Slapende bacteriën

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Slapende bacteriën

Bericht door annac »

Vanmiddag ging het over slapende bacteriën.

Ivm resistentie voor antibiotica.

Maar ik dacht: misschien speelt het ook een rol in ME op de één of andere manier. Vanwege het grillige karakter van ME bv.? Veroorzaakt door bacteriën die, door ff wakker te worden, mede met andere factoren of toch juist een hoofdrol spelende, een slechte dag bewerkstelligen ofzo?

Zomaar wat spinsels van mij.


http://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/on ... e-bacterie
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Slapende bacteriën

Bericht door asje »

Eigenlijk heb je resten van alle pathogenen waar je ooit mee besmet bent geraakt voor altijd in je lichaam.

Je bedoelt dat die soms kunnen opspelen (uitzending niet gehoord)?
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Slapende bacteriën

Bericht door annac »

asje schreef:Eigenlijk heb je resten van alle pathogenen waar je ooit mee besmet bent geraakt voor altijd in je lichaam.

Je bedoelt dat die soms kunnen opspelen (uitzending niet gehoord)?
Na een zo op het oog geslaagde behandeling met anti biotica kunnen de slapende bacteriën wakker worden en dus is patiënte weer, of liever nog besmet Dat is wat ik begreep.

Maar dit alles staat nog heel erg in de kinderschoenen. Met name leek dit te gelden voor tuberculose.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Slapende bacteriën

Bericht door asje »

Net zoiets als een reactieve EBV dan toch? Of een gordelroosinfectie, door varicella zoster (net zelf gehad).

Doet me denken aan de onderzoeker (wie ook weer?) die alle sporen van alle besmettingen/micro-organismen in ons leven bij ons wilde zoeken.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Dat zijn virussen.

Maar inderdaad, die link naar virussen die in de ganglions verborgen zitten en uitbreken bij onvoldoende weerstand, daar heeft het wel een beetje van. Was ik helemaal vergeten (ouderdom....) Maar wezenlijk verschillen virussen van bacteriën, dat weet ik nog wel. Verder is veel kennis diep weg gezakt....

Maar waterpokken? Of de volwassen herpes zoster, gordelroos? Tjee, balen. Heb ik als waterpokken nog als 30 jarige gehad. Veel jeuk en kratervormige bulten enzo.

Hoop dat je weer voldoende hersteld bent voor zover mogelijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Varicella-zostervirus
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Virussen gaan altijd intracellulair, terwijl alleen sòmmige bacteriën dat doen.

Gordelroos krijg je ook door reactivatie. Ik had het in april, maar nog steeds napijn. Maar inmiddels alweer twee griep-achtige infecties verder, ben nog aan het herstellen van de laatste:(
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Nooit aan 4ME (voorheen Nexavir) gedacht? Mijn zoon gebruikt dit al minstens 10 jaar en heeft geen of nauwelijks virus infecties meer gehad. Ook geen hoge koortsen Meer gedurende weken. Zodat ie steeds redelijker " functioneert."

De carnitine van Visser doet ook veel goed qua concentratie. Slapen is minder.

Ja. Die viruspijnen kunnen lang aanblijven. Bij gezonden al.

Nogmaals sterkte.

O.ja. vanochtend op radio iets over gen behandeling. Zieke elementen uit kern van mitochondrien van eicel verwisseld met gezonde. Dus van die kant zouden we ook oplossingen mogen verwachten.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er is zoveel waar je aan kan denken, maar ik heb geen cent te makken, simpel. Je moet er ook nog B12 bij gebruiken dacht ik. Ik heb denk ik ook niet alleen last van virussen, maar ook van bacteriën.

Ik had de eerste 3 jaar constant wat, daarna 17 jaar lang nooit meer (wsl ivm de eerste 3 jaar een overactief - en daarna een onderactief immuunsysteem). Maar toen heb ik een paar dagen naast iemand gelegen met griep, ik kreeg het ook tot mijn verbazing en sindsdien steeds weer wat. Nu al ruim 6 jaar weer. Wie dat kan uitleggen??

Het zou dus bij je zoon ook zo kunnen zijn, dat hij na die eerste plm 3 jaar sowieso geen infecties meer zou hebben gehad. Hoge koorts krijgen we iha niet meer, lichaam maakt het nauwelijks aan.

Denk dat een genetische mitochondriënbehandeling interessant is voor mensen met een mitochondriënziekte, bij ons is het maar een gevolg, dus niet de oplossing.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja. Geen geld. Dan houdt het op. Jammer. Het ziet er zo voor jou niet echt gunstig uit.
Bacterien zijn opportunisten.

Als mijn zoon in aanraking is geweest met infectie haard of hij voelt iets verdachts in zijn lichaam, dan spuit ie het. Dus allang niet structureel/regelmatig meer.

Dus jij denkt dat die hoge, langdurige koortsen vanzelf zouden hebben kunnen overgaan?

Over je mitochondrien opmerking moet ik ff nadenken. Snap ik niet helemaal. Maar dat komt steeds vaker voor de laatste tijd!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

:) Niet echt gunstig? Er is niets nieuws, toch.

Ah oké (van je zoon).

Ja, de meeste (of alle) ME-ers maken op een gegeven moment bijna geen koorts meer aan, ook niet als je heel ziek bent van een infectie. Het onderactieve immuunsysteem wsl.
annac schreef: Maar dat komt steeds vaker voor de laatste tijd!
"Je hebt toch geen ME?" stond op een boomerangkaartje van het ME-fonds destijds.

Maar, het disfunctioneren van de mitoch. bij ons is een gevolg van de ziekte, die dingen :) zijn dus niet 'kapot' bij ons.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

AH, mitochondrien niet kapot dus.

Nee, ik heb zeker geen ME. Daarvoor heb je legio andere klachten ook voor nodig!

Dat van die koorts wist ik me nog wel te herinneren, zoals sommige andere dingen ook, gelukkig. Alle nieuwe dingen uitgebreid lezen: snap ik steeds minder van, dus focus mij op de hoofdzaken, anders word ik gek!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

annac schreef: Nee, ik heb zeker geen ME.
Nee, grapje. 't Zal de leeftijd wel zijn :) (speelt bij ons er ook nog bij natuurlijk).
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

had jouw slapende bacteriën meneer een mailtje gestuurd annac, over m'n kapotte mitochondriën na oa een maffende mycoplasma (die wakker werd na behandelen van EBV) en dit kreeg ik terug http://msb.embopress.org/content/12/9/882 en "verder weten het gewoon nog niet", nog nooit zo uitgebreid afgepoeierd =D> normaal word ik doorgestuurd naar m'n eigen arts of neuro, maar goed interview he??
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

soof schreef:had jouw slapende bacteriën meneer een mailtje gestuurd annac, over m'n kapotte mitochondriën na oa een maffende mycoplasma (die wakker werd na behandelen van EBV) en dit kreeg ik terug http://msb.embopress.org/content/12/9/882 en "verder weten het gewoon nog niet", nog nooit zo uitgebreid afgepoeierd =D> normaal word ik doorgestuurd naar m'n eigen arts of neuro, maar goed interview he??

Had ie ook heel kort wat duidelijker kunnen zeggen.

Maarrrrrr, ..........was te verwachten, toch, soof?

Maar als we allemaal zulk soort vragen gaan sturen, dringt er dan iets tot hem door misschien? Ik heb voorlopig daar geen zin in, te moe, maar wie wil, doet maar......
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

annac schreef:
soof schreef:Maarrrrrr, ..........was te verwachten, toch, soof?
I know anna, I know

Radboud was bijna komisch; "wij doen cognitief onderzoek naar CVS dus uw hersenspasmen zijn voor ons niet zo interessant" :|
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Plaats reactie