Naviaux et. al.: Metabolic features of cfs

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
solstice
Actief lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 jun 2011, 18:43

Naviaux et. al.: Metabolic features of cfs

Bericht door solstice »

Ik krijg het niet voor elkaar om op dit moment te vertalen naar Nederlands. Teveel brainfog, misschien dat iemand kan helpen. Maar:

http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... blood.html

First of: Good use of criteria, patients from all over USA, a good mix of men and women.

Secondly: Metabolic abnormalities were consistent regardless of trigger

Third: There were LOADS of metabolic abnormalities, and they were opposite of what you se in metabolic syndrome and cell danger response (hypermetabolic states)

Fourth: They concluded that ME is a hypometabolic state, with a profile similar to the medically recognised survival state of "dauer", which occurs when humans experience extreme circumstances where it may die if it not change its metabolism. E.g. in extremely cold conditions, or in states of extreme hunger. ME could in other words be a evolutionary conserved hypometabolic state remniscent of this, that for some reason occurs in response to other triggers together with genetic predispositions.

Fifth: Only 25 % of the abnormalities were needed to diagnose ME/CFS, the other 75 % were individual and could potentially be used for personalized medicine.

Sixth: ME could based on these abnormalities be diagnosed with 90 % certainty.

http://www.pnas.org/content/early/2016/ ... 71113.long
Gebruikersavatar
solstice
Actief lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 jun 2011, 18:43

Naviaux et. al.: Metabolic features of cfs

Bericht door solstice »

Even die punten vertalen lukt nog wel:

Ten Eerste: Goed gebruik van criteria, patienten van over de hele VS, een goede mix van mannen en vrouwen

Ten Tweede: Metabolische abnormaliteiten waren consistent ongeacht de trigger

Ten derde: Er waren LADINGEN metabolische abnormaliteiten, en ze waren het tegenovergestelde van wat je ziet in metabolisch syndroom en cell danger response(hypermetabolische staten)

Ten vierde: Ze concludeerden dat ME een hypometabolische staat is, met een profiel gelijkaardig aan de medisch erkende overlevings staat van "dauer", die voorkomt wanneer mensen extreme omstandigheden ervaren waarin het zou kunnen sterven als het metabolisme niet aangepast zou worden. Bijv. in extreem koude omstandigheden, of in staten van extreme honger. ME zou in andere woorden een evolutionair geconserveerde hypometabolische staat gedenkend aan dauer, die door de een of andere reden voorkomt in reactie op andere triggers tezamen of genetische predisposities.

Ten vijfde: Maar 25% van de abnormaliteiten waren benodigd om ME/CFS te diagnosticeren, de andere 75% waren individueel en zouden potentieel gebruikt kunnen worden om medicijnen te verpersoonlijken.

Zesde: ME kan op basis van deze abnormaliteiten met 90% zekerheid gediagnosticeerd worden.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Naviaux et. al.: Metabolic features of cfs

Bericht door asje »

Mooi, goed stuk!
Life smells...
Gebruikersavatar
solstice
Actief lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 jun 2011, 18:43

Naviaux et. al.: Metabolic features of cfs

Bericht door solstice »

http://naviauxlab.ucsd.edu/science-item ... -research/

Lijkt me toch vrij groot nieuws dit. Misschien wel het nieuws van het jaar wat betreft M.E.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Naviaux et. al.: Metabolic features of cfs

Bericht door soof »

grappig, zapte van de week langs een prog over hoogteziekte en omdat een paar symptomen me bekend voorkwamen sloeg ik aan het googelen en kwam op dit filmpje en jouw artikel (zijn we ook meteen weer op de hoogte vd laatste roddels :)) zoekt het dus ook ongeveer in dezelfde hoek

zou een volgende benaming het Dauer Syndroom worden??
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Naviaux et. al.: Metabolic features of cfs

Bericht door josje15 »

Metabolisme van dieren die in winterslaap gaan, zeggen ze ook.

dit lijkt een belangrijke stap in de diagnostisering van ME
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Jammer dat er nog niks in Nederland in de kranten staat. Gaat ook waarschijnlijk niet gebeuren. Slap....
Gebruikersavatar
henk63
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2014, 08:29

Bericht door henk63 »

Dat was mij ook al opgevallen het blijft verdacht stil in de media!!!
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

In België ook helemaal niks...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Geen nieuws, er verschijnen al decennia serieuze artikelen, alleen de kwakartikelen halen de kwaliteitskranten.

Als de PACE-rel beslecht is, moeten ze wel, denk ik.
Life smells...
Gebruikersavatar
solstice
Actief lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 jun 2011, 18:43

Bericht door solstice »

asje schreef:Geen nieuws, er verschijnen al decennia serieuze artikelen, alleen de kwakartikelen halen de kwaliteitskranten.

Als de PACE-rel beslecht is, moeten ze wel, denk ik.
Het moment dat ze er ook in Nederland niet meer om heen kunnen komt al hoe dichter bij in ieder geval. Elke euro die ik vanaf nu overhoudt gaat in ieder geval naar de onderzoeksprojecten van Lipkin en het OMF en ik ga in mijn omgeving ook maar eens op zoek naar donaties. De oplossing komt steeds naderbij.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja niet echt verdacht stil. Eerder vrij gebruikelijk stil jammergenoeg :|
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Voor de mensen die het gemist zouden hebben, op onze homepage staat ondertussen het persbericht, de samenvatting van de studie, de commentaar van Prof. Ron Davis en een Vragen- en Antwoordensessie met de hoofdonderzoeker Dr. Naviaux (met vanavond enkele vragen en antwoorden aangevuld)

http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... -1633.html
Hoop doet leven!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Thanks!
Life smells...
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Er werden zonet nieuwe vragen en antwoorden met Dr. Naviaux toegevoegd (zie "Toevoeging 2" en "vraag 1.1"), evenals een commentaar van Prof. Ron Davis over virussen en ME/cvs

http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... -1633.html

Met dank aan Abby voor de snelle vertaling!
Hoop doet leven!
Plaats reactie