Onverklaarbaar oververmoeid donderdag 22 februari 2018 NTR

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

teunie schreef:
asje schreef:[
En dan vd Meer, die zei voor het eerst iets wat helemaal waar was; de afgelopen 100 jaar hebben deze patiënten te weinig medische aandacht gehad. Maar wie was en is de afgelopen 30 jaar van die 100 jaar ongeveer hoofdverantwoordelijk voor dat gebrek aan medische aandacht hier? Juist, vd Meer.
Ja, maar ook nogal laf (en geslepen) van Van der Meer (en wetenschappelijk gezien dubieus) om het tijdperk van ME op te te rekken tot 100 jaar en neurasthenie en zenuzwakte erbij te betrekken om daarmee de aandacht van de eigen keuzes en verantwoordelijkheden af te leiden. En niemand die hem daar mee confronteerde, helaas.
Daar had ik nog niet over nagedacht. Klopt inderdaad. Toen de halve wereld voor ze stond te klappen prezen ze zichzelf de hemel in voor wat ze in hun carrière bereikt hadden. Nu dat niet blijkt te kloppen rekken ze die periode ineens zodat hun rol kleiner lijkt. Terwijl zij toch echt schuldig zijn aan het bewust opleggen van te zware therapieën aan mensen en 30 jaar geleden al hadden kunnen besluiten dit anders aan te pakken.

Tot nog niet zo heel lang geleden zouden de programmamakers de extreemste uitspraken van de voorstanders aan het eind geplaatst hebben zodat dit blijft hangen als 'de waarheid'. Nu zit het meer in het midden en zie je daarna nog zwaar zieke patiënten. Dus ze worden niet meteen met hun onzinnige uitspraken geconfronteerd, maar lijken toch al van hun voetstuk gevallen. Misschien dat een ander programma er nog eens op kan duiken of dat wij zelf hen deze uitspraken nog eens voor de voeten kunnen gooien.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

luipaardje schreef: ...of dat wij zelf hen deze uitspraken nog eens voor de voeten kunnen gooien.
Het is toch allemaal inmiddels bekende fraude, dat ze nog van die onzin uitkramen zegt genoeg. Zie David Tuller, hoe op hem gereageerd wordt. Met leugenaars valt niet te praten, ze worden al van het begin af aan bekritiseerd, va 1988.
Life smells...
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

luipaardje schreef: Daar had ik nog niet over nagedacht. Klopt inderdaad.
Tot nog niet zo heel lang geleden zouden de programmamakers de extreemste uitspraken van de voorstanders aan het eind geplaatst hebben zodat dit blijft hangen als 'de waarheid'. Nu zit het meer in het midden en zie je daarna nog zwaar zieke patiënten. Dus ze worden niet meteen met hun onzinnige uitspraken geconfronteerd, maar lijken toch al van hun voetstuk gevallen. Misschien dat een ander programma er nog eens op kan duiken of dat wij zelf hen deze uitspraken nog eens voor de voeten kunnen gooien.
Precies. Ze -Van der Meer althans- doen alsof ze 'uiteraard' voortborduurden op een lange traditie van psychotherapie (waarbij heel achteloos ME/CVS wordt gelijkgesteld aan neurasthenie of zenuwzwakte, alsof ook dat niet onomstreden is) in plaats van dat zij 30 jaar geleden heel bewust het CGT-model hebben geïntroduceerd in Nederland. Waar zoals asje@ opmerkt meteen al veel kritiek op was.
Van der Meer profileert zich nu als de redelijke stem terwijl ook hij de meest neerbuigende, walgelijke uitspraken en verdachtmakingen heeft gedaan over ME=patiënten. Het is weer zo doortrapt dat je er van uit je vel zou springen.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Ik vond het best een gebalanceerde reportage waarin sowieso al de naamgeving "ME" word gebruikt. En er werd gezegd dat CGT in Amerika al afgeraden werd voor ME-patiënten. Hier ook, alleen wil Bleijenberg er niet van horen.

Bovendien: als je al op zoek bent naar een biologische oorzaak, nota bene in hetzelfde ziekenhuis (Radboud UMC), waarom blijf je dan psychology als DE oplossing aanraden? Omdat die vent zo'n imago probeerd te redden?

Bovendien vond ik het prachtig hoe Bleijenberg met zo'n mond vol tanden stond toen hem gevraagd werd waarom bedlegerige patiënten die hij benaderde niet wilden meewerken. Hij begon na een tijdje maar te speculeren dat wij bedlegerige patiënten (ik ben er een) het wel comfortabel vonden deze stabiliteit.
Dan heb je sowieso al zitten klooien met de cijfers, want een hele groep kan niet meedoen aan je belachelijke CGT en GET behandeling uitgevoerd door een groepje psychologen.

De enige die me echt stoorde was "mevrouw Wandelschoen" Oh, zij verheerlijkte de therapievorm als een religie.
Door dit soort mensen komt er weinig begrip voor mensen die echt ME hebben.

p.s. ik heb het programma pas gisteren online bekeken.
Plaats reactie