ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
fluffie
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2016, 19:56

ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Bericht door fluffie »

Wie heeft er ervaring met het slikken van anti depressiva of endorfines bij ME / CVS ?
IK ben niet depressief en heb geen pijn, het zou puur voor verbetering van de vermoeidheid, inspannings intollerantie en hersenmist zijn...


Iemand??????
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Bericht door abby »

Anti-depressiva bij fibromyalgie, en in mindere mate bij CVS, zijn specifiek bedoeld voor het verlichten van pijn. Pijndemping is een nevenwerking van anti-depressiva, dus het heeft in dit geval idd niets te maken met depressie. Voor vermoeidheid, inspanningsintolerantie of hersenmist heeft het volgens mij geen enkel nut.

Bovendien zijn er echte horrorverhalen van mensen met ME/CVS die anti-depressiva probeerden te nemen (vooral als ze overgevoeligheden hebben), en zeer langdurig crashten na het innemen van slechts één pil. Bij mensen met fibromyalgie lees ik ook veel verhalen over verslavingsverschijnselen, terwijl dokters blijven volhouden dat het niet verslavend is. Ik zeg niet dat dit bij iedereen zo is, maar voorzichtigheid is zeker de boodschap.

Het probleem is dat veel dokters te weinig op de hoogte zijn en anti-depressiva voorschrijven alsof het allemaal geen kwaad kan. Dus doe best je eigen onderzoek, en neem dan pas een beslissing.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Bericht door soof »

jaartje Seroxat geslikt idd niet voor depressie maar als zoveelste ME try out en het was wel een beetje eng, met pupillen die alle kanten op schoten, maar een jaar heeft het me enigszins op de been gekregen, helaas moest de dosis steeds ietsje geminderd worden tot aan het einde van dat jaar nog een minimaal kruimeltje en daarna begon het juist averechts te werken, ik werd er zieker van

zoals Abby terecht zegt kan het, zoals veel dingen bij ons, compleet verkeerd vallen dus mocht je het proberen, breek dan een minimaal beetje af ipv van een hele pil
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Bericht door asje »

Normaal worden AD's - dwz specifiek amitriptyline of mirtazapine - alleen in heel lage doses bij ons voorgeschreven tegen pijn en/of voor de slaap. Als je daar geen last van hebt, heeft het idd geen zin. Bovendien zijn er inmiddels geluiden dat amitriptyline niet goed zou zijn voor ons. Ik slik een heel lage dosis mirtazapine voor de slaap en ga er iha ook wat beter op, maar heb er niet meer energie van.

Van endorfines slikken heb ik nog nooit gehoord.
Life smells...
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Bericht door Bente »

Ik ben er per toeval achter gekomen dat antidepressiva voor mijn vermoeidheid een flinke verbetering geeft..
Dus ik ben er enorm blij mee. Ik heb al heel wat jaren ME ( begonnen met griep en daarna pfeiffer)
Van alles geprobeerd qua behandelingen/therapieën/medicatie enz.
Uiteindelijk depressieve klachten en angstjlachten gekregen door alles en daarvoor sertraline gaan slikken. Toen deze ( angst en depressieve) klachten verbeterd waren, uiteraard ook voor behandeld; Wilden we de antidepressiva gaan afbouwen, en toen merkte ik hoeveel invloed dit had op mijn vermoeidheid. Een duidelijk verschil. Met de antidepressiva is de vermoeidheid een stuk minder overheersend, en heb ik echt meer kwaliteit van leven gekregen wat vermoeidheid betreft.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Bericht door asje »

Hm, dus dat kan ook soms ... Wat voor dosis gebruik je?
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Bericht door soof »

als m'n mini-spasmetjes in m'n hoofd zitten vliegt de serotonine me om de oren waardoor ik superzeker weet dat ME een verstoring vd neurotransmitters is (en dat ook tot in den treure/genezing ga herhalen :P) en het dus volkomen logisch vind dat het jouw soort klachten ook kan versterken of zelfs veroorzaken Bente

wel een beetje balen is dat psychologen hierdoor denken; ADs werken (soms) dus zie je wel dat het gewoon een depressie is :cry:

heb je al een beslissing genomen fluffie?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ervaringen gezocht met anti depressiva en endorfines

Bericht door asje »

Dat zo'n SSRI bij ME helpt, is uitzonderlijk, daar is maar al te vaak onderzoek naar gedaan.

Bente's klachten zijn heel 'normaal' bij ME.
Life smells...
Gebruikersavatar
fluffie
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2016, 19:56

besluit

Bericht door fluffie »

Bedankt voor de reakties!!!

IK heb besloten om niet aan de AD te beginnen. Afgelopen tijd heel veel info gezocht over de werking en bijverschijnselen. De meeste gebruikers hebben geen verbetering in de vermoeidheidsklachten ( uitzonderingen daargelaten) Dit is wat ik zoal op internet heb gevonden.....

* goed werkzaam tegen neerslachtige gevoelens, depressie, pijn, onrust en angst
* afvlakken van gevoel, emoties, libido
* In het begin lijkt het (heel soms) wat minder vermoeidheid op te leveren bij ME, maar dat vlakt na verloop van tijd weer af...... zodat je blijkbaar meer moet gaan slikken? Hierdoor doe je op de zgn goede dagen weer teveel waardoor je over je grens heengaat en daarvoor later uiteraard weer de bekende prijs moet betalen.
* Vaak in de eerste weken veel bijwerkingen??
* Na stoppen krijg vervelende ontwenning verschijnselen en de klachten komen in alle hevigheid terug?
* Je moet dit dus lange tijd slikken?? ( Me wordt er niet door opgelost)
* Wat zijn de ( schadelijke) effecten van het gebruik op lange termijn?

Kortom....... niet echt hoopvol en een hoop risico.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

besluit

Bericht door asje »

Verstandig, want idd weinig kans dat 't zou helpen. Maar slik je wel andere dingen (die mss wel helpen)?
Life smells...
slaapkop
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:02

Bericht door slaapkop »

Ik gebruik wel antidepressiva. Niet tegen neerslachtigheid, maar het helpt mij wel om de slaap te verbeteren. Ook heb ik als gevolg vd antidepressiva minder last van pijn. In het begin maakte ik me ook zorgen over negatieve effecten, maar achteraf denk ik dat het beter was geweest om er eerder mee te beginnen. Heb ook de indruk dat het mijn belastbaarheid een klein beetje heeft vergroot.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hier idem, dezelfde ervaring, voor die dingen helpt 't ook wel. Heb je ook mirtazapine of amitriptyline lage dosis?
Life smells...
slaapkop
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:02

Bericht door slaapkop »

Ik heb echt vanalles gebruikt. Een lage dosis amytriptilyne helpt me om beter te kunnen slapen. Een lage dosis Mirtazapine ook. Bij een hoge dosis mirtazapine merk ik een lichte verbetering van pijnklachten, belastbaarheid en geluidsovergevoeligheid. Bij een hoge dosis cymbalta (duloxetine) is het effect vergelijkbaar, met als bijkomend voordeel dat mijn reactievermogen niet zo traag wordt als bij mirtazapine. Let wel, de verbeteringen zijn klein, maar het helpt me om de week door te komen en misschien dat het een positief effect heeft op natuurlijk herstel of revalidatie. Ik zie het als een scheutje in een emmer. Iets meer dan een druppel op een gloeiende plaat, maar lang niet genoeg om te kunnen zeggen dat je ervan herstelt ofzo. Verder ook pepmiddelen geprobeerd, zoals methylfenidaat. Daarmee moet je echt goed oppassen en zal ik niet aanbevelen, tenzij je echt een hele korte flinke boost nodig hebt om iets te doen en het risico op een daaropvolgende crash voor lief neemt
:?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Verbeteringen relatief klein, maar voor ons toch heel relevant! (Maar herstellen/revalideren doe je er niet van.)
Life smells...
slaapkop
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:02

Bericht door slaapkop »

Nee, inderdaad, het middel alleen brengt geen herstel en is ook geen turbo boost revalidatie wonder. Zeker niet, daarom schreef ik ook voorzichtig: misschien positief effect op... blijf graag positief denken. :D
Voordat ik antidepressiva gebruikte zat ik op een belastbaarheid van zeg 15% van een gezond mens, nu op hooguit 20%, in mijn geval een vooruitgang van nog geen procent per jaar. Dat na vele jaren gebruik en proberen te revalideren. Toch ben ik blij dat ik ermee ben begonnen, want ik denk dat ik zonder AD op 10 % had gezeten. De hele dag met pijn in je bed liggen en 's nachts niet kunnen slapen is slopend... In de eerste periode van CVS ging ik mede daarom ook gestaag achteruit :?
Plaats reactie