"De ontknoping". Mijn reactie op prof. Hans Knoop.

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

"De ontknoping". Mijn reactie op prof. Hans Knoop.

Bericht door Grigor »

Mijn reactie op het opiniestuk ME is niet ‘puur lichamelijk’ door Hans Knoop, hoogl. medische psychologie (AMC). Gijs Bleijenberg, em. hoogl. medische psychologie (Radboudumc). Frank Snoek, hoogl. medische psychologie (AMC/Vumc). Henriëtte van der Horst, hoogl. huisartsgeneeskunde ( VUmc) naar aanleiding van de gezondheidsraad in de NRC.

http://anilvanderzee.com/de-ontknoping/
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

"De ontknoping". Mijn reactie op prof. Hans Knoop.

Bericht door jhanne »

is weer een fantastisch goed stuk Anil, heb daar veel respect voor. Geen emoties , kalm alle feiten op een rijtje, netjes links ingevoegd. Petje af!

Ik heb het naar die dame van de NRC getweet, met het vriendelijke verzoek dat eens door te lezen, dat ze mij, als NRClezer, daar erg blij mee zou maken.
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

"De ontknoping". Mijn reactie op prof. Hans Knoop.

Bericht door teunie »

Wat een goed stuk, Anil!! Heb je het naar NRC of Trouw gestuurd voor de opiniepagina? Ik hoop dat ze in zijn geheel zullen plaatsen als tegenwicht voor de eenzijdige berichtgeving die ze de afgelopen weken over ons heen hebben gestort.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

"De ontknoping". Mijn reactie op prof. Hans Knoop.

Bericht door Grigor »

Dank jullie wel.

Ik heb hem naar de NRC gestuurd maar hij is veel te lang. Maar je mag hem ook graag sturen. You never know.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Fantastisch, Anil. Scherp, maar netjes.

Dat je daar de puf voor op kon brengen ook.

Ik hoop dat jouw schrijven jezelf weer genoeg geestelijk-morele energie heeft gegeven om het verder weer ff vol te houden, zo in je donkere kamertje.

Dat orenmaffiale gezever van "integrale benadering van ziekte" moet nodig ontkracht worden en hoeft niet moeilijk te zijn. Immers psychologen kunnen niet uitleggen hoe het werkt wat ze beweren, nl dat ME patiënten zichzelf ziek denken. Alfa wetenschappers leggen het op den duur nl. af tegen bèta wetenschappers, die gewend zijn met harde feiten aan te komen. Mits ze natuurlijk niet politiek beïnvloed worden door regressief links dan wel rechts.
Tegenwoordig één pot nat.
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Bericht door rie »

Nog ter info. Ook nog heel veel artsen vinden dat MS en parkinson b.v psychische ziekten zijn.
MS wordt in het UMCG vnl behandeld met antidepressiva en claimen daarmee goede resultaten te hebben. Neuroloog Kuks vh UMCG gebruikte ook carnitine voor behandeling. Maar veel medicatie voor MS die in Belgie bv normaal is, kent dr Kuks niet eens. Maar staat er wel open voor.
Ook bij deze ziekten speelt de orenmaffia nog steeds wel een rol. Michael J Fox heeft een positieve rol gespeeld bij de erkenning vsn MS als neurol ziekte.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Rie

Ik spreek heel af en toe een MS - er die bij terugval regelmatig in het UMCG (of Martini, dat vraag ik ff na) heeft gelegen.

En zij heeft ook al langere tijd een ziekteuitkering (WIA oid). Zij snapt de ME problematiek met de ontkenning ook heel goed en is "blij" met haar situatie.

Dus jouw verhaal snap ik niet helemaal.
Gast

Bericht door Gast »

Michael j fox heeft parkinson geen ms
Antidepressiva kan ook gebruikt worden voor pijnklachten
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Bericht door rie »

In lage doseringen worden antidepressiva gebruikt voor pijn.

In het UMCG wordt antidepressiva als behandeling voor MS gebruikt.

Ook vele MS patiënten ontvangen geen ao uitkering. Ik heb Michael J. Fox verwart met een andere naam van een acteur. Vermoede al vaag zo iets. Maar zie de acteur zo voor me.

Karin Spaink en Renate Rubinstein weten alles van het MS gevecht. En veel artsen blijven steevast beweren dat MS een psych. ziekte is.

Dat is mischien nog niet zo erg. Wel een probleem is dat de koppeling aan psych.ziekten zit dat deze ziekten je eigen schuld zouden zijn, etc.

:(
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

MS en parkinson hebben dezelfde geschiedenis als ME, maar zijn al decennia erkend inmiddels. Elke huisarts en neuroloog neemt deze ziektes serieus en wij worden ook met antidepressiva behandeld, tegen pijn en voor de slaap, heeft niets met ontkenning te maken. Uitsluitend zogenaamd 'holistische' alternatieve genezers zien deze - en alle ziektes - als uitingen van de psyche. En dan heb je vast nog wel wat extreme artsen die ook zo denken, maar daar houdt het wel mee op.

Vaak nemen artsen klachten niet serieus, dat geldt voor alle zieken, maar als eenmaal bekend is dat het MS of parkinson is, is dat probleem voorbij - anders dan bij ME ...

Rubinstein kreeg de ziekte toen die nog maar kort erkend was en Spaink schrijft over de orenmaffia, niet over dat ze geen erkenning van haar reguliere artsen heeft.
Life smells...
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Bericht door rie »

Lees de studie van Noorse sociologen hierover. De "erkenning" van m.n. neurologische ziektes wisselt per periode.
Google maar op UMCG Ziekte MS en antidepressiva dan zie je hoe deze behandeling gaat. Ik ken heel veel MS patiënten in mijn nabije omgeving en hun behandeling verschilt nogal. Degene die behandelt wordt met antidepressiva, pocht over het effect van de behandeling in Groningen.
Ook MS is geen keiharde diagnose. Zie maar op de site van de MS vereniging zelf. Zij zitten nu in een tijdperk waarin je weer gerust kunt zeggen dat je MS hebt en niet onmiddellijk in de psych. hoek wordt gezet. Maar voor de meeste van hen is het toch nog een strijd voor een uitkering en goede medicatie (want
de medicatie is er niet. Ook niet bij MS.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Snap et nu beter, rie.

Die vriendin van een vriendin heeft dus "geluk"gehad met serieus genomen worden en arbeids ongeschiktheids uitkering.

Net zoals ME- ers, zij het in mindere mate, "geluk" kunnen hebben.

En inderdaad, asje, dat holisitsch geëtter moet afgelopen zijn waar het ziekten betreft.

Als mensen willen zweven doen ze dat maar in hun eigen tijd en met hun eigen geld, maar laat de ME -ers, Lymers en andere zgn. onverklaarbare ziekten met rust.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

rie schreef: De "erkenning" van m.n. neurologische ziektes wisselt per periode.
Zoals gezegd:
asje schreef: MS en parkinson hebben dezelfde geschiedenis als ME, maar zijn al decennia erkend inmiddels.
rie schreef: Maar voor de meeste van hen [MS-pat.] is het toch nog een strijd voor een uitkering en goede medicatie (want
de medicatie is er niet. Ook niet bij MS.
Alle zieken worstelen met instanties ed.

Verder zijn er meer dan 10.000 ziektes en voor een heleboel is er nog geen genezende behandeling. Dat heeft niets met erkenning te maken. Er wordt dan ook veel onderzoek naar MS gedaan. Er is ook niets mis met antidepressiva als ontstekingsremmers, dàt heeft niets met de orenmaffia te maken.

De positie van ME-ers in deze tijd - en andere zieken waarbij niet verder gekeken wordt, want 'CVS' - is uniek en zeer ernstig.
Life smells...
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Bericht door rie »

"Alle zieken worstelen met instanties ed."

Maar vooral toch ziektes waarvoor geen medicatie bestaat. En neuro./psych. ziekten met name. Daar is vooral het "verhaal" van de patiënt die de diagnose oplevert (grosso modo).
Plaats reactie