Totaal aan supplementen

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Totaal aan supplementen

Bericht door boontje »

Ik ben benieuwd wat jullie in totaal aan suppletie nemen op een dag? Ik heb hier ontzettend veel diverse tips voorbij zien komen en ben enthousiast gaan bestellen, omdat ik nu in een keiharde neerwaartse ME spiraal zit en er alles aan wil doen om deze te stoppen. Ik heb veel losse ervaringen gelezen, ben vooral nieuwsgierig wat jullie zoal op 1 dag nemen.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Ik nam al jaren alleen vit. D en multivitamine.
Sinds een paar maanden heeft de arts waar ik nu een behandeling volg supplementen voorgeschreven.
Zink en Engystol (voor het immuunsysteem) en Mariadistel (voor de werking van de lever).
Vit. D en Mariadistel hebben wel een goede werking, de andere merk ik niets van.

Begin niet met teveel supplementen in één keer, je weet dan vaak niet wat wel en niet helpt.
Alhoewel het waarschijnlijk dan alleen zonde van je geld is :wink:
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Iedereen neemt verschillende dingen, of bijna/helemaal niet, dat zegt allemaal niets over wat goed is. Ik zou er voorzichtig mee zijn en heel gericht het één en ander proberen. Als je nog geen supp's slikte, zou je ook eerst een regulier nutriëntenonderzoek kunnen laten doen zodat je weet waar je evt een tekort aan hebt. Soms is (wat) meer beter, maar lang niet altijd. D3 en B12 zou ik sowieso laten testen.
feuer schreef: Alhoewel het waarschijnlijk dan alleen zonde van je geld is
Het kan ook niet goed zijn ...
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

D, calcium-zink-magnesium, beeetje (maar wel essentieel anders werkt m'n D niet goed) borium, B-complexje

mijn lijf is handig in te stellen want bij alles wat ik niet nodig heb zwelt m'n brein een soort van op, schrik er soms van hoeveel ik allemaal níet nodig heb, zelfs simpele dingetjes als ijzer geven deze reactie
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Bericht door boontje »

Bedankt voor de reacties :-)

Ik zou ook voor voorzichtig testen zijn, want ik ben niet zo'n fan van pillen slikken, maar mijn lijf is zo ontzettend ziek en uit balans dat ik een beetje wanhopig werd om van alles te proberen.

Grappig genoeg zie ik nu vrijwel alles van wat ik nu bijslik, terug op deze lijst van een clinical trial die in Australie wordt uitgevoerd. Ik las op Phoenix Rising van wat mensen bij wie het helpt... ik hoop het, want laatst voelde ik me zo beroerd dat een gesprek voeren al te veel mentale inspanning was, ik werd al misselijk toen mijn vriend zachtjes tegen me kletste :(

Zeker goed hoor om in de gaten te houden dat sommige dingen meer goed kunnen doen dan kwaad. Zo begon ik begin december enthousiast aan een ijzerkuur vanwege laag ferritine gehalte (wat het enige opmerkelijke was dat uit mijn 100 buisjes bloedtest kwam). Dus volgens artsen kwamen al mijn klachten daardoor. Binnen een week nadat ik die ijzerpillen slikte kon ik geen koplampen meet verdragen in het verkeer. Mijn ferritine gehalte is verdubbeld na 4 weken pillen maar al mijn klachten ook. En toen ontdekte ik M.E... en nu blijkt dat de mega-oxidant ijzer waarschijnlijk ontzettend veel meer kwaad dan goed gedaan heeft in mijn toch al zieke lijf.

Duss zeker goed om je research te doen voor je ergens aan begint ^_^
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Slikte je al iets ten tijde van dat bloedonderzoek? B12?

Heb je de uitslagen ook zelf?
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Asje schreef:

"Als je nog geen supp's slikte, zou je ook eerst een regulier nutriëntenonderzoek kunnen laten doen zodat je weet waar je evt een tekort aan hebt. "

Waar kun je dat laten doen?
De huisarts doet het volgens mij niet en ik heb ook wel eens gelezen dat het niet vergoed wordt.

Ariadne.[/quote]
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

De laatste wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat tekorten heel individueel zijn. Wat de een dus nodig heeft kan voor de ander niet nuttig zijn. Zie o.a.

"Er waren slechts 25 procent van de metabolietenverstoringen, die bij elke persoon werden gevonden, nodig voor de diagnose van ME/cvs. Ruwweg 75 procent van de afwijkingen waren uniek voor elke persoon, waarvan Naviaux zei dat dit nuttig is als leidraad voor op maat gemaakte, persoonlijke behandelingen. "
https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1633.html


Ariadne.
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Bericht door boontje »

asje schreef:Slikte je al iets ten tijde van dat bloedonderzoek? B12?
Ik neem doorgaans 3x per week B12 en vitamine D zo lang de R in de maand zit. Maar ik stop hier altijd 2 weken mee voorafgaand aan een bloedtest om de waarden niet te vertroebelen.

Heb je de uitslagen ook zelf?
Ja zeker, al liggen ze op dit moment bij het ME MC, maar ik heb er ook een foto van. Waar doel je op?
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Wat vervelend dat je in een ME -dip zit. Weet je nog hoe je uit vorige dips gekomen bent.?

Er zijn tal van supplementen bv. NADH, Q10, Carnitene (kan op recept ), zink, kurkuma, magnesium. ...


Misschien is het beter om voedingssupplementen een voor een te proberen. Dan weet je in elk geval wat werkt en wat niet. Eventuele bijwerkingen zijn dan ook meteen te herleiden tot 1 bepaald voedingssupplement.
Ik begrijp dat je alles wil doen om snel uit je dip te komen, maar met een stapsgewijze aanpak ben je volgens mij beter uit. Waar je het beste mee kan beginnen weet ik niet.

Sterkte!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ariadne, iedere arts kan dit volgens mij aanvragen. Mocht het niet vergoed worden, ik ga er van uit dat als iemand veel slikt en dus veel zelf betaalt, dit er ook vanaf kan.
De laatste wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat tekorten heel individueel zijn. Wat de een dus nodig heeft kan voor de ander niet nuttig zijn.
Omdat we niet weten hoe het individueel zit, hebben we algemene richtlijnen voor nutriënten en we gaan er toch allemaal van uit dat een aangetoond tekort aan een nutriënt, aangevuld moet worden.

Maar idd, er is veel individueel en volk-/streekgebonden. Sinds kort weten we ook dat omega-3, wat bij de Inuit zo nuttig is, wsl niet zo werkt bij anderen ( :( ). Genetische aanpassing ... De GZ zal steeds meer individueel gaan werken, zodra we meer weten, dat is zeker en gebeurt al steeds meer bij kanker bijv.

[quote="boontje]
Ik neem doorgaans 3x per week B12 en vitamine D zo lang de R in de maand zit. Maar ik stop hier altijd 2 weken mee voorafgaand aan een bloedtest om de waarden niet te vertroebelen.
[/quote]

Dan weet je echt je waarde niet, je moet 3 á 6 maanden B12 niet bijslikken om te kunnen testen.

D3 kun je zeker beter het hele jaar door slikken als je weinig buiten komt.

(Ik was benieuwd naar de uitslag, maar die zegt dus niks bij bijslikken.)
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Als je denkt specifieke en/of meerdere supplementen nodig te hebben, dan is het verstandig om te overleggen met een orthomoleculair arts/therapeut. Zij hebben ervoor doorgeleerd. De orth.arts is uiteraard een bevoegd arts, de therapeut kan van alles zijn. Zonder diagnose ga ik zelf liever naar een arts. Ze weten dus wat welke clusters samenwerken en elkaar goed/niet goed beïnvloeden. Ze weten ook in welke voedingsmiddelen ze voorkomen.

Complementaire artsen vallen al gauw onder de luxe-BTW van 21%. Van wat ze voorschrijven aan onderzoek en middelen wordt bij mijn verzekeraar Zilveren Kruis/Achmea alleen vergoed als dat alternatieve onderzoeken & middelen zijn. Van de reguliere arts worden alleen regulie middelen/methodes vergoed. Waarschijnlijk hebben we dit te danken aan Skepsis en de Bond tegen kwakzalverij.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

soof schreef:D, calcium-zink-magnesium, borium, B-complexje
en daar wou ik nog even (Lugol's!) jodium aan toevoegen, jemig wat maakt dat een verschil zeg
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

en daar wou ik nog even (Lugol's!) jodium aan toevoegen, jemig wat maakt dat een verschil zeg
Wat voor verschil, Soof?
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

weirde allergieën voor bv kattengrit en deo waren al iets minder na D + borium maar nu schiet het pas echt op, misschien niet zo gek als je hoooguit 2/3de van de ADH binnenkrijgt, heb het even nagerekend

Lugol's (of gewoon Jozo ga ik voorlopig ff proberen) mét kelp werkt 't beste maar moet nog beetje rotzooien met verhoudingen enzo

en een beetje meer energie ook
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Plaats reactie