Gabapentine/ neurontin

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Gabapentine/ neurontin

Bericht door ariadne »

Wie heeft er ervaring met gabapentine tegen de pijn?

In de ICC wordt het geadviseerd en het wordt regelmatig voorgeschreven door verschillende ME artsen ( https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1693.html

Helpt het tegen piin, ga je er beter van slapen en ontspant het de spieren misschien ook?
Welke bijwerkingen heb je?

Pijn is in NL officieel geen indicatie voor gabapentine, het verwante pregabaline (lyrica) wel. Maar ik heb weleens gelezen dat dat de klachten bij ME verergert. Iemand enig idee?

Bij voorbaat dank voor het delen van ervaringen,

Ariadne.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
evaluna
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 mar 2015, 10:51

Gabapentine/ neurontin

Bericht door evaluna »

ariadne schreef:Wie heeft er ervaring met gabapentine tegen de pijn?
Helpt het tegen piin, ga je er beter van slapen en ontspant het de spieren misschien ook?
Welke bijwerkingen heb je?
Ik heb jaren geleden gabapentine gekregen tegen migraine-achtige hoofdpijn. Het moest wel volgens een vast schema genomen worden, niet zoals een pijnstiller, enkel als je pijn voelde. Dat heeft me een tijdje geholpen. In het begin was ik wat misselijk en duizelig, maar dat verdween snel.

Nu neem ik het nog tegen zenuwpijn en dat helpt heel goed. Ik word er wel suf van, dus neem ik het alleen 's avonds en dan is het een extra hulp om te slapen.

Lyrica heb ik onlangs nog geprobeerd in lagere dosis voor overdag, maar dat maakte me zeeziek en ik heb het opgegeven. Misschien zou dat ook overgegaan zijn, maar nu neem ik overdag ook gabapentine in de laagste dosis.

In mijn ervaring is pijn heel persoonlijk en medicijnen ertegen en hun bijwerkingen ook.
Probeer het zelf eens uit, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Gabapentine/ neurontin

Bericht door ariadne »

Bedankt voor de reacties.

Over lyrica is een klein topic, waarin een paar mensen zich afvragen of bepaalde klachten er erger van worden. Dat lijkt te bevestigen wat ik eerder gelezen heb.
https://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-9010.html

Evaluna: ontspant het ook je spieren of word je er alleen maar suf van?
Ik heb iets nodig dat zowel de spieren ontspant als iets tegen de pijn doet. Het is volgens mij geen zenuwpijn maar gewone pijnstillers helpen ook niet.

Ariadne.
Gebruikersavatar
evaluna
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 mar 2015, 10:51

Gabapentine/ neurontin

Bericht door evaluna »

ariadne schreef:ontspant het ook je spieren of word je er alleen maar suf van?
nee, het is niet echt iets om je spieren te ontspannen, eerder tegen zenuwpijn en ook te veel prikkels.

tegen pijn die van ontstekingen komt, gebruik ik quercumin (combinatie van quercus, curcumine en zwarte peper). dit helpt net zo goed als bv meloxicam maar is niet slecht voor de maag en je kan het dus langdurig nemen.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Gabapentine/ neurontin

Bericht door ariadne »

Nou, iets tegen te veel prikkels kan ik wel gebruiken. Volgens mij is dat op z'n minst een deel van het probleem.
Van curcumine word ik helaas beroerd. Ook van voedingssupplementen heb ik soms bijwerkingen.

Groet, Ariadne
Plaats reactie