Korte termijn geheugen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Korte termijn geheugen

Bericht door sterre »

Mijn korte termijngeheugen is echt hopeloos. Als mijn man vraagt wil je de curry meenemen uit de koelkast heeft ie 9 van de 10 kans ik hem niet meeneem. Ik draai mij om en hup kwijt ben ik het. Moet er vaak van huilen je voelt je zo'n kluns/klungel. Ik heb een scan gehad voor MS daarop was niks te zien. Mijn nichtje heeft MS en daarop zijn witte vlekken te zien ook wat betreft haar korte termijngeheugen.

Hoe zit dit dan bij ME? Hoe kunnen wij dit hebben en het niet te zien is op de scan? Wie kan mij dat uitleggen?
Gast

Korte termijn geheugen

Bericht door Gast »

Denk voor veel mensen hier herkenbaar.
Wat ik wel weet is dat veel hartpatiënten ook last hebben van cognitieve stoornissen zoals korte termijngeheugen.
Chronisch boezemfibrilleren kan op latere leeftijd dementie veroorzaken
Onlangs nog gelezen dat er(natuurlijk) een connectie is tussen hart en brein,hartproblemen kunnen een zuurstoftekort veroorzaken in de hersenen,de allerkleinste vaatjes in de hersenen krijgen dan te weinig zuurstof.
Bekend is al dat dysfunktie in de allerkleinste vaatjes in het hart anginapecoris kan veroorzaken,bij deze chronische ziekte is ook sprake van vergeetachtigheid,concentratieproblemen.Maar omdat deze kleinste vaatjes in het hart en hersenen niet voldoende zichtbaar zijn op scan,MRI etc is het dus niet aantoonbaar..
Dit is dus mijn theorie...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Dankje Brandy.
Je zou toch denken dat het ergens zichtbaar moet kunnen zijn.....
Gast

Bericht door Gast »

Nee is dus niet zo ... lees maar eens over kleinste vaatjes hart...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Hoe zit dat dan met MS daar kun je precies zien op de scan welke stukken aangetast zijn. Dat zijn dan toch ook kleinste vaatjes?
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Als cognitieve problemen bij ME maar eens zichtbaar waren op een scan...
Je kan wel een NPO doen (neuro psychologisch onderzoek). Dit word ook gedaan bij mensen met een hersenbeschadiging en hersenletsel om te bepalen hoe het ermee staat en waar aan gewerkt kan worden.
Korte termijn geheugen kan met deze test ook beoordeeld worden.
Gast

Bericht door Gast »

Weet niet zoveel van MS ,alleen dat het een ziekte is met beschadigingen aan het zenuwstelsel,waarschijnlijk is dat dan wel te zien op een MRI?
Kleine vaatjes hebben intern beschadigingen, of te hoog cholesterol,met gevolg onvoldoende zuurstof ,wat weer gevolgen kan hebben voor al je organen,de hersenen ,spieren enz. Komt vaker voor bij mensen met ontstekingsziektes,reuma,diabetici,schildklierziektes.
Heb je beschadigingen in de grote kransslagaders dan is dat wel te zien,de kleinste dus niet,maar je kunt dus al wel klachten hebben,dan niet alleen vergeetachtigheid maar ook fysiek,pijn op de borst,tussen schouderbladen,kaak,
kortademig enz.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Korte termijn geheugen

Bericht door semma »

sterre schreef:Mijn korte termijngeheugen is echt hopeloos. Als mijn man vraagt wil je de curry meenemen uit de koelkast heeft ie 9 van de 10 kans ik hem niet meeneem. Ik draai mij om en hup kwijt ben ik het. Moet er vaak van huilen je voelt je zo'n kluns/klungel. Ik heb een scan gehad voor MS daarop was niks te zien. Mijn nichtje heeft MS en daarop zijn witte vlekken te zien ook wat betreft haar korte termijngeheugen.

Hoe zit dit dan bij ME? Hoe kunnen wij dit hebben en het niet te zien is op de scan? Wie kan mij dat uitleggen?
Als het structureel is, kan je het beter als een gegeven zien waarover je even zucht en dan eventueel een nieuwe poging doet. Erom huilen is echt zonde van je energie en daadkracht.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik heb het de professor/internist gevraagd en inderdaad kan het gewoon niet zichtbaar zijn. Ook is soms MS niet eens zichtbaar op een scan dus niks kun je zomaar uitsluiten. In mijn geval denkt hij dat de informatie later binnen komt dus ook later verwerkt wordt en er geen sprake is van dementie. Deze mensen komen al heel anders binnen.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

O, wat is dat ergerlijk, die gewoonte van de laatste jaren om geheugenproblemen direct als dementie te bestempelen. En nog eentje die ik hoorde: een overgrootmoeder werd in haar terminale fase helaas toch dement, want ze herkende haar kleinzoon niet meer. Nee, is het gek dat iemand die stokoud is en slechthorend en slecht ziend even moet checken wie die jongeman is: een kleinkind, een achterneef, een verpleger of wat ook? O gossie, er was helemaal niet bij stilgestaan dat ze ook getroffen was door enkele van de algemene problemen die zo vaak met ouder/oud worden meekomen.
Plaats reactie