Hooggevoelig en ME/CVS/FM?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Brenda_L schreef:.
Hij wil dat dan testen door die mensen de fietstest te laten doen want mensen die moe zijn "in hun hoofd" voelen wel degelijk die vermoeidheid maar hun lichaam reageert op de fietstest als een normaal persoon.
Volgens mij is er inderdaad een groot verschil in fysieke belastbaarheid tussen 'gezonde' HSP-ers en mensen met ME.
Toen ik ME had was de fysieke belastbaarheid erg laag. En als ik fysiek wat deed, kon ik daarna ook mentaal veel minder hebben. Alsof het één klein potje energie was dat voor òf even lezen òf even wandelen ingezet kon worden, maar zeker niet beide.
Nu kan ik me mentaal moe voelen en fysiek nog veel doen, zonder daarvoor de rekening gepresenteerd te krijgen.

Wel zag/zie ik dat veel mensen met ME relatief mentaal druk zijn. (Logisch wat je hebt zo weinig afleiding.)
Als ik met hun gedachten meega, voel ik bij mij de energie weglopen.
( Voordat ik ME kreeg kon ik dat niet voelen, maar gebeurde het ook.)


Haretelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Inderdaad, ik besef dat HSP bij mij één van de oorzaken is, in het krijgen van ME. Of beter gezegd, ik voel dat dit heeft meegespeelt in het krijgen van. Waarom? Omdat mijn ziekteverloop niet plots is begonnen, maar vooral opbouwend is ontstaan. Ik ben geen arts, maar in de loop van 13 jaar ziek zijn, vallen steeds meer puzzelstukjes op de plaats.
Nog het punt bezige hersenen: Hier heb ik al alles aan geprobeerd, ontspanningstherapie, sporten, muziek, teveel om op te noemen. Helaas heb ik nergens baadt bij. En het is niet alleen maar malen, maar ik blijf constant input krijgen. Vraag me niet hoe of waarom. Zelfs droom ik elke nacht, ik word nooit wakker, zonder dat ik me iets kan herinneren van een droom.
En dit probleem heb ik al van kinds af aan, misschien is het wel een gave!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hooggevoeligheid is volgens mij een gave. Malen volgens mij echter niet. Het levert volgens mij niets prettigs op.
Als je veel maalt, ben je slecht geaard.
De energie zit als het ware in het hoofd en nauwelijks in de rest van je lichaam. De ademhaling wordt dan vaak ook oppervlakkiger ( geen rustige buikademhaling), waardoor je het malen nog meer versterkt.
Het ontwikkelen van een gevoel van veiligheid en een positief zelfbeeld zijn belangrijk om weer rust in het hoofd te krijgen.
Als je slecht geaard bent neem je ook gemakkelijk ongemerkt emoties en gevoelens van anderen over, waardoor je je minder prettig gaat voelen ( en weer een stukje aarding dreigt kwijt te raken of kwijtraakt.)

Hartelijke groet van Henny

PS Ik ben nog op zoek naar een betere term voor aarden, een wat praktischer term die beter aansluit bij het dagelijkse leven en dagelijkse taalgebruik.
Laatst gewijzigd door Henny op 02 okt 2007, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
nina
Beginner
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:25
Locatie: Breda

Bericht door nina »

Malen is inderdaad niet prettig, ik ben ook een maler. (ik kan er vaak niet van slapen, dus dan maar weer een boek of tv)

Ik kan me ook niet herinneren dat ik bv voor mijn pfeiffer zo gevoelig was, het is echt iets van de laatste jaren.

Een gevoel van veiligheid heb ik nu wel, ik ga bepaalde confrontaties gewoon niet aan als ik weet dat het me een slecht gevoel geeft. dat stukje aarding is totaal verdwenen bij mij, omdat het hele ME/CVS verhaal een hoop stress meebrengt helaas.
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Hoi Chavon,

Input die blijft stromen, is naar en afschuwelijk.
Jezelf zien daar voor afgrenzen is mogelijk, maar kan eventueel ook een een andere oplossing vragen, van medicatie tot diepere problemen.
Het wel of niet geaard zijn Tja: dat zijn zo van die termen die mij ergeren door de softe hulpverlening, daar schiet een mens niets mee op in mijn optiek!
Heel veel sterkte, en pb me eventueel.
Arjen
Arjen: fight for live
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik kan hier alleen maar op zeggen: Een slechte jeugd heeft zo ook z'n invloeden, vooral als je geregeld met angst leeft, dat je iets wordt aangedaan!! Verder ga ik hier niet op in.
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Hoi Chavon: helder en je éigen keuze: nogmaals succes. :wink:
Arjen.
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Hennie,

Als jij mijn tekst quote: zou ik het "waarderen" als je haar in mijn originele staat laat, daar waar ik mijn éigen vorm en uitroepteken verkoos. :!:
Bij voorbaat hier mijn dank! :idea:

Arjen
Laatst gewijzigd door Arjen op 02 okt 2007, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

@ Arjen
Excuses
Ik ging off-topic, met iets dat ik me (letterlijk) afvraag ( heb ik nu in mijn posting gezet).
Was niet bedoeld als wat anders.
Hartelijke groet Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Excuses aanvaardt.
Suggestie Aarden: of eenieder moet dealen met zijn/ haar wetten van logica in zijn of haar bestaan.
Voorbeeld: 90 % van de wereld komt door armoede, ziekte etc niet eens toe aan het begrip aarden men dealt met hun bestaans"recht"!
Arjen
Laatst gewijzigd door Arjen op 02 okt 2007, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi chavon
ik kan helemaal in jou meegaan
ik ben een stuk ouder heb niet echt een slechte jeugd gehad maar ook eigenlijk kon ik ook geen kind zijn
als oudste van acht kinderen en een
erge zieke moeder
moest ik erg veel doen in huis ,en ook altijd op de de kinderen letten
mijn moeder die hield constant in de gaten als ik thuis was
of ik niet stil zat er was altijd wat te doen
ook toen ik werkte ging ik s,avonds en in de weekend altijd door
en dat haasten en moeten
krijg ik niet meer uit mijn hoofd het blijft maar malen
en ik heb al van kinds af aan slapeloosheid soms slaap ik een hele nacht niet ik ben naar allerlei hulpverleners geweest maar volgens mij moeten zij hulp hebben want die zijn echt gestoord
maar al die overgevoeligheid komt dus daar vandaan
sterkte en veel liefs alie
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Deze tekst komt van http://www.hooggevoelig.nl en als de moderators het liever hebben zet ik wel alleen de link neer.


Wat betekent het dat je hooggevoelig bent?
Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd” kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person” (HSP) noemen.

Een HSP, Highly Sensitive Person oftewel een hooggevoelig persoon, is iemand die gevoeliger is voor indrukken en subtieler nuances waarneemt dan gemiddeld. Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen, horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Een HSP doet dit dus intenser dan gemiddeld.

Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap die positief ingezet kan worden. Bijvoorbeeld door hooggevoeligheid kun je sneller gevaren signaleren, in de gaten hebben dat iemand liegt, kleine nuanceverschillen waarnemen, intenser genieten van kunst of muziek en je beter concentreren.

Kenmerken van hooggevoelige personen:

voelen stemmingen van anderen goed aan;
nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar;
ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief;
hebben afkeer van specifieke indringende prikkels;
worden geprikkeld door dingen die anderen niet schijnen op te merken;
raken sneller verzadigd door (bepaalde) prikkels;
worden meer dan gemiddeld door bijvoorbeeld natuur, kunst of muziek geroerd;
denken vaak na over hun roeping.
filosoferen graag en veel en hebben een rijke innerlijke belevingswereld;
dromen, fantaseren en overwegen veel;
zijn opmerkzaam en aandachtig;
functioneren heb beste in hun eigen tempo;
zijn goed in het signaleren en vermijden van fouten;
vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen;
hebben rechtvaardigheid en respect hoog in hun vaandel staan;
zijn vaak plichtsgetrouw en anticiperend op de behoeften van anderen;
hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en
huidirritaties en allergieën;
hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;
vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als het financiële inkomen.
Zoals alle karaktereigenschappen heeft ook hooggevoeligheid valkuilen. Valkuilen kunnen bijvoorbeeld zijn: te hard werken (overwerken), te zorgzaam zijn voor anderen (en te weinig voor jezelf), te perfectionistisch zijn, overladen voelen door indrukken en bang zijn om fouten te maken.

Hooggevoelige personen maken zich erg druk over hun roeping. Voor hen is het psychische inkomen (kwaliteit en bevrediging van het werk) zeker zo belangrijk als het financiële inkomen. Vaak nemen hooggevoelige personen een baan onder hun niveau in de hoop dat hun werk dan hanteerbaarder voor hen zal zijn. Maar doordat ze de inspiratie en bevrediging op een dieper niveau missen, wordt dergelijk werk op den duur juist vaak een enorme energievreter met alle gevolgen van dien.

De kunst is nu om toch te leren leven in deze maatschappij met het gevoel en met het verstand. Het gaat erom een persoonlijke balans te vinden tussen gevoel en verstand. Hoe leef je met je gevoel in deze wereld zonder dat je daardoor overweldigd wordt en jezelf dus niet verliest? De balans vinden en het vrijmaken van gevoelens die er in het verleden niet mochten zijn. Het leren staan voor wie je bent en wat je voelt. Het accepteren van angst, woede, verdriet en blijdschap.

Het is niet zo dat HSP's beter zijn dan anderen of dat ze ziek zijn en genezen moeten worden. Het is eenvoudig zo dat ze wat gevoeliger zijn dan gemiddeld en dat is alles. Het gevoel is niet beter dan het analytische verstand. Ze zijn er beiden om elkaar in evenwicht te houden.

Hooggevoelige personen kunnen leren met de overprikkeling om te gaan. Dit betekent emoties, gevoelens en gedachten serieus nemen en afstemmen en het leven in de context plaatsen. Zo is hooggevoeligheid een kwaliteit.


Op www.hooggevoelig.nl staan ook tests om te kijken of jij of je eventuele kind hoogsensitief zijn.

Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Sorry hoor, ik moet denken aan de kénmerken van mijn teckel of mijn mechelaar.
Alsof een mens zo simpel te duiden is! NB.
Brr: doet mer ook denken aan de éérste waarneming van "andere rassen" zoals de pigmee vroeger werd gemeten en bevonden.
"Eng en los van het individu"
Arjen
Arjen: fight for live
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ik denk dat er veel dingen in die lijst staan waar mensen graag 'ja' op antwoorden omdat het positieve eigenschappen...
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Nou, ik vind het allemaal heeel erg herkenbaar en draai er niet om heen.
Ik voel het ook als een valkuil, echt. De benoemde valkuilen heb ik ook aan den lijve ervaren. Maar het is verrekte moeilijk om hier zo mee om te gaan, zodat je zo weinig mogelijk last van de negatieve gevolgen hebt. Het heeft ook inderdaad zijn positieve kanten.
Maar ik schreef al eerder dat ik HPS bij mij ook invloed had bij het krijgen van ME. En dat vind ik minder prettig.
Als ik eerder had geweten dat ik een hoog gevoelig persoon ben, was ik er ook in het verleden heel anders mee omgegaan en had ik er minder last van ondervonden. Maar ja, als een psycholoog zijn werk niet goed doet en het pas jaren later bij een onderzoek uitkomt, ben je er helaas al jaren verkeerd mee omgegaan. En heeft het al veel schade aangericht en het is moeilijk om anders ermee te leren omgaan.
Plaats reactie