CVS en verre vliegreizen?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pantson91
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2018, 20:16

CVS en verre vliegreizen?

Bericht door pantson91 »

Hallo,

Zijn er hier ME/CVS-ers die na hun diagnose wel eens een verre vliegreis hebben gemaakt (+6 uur)? Is dit verantwoord?

Ik zou graag naar de zon op vakantie willen deze winter, bijvoorbeeld Curaçao, om daar vervolgens enkel op een strandbedje te liggen rusten (dus geen wilde activiteiten ondernemen). Het enige wat me op dit moment tegenhoudt is de vliegreis van 10 uur. Wat zouden jullie doen?

(Ik ben een half jaar geleden gediagnosticeerd met CVS dus nog relatief nieuw in het proces)
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hallo Pantson.


Ik ben wel eens verder gevlogen dan 6 uur, en gewoon daarna even een dag nemen om bij te komen en niet verwachten dat je naderhand weer terug in NL het vast kan houden, ik kreeg naderhand altijd wel weer een terugslag.

Ik zeg doen!! En als je het niet probeert weet je het nooit!
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Zelf geen ervaring hiermee. Je weet zelf het beste wat je wel en niet aan kan. Iedereen met ME/CVS heeft weer een andere belastbaarheid, variërend van blij als je af en toe een uurtje uit bed kan tot parttime kunnen werken.

Als je erg tegen de lange vliegreis aanhikt, kan je de winterzon ook dichter bij huis zoeken bv. Canarische eilanden of Noord Afrika. Bij Noord Afrika wel opletten of je op een bedje in bikini aan het strand of aan het zwembad mag liggen (deze landen zijn vaak islamitisch). Noord Afrika is ca. 5 uur vliegen (korter of langer, afhankelijk van waar je naar toe wil).
Als je dit zou doen, weet je ook hoe je reageert op vliegen. Dan kan je volgend jaar ook beter beslissen hoe ver je aan kan.
Gebruikersavatar
haitaka
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:02

Bericht door haitaka »

Vliegtijd of reistijd is niet hetzelfde. Het langste dat ik vloog is 1 uur 40 minuten maar de hele verplaatsing duur natuurlijk langer. Naar luchthaven, daar op het einde van de terminal wachten omdat daar het rustigste is. Op het vliegtuig rusten, daarna met openbaar vervoer (trein/bus) naar bestemming ook met zoveel mogelijk rust. De eerste dagen moet ik er wel van bekomen. De terugreis dat 9 uur in beslag nam noem ik een marteling. Aan het einde van de vakantie was ik vermoeit en dag heb je nog een lange reis voor de boeg omdat je 's morgens uitcheckt in het hotel maar de vlucht pas laat in de namiddag was. De vlucht zelf is vaak geen probleem, je kan me de ogen dicht rusten, en wie kan slapen heeft zelfs weinig last, het is vooral het hele reispakket dat zwaar doorweegt. Te veel prikkels maken me effectief zieker, daarom vermijd ik drukke omgevingen (visueel/geluid), in het vliegtuig kan ik me makkelijk afsluiten en hoor je voornamelijk de motoren, dat is eigenlijk nog de makkelijkste hindernis.
Plaats reactie