Hooggevoelig en ME/CVS/FM?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

alley
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:35

HSP

Bericht door alley »

Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals mensenmassa’s of harde muziek, kan voor HSP’s al snel te veel zijn; zij raken dan overprikkeld door letterlijk een teveel aan (sterke) prikkels.

Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
Voelen stemmingen en sferen goed aan
Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven
Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Als ik even grof afrond krijg ik de volgende getallen:

Eén op de vijf mensen is hoogsensitief, dan hebben we er in Nederland zo'n 3.000.000.
In Nederland zijn grof geschat 30.000 mensen met ME.

Van alleen hoogsensitief zijn krijg je geen ME. (Dan zou het aantal mensen met ME 100x zo hoog zijn.)
Daar spelen dus zeker ook andere factoren een rol bij.

De mensen met ME die ik persoonlijk ken (en ontmoet heb), zijn wel allemaal hoogsensitief. Maar dat kan nu net weer aan mij liggen.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Henny schreef:De mensen met ME die ik persoonlijk ken (en ontmoet heb), zijn wel allemaal hoogsensitief. Maar dat kan nu net weer aan mij liggen.
Ik ken aardig wat ME-ers die dat absoluut niet zijn ;) Ikzelf ben het wel, combi hooggevoelig/hoogbegaafd, maar ik zie dat zeker niet als oorzaak, ik zie mijn ziekte juist meer als belemmering van HSP/HB. Maar goed, aan de andere kant, zelfs als je door sensitiviteit ziek wordt, zou je juist door die sensitiviteit sneller weer beter moeten worden, aangezien je dan super heftig reageert op medicijnen of "therapiën".
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Eressea schreef: Maar goed, aan de andere kant, zelfs als je door sensitiviteit ziek wordt, zou je juist door die sensitiviteit sneller weer beter moeten worden, aangezien je dan super heftig reageert op medicijnen of "therapiën".
Ik merk dat het superheftige reageren juist averechts werkt bij behandelingen. Op werkelijk alles overreageer ik enorm. Elke therapie wordt daarom voortijdig afgebroken. Tabletten in kwartjes. Druppeltjes in een half glas water etc. Ik word er helemaal wanhopig van. :cry:
alley
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:35

Bericht door alley »

Ik lees wederom met verbazing hierover. Ik weet sinds kort 'officieel' dat ik hooggevoelig ben en vroeg me meteen af of er een verband tussen CVS en HSP bestaat. Blijkt dus dat meer mensen deze combi hebben...er is dus geen wetenschappelijk bewijs, maar wel opvallend...
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik heb ME maar ben niet hooggevoelig.

Als ik dat rijtje zo lees, van @alley
dan lijkt het of er aan de hand van klachtenpatronen een ziekte (hooggevoeligheid )is ontstaan.
i.p.v dat er enkele klachten juist door ziekte ontstaan.
de omgekeerde wereld lijkt het wel. zoals ik het nu lees en nu zo interpreteer.

En als ik dat rijtje zo lees, kun je elke klacht wel bij een ziekte invullen.
Daar bedoel ik mee, dat hele rijtje zijn allemaal klachten bij elkaar, die je bij zoveel ziektes kunt onderbrengen.
huhhh klopt dit nog....volgens mij wel..

#zalwelaanmijliggen.
Ik heb me er ook nog nooit in verdiept, dus wat dat betreft.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

alley schreef:Ik lees wederom met verbazing hierover. Ik weet sinds kort 'officieel' dat ik hooggevoelig ben en vroeg me meteen af of er een verband tussen CVS en HSP bestaat. Blijkt dus dat meer mensen deze combi hebben...er is dus geen wetenschappelijk bewijs, maar wel opvallend...
Per hoogsensitief persoon met ME zijn er minstens 99 hoogsensitieve personen zonder ME. Waardoor die ene wel en al die anderen niet?
Blijft bij mij de vraag.

Groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Dan stel ik ook nog een vraag.
Als personen die niet hoogsensitief zijn ME kunnen krijgen, waarom zouden hoogsensitieve personen het dan ook niet kunnen krijgen.
Volgens mij heeft het hoogsensitief zijn hier niets mee te maken.
Deze personen reageren misschien heftiger op alles wat hun overkomt.
alley
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:35

Bericht door alley »

Dat zijn interessante vragen, en misschien staat het inderdaad helemaal niet in verband met elkaar. Er is helaas nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar. Misschien moet je de vraagstelling omdraaien: komt het vaker voor dat mensen met ME ook 'toevallig'' hoogsensitief zijn en niet per definitie andersom.
Hoogsensitieve mensen hebben ook een bepaalde 'afwijking' in de prikkelverwerking, en misschien daardoor gevoeliger voor verwerking van dingen waardoor het psychische gedeelte van ME meer opspeelt.....? Ik ben maar ff hardop aan het denken hoor, het is een hypothese....
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Persoonlijk denk ik dat hooggevoelige mensen eerder dan "normale" mensen door prikkels e.d. tot het nulpunt komen, wat vaak het begin is van ME/CVS (verminderde afweer door fysieke en mentale nulpunt=virus/pfeiffer/ontsteking/trauma=kans dat CVS "geactiveerd" wordt). Maar goed, dat is mijn persoonlijke theorie, zonder ondersteunende feiten.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
monia
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 aug 2009, 10:33

Bericht door monia »

ik ben ook hooggevoelig,

juist hierdoor weet ik niet goed mijn grenzen meer .. herkennen jullie dat?

ik weet niet meer wat "normaal" is.
ik loop al jaren bij een haptonoom die me nog steeds vaak vraagt, ben je moe of hoe voel je je..maar vaak weet ik het echt niet, ben ik nu uitgeput of niet, voel ik me nu gejaagd door mn hsp of...voel ik me nu ziek of pik ik iets van een ander op? etc etc, ik vind het echt moeilijk, kan me heel naar in een omgeving of ruimte of bij iemand voelen en zodra ik er weg ben is het over, maar dan kan ik weer ergens anders zijn en het kan zo weer terug komen.
ook hsp heb je in verschillende vormen van hevigheid, lichtjes tot extreem, en dat laatste is KNAP lastig!!

maar goed om een lang wazig verhaal kort te maken: Ik weet mijn grenzen niet! wie kent dit ook?

liefs monia
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Ja, ik herken hier heel veel van!! Alhoewel het bij mij nu goed in balans is. Een aantal jaar geleden, toen ik fysiotherapie kreeg van een therapeut die heeeel goed bekend is met ME/CVS, vond hij dat ik eerst moest leren voelen. Nadat we middagen met allemaal kaartjes met allemaal verschillende gevoelens erop hebben geoefend (welke kaartjes passen bij jouw ziekte? en nog 10.000 varianten), heb ik het eigenlijk pas geleerd. Je moet echt oefenen, met elk ding precies benoemen wat je nu voelt, emotioneel en fysiek (er zijn bijvoorbeeld ook veel verschillende manieren van "moe" zijn). Pas dan kun je een beetje beginnen met je grenzen aangeven. En elke dag een dagboek bijhouden, helpt ook. Dat kan heel simpel met je klachten van die dag op te noemen, en een cijfer te geven voor het malaisegevoel+de acitiviteiten van die dag. Daardoor krijg je ook inzicht in de "energieslurpers" (zijn vaak bepaalde mensen/situaties), en kun je de haptonoom een duidelijk beeld geven van wat er verbeterd of verslechterd. Ikzelf merk perfect aan mijn humeur hoe moe ik ben. Als ik iets depri ben, kan ik precies twee dagen terugrekenen of er iets is geweest dat teveel was, en als het een aantal weken duurt, heb ik gewoon een aantal slechte weken(/maanden/algehele achteruitgang).
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
monia
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 aug 2009, 10:33

Bericht door monia »

voor al de HSP-ERS die hier interesse in hebben:

NIEUWETIJDSKINDEREN

het is misschien eens leuk om wat te lezen over nieuwetijds kinderen, erg herkenbaar voor hsp-ers en misschien makkelijker tee begrijpen voor niet hsp-ers.

hsp is zoals in deze topic al lang uitgelegd is eigenlijk een supergevoelig systeem in zn algeheelheid,
lang niet altijd prettig.

het heeft toch ook wel iets te maken met de tijd waarin we leven,

afijn, eens leuk om te googelen.


groetjes monia
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Bij mij is het ook wel zo dat alle ME-ers die ik ken hooggevoelig zijn, waaronder ikzelf en mijn dochter.
Maar ik ken er nog verschillende en ook enkele met fybromialgie en ze zijn allemaal hooggevoelig.
alley
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:35

Bericht door alley »

Nieuwetijdskinderen...klinkt wel heel anders dan hoog sensitief! Ik vind het erg moeilijk, ik kan heel emotioneel raken om iets heel kleins en vind het moeilijk om een mooie balans tussen verstand en gevoel te krijgen.
Plaats reactie