Advies Gezondheidsraad

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

annac schreef:Hoe liep het voor jou persoonlijk af? Ga je in beroep? Neem dan een advocaat met verstand van ME zaken mee. Met toevoeging als je armlastig bent. Kost ca 90 euro dan.
Hey Annac, waar zijn in Nederland advocaten te vinden met (enig) verstand van ME?
Ik ga nu, na 10 jaar ziekte, toch maar het traject bij uwv beginnen om een uitkering/WIA te krijgen namelijk en zou er misschien wel 1 kunnen gebruiken.

Blijkbaar had ik allang recht op een wia maar ben daar nooit op gewezen. Tijd in de bijzondere bijstand gezeten en nu vanwege samenwonen heb ik sinds een paar jaar helemaal niets.
Met het nieuws van de laatste tijd sta ik hopelijk iets sterker maar een advocaat in de arm kan natuurlijk geen kwaad.

Liefs.
Gebruikersavatar
henk63
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2014, 08:29

Bericht door henk63 »

Aanvraag herziening WIA maart 2018

Wetenschappelijk onderzoek kan nieuwe inzichten bieden en onze kennis van ziektebeelden en behandelmethoden vergroten. Dat is een continu proces.
Het beleid is dat patiënten naar deze nieuwe inzichten worden behandeld zodra deze zijn vertaald en geschikt zijn gemaakt voor praktijk van de artsen.
Het beleid is ook dat cliënten die in het (recente) verleden zijn beoordeeld, niet opnieuw worden beoordeeld volgens de nieuwste inzichten. Die beoordelingen worden dus niet over gedaan.

Dat gezegd hebbende is vervolgens de vraag aan de orde of er al nieuwe inzichten zijn die consequenties hebben voor behandeling of beoordeling van patiënten met CVS. De Nederlandse Vereniging van Verzekeringsartsen heeft de multidisciplinaire richtlijn CVS/ME uit 2013 onveranderd van toepassing verklaard. Dus in die zin is er voor de praktijk van de beoordelend verzekeringsartsen nog niets veranderd.
Antwoord van medisch adviseur UWV.

In uw mail vraagt u of het mogelijk is een herzieningsverzoek ME/CVS per 15 oktober 2015 voor de wet WIA toe te wijzen, waarbij het advies van de Gezondheidsraad d.d. 19 maart 2018 meegenomen wordt.

Helaas moet ik u mededelen dat dit niet mogelijk is: de beoordeling van uw mate van arbeidsongeschiktheid in 2015 heeft plaatsgevonden conform de Richtlijn Diagnose, behandeling, begeleiding en beoordeling van patiënten met het chronisch vermoeidheidssyndroom d.d. februari
2013, zoals die toen aan de orde was.

Wellicht ten overvloede wil ik hierbij opmerken dat de Richtlijn ook nu - in weerwil van het advies van de Gezondheidsraad d.d. 19 maart 2018 - nog niet gewijzigd is.
Antwoord van Landelijk adviseur verzekeringsartsen.

Dus helaas het rapport van de Gezondheidsraad heeft op dit moment nog geen enkel gewicht.

Groet Henk
Gebruikersavatar
henk63
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2014, 08:29

Bericht door henk63 »

Interne beleidsmededeling UWV van Medisch adviseur aan Verzekeringsartsen.

Advies ME/CVS

De Gezondheidsraad noemt ME/CVS in haar Advies een ernstige chronische ziekte, die het
functioneren en de kwaliteit van leven van mensen die eraan lijden substantieel beperkt.

Een van de aanbevelingen in het rapport luidt: "Medische beoordelaars in het kader van
arbeidsongeschiktheidsverzekering, Wet maatschappelijk ondersteuning, Wet langdurige zorg
en Participatiewet erkennen dat ME/CVS een ernstige ziekte is die gepaard gaat met substantiële
functionele beperkingen en beschouwen de keus van een patiënt om geen CGT of oefentherapie
(GED) te doen als 'niet adequaat herstelgedrag'.

Opmerkingen bij het Advies:

Wat opvalt is dat het advies zich nogal stellig uitspreekt over de wijze waarop verzekeringsartsen
omgaan met ME/CVS in de beoordeling van arbeidsongeschiktheid. Wij herkennen ons niet in het
geschetste beeld als zouden verzekeringsartsen regelmatig functionele mogelijkheden niet
erkennen of afwijzen omdat er geen afwijking kan worden aangetoond of diagnose kan worden
gesteld. Mogelijk kan dit worden verklaard door het feit dat het advies tot stand is gekomen zonder
inbreng van de verzekeringsgeneeskundigen. Wij betreuren dit.

Klachten van patiënten met ME/CVS worden serieus worden genomen door verzekeringsartsen bij
UWV. ME/CVS wordt niet anders beoordeeld dan andere aandoeningen. Zoals bij iedere aandoening
variëren de ernst van de klachten en beperkingen per individu. In dat opzicht onderscheidt
ME/CVS zich niet van andere aandoeningen.

Wij hebben geadviseerd om de bestaande multidisciplinaire richtlijn CVS (ZONMW programma) uit
2013, waar zowel o.a. nvvg als nvab is meegewerkt, met medenemen van dit Advies wordt
herzien. Tevens onderschrijven de oproep tot meer wetenschappelijk onderzoek naar deze
aandoening en zijn bereid om daaraan bij te dragen.

Consequenties voor de uitvoering:

De staande uitvoeringspraktijk is vrijwel in lijn met het Advies. Voor zover verzekeringsartsen CGT
en GET beschouwen als een effectieve therapie en cliënt daartoe min of meer verplichten dient
deze werkwijze te worden verlaten. De Gezondheidsraad geeft duidelij aan dat CGT en GET bij
ME/CVS niet zijn te beschouwen als naar algemeen medische maatstaven adequate behandelingen
waartoe patiënten verplicht kunnen worden. De keuze om af te zien van CGT of GET mag derhalve
niet leiden tot het oordeel dat de patiënt zijn kans op herstel mist, niet meewerkt aan zijn of haar
herstel of verwijtbaar handelt.

Mijn conclusie hoe tegenstrijdig kan men zijn!!!

Groet Henk
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Ik weet niet of dat tegenstrijdig is. Ze vinden dat mensen nu op de juiste wijze gekeurd worden en blijven dat zo doen (blijft dus willekeur of je wat krijgt).
Wat ze gaan veranderen is dat CGT/GET niet meer gezien gaan worden als therapieën waar je beter van wordt. Dat zijn twee verschillende dingen. Alhoewel het natuurlijk afwachten blijft in hoeverre keuringsartsen niet alsnog vrij dringend die therapieën gaan voorschrijven.

Beetje rommelig geschreven stuk trouwens. Bij de interne memo's wordt blijkbaar wat minder goed op taalgebruik gelet.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Weet iemand hoe het nu zit met het advies van de Gezondheidsraad? Wanneer gaat de minister /de Tweede kamer erop reageren? Nog voor het zomerreces?
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Izzy schreef:
annac schreef:Hoe liep het voor jou persoonlijk af? Ga je in beroep? Neem dan een advocaat met verstand van ME zaken mee. Met toevoeging als je armlastig bent. Kost ca 90 euro dan.
Hey Annac, waar zijn in Nederland advocaten te vinden met (enig) verstand van ME?
Ik ga nu, na 10 jaar ziekte, toch maar het traject bij uwv beginnen om een uitkering/WIA te krijgen namelijk en zou er misschien wel 1 kunnen gebruiken.

Blijkbaar had ik allang recht op een wia maar ben daar nooit op gewezen. Tijd in de bijzondere bijstand gezeten en nu vanwege samenwonen heb ik sinds een paar jaar helemaal niets.
Met het nieuws van de laatste tijd sta ik hopelijk iets sterker maar een advocaat in de arm kan natuurlijk geen kwaad.

Liefs.
@Izzy. Ik weet niet of je al ergens een advocaat gevonden hebt, maar de Steungroep kan je informeren. Mr. Bogaers was heel goed, maar Is (helaas voor ons )met pensioen.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Samenwonen maakt het ingewikkeld en geef ik je helaas weinig kans, Izzy.
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

@Agnes Dankjewel, ik heb nog niet uitgebreid rondgekeken maar heb de steungroep iniddels een mailtje gestuurd.

@Annac Samenwonen maakt het altijd lastig inderdaad, zo ben ik de bijzondere bijstand ook kwijtgeraakt.
Toch lijkt het erop dat mijn werkgever destijds belangrijke informatie voor mij heeft achtergehouden.
De telefoniste van het uwv was ook erg verbaasd en leek redelijk in mijn hoek te staan (wat nog niets zegt natuurlijk), wat mij toch enige hoop heeft gegeven.
Niet geschoten is altijd mis ;)
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

samenwonen verandert toch niets aan het recht op een WIA? Dan gaat het toch om de vraag in welke mate je arbeidsongeschikt bent?
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Dat weet ik eigenlijk niet, ik zou ook denken dat het daar los van staat gezien het zich al lang voor het samenwonen afspeelt. Aan de andere kant zou het me niets verbazen.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

agnes schreef:samenwonen verandert toch niets aan het recht op een WIA? Dan gaat het toch om de vraag in welke mate je arbeidsongeschikt bent?
Ja. Daar heb je gelijk aan.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Agnes heeft idd gelijk, samenwonen heeft alleen invloed op een bijstandsuitkering, niet op de WIA.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

agnes schreef:Weet iemand hoe het nu zit met het advies van de Gezondheidsraad? Wanneer gaat de minister /de Tweede kamer erop reageren? Nog voor het zomerreces?
@agnes, na de zomer volgens de monitor https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... n[quote]De grote vraag is wat er nu met dit rapport gaat gebeuren. De minister komt pas na de zomer met een reactie.[/quote]
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ik heb begrepen dat Jim Faas (verzekeringsarts) weer een goed stuk over advies van de Gezondheids Raad heeft geschreven in Medisch Contact.

Zag ik op twitter, via mijn laptop. Maar ik kan het niet lezen en vinden.

Iemand?
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

https://twitter.com/JimFaas/status/1006904195486830593

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(rechtermuisklik: openen in nieuw tabblad)

Bron: Twitter Jim Faas (Medisch Contact)
Hoop doet leven!
Plaats reactie