magnesium

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

magnesium

Bericht door agnes »

Hoi allemaal,

Al eerder heb ik naar magnesium gevraagd, maar kan het draadje niet vinden. Ik heb begrepen dat de 'goede' magnesium een -aat is. Weet iemand welk merk en waar je dit kan kopen? Graag zo concreet mogelijk, want ik kan er momenteel zelf niet op uit omdat ik in een ME-dip zit. Ik moet het dus of online kunnen bestellen of iemand naar bv. de Tuinen sturen met precies wat ik moet hebben.

Alvast bedankt,
Agnes
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

magnesium

Bericht door asje »

Er zijn er wel meer, maar soms zijn het grote tabletten. Ik heb capsules: 'Bio-vitaal, super magnesium-complex', het zijn 4 vormen -aat. Werkt duidelijk bij mij! Op Google zie je waar je 't allemaal kunt krijgen.
Life smells...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Bedankt Asje. Ken je toevallig ook een voor leken begrijpelijk stuk over magnesium en ME?
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Maar ik heb ook gelezen dat Magnesium en Calcium met elkaar in verbinding staan. Dat Magnesium alleen niet voldoende is en schadelijk kan zijn. Hoe zit dat dan?
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik heb ook wel van magnesium spuiten gehoord. Wie heeft er goede ervaringen met magnesium in welke vorm dan ook? Ik slik het zelf ook eerst van Orthica en nu van de kruidvat ik kan er niet zoveel van zeggen maar heb dan ook oxide.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

sterre schreef:Maar ik heb ook gelezen dat Magnesium en Calcium met elkaar in verbinding staan. Dat Magnesium alleen niet voldoende is en schadelijk kan zijn. Hoe zit dat dan?
Op http://www.patrikpeters.amalgaam.be/Mag ... en_CVS.htm staat een begrijpelijk verhaal.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik hoorde van een ME-arts een nadeel aan calcium slikken, maar weet niet meer wat dat was. Alleen magnesium schadelijk, ik weet het niet, of alles klopt in bovenstaand artikel weten we zo ook niet. Ik zorg wel voor voldoende calcium uit voeding. Iig merkte ik met de magnesium binnen 2 dagen goed effect.

@sterre, oxide neem je niet goed op. Injecties lijken me nogal extreem hier, dat lijkt me mss iets voor een groot tekort waarbij gewone suppletie niet genoeg helpt.
Life smells...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Agnes; dankjewel. Hier staat dus inderdaad magnesium plus calcium. En dan staat er ook een suikervoedende maaltijd nou daar ben ik het niet helemaal mee eens maar goed.

Asje; ja ik weet het dat oxide niet zo goed is. Maar ik was al die dure tabletten effe zat. Maar zit nu weer ernstig te denken aan een goed supplement ook ivm stress enzo. Ik heb s'nachts heel vaak last van krampen in de kuiten en was aan het proberen met en zonder magnesium tabletten maar voelde geen verschil. Maar dat kan wijzen op dat de tabletten gewoon niet goed zijn (oxide).
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

@beste mensen, wordt magnesium waarde en verwante testen door Visser Vermeulen voor en tijdens gebruik van magnesium getest en opgevolgd? https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=258 of is gebruik van magnesium 'zelf dokteren' zonder testen en controle?
Magnesium is een mineraal dat aanwezig is in iedere cel van het lichaam. Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van spieren en zenuwen en voor het behoud van de stevigheid van botten. Ongeveer de helft van de magnesiumvoorraad in het lichaam bevindt zich (in combinatie met calcium en fosfaat) in het bot.

Voeding is de bron van magnesium. Het is aanwezig in vele voedingsstoffen, met name in groene bladgroenten zoals spinazie. De hoeveelheid magnesium in bloed, cellen en bot wordt door het lichaam constant gehouden. De regulatie gebeurt door aanpassing van opname (via de darmen) en uitscheiding (met de urine, via de nieren).

De dokter kan een bepaling van magnesium aanvragen als de patiënt aanhoudend een verlaagd calcium of kalium heeft.

De test wordt ook aangevraagd voor patiënten met symptomen die passen bij een verlaagd magnesium zoals spierzwakte, ongecontroleerde bewegingen, kramp, verwardheid, hartritmestoornissen en toevallen.

Ook kan de dokter een magnesiumbepaling aanvragen als onderdeel van een onderzoek naar malabsorptie (onvoldoende opname van voedselelementen via de darmen), ondervoeding, diarree of alcoholmisbruik.

Ook bij gebruik van sommige geneesmiddelen, die de uitscheiding van magnesium door de nieren bevorderen, kan het nuttig zijn om de hoeveelheid magnesium in het bloed regelmatig te controleren. Als magnesium en/of calcium moeten worden aangevuld via medicijnen wordt het magnesium meestal van tijd tot tijd gecontroleerd om het effect van behandeling te bekijken.

Bij iemand met een nierziekte kan de arts de bepaling van magnesium aanvragen om de nierfunctie te controleren. Ook kan daarmee worden gecontroleerd of de patiënt te veel magnesium uitscheidt of vasthoudt.

Verlaagd:
Een lage concentratie magnesium (hypomagnesiëmie) kan het gevolg zijn van:
- onvoldoende inname van magnesium via de voeding, vooral bij ouderen, mensen met ondervoeding en bij alcoholmisbruik
- onvoldoende opname van magnesium via de darmen bijvoorbeeld als gevolg van de ziekte van Crohn (ontstekingen in de wand van de dunne darm)
- onvoldoende opname van magnesium via de darmen t.g.v. het gebruik van maagzuurremmers (kleine categorie patiënten)
- te hoge uitscheiding van magnesium via de nieren te hoge of te lage hoeveelheden glucose (suiker) in het bloed (ongecontroleerde diabetes)
- verminderde activiteit van de bijschildklier (hypoparathyreoïdie)
- langdurig gebruik van plaspillen (diuretica)
- langdurige diarree
- na een chirurgische ingreep
- bij ernstige brandwonden
- bij zwangerschapsvergiftiging

Verhoogd:
Een verhoogde concentratie magnesium is zelden aan de voeding te wijten. Meestal is een verhoogd magnesium het resultaat van problemen bij uitscheiding of van kunstmatige toediening. Een verhoogd magnesium kan worden gevonden bij:
- nierfalen
- overactieve bijschildklier (hyperparathyreoïdie)
- slecht werkende schildklier
- uitdroging
- verzuring (te lage pH) van het bloed bij diabetes (diabetische acidose)
- ziekte van Addison
- gebruik van magnesium bevattende laxeermiddelen
Aan de hand van magnesium laten testen kan worden bepaald of aanvullend magnesium citraat of magnesium malaat (geen andere vorm) gebruikt kan worden. Voor ontspanning van spieren en om te ontstressen of bij slaap.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Floortje; bij mijn weten ben ik nog nooit getest op magnesium en is het inderdaad zelf dokteren. Ik heb wel magnesium gekregen van Paul van Meerendonk misschien hij een keer gekeken heeft hoe of wat geen idee eigenlijk. En homeopaat heeft gezegd ik een tekort had. Maarja.... wat echt zo is geen idee. Ik ben in mijn leven wel lekgeprikt onderhand van alle bloedonderzoeken. Ik zal eens navragen of magnesium ooit getest is.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

sterre schreef:
sterre schreef:Floortje; bij mijn weten ben ik nog nooit getest op magnesium en is het inderdaad zelf dokteren. Ik heb wel magnesium gekregen van Paul van Meerendonk misschien hij een keer gekeken heeft hoe of wat geen idee eigenlijk. En homeopaat heeft gezegd ik een tekort had. Maarja.... wat echt zo is geen idee. Ik ben in mijn leven wel lekgeprikt onderhand van alle bloedonderzoeken. Ik zal eens navragen of magnesium ooit getest is.
Ik heb ook wel van magnesium spuiten gehoord. Wie heeft er goede ervaringen met magnesium in welke vorm dan ook? Ik slik het zelf ook eerst van Orthica en nu van de kruidvat ik kan er niet zoveel van zeggen maar heb dan ook oxide.
@sterre, van Meerendonk is goede arts en zal magnesium calcium of kalium hebben getest. Bij arts navragen bij volgende afspraak? Magnesium van kruidvat geen goede soort is magnesiumoxide https://www.kruidvat.nl/kruidvat-magnes ... /p/1290591 supplementen van kruidvat lijken goedkoop vaak met vulstoffen waar lichaam en organen mee worden vergiftigd. Orthica magnesium citraat is goede soort is duurder https://www.orthica.nl/assortiment/magn ... t-200.html
'Zelf dokteren' met magnesium is onverstandig eerst weten of er een lage concentratie magnesium is of hoe hoog tekort is. Hoe weet je anders welke dosering van magnesium nodig is? 200mg 400mg 600mg of meer en gebruik van magnesium aanslaat? daarom onder controle van arts.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Lang niet alle ME-ers kunnen naar een arts. Je moet als je iets wil gaan proberen je sowieso eerst even goed informeren/googelen. Dan weet je wat de normale ADH is, of je teveel kan slikken, wat de klachten daarbij zijn, of er contra-indicaties zijn etc. Bij een teveel aan magnesium zijn darmklachten/diarree de eerst klacht. Ook altijd één ding tegelijk proberen (tenzij het een echte combi-behandeling is) dan merk je de effecten - of niet. De doses die op de verpakkingen staan, kloppen niet altijd helemaal, ook niet bij de zgn alternatieve merken, dus evt laag beginnen en dan zien.

@sterre, Ik had altijd last van krampende tenen 's nachts, dat was dus met 2 dagen voorbij toen ik de magnesium ging slikken. Die oxide heeft geen zin ...
Life smells...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Asje; ik ga over naar een goed supplement dat lijkt mij een heel goed plan! Die van jou lijken mij ook wel goed. Wat kosten ze en neem jij er 1 of 2 per dag? Ik zie een pot 18 euro staan maar niet hoeveel tabletten erin zitten.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

asje schreef:Lang niet alle ME-ers kunnen naar een arts. Je moet als je iets wil gaan proberen je sowieso eerst even goed informeren/googelen. Dan weet je wat de normale ADH is, of je teveel kan slikken, wat de klachten daarbij zijn, of er contra-indicaties zijn etc. Bij een teveel aan magnesium zijn darmklachten/diarree de eerst klacht. Ook altijd één ding tegelijk proberen (tenzij het een echte combi-behandeling is) dan merk je de effecten - of niet. De doses die op de verpakkingen staan, kloppen niet altijd helemaal, ook niet bij de zgn alternatieve merken, dus evt laag beginnen en dan zien.

@sterre, Ik had altijd last van krampende tenen 's nachts, dat was dus met 2 dagen voorbij toen ik de magnesium ging slikken. Die oxide heeft geen zin ...
@asje, weet dat lang niet alle ME-ers naar een arts kunnen. Doet Visser iets met magnesium? Wat een snel en goed effect heb je gekregen al na 2 dagen magnesium gebruik top!
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

sterre schreef:Asje; ik ga over naar een goed supplement dat lijkt mij een heel goed plan! Die van jou lijken mij ook wel goed. Wat kosten ze en neem jij er 1 of 2 per dag? Ik zie een pot 18 euro staan maar niet hoeveel tabletten erin zitten.
@sterre, hoop dat je baat krijgt met magnesium bij klachten. Gebruik zelf 600-800mg magnesium malaat per dag goed resultaat bij verzuring en spierkrampen.
Plaats reactie