Ketogeen dieet

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Ketogeen dieet

Bericht door boontje »

Na het lezen van theorieen over hoe ME mogelijk is terug te leiden tot een stofwisselingsziekte, met disfunctionele mitochondria, kwam ik op een artikel van Dr Craig over een ketogeen dieet. Dit is een sterk koolhydraatarm dieet wat al wordt toegepast bij ernstige epilepsie. Craig legt uit dat het kan helpen bij auto immuunziekten.

Hier legt ze het begrijpbaar uit: http://www.drcourtneycraig.com/blog/201 ... ecfs-fibro

Zijn er hier ervaringsdeskundigen op dit gebied? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Zelf heb ik sinds een paar dagen suiker geschrapt en ik voel me meteen beter. De ME spiraal gaat nog steeds keihard neerwaarts, maar het feit dat ik niet meer van die bloedsuiker wisselingen heb voelt als meer rust in mn lijf.

Ik ben nu langzaam meer vetten en eiwitten aan het toevoegen aanan mn dieet. Jammergenoeg heb ik niet veel energie om uitgebreid te experimenteren in de keuken, maar noten zijn een uitkomst ;-)

Binnenkort heb ik een skype consult met een voedingsdeskundige op het gebied van low carb (en vegan, wat ik sowieso blijf doen). Zij is zich nu speciaal aan het verdiepen in ME. Heb de vraag ook voorgelegd in Amsterdam, ben benieuwd wat andere artsen ervan zeggen.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Ketogeen dieet

Bericht door bloemetje »

Binnenkort heb ik een skype consult met een voedingsdeskundige op het gebied van low carb (en vegan, wat ik sowieso blijf doen). Zij is zich nu speciaal aan het verdiepen in ME. Heb de vraag ook voorgelegd in Amsterdam, ben benieuwd wat andere artsen ervan zeggen.
Interessant, laat je ons weten wat die mensen je adviseren?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Ketogeen dieet

Bericht door asje »

De meningen over een low carb/ketogeen dieet zijn nogal verdeeld, wat wel handig is, is om ook iets van een 'tegenstander' te lezen ...
Life smells...
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Bericht door boontje »

Daar ben ik ook benieuwd naar, daarom dat ik het hier post :-)
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

Voor zo ver ik overal heb gelezen (en zelf ook getest) is de consensus dat erg koolhydraatarm eten voor de meeste ME-patiënten een heel slecht idee is. Bij sommigen werkt het even, maar dan gaat het weer bergaf. Blijkbaar hebben we dus wel een beetje koolhydraten nodig; en bij veel patiënten werken koolhydraten uit groenten blijkbaar beter dan uit granen (bv. zoete aardappelen, pompoen vs. brood of rijst). Maar je kan natuurlijk best zelf testen en kijken wat werkt! Iedereen is anders.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

abby schreef: Blijkbaar hebben we dus wel een beetje koolhydraten nodig;
Dat sowieso! (Zelfs de Inuit eten nog 30% koolhydraten.) Als je er geen intolerantie voor hebt, heb je geen last van brood ed.
Life smells...
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

Als je er geen intolerantie voor hebt, heb je geen last van brood ed.
Het gaat bij dit dieet niet om intoleranties, maar om een andere manier van energie-aanmaak in het lichaam aanspreken. Dus ipv. op glucose, op vetten. Als je dan brood e.d. blijft eten, gaat je lichaam nooit in ketose, dus blijft het op glucose draaien. Zoiets ongeveer ;)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

abby schreef: ...bij veel patiënten werken koolhydraten uit groenten blijkbaar beter dan uit granen...
Dáár reageerde ik op, geldt echt niet algemeen.
Life smells...
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

Dáár reageerde ik op, geldt echt niet algemeen.
Bedoelde ik natuurlijk niet algemeen, dit topic gaat specifiek over ME-patiënten die het ketogeen dieet uitgeprobeerd hebben. Zuiver ketogeen, dus met zo goed als geen koolhydraten, blijkt voor veel ME-patiënten niet zo goed te werken. De koolhydraten die ze er dan wel bij nemen, komen dan best uit groenten en niet uit granen, nogmaals volgens de mensen die het hebben geprobeerd.
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Bericht door boontje »

Bedankt voor alle reacties. Zijn er studies waaruit blijkt dat ME patienten zieker worden van koolhydraatarme voeding, of zijn het individuele ervaringen?

Ik kwam net dit artikel tegen via Phoenix Rising. Hierin wordt recent onderzoek naar de disfunctie bij glycolyse (koolhydraatverbranding) in ME patienten uitgelegd, waarbij ook de conclusie is dat M.E. patiënten bij koolhydraatarme voeding gebaat zijn.

http://www.meaction.net/2016/12/23/flug ... -patients/
Laatst gewijzigd door boontje op 31 jan 2017, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Bericht door boontje »

asje schreef:
abby schreef: Blijkbaar hebben we dus wel een beetje koolhydraten nodig;
Dat sowieso! (Zelfs de Inuit eten nog 30% koolhydraten.) Als je er geen intolerantie voor hebt, heb je geen last van brood ed.
De consumptie van koolhydraten zorgt voor slechts 5% van je totale energie aanmaak (2 van de 38 ATP moleculen). Je kunt dus prima zonder, en er zijn veel mensen die zich daar nog beter bij voelen ook. Het is niet voor niks dat er zo veel koolhydraatarme diëten zijn, waarbij het lastige vooral is om het vol te houden in een wereld van overvloed aan koolhydraten.

Het is ons ontzettend lang voorgehouden dat we vooral vetarm en koolhydraatrijk moeten eten, met de toename van diverse voedingsgerelateerde ziekten als gevolg.

Ik weet zeker dat er mensen zijn die wel goed teren op koolhydraten, daar zie je immers genoeg bewijs voor, maar er zijn evengoed mensen die het beter doen zonder (waar je ook genoeg bewijs voor ziet). Jammergenoeg erkent die eerste groep vaak niet het bestaan van die tweede groep.
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

@boontje Er zijn geloof ik niet echt grootschalige studies; ik heb bovenstaande info door overal wat te lezen en ervaringen uit te wisselen met patiënten. Dat dateert van vóór de studie die je vernoemt, maar die zou idd beamen dat onze energie-aanmaak via de meest efficiënte weg, nl. glycolyse, verstoord is, en dat ons lichaam daarom overschakelt op andere paden, zoals energie-aanmaak via aminozuren (uit proteïne in voeding). (Ik weet niet of dat voor alle ME-patiënten geldt, daar is meer onderzoek voor nodig, zoals gewoonlijk.)

Maar de onderzoekers die met metabolisme bezig zijn vermelden daar ook wel vaak bij dat geen enkele weg van energieproductie echt goed loopt bij ons, dus het is wschl. niet zo dat als we dan een dieet gaan volgen dat een ander energie-pad aanspreekt, we opeens genezen zijn. Zo simpel is het spijtig genoeg niet. Maar het kan wel een lichte verbetering geven voor sommigen, dus wel het proberen waard, denk ik.
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Bericht door boontje »

Bedankt voor je toelichting Abby! Het zou fijn zijn als er eens een goede studie naar gedaan zou worden. Ik kan me voorstellen dat het slechts verlichting biedt en geen genezing, want volgens mij is die hele mitochondriele disfunctie ook geen oorzaak van de ziekte en sich. Ik bedoel, er moet toch iets zijn wat die stofwisseling dwarsboomt. En zo lang je niet weet wat dat is kun je het ook niet targeten.

Voor nu ben ik me nog aan het inlezen over dit onderwerp. Volgende week heb ik een consult met een voedingsdeskundige over de praktische invulling van zo'n dieet; helaas ben ik flink ziek momenteel en ik heb niet de energie om allerlei fratsen uit te halen in de keuken. Maar vooralsnog voel ik me wel al een stukje beter sinds ik suiker geschrapt heb vorige week. Nog steeds dezelfde (en helaas zelfs toenemende) symptomen en klachten, maar ik voel me ietsje weerbaarder ertegen van binnenuit zeg maar. En het is zooo'n fijn om niet meer elk uur te snakken naar fruit of iets zoets! Dus ik ben benieuwd wat echt koolhydraatarm zou doen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

[quote-"boontje"]
Het is ons ontzettend lang voorgehouden dat we vooral vetarm en koolhydraatrijk moeten eten, met de toename van diverse voedingsgerelateerde ziekten als gevolg.
[/quote]

Voortschrijdend inzicht ... Maar toename van deze ziektes zijn (oa) een gevolg van teveel en verkeerd eten, er is nooit aangetoond dat het door meer koolhydraten komt. De hype die er over gaande is, zegt niet veel over wat waar is ...

De hersenen leven op glucose, als ze die niet krijgt en je bent niet te dik (dus weinig vetreserves), gaat energie uit spieren/organen gehaald worden waardoor ze verzwakken.

Voor het lichaam zijn carbo's carbo's, of ze nu uit fruit, koolhydraatrijke groenten, bonen of granen komen.

Overigens eet ik niet erg veel brood of carbo's bij de maaltijd, toch een béétje een middenweg.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

PS Het zou goed kunnen, als veganist, dat je B12-injecties hoge dosis nodig hebt, bij een flink tekort zijn tabletten niet afdoende. Je kunt het niet testen omdat je 't al slikt, maar het zou het proberen waard zijn, ook daar kunnen veel klachten vandaan komen (zie B12-Stichting).
Life smells...
Plaats reactie