Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door robin123 »

Nou is het bedenk dat bij ME je "mist in je hoofd" hebt of gewoon concentratieproblemen. Bij mij is het spectrum iets groter. Ik heb veel meer klachten en veel intenser.

Vroeger had ik het niet zo erg en was het wisselend, maar nu ben ik lichamelijk al een tijd totaal op en merk ik dat ook de conditie iets achteruit is gegaan. Maar o.a. het denken (cognitief) ben ik ook achteruit gegaan.
Beweging is duidelijk geen oplossing voor lichamelijke problemen. Maar hoe zit dit met cognitieve problemen? Wat is dan het advies? Laten gaan? Het trainen met spelletjes of speciale oefeningen?

Het is wel een lastige, want ik heb nu al heel lang ME en ik heb dit nog nooit zo meegemaakt. Is ook ongewoon ernstig, dus is er weinig informatie over te vinden.
Weet iemand wat het beste is? En of er al eens onderzoek naar gedaan is?
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door ariadne »

Ik heb ook flinke cognitieve problemen. Mijn ervaring is dat oefenen niet helpt maar het erger maakt. Bovendien gebruik ik dan de tijd die ik heb om me te kunnen concentreren voor oefenen ipv voor zaken die ik nodig heb voor het dagelijks leven.
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door rie »

ariadne schreef: Bovendien gebruik ik dan de tijd die ik heb om me te kunnen concentreren voor oefenen ipv voor zaken die ik nodig heb voor het dagelijks leven.
Mee eens. Maar aan de andere kant denk ik ook wel eens. Zou wel iets willen doen om dat te verbeteren (programmaatje op de pc of zo). De lange termijneffecten kunnen dan zijn dat je de dagelijkse dingen voor de rest van je leven veel beter kunt doen.

Zou b.v. veel meer willen weten over de neuropsychologie. Maar ja, lukt me dan weer niet om de boeken daarover te lezen.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door robin123 »

Er zijn wel trainingsprogrammaatjes online die een heleboel beweren te kunnen, maar ook een heleboel kosten. Dus ik vertrouw het niet echt. Leuke daar is dat je wel, net als in de sportschool, voorruitgang kan zien. Maar je went ook aan de spelletjes die ze daarvoor gebruiken en daar zit mijn grootste zorg: ben ik die spelletjes aan het trainen of ga ik ook echt voorruit?

Ik werk ook met de redenering dat ik juist wat zou willen trainen om later makkelijker cognitieve taken kan doen en ook meer kan doen.

Blijf dus erg lastig.

btw: wat is het stil op het forum. Er zijn wel veel bezoekers, maar weinig leden online
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door brad »

Goede opmerkingen Robin123. Het is zeker stil. Het lijkt wel of er steeds minder ME -patiënten zijn of bijkomen. Wellicht zitten ze op andere fora. Opvallend is het wel.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door robin123 »

Ik denk dat er ook heel wat naar Facebook verplaatst is. En juist Facebook is voor mij zeer vermoeiend. Het geeft teveel prikkels. Het komt namelijk heel chaotisch op me over.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door robin123 »

Ik ben begonnen met oefenen bij Memorado. Gewoon als proef. Ik tref er in elk geval veel oefeningen aan die je ook als vragen krijgt bij een NPO (neuro psychologisch onderzoek). Zo'n onderzoek bepaald je functioneren en word veelal gebruikt bij hersenletsel om te kijken hoe iemand functioneert.

Ik neem de proef op de som en ga gewoon kijken of en wat zo'n trainingsprogramma bij ME doet.
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door rie »

Ben benieuwd naar het resultaat voor jou op termijn. Veel succes!
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Cognitieve problemen (concentratie, geheugen en meer)

Bericht door semma »

brad schreef:Goede opmerkingen Robin123. Het is zeker stil. Het lijkt wel of er steeds minder ME -patiënten zijn of bijkomen. Wellicht zitten ze op andere fora. Opvallend is het wel.

Zoveel fora zijn er nu ook weer niet. De meeste poneren dat iedereen op de sociale media zit en dat ze daar ook naartoe gaan. Het is me een raadsel hoe je de forum-communicatie op de sociale media voortzet, maar dat beschouw ik dan maar als mijn eigen beperking.

Ikzelf mijd de websites waar je alle cookies moet accepteren, waardoor een paar forums uitgevallen zijn. Dus nee, ik ben niet weggelopen, maar heb gewoon een heel slechte tijd gehad en het zal lang duren voor ik en de omstandigheden daar overheen zijn.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik merk als ik even aan het denken ben over veel dingen; zorgen over mijn ouders, familie enz ben heeeel goed in piekeren helaas pffff dan heb ik al zoveel verbruikt aan onnuttige dingen zeg maar dat de energie op is voor de rest van mijn denkvermogen. Dat is wat ik heel erg merk maar dat hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn. Het korte termijn geheugen is bij mij hopeloos 1 tel en ik ben alweer kwijt wat ik wou zeggen. Ik weet niet of het te trainen is het voelt voor mij als ik dat zou doen als overbelasten.

Heel veel sterkte ermee!
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

@ Sterre Ja, het is iets wat je er dan nog bij doet. Maar ik vergelijk het maar even als oudere mensen die, ondanks dat ze hetzelfde verouderingsproces meemaken, toch scherper zijn als ze regelmatig oefenen met puzzels e.d.

Het is ook maar een experiment van mij. Ik wil gewoon kijken of het te verbeteren is. Vooral omdat ik de rest van de dag weinig prikkels heb. Ik merk wel dat het op slechte dagen moeilijker is om te oefenen. Maar het is ook belangrijk om op de betere dagen te gebruiken wat je hebt. Use it or lose it.

@ semma Ik weet ook niet veel fora en in Social Media verband vind ik het ook niet prettig om te schrijven. Dit is overzichtelijker en closer voor mij.
Dus nee, ik ben niet weggelopen, maar heb gewoon een heel slechte tijd gehad en het zal lang duren voor ik en de omstandigheden daar overheen zijn.
Begrijp het helemaal. Je zit met veel mensen met een slechte gezondheid en die ook terugvallen en slechte periodes hebben. Ik ben een beetje een dummy dat ik daar niet aan denk. Maar (door)denken is nou juist mijn probleem :wink:
Ik wens je heel veel sterkte met alles!
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Sterre, dat piekeren heb ik afgeschaft. Hoe hard ik ook zat te piekeren, het loste niets op.
De eerste kans om daadwerkelijk minder te piekeren, was verandering van baan. Als ik toch weer over het werk ging piekeren, dan stopte ik mezelf: geen energie in steken want verspilling.

De tweede kans was de WAO. In de eerste periode heb ik eraan gewerkt om de treiterende werkgever uit m'n systeem te duwen en het besluit om geen bierkaaigevechten meer aan te gaan. Opeens begreep ik wat een vroegere kennis bedoelde met het antwoord "dan denk ik: stom wijf", toen we het hadden over inderdaad een stom mens. Je wijdt er een minieme hoeveelheid tijd & energie aan en doei, je gaat dan gewoon door met je leven.
Helaas hebben bierkaaigevechten de neiging om sluipenderwijs te ontstaan, maar toen ik het eindelijk doorhad, stopte ik daarmee - min of meer uit de handen laten vallen. Het gevecht zelf en al je gedachten erom heen, het gepieker, het vreet aan je. Niet doen.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

robin123 schreef:(...)

@ semma Ik weet ook niet veel fora en in Social Media verband vind ik het ook niet prettig om te schrijven. Dit is overzichtelijker en closer voor mij.
Dus nee, ik ben niet weggelopen, maar heb gewoon een heel slechte tijd gehad en het zal lang duren voor ik en de omstandigheden daar overheen zijn.
Begrijp het helemaal. Je zit met veel mensen met een slechte gezondheid en die ook terugvallen en slechte periodes hebben. Ik ben een beetje een dummy dat ik daar niet aan denk. Maar (door)denken is nou juist mijn probleem :wink:
Ik wens je heel veel sterkte met alles!


Daarom bleef ik dus op een paar forums en nu op nieuwssites met reactiemogelijkheid. Dan is de kans groot dat je ook andere kanten van het verhaal tegenkomt of toelichtingen die al dan niet juist zijn, maar je attenderen op implicaties en complicaties waar je niets van wist of niet aan gedacht hebt. Als je het meestal met je eigen gedachten moet doen, dan kom je niet verder dan je eigen gedachtenkringetje.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Robin 123 Als het voor jou goed voelt om je geheugen proberen te trainen inderdaad met puzzels ed. dan zou ik het vooral doen. Als je merkt dat het niet wil dan weet je dat ook weer. Ik zou wel in de gaten houden tot hoever je gaat. Heel veel succes en sterkte ermee!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Semma ik ben kampioen piekeren helaas. Heb er ook veel tijd voor de hele dag gezien ik geen werk kan doen en geen kinderen heb. Ik zoek zeker afleiding maar het sluipt er zo weer in. Ik heb begeleiding van een psycholoog dus werk er aan maar pfff valt niet mee. Er komt vooral schuldgevoel boven drijven als ik dan niet aardig genoeg reageer enz enz. vooral tegen mijn familie. (maar ik wil deze topic niet overnemen :wink: )
Plaats reactie