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ook erg bekend hier! Vaak heel handig, maar ook vaak vermoeiend en confronterend. Daardoor ook altijd bezig in mijn hoofd etc.
Gebruikersavatar
chriva
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 apr 2008, 20:51
Locatie: Vlissingen (Zeeland)

Bericht door chriva »

Shavonne schreef dit op 28 Sept 2007 :Zover ik weet ben ik ook al mij hele leven zeer sensitief. Merk dit bij alles, ben snel verdrietig bij alles wat met leed te maken heeft.
Heb dan wel geen leuke jeugd gehad, maar werd altijd meteen verdrietig bij kritiek. Kan er niet tegen wanneer iemand pijn en verdriet heeft. Wordt verdrietig wanneer ik een verkeerde keuze heb gemaakt, al is het maar iets kleins. Voel me vaak onmachtig, zoek altijd naar oplossingen, wil altijd iedereen helpen die in nood zit.
Mij valt ook alles op, elke verandering

Wat jij heb geschreven, Shavonne, is precies hoe heel mijn leven ook is.
Heb sinds een jaar het idee dat ik daarbij nu ook gevoelig ben voor geur, smaak enz. Soms poets ik mijn tanden met zoveel tegenzin, omdat de geur zo overheersend is en ik zo ontzettend misselijk er van wordt. En mijn huid......ook veel gevoeliger! Voel soms elke kreukel in mijn kleren en in bed duurt het heel lang voordat ik eindelijk lekker lig, want dan voelt dat weer niet lekker..dan kriebelt dat enz enz. Mijn vriend is het zelfs opgevallen dat ik soms even niet wil kroelen of echt zeg...rustig....het kietelt.
Zou dit door CVS kunnen komen? Weet trouwens nog maar net een klein weekje dat ik misschien CVS heb!!

Liefs Chriva
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Extreem aanrakings-gevoelig is iets wat bij autisme ook vaak voorkomt.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

En ook bij een heel aantal hooggevoeligerds die niet autistisch zijn....
Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Oh, ik zeg niet dat je dan meteen autistisch bent! Ik wilde alleen maar zeggen dat het ook voorkomt bij autisme.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

@Chriva: Ook jouwn verhaal komt me bekend voor.
Mijn man wordt wel eens gek van me hierdoor. Ik ruik ook overmatig en proef ook alles heel goed.
alley
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:35

HSP

Bericht door alley »

Berichten samengevoegd met het topic over hooggevoeligheid.
Hierboven kan je dus al veel lezen. Admin Zuiderzon


Weet iemand zo of er een relatie bestaat tussen ME? CVS en HSP (highly sensitive person?)
Plaats reactie