Leugens over orgaandonatie.

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

asje schreef:Ach ja, van het ene extreme naar het andere. Domme paranoia.
Ik vind Pia en haar partij extreem.

Semma:

Inderdaad, het dwingende karakter van het hele gebeuren vind ik ook stuitend. Op het dictatoriale af. Een soort groepsdwang die je op andere gebieden ook wel tegen komt. Zo in de sfeer van: je bent niet menselijk als je een ander niets gunt. Zodat je je daar schuldig over zou kunnen gaan voelen. Het individu is belangrijk, maar alleen op de manier zoals WIJ dat goed vinden. (D66, die referenda voorstander was, maar dan wel op HUN manier)

Ik geloof niet zo direct in bezieling van organen, hoewel ik de mogelijkheid dat er eigenschappen verborgen zitten niet wil/kan uitsluiten. Ik meende dat jij het daar over had, maar kan het niet meer zo gauw terug vinden.

En inderdaad, semma, kanker krijgen alle getransplanteerden op den duur door de vele medicijnen die de afstotings verschijnselen moeten tegengaan en geslikt moeten blijven worden.

Ik vind het overigens opvallend dat er bij programma's over medische missers (nog) geen uitzending hierover is geweest. Of heb ik wat gemist? Zal mogelijk ongetwijfeld ook zomaar pardoes onder het kopje politiek incorrect zijn komen te vallen?

Wat de dementen betreft:

Ik hoorde laatst die verpleeghuisarts Keizer praten over hoe deze mensen 's morgens heel rustig zijn, maar later op de dag 's avonds helemaal in paniek kunnen raken en totaal geen raad meer met zich zelf weten. Wat overigens voor mij niet direct tot een afgedwongen euthanasie moet leiden. Hoe hij er over dacht weet ik niet meer. Hoe Heleen van Rooyen het met haar moeder doet vind ik mooi. Maar niet iedereen heeft de middelen daartoe.

Ik verpleegde ook wel dementen, maar die kwamen niet erg veel in een gewoon ziekenhuis. En als ze kwamen was dat meestal heel leuk vanwege vaak de kinderlijke spontaniteit die ze hadden. De gesprekken waren ook heel grappig. Met grote rode plakkers op hun deur konden ze hun kamer vaak wel terug vinden en al het personeel lette met het nodige geduld er een beetje op dat ze niet alle andere kamers op gingen! Maar de agressieven onder hen heb ik dus niet echt veel mee gemaakt.

En ja, NooitOpgeven, het lijkt wel alsof er ons steeds raardere dingen staan te wachten.

P.S. Zoals ik al zei kwam dit onderwerp toevallig weer voorbij op de radio. Vandaar.
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Asje. Paranoia is het niet allemaal.
Door het minder belangrijk worden van godsdienst in Europa (ben zelf ook absoluut niet gelovig) worden regels tov euthanasie steeds een beetje meer versoepeld en dat heeft ook een gevaarlijke kant.
In de tweede wereldoorlog bijvoorbeeld gingen niet alleen joden, Polen etc naar concentratiekampen maar ook mensen uit verpleeghuizen en gehandicapten want die waren toch nutteloos en het geld was nodig voor de oorlog.
Op de scholen werden zelfs les gegeven door rekenvoorbeelden te geven als: wat kost nu zo'n gehandicapte per jaar. Over hersenspoelen gesproken.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Afgedwongen euthanasie is wat anders dan een zelfgekozen en tijdig vastgelegde euthanasie waarbij dementie expliciet genoemd is.

Het is ongelofelijk stiekem en gemeen om mensen palliatieve sedatie = dood door uithongering te geven ipv de gevraagde euthanasie. Dementie hebben geen situatie-overzicht meer, dus die kan je per definitie niet vragen of ze wel of niet op dit moment uitvoering van de vastgelegde dementie willen. Daarom is het van te voren vastgelegd tegenover de arts. Daarom is het in de wet vastgelegd: de euthanasieverklaring kan dementie omvatten.
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Daar heb je gelijk in. Het probleem is dat die grens vervaagd.
Ook een euthanasieverklaring werkt maar gedeeltelijk. Heb ik recentelijk meegemaakt met mijn vader en mijn schoonmoeder.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Sure, zelfbeschikkingsrecht op leven en dood vergelijken met genocide (en dat dan ook nog 'gedwongen euthanasie' noemen).

NO, ik word daar moe van ... https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

NooitOpgeven schreef:Daar heb je gelijk in. Het probleem is dat die grens vervaagd.
Ook een euthanasieverklaring werkt maar gedeeltelijk. Heb ik recentelijk meegemaakt met mijn vader en mijn schoonmoeder.
Het werkt niet doordat veel behandelaars schijnheiligerds zijn en/of hun persoonlijke voorkeur voorop stellen, zoals christelijke barrières opwerpen.

Tot een paar jaar geleden hielden veel psychiaters stijf en strak vol dat het niet mocht van de Wet. Het mag wèl en werd opeens met zoveel woorden genoemd in de media. Daarna heette het onzekerheid (net of ze niet in de desbetreffende wet kunnen kijken) die ze deed weigeren en nu komen ze met andere argumenten.

Toen euthanasie in de Wet vastgelegd werd, probeerden de schijnheiligerds achterdeurtjes voor weigering. Ze kwamen met de palliatieve sedatie, "een goed alternatief, waardoor euthanasie niet nodig zou zijn". Opeens kwam het al zo lang en stiekem toegepaste doodhongeren in de bekendheid maar wel met een stralenkransje eromheen. En nu proberen ze dus om euthanasie weg te dringen, te beginnen bij dementen die luid en duidelijk gekozen hebben toen ze nog helder waren.

Het dringt nu opeens tot me door waarom Elst Borst ervoor gezorgd heeft, dat euthanasie ook bij dementie kan. Ze heeft immers zelf bij haar werk in het ziekenhuis gezien hoe dat gaan kan met palliatieve sedatie. Het is beslist niet uitwisselbaar. Alle mooie verhalen ten spijt zijn er mensen die door hun werk ermee te maken hebben en dat beslist niet zelf willen.
Plaats reactie