Colleges Wetenschap voor patiënten!
Moderator: Moderators
Weer een interessante en begrijpelijke uitleg van Dokter Demeirleir
waarvoor dank !
mijn vraag : bestaat er een test die de hypotalamus, als orgaan, test ?
Ik had onlangs een arginine - GHRH test
Die test de hypofyse en het resultaat was normaal oplopend, dus geen groeihormoontekort, zei de endocrinoloog,
en de kous was af, wat hem betrof.
Mira
waarvoor dank !
mijn vraag : bestaat er een test die de hypotalamus, als orgaan, test ?
Ik had onlangs een arginine - GHRH test
Die test de hypofyse en het resultaat was normaal oplopend, dus geen groeihormoontekort, zei de endocrinoloog,
en de kous was af, wat hem betrof.
Mira
Over dat primair of secundair :
endocrinoloog zei me dat ze steeds meer jonge meisjes (minder jongens) diagnostiseren met auto-immuunziektes bv Hashimoto en dat ze daar geen verklaring voor hebben (misschien door het milieu, voeding ??).
Ook erfelijkheid is belangrijk want ze vragen direct of er schildklierpatiënten zijn in de familie.
Maar...ze staren zich nog veel te vaak blind op de referentiewaarden waardoor mensen niet behandeld worden.
Een voorbeeld daarvan is de TSH-waarde.
Om hormonale problemen direct als secundair te beschouwen is kort door de bocht. Ook Dml heeft bij mij enkel en alleen de TSH getest.
Hormonaal gezien is dat bitter weinig.
endocrinoloog zei me dat ze steeds meer jonge meisjes (minder jongens) diagnostiseren met auto-immuunziektes bv Hashimoto en dat ze daar geen verklaring voor hebben (misschien door het milieu, voeding ??).
Ook erfelijkheid is belangrijk want ze vragen direct of er schildklierpatiënten zijn in de familie.
Maar...ze staren zich nog veel te vaak blind op de referentiewaarden waardoor mensen niet behandeld worden.
Een voorbeeld daarvan is de TSH-waarde.
Om hormonale problemen direct als secundair te beschouwen is kort door de bocht. Ook Dml heeft bij mij enkel en alleen de TSH getest.
Hormonaal gezien is dat bitter weinig.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !
Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Time For Lyme BE-NL
Ik herken je frustratie Mira. Mijn bloedwaarden, bij gewone artsen dan, (afgezien van beetje vit D3 tekort) zijn ook allemaal zo geweldig. Ben ik dat? Waarom voel ik mij dan zo?
Luister ik naar De Meirleir dan herken ik me ineens wel weer. Vandaag ook weer wat puzzelstukjes kunnen leggen. Grote puzzel.
Luister ik naar De Meirleir dan herken ik me ineens wel weer. Vandaag ook weer wat puzzelstukjes kunnen leggen. Grote puzzel.
Ik snap iets niet. DML stelt in feite dat oestrogenen vanaf de puberteit een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van ME, omdat deze het immuunsysteem onderdrukken en de ruimte geven aan intracellulaire bacteriën, parasieten en virussen. Dan is dat toch niet geheel secundair, maar één van de belangrijkste primaire en/of in stand houdende factoren?
(Wat betreft oxytocineproductie en ADH (antidiuretisch hormoon) kan ik me wél voorstellen dat het secundair is.)
(Wat betreft oxytocineproductie en ADH (antidiuretisch hormoon) kan ik me wél voorstellen dat het secundair is.)
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Weer een erg interessant onderwerp ME en Hormonen.
En ook weer veel herkenning, althans bij mij.
Dank u wel DML
, voor het geven van de webcolleges, ik ben u erg dankbaar!!!
Ik heb zelf erg veel aan de informatie, en tot mijn verrassing krijgen veel onbeantwoorde vragen ineens een antwoord.......
De schildklier is bij mij weer eens gemeten en gaat zich steeds raarder gedragen
blijkt uit de uitslagen van het bloed onderzoek van het complete schildklierplaatje (TSH, FT4, T3, anti-TPO, (anti-Tg)). Een proces wat al lange tijd aan de gang is.
Mijn toenmalige natuurarts had het toen al over de Hypothalamus (waar DML uitgebreid over vertelt en ook al in een eerder college), die niet goed zou werken, waardoor het hele hormonale systeem (o.a. de schildklier) veel te lijden krijgt, met ernstige gevolgen van dien.
Wel dat klopt dus, begrijp ik van DML.
Ohw, en regulier zijn mijn SK-waarden nog altijd tussen de lijntjes/referenties, wel van hoog naar laag en vice versa, maar soit dat is een detail....., dus niets aan de hand volgens regulier en volgens ME-vriendelijke artsen......
Of is er toch wel iets aan de hand
?, volgens DML wel.
Groetjes, Louisa
En ook weer veel herkenning, althans bij mij.
Dank u wel DML

Ik heb zelf erg veel aan de informatie, en tot mijn verrassing krijgen veel onbeantwoorde vragen ineens een antwoord.......
De schildklier is bij mij weer eens gemeten en gaat zich steeds raarder gedragen

Mijn toenmalige natuurarts had het toen al over de Hypothalamus (waar DML uitgebreid over vertelt en ook al in een eerder college), die niet goed zou werken, waardoor het hele hormonale systeem (o.a. de schildklier) veel te lijden krijgt, met ernstige gevolgen van dien.
Wel dat klopt dus, begrijp ik van DML.
Ohw, en regulier zijn mijn SK-waarden nog altijd tussen de lijntjes/referenties, wel van hoog naar laag en vice versa, maar soit dat is een detail....., dus niets aan de hand volgens regulier en volgens ME-vriendelijke artsen......
Of is er toch wel iets aan de hand

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 07 dec 2012, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html
-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Here are some of the hormones released by the Hypothalamus and their functions. I believe that they can all be tested for to the best of my knowledge.
Thyrotropin-releasing hormone (TRH)
When it reaches the anterior lobe of the pituitary it stimulates the release there of thyroid-stimulating hormone (TSH) and prolactin (PRL)
Gonadotropin-releasing hormone (GnRH)
GnRH is a peptide of 10 amino acids.
Primary Effects: FSH and LH Up
Secondary Effects: estrogen and progesterone Up (in females) and testosterone Up (in males)
Growth hormone-releasing hormone (GHRH)
As its name indicates, GHRH stimulates cells in the anterior lobe of the pituitary to secrete growth hormone (GH).
Corticotropin-releasing hormone (CRH)
As its name indicates, its acts on cells in the anterior lobe of the pituitary to release adrenocorticotropic hormone (ACTH)
CRH is also synthesized by the placenta and seems to determine the duration of pregnancy. It may also play a role in keeping the T cells of the mother from mounting an immune attack against the fetus.
Somatostatin
Somatostatin acts on the anterior lobe of the pituitary to inhibit the release of growth hormone (GH) inhibit the release of thyroid-stimulating hormone (TSH)
Dopamine
Dopamine is a derivative of the amino acid tyrosine. Its principal function in the hypothalamus is to inhibit the release of prolactin (PRL) from the anterior lobe of the pituitary.
Thyrotropin-releasing hormone (TRH)
When it reaches the anterior lobe of the pituitary it stimulates the release there of thyroid-stimulating hormone (TSH) and prolactin (PRL)
Gonadotropin-releasing hormone (GnRH)
GnRH is a peptide of 10 amino acids.
Primary Effects: FSH and LH Up
Secondary Effects: estrogen and progesterone Up (in females) and testosterone Up (in males)
Growth hormone-releasing hormone (GHRH)
As its name indicates, GHRH stimulates cells in the anterior lobe of the pituitary to secrete growth hormone (GH).
Corticotropin-releasing hormone (CRH)
As its name indicates, its acts on cells in the anterior lobe of the pituitary to release adrenocorticotropic hormone (ACTH)
CRH is also synthesized by the placenta and seems to determine the duration of pregnancy. It may also play a role in keeping the T cells of the mother from mounting an immune attack against the fetus.
Somatostatin
Somatostatin acts on the anterior lobe of the pituitary to inhibit the release of growth hormone (GH) inhibit the release of thyroid-stimulating hormone (TSH)
Dopamine
Dopamine is a derivative of the amino acid tyrosine. Its principal function in the hypothalamus is to inhibit the release of prolactin (PRL) from the anterior lobe of the pituitary.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !
Time For Lyme BE-NL
Time For Lyme BE-NL
Hoi mira,
DML noemt iets over 2 hormonen die aangemaakt worden door de Hypothalamus, zoek ik nog even voor je op: 1. ADH hormoon en 2. Oxytocine hormoon.
Ik weet eigenlijk niet of dit in Nederland te onderzoeken is en ik heb artsen er ook nog nooit over spreken. En of dat ik België kan weet ik ook niet.
Ik denk dat het wetenschappelijk onderzoek is dat DML zelf doet bij ME patiënten groepen? en hij zijn bevindingen vertelt?
Groetjes, Louisa
Sorry, voor de verwarring. Maar, dat is een ander onderzoek.mira schreef:dus als ik het goed begrijp, is de werking van de hypothalamus
te meten met schildkliertesten ?
DML noemt iets over 2 hormonen die aangemaakt worden door de Hypothalamus, zoek ik nog even voor je op: 1. ADH hormoon en 2. Oxytocine hormoon.
Ik weet eigenlijk niet of dit in Nederland te onderzoeken is en ik heb artsen er ook nog nooit over spreken. En of dat ik België kan weet ik ook niet.
Ik denk dat het wetenschappelijk onderzoek is dat DML zelf doet bij ME patiënten groepen? en hij zijn bevindingen vertelt?
Groetjes, Louisa

Groetjes, Louisa
ik heb de vragen van Mira en Malu opgeslagen om voor te leggen aan DM zodra er kans toe is. Omdat ik ook meestal mede-modereer, zal ik zien of dat in een chat kan. Anders proberen we ze te verwerken in vervolgcolleges, die gebaseerd zullen zijn op vragen uit de colleges ontstaan.
Heel veel dank voor jullie input, ontzettend fijn dat het zoveel teweeg brengt.
Heel veel sterkte allemaal en toch een mooi weekend.

Heel veel dank voor jullie input, ontzettend fijn dat het zoveel teweeg brengt.
Heel veel sterkte allemaal en toch een mooi weekend.

--------------------------------------------------------
als je niet weet hoe je beter kunt worden,
weet dan in elk geval dat je goed bent
als je niet weet hoe je beter kunt worden,
weet dan in elk geval dat je goed bent
Op de site van Frank Twisk: "Transcriptie webcollege 6, Prof. de Meirleir (Wetenschap voor Patiënten): ME en hormonen.": Bron: http://www.hetalternatief.org/Voorlicht ... 201068.htm
Met een duidelijke afbeelding van de HPA-as (hypothalamus-hypofyse-bijnier) en de schildklier en de werking daarvan.
Dat vind ik zelf altijd een fijne ondersteuning
.
Groetjes, Louisa
Met een duidelijke afbeelding van de HPA-as (hypothalamus-hypofyse-bijnier) en de schildklier en de werking daarvan.
Dat vind ik zelf altijd een fijne ondersteuning

Groetjes, Louisa