Geweldig artikel ME op focus.de

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Geweldig artikel ME op focus.de

Bericht door anne-sophia »

Hallo lieve mede-ME-ers,

Hier een link naar een zeer informatief en helder artikel dat vandaag op focus.de is verschenen. Erg goed.

http://www.focus.de/gesundheit/ratgeber ... 97962.html

Met dank aan mijn broertje die in München woont en het had gelezen!

Focus is een vrij bekende nieuwssite in Duitsland met een groot bereik.

Groet uit Berlin!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Geweldig artikel ME op focus.de

Bericht door asje »

Mooi, mooi, mooi!

En: CFS 'oder ME' en AIDS genoemd ivm ME.

De aankomende Poolse lawine?
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Geweldig artikel ME op focus.de

Bericht door anne-sophia »

Ja, goed he? Zoals al eerder genoemd. Als ik hier ME noem, gaat er geen lichtje branden en zegt niemand: dat is toch iets met het chronische vermoeidheidssyndroom? Wellicht ook voordeel. De naam ME heeft hier nog geen stigma. Wat heb ik het eigenlijk makkelijk hier.

Ik heb Auto-immuun-ME! En kan dat hier gewoon luid roepen.

Maar ik vond het ook een erg goed artikel dat de ernst van de situatie erg goed beschrijft.

Gisteren trok er al een aardig kou-front over Berlijn. Het sneeuwde zelfs!
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Geweldig artikel ME op focus.de

Bericht door NooitOpgeven »

Een paar jaar geleden waren mijn vrouw en ik in het Spreewald (in de buurt van Berlijn, errrrrg mooi) en daar kwamen wij een een (oost) Duitse psychiater tegen, die samen met zijn hond in een tentje (zijn vrouw thuis) zijn verjaardag zat te vieren. Dus hebben wij hem uitgenodigd om bij ons te eten en de avond door te brengen. Het was best gezellig maar kwamen tot de conclusie dat deze man heel veel problemen had en tamelijk gestoord was.
Maar die had nog nooit gehoord van ME, vermoeidheidssyndroom of cvs en waren mijn symptomen volgens hem psychisch van aard.
Blijkbaar is het niet erg bekend in Duitsland, terwijl daar toch ook zat mensen moeten zijn die ME hebben?
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Geweldig artikel ME op focus.de

Bericht door anne-sophia »

Ja, er is hier lang niet zoveel in de media gepubliceerd. Was dan ook helemaal verrast over dat artikel in de focus. Men kent het hier echt niet! ME dus al helemaal niet en ja CFS, dat vult eenieder natuurlijk zelf (foutief) wel in. Denk dsinds mijn vorige berichtje ineens dat het wellicht ook wel een voordeel is. Stigma wellicht toch wat minder groot.

Mijn man is dus arts en had wel van CFS gehoord, maar nam het absoluut niet serieus. In zijn beleving was het een soort door psychische stress uitgeput zijn. Een burn-out die langer duurt. Iets voor zwakke mensen. Zoiets......

Nu heeft mijn man het genoegen gehad door mij persoonlijk bijgeschoold te zijn :). Hij neemt de ziekte nu erg serieus, maar dat heeft echt geduurd! Hij zag steeds hoe ziek ik was, maar dat kon in zijn gedachtes dus onmogelijk ME zijn, want dat is CVS en dan ben je niet echt ziek en hij zag een vrouw die wel echt ziek was.

Heel, heel lastig.

Pas nu heeft hij genoeg gelezen, gezien, gehoord dat die oude denkbeelden naar de achtergrond zijn geschoven. Hij had pas een vrouw die hij onder narcose moest brengen die vertelde dat ze CFS had. `O, u bedoelt ME?` vroeg mijn man toen. Vrouw helemaal blij verrast, mijn man extra lief gedaan.

Maar op zo´n moment zie ik dat landijs (we speken niet meer over lawines) toch nog ver weg in Siberië. Als ik zie hoe lastig het voor mijn man was alles wat hij over CFS wist los te laten (niet veel, maar gevoel was wel heel duidelijk) en zich in te laten met ME. Zich erin te verdiepen, zijn beeld bij te stellen.... Dat wat hij op d bank zag liggen van het etiket ME te kunnen voorzien.....

Nu ja....
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Geweldig artikel ME op focus.de

Bericht door asje »

anne-s schreef: De naam ME heeft hier nog geen stigma. Wat heb ik het eigenlijk makkelijk hier.
:lol: :lol: :lol: Heerlijk voor je :?

Ik heb lang geleden een Duits artikel gekregen van een familielid aldaar over CFS: 'waarschijnlijk psychosomatisch'. Het geloof in het psychosomatische is zo diepgeworteld en dat is moeilijk te bestrijden ...
Life smells...
Plaats reactie