Lokale koorts bij ME/CVS? (Jarred Younger onderzoek)

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Lokale koorts bij ME/CVS? (Jarred Younger onderzoek)

Bericht door zeeman »

Jarred Younger en zijn team hebben eind 2016 subsidie gekregen om onderzoek te doen naar de temperatuur in de hersenen van ME/CVS patiënten. Het onderzoek lijkt een vervolg op het Japanse onderzoek uit 2014 waarin neuroinflammatie werd gevonden. De naam van het onderzoek is:

Advanced Non-Invasive Analysis in ME/CFS Diagnosis and Treatment Decisions (link)

In dit onderzoek gaan ze echter een stap verder dan in het Japanse onderzoek. Ze gaan de temperatuur op honderden plaatsen in de hersenen bepalen bij 20 ME-patiënten en 20 gezonde controle personen. Ze kunnen zo dus "lokale koorts" aantonen als dat er is, maar ook de chemische samenstelling van die plekjes bekijken. Is daar bijvoorbeeld ook veel lactaat (verzuring) te vinden? In een vooronderzoek heeft hij al verhoging bij ME-patiënten gevonden.

Afbeelding

Het gaat hier op deze grafiek echter om de gemiddelde temperatuur van de hersenen. In de aankomende studie gaan ze veel gedetailleerder kijken en ik ben erg benieuwd wat de uitkomst van het onderzoek zal zijn.

Hier een wat uitgebreidere uitleg:

Lokale koorts bij ME/CVS?

Alle voorbereidingen waren afgerond en Jarred Younger meldde dat ze direct met het onderzoek konden beginnen nu er subsidie beschikbaar is.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Lokale koorts bij ME/CVS? (Jarred Younger onderzoek)

Bericht door asje »

Interessant! Al een hele tijd geleden hoorde ik van een gevonden verhoogde temperatuur bij ME aan de linkerkant van de hersenen. Dit onderzoek zal heel wat verfijnder zijn.
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Lokale koorts bij ME/CVS? (Jarred Younger onderzoek)

Bericht door anne-sophia »

O wat goed dit zeg!!!!

Ik heb al heel lang perioden (dagen, weken, maanden) verhoogde temperatuur (normaal meetbaar). Ik weet dat het ook een van de symptomen is van ME. Ben benieuwd hoeveel hier op forum dat ook hebben.

Vind het onderzoek echt geweldig. Want ook als ik geen verhoging heb die meetbaar is, heb ik vaak gevoel van: koorts in mijn hersenen. Ik zou het niet beter kunnen omschrijven. Goed dit!
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Lokale koorts bij ME/CVS? (Jarred Younger onderzoek)

Bericht door zeeman »

anne-sophia schreef:O wat goed dit zeg!!!!

Ik heb al heel lang perioden (dagen, weken, maanden) verhoogde temperatuur (normaal meetbaar). Ik weet dat het ook een van de symptomen is van ME. Ben benieuwd hoeveel hier op forum dat ook hebben.

Vind het onderzoek echt geweldig. Want ook als ik geen verhoging heb die meetbaar is, heb ik vaak gevoel van: koorts in mijn hersenen. Ik zou het niet beter kunnen omschrijven. Goed dit!
Ja dat zegt Younger ook in zijn presentatie, je kunt dus een normale lichaamstemperatuur hebben maar toch verhoging in de hersenen. In die studie uit Japan van 2014 waarin ze neuro-inflammatie hebben aangetoond bij ME/CVS konden ze de hersendelen waar ontsteking zat koppelen aan de klachten die mensen hadden. Dus mensen met veel geheugenproblemen hadden bijvoorbeeld ontstekingsplekjes in die gebieden van de hersenen. Dat was bij 9 ME/CVS mensen dus nog een kleine groep (PET-scans zijn behoorlijk duur, denk aan zomaar 8000 dollar per persoon).

Younger en zijn team gebruiken MRI en hij zegt dat ze slechts 250 dollar aan kosten hebben per MRI-onderzoek, er hoeft niet eens contrast vloeistof te worden gebruikt.

En als klap op de vuurpijl kunnen ze ook per plekje de chemische samenstelling bekijken. Dus als er in het metabolisme iets verkeerd gaat kunnen ze het ook zien.

Al me al heb ik deze man en zijn team erg hoog zitten. Het is natuurlijk wachten op de uitslag (kan zomaar zijn dat er weinig wordt gevonden) maar het feit dat ie al bij een voor-onderzoek verhoging heeft aangetoond stemt me hoopvol. Het zou wel eens een keiharde doorbraak kunnen zijn op ME/CVS-gebied.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Lokale koorts bij ME/CVS? (Jarred Younger onderzoek)

Bericht door anne-sophia »

Dank voor deze waardevolle extra info Zeeman.
Plaats reactie