Naviaux et. al.: Metabolic features of cfs

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zó interessant en baanbrekend, ongelooflijk dat 'we' dit nu hebben!
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

misschien kan iemand me hier uitleggen wat er met dat pathways wordt bedoeld, da's dus door het hele lichaam, want in bloed, en niet zoals bij mij super plaatselijk & aanwijsbaar (zelfs van buitenaf met trillingen die zijn begonnen na o.a. schildklierhormoon wat het metabolisme regelt) toch??
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

@soof Kort gezegd alle biochemische reacties in je lichaam...
wikipedia schreef:In de biochemie wordt met een metabool reactiepad, signaalpad of ''metabole route of kortweg reactiepad (ook wel met de Engelse term pathway aangeduid) een reeks stofwisselingsprocessen in het inwendige van een cel onder invloed van enzymen bedoeld. Bij elk reactiepad wordt een basiselement door een chemische reactie aangepast. Enzymen doen dienst als katalysator van deze reactie. Hiervoor zijn echter wel vitaminen, mineralen of andere co-enzymen nodig. Metabole reactiepaden zorgen ervoor dat de homeostase in het organisme in stand gehouden wordt.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

thnx ab :) en geen neural pathways dus zoals bij ikke
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

@soof volgens naviaux zijn al die systemen geconnecteerd, dus als het ergens rammelt, rammelt het overal. en zeker ook met effect op het zenuwstelsel. het is natuurlijk altijd een kip-of-ei-vraag, maar volgens naviaux ligt het metabolisme aan de grondslag van alles... We zullen zien of hij gelijk krijgt!
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

ja maar het is niet mijn alles wat rammelt, alleen hersenen, schildklier, beetje hart, beetje ogen (die trillen soms zowat uit hun kassen) en nog kleine andere plekken, dat dat vervolgens z'n weerslag heeft op overige onderdelen, misschien!

virus infecteert (in mijn geval) die plekken :arrow: neemt celstofwisseling over :arrow: die blijven voldoende functioneren om niet heel erg op te vallen op scans maar te weinig om nog energie te produceren en alles wat daarbij hoort zoals hormonen en neurotransmitters

als het niet zo is vreet ik m'n pc op ;D
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

@soof ik vind dat toch tamelijk dichtbij 'alles', wat je daar allemaal opnoemt! ;)

de toekomst zal het uitwijzen... O:)
Gebruikersavatar
mettes
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2017, 21:03

Bericht door mettes »

Ik vind de recente artikels rond het metabolisme bij ME patiënten zeer belovend! Gegeven de preliminaire conclusies uit dit artikel: https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1710.html

Wat denken jullie dat vandaag de beste supplementen zijn om het metabolisme te ondersteunen en de effecten van ME te minimaliseren (buiten behandelingen die ze nu aan het testen zijn)? Ik ben zelf een man.
- ketogeen dieet?
- aminozuren supplementen?
- metabolisme ondersteuning?
- anti verzuring?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zelfs de dingen die bij relatief velen werken, doen dat lang niet bij iedereen, zoals bijv L-Carnitene, Co Q10, glutathion. Ik zou eerst die bekende dingen proberen (er zijn er nog wat, weet ik ff niet zo). Van antiverzuring bij ME heb ik nog nooit een serieuze onderzoeker gehoord, je hoort er alleen iha over van alternatieven.
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Ik doe nu bij mijn gastro-enteroloog ook antiverzuring (mijn urine was heel zuur, die moest ik eerst 4 dagen lang iedere keer meten). 5 weken 2-maal wekelijks infuus. Daarnaast dus dieet (niet eten voor alles waar ik volgens bloed intolerant tegen ben). Dat dieet zorgt er dus el voor dat diaree echt weg is, maar (behalve op ski´s) voel ik me niet beter. Die antiverzuringsinfusen, ik weet het niet..... Het is ook niet zo mijn ding. Het moet immuunsysteem beter maken, maar ja.... ik heb er ook wat moeite mee. Dat heb ik sowieso bij ontgiftingsverhalen etc., maar dat is wellicht ook gewoon vooroordeel van mij. Homeopathie hetzelfde, ik kan me niet voorstellen dat zulke sterk aangelengde druppels helpen. Het placebo-effect bij mij is dus al 0. Ik denk dat we zoveel inademen, opeten, wat wellicht allemaal niet goed is, maar waar het lichaam normaal gesproken wel gewoon tegen moet kunnen. Zo gezond als nu hebben we allang niet meer gegeten op wereld. Ook al is het niet perfect. Ik begrijp dat wij een ziek lichaam hebben en die gifstoffen bij ons dus net druppel kunnen zijn, maar wat dan? Weer terug in het oerwoud gaan leven? Ik ben hier nog niet uit. Kan alleen zeggen: doe nu dus sinds 5 weken die antiverzuring, maar sta niet te juichen.....
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

nou heb eeeindelijk iemand op phoenix rising zover gekregen dat ie het homeopatische slangengif van PvM wilde proberen en die was er tijdje enthousiast over maar heeft moeten stoppen want tevéél last van loskomende virusjes...knap he voor een placebo hihi

glutathion is meer een antioxidant as (weet er alles van sinds paar dagen, bezig met eigen ontgiftingexperiment na 'n geverfd plafonnetje) en welkom mettes, helaas geen zinnig antwoord voor je sorry :/ behalve misschien dat ze beetje achter de feiten aanhollen

zit niks anders op dan een skiënd bestaan te gaan leiden annesoofje..
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het overmatige lactaat in de spieren is spierverzuring, maar is geen algemene lichaamsverzuring. Ik heb daar eerder over gelezen en het bleek dat het meestal niet juist gemeten wordt, vals positieve waardes dus.

Wat merk je van de behandeling?
Laatst gewijzigd door asje op 09 feb 2017, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ben het met je eens en:

[quote-"anne-s"]
Weer terug in het oerwoud gaan leven?
[/quote]

Toen we gemiddeld 40 jaar werden en er ook al atherosclerose voorkwam, om maar wat te noemen :)
Life smells...
Gebruikersavatar
hermes
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2014, 14:25

Bericht door hermes »

mettes schreef:Ik vind de recente artikels rond het metabolisme bij ME patiënten zeer belovend! Gegeven de preliminaire conclusies uit dit artikel: https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1710.html

Wat denken jullie dat vandaag de beste supplementen zijn om het metabolisme te ondersteunen en de effecten van ME te minimaliseren (buiten behandelingen die ze nu aan het testen zijn)? Ik ben zelf een man.
- ketogeen dieet?
- aminozuren supplementen?
- metabolisme ondersteuning?
- anti verzuring?
Hi mettes,
aangezien de categorie II en III aminozuren blijkbaar subnormaal zijn ga ik deze aanvullen. Heb net al een gedeelte naar binnen gewerkt en ga zometeen de rest bestellen.
M.b.t. anti-verzuring ga ik mijn dieet zo alkalisch mogelijk maken, dus dat wordt o.a. weer kilo's groente verorberen (al eens eerder gedaan i.v.m. enge ziekte (inderdaad; nog enger dan ME...) en heeft wonderwel goed uitgepakt).
'Metabolisme-ondersteuning' is een breed begrip, hoe zou jij dat aanpakken?

Wel vreemd overigens dat de onderzoekers suppletie met amino's niet noemen, ze bespreken alleen rituximab en soortegelijke middelen als mogelijke interventie (alhoewel dat ook weer niet verbaast als je weet wat hun financiele belangen zijn in dit verhaal; lopende patentaanvraag voor een rituximab-variant...).
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

oh echt? als ze er hordes mensen mee op laten knappen dan mogen ze er van mij best rijk van worden hoor maar voorlopig ligt die arme Whitney Dafoe nog compleet gevloerd in een donkere kamer en vermoedelijk door 'hun' spul

eet smakelijk dan maar ;p
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Plaats reactie