Neuraal therapie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ja, maar worden we zo niet allemaal opgevoed?

Toen ik een aantal jaren geleden begon aan de kursus die ik 2 jaar gevolgd heb, werd daar gezegd dat je voor jezelf moest zorgen...
Voor mij waren die simpele woorden echt een openbaring: mocht ik dan voor mezelf zorgen, was dat toegestaan...

Schrijnend eigenlijk, he...

En dikwijls zijn dat ook mensen die zieke mensen hun hele leven al met een scheef oog bekijken, of erover roddelen, en dan moeten toegeven dat ze zelf ziek zijn???en zelf niet meer kunnen...

Als ik de oudere generatie soms hoor praten over mensen met ME/CVS, niet te geloven hoe dom mensen kunnen zijn...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

werd daar gezegd dat je voor jezelf moest zorgen
Volledig akkoord. En je moet die kans dan ook grijpen als je eindelijk het statuut van zieke krijgt.
Want zolang je aan de noodbel blijft trekken bij de arts maar er niets gebeurt, kan je weinig anders doen dan overleven en voelen velen zich onrechtstreeks onder druk gezet te bewijzen dat men het kan volhouden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Zaterdag: Verjaardagsfeestje voor de jongste in een binnenspeeltuin. De timing kon niet beter. De inhoud van de baxters zitten nu in alle cellen. Na een hectische rit door een drukke stad kom ik één minuut voor het afgesproken uur aan. Mijn autokunsten en die van andere weggebruikers werden af en toe op de proef gesteld.

Ik verbaas mezelf en de andere moeders dat ik na drie uur nog fris en monter aan tafel zit. Als Volksgezondheid het aantal decibels in die ruimte komt opmeten, moeten ze vast de zaak sluiten. Spelende en joelende kinderen produceren een hoop lawaai!

Info:

Als je aan POTS lijdt, heb je last van een waaier van klachten. 25% van de patienten zijn hierdoor zo erg beperkt dat het te vergelijken is met een ernstige hart- of longaandoening.
De klachten variëren van algemene zwakte, ijl gevoel in het hoofd, de behoefte om te liggen, (bijna) flauwvallen, hartkloppingen, ademtekort, pijn op de borst, niet meer kunnen zweten of teveel zweten, zwaar gevoel vlak na de maaltijd, misselijk, overgeven, darmklachten allerhande, troebel zicht, tunnelzicht, vermoeidheid, zwaar verstoord slaappatroon, inspanningsintolerantie, angst, rood aanlopen, bloedophoping onderaan benen, cognitieve stoornissen, chemische overgevoeligheden, koude handen maar ook vaak neus en voeten, hyperventileren, geluid- en lichtgevoelig, evenwichtstoornissen, makkelijk geprikkeld geraken, hyperreflexen hebben, gezwollen klieren, overdreven dorst, restless leg syndroom, het gevoel los te staan van de omgeving, ...

Deze symptomen kunnen variëren van dag tot dag en ook qua intensiteit.

Een test om POTS te bevestigen is het meten van natrium in 24-uurs urine. Deze test is nuttig om te bepalen of een plasma-volume normaal is (Low, 2000). Een studie uitgevoerd door onderzoekers van de Mayo Clinic toonde aan dat 28,9% van de POTS patiënten minder dan 100 mEq uitgescheiden in 24 uur en 66,4% minder dan 150 mEq uitscheiden in 24 uur.

Deze onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een belangrijke eerste stap in de diagnostiek en behandeling van POTS het bepalen van de patiënten hun volume status is.
Vervolgens is de eerste behandeling zout en vloeistof substitutie (baxters met o.a. zoutoplossing dus) bij patiënten met hypovolemie (Thieben, Sandroni, Sletten, Benrud-Larson, Fealey, Vernino, Lennon, Shen & Low, 2007).

Een studie betreffende neurocardiogene patiënten leverde het bewijs dat degenen met een urine-excretie natrium <170 mmol/24 uur zeer waarschijnlijk een verminderd plasmavolume hadden (El-Sayed & Hainsworth, 1996). Deze patiënten reageerden goed op extra zout na 8 weken inname.

Bronnen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8673750
http://www.dinet.org/how_is_pots_detected.htm

Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Zondag: Bim bam beieren. Het kinderfeest was prachtig maar vandaag ben ik een wrak. En het volgende kinderfeest staat alweer te wachten. De jongste wordt tegen 14 uur verwacht bij een vriendje.

De oprit naar de autosnelweg is twee straten verder en na 15 minuten suffen in de auto, nog eens kijken op de kaart, een rondje extra rijden, geef ik het op. Mijn oriëntatiegevoel is vollédig verdwenen. Ik voel me net een scouts gedropt in the middle of nowhere. "Hoe moet ik op dat feest geraken?"

Een vriendin wordt mijn begeleider aan de telefoon. Ze is na al die jaren niet meer verbaasd van mijn wereldvreemde vragen. Daar aangekomen val ik in de volle zon en tussen 20 gillende kinderen in slaap op een harde tuinbank. Mijn lupus zal er wel bij varen.

Anderhalf uur later ontwaak ik uit mijn coma-slaap en ben ik fit genoeg om drankjes te serveren aan de inmiddels dorstige kindjes. Een ouder biedt me aan om zijn wagen te volgen op de terugweg. Dat probleem is ook weer opgelost. De baxters heb ik nu wel opgesoupeerd, zoveel is duidelijk.

Info:

Als je aan POTS lijdt, oppassen met melatonine om beter te kunnen slapen. Ze verergeren deze aandoening.

Bron: http://jp.physoc.org/content/551/3/1043.full

marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Maandag: Druk programma voor de boeg want eind deze week gaan we op vakantie. Drie keer raden, ik heb nog niets voorbereid.

Vandaag wordt het dus 5 achterstallige wasmachines draaien, nee grapje. Twee maar. De andere drie zijn voor de komende dagen. Ik ben wel in staat geweest een heel verdiep te stofzuigen en achterstallige rekeningen te betalen, administratieve strubbels van de kids te regelen, to do lijstjes op te stellen, you nname it. Superwoman in action.

Tegen dan mocht ik een 40 minuten gaan aanschuiven in de file vanwege wegenwerken in de hitte. Mijn auto dateert nog van voor het tijdperk van de uitvinding van airconditioning.

Aan tafel zat ik op mijn tandvlees. Hubby stelde de verkeerde vraag. Ik rijgde hem nog net niet aan mijn vork. En toen moest ik naar het oudercontact op school ... om te horen dat alles in orde was. Great, ga iemand anders zijn energie verspelen.

Info:

Welk voedsel beperkt de opname van calcium?

Calcium is een essentieel mineraal dat van belang is voor een sterk beendergestel maar ook voor het samentrekken van spieren of het uitzetten van bloedvaten. Calcium hoort ook thuis in een gezonde cel.

Vanaf een bepaalde leeftijd neem je minder calcium op en ga je teren op de reserves die je tijdens je leven hebt opgebouwd. Daarom is het verstandig om te weten welk voedsel de opname van calcium blokkeert.

Soyabonen, spinazie en cacao bevatten een zuur dat ervoor zorgt dat het lichaam de calcium in deze stoffen niet kan opnemen. Ook granen, appels, linzen, ... (vezels) belemmeren de opname van calcium in de darm. Als je vezels eet, best is deze los van calciumprodukten in te nemen dus.

Granen, broccoli, wortelen, aardappelen en somige bessen vertragen ook de opname van calcium uit de gehele maaltijd. Tot slot, voeding hoog in fosfor zoals groene groenten (bladeren), pindakaas, gedroogde bonen en soft drinks hebben vitamine D nodig om geabsorbeerd te worden.

Maar vit D is ook nodig voor de absorbtie van calcium. De concurrentie tussen de twee kan wel eens in het voordeel uitvallen van de fosforrijke voeding.

emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

marlène schreef: Als je aan POTS lijdt, oppassen met melatonine om beter te kunnen slapen. Ze verergeren deze aandoening.

Bron: http://jp.physoc.org/content/551/3/1043.full
Vandaar dat ik niet zo goed tegen melatonine kan.
Dank je Marlène!
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Dinsdag: Tweede afspraak bij de neuraal arts. Wat hebben we gemerkt tijdens de afgelopen week? De temperatuur schommelt minder extreem. Het zijn van die belachelijk lage waarden maar ze maken een wereld van verschil.
Als ik te lang lees of bezig ben, ga ik sinds een half jaar gloeien als een atoombom. Dan straalt de hitte van binnen naar buiten uit.
Deze week gloei ik veel minder. Vorig jaar was dat trouwens ook het eerste effect van de spuitjes. Mijn ondertemperatuur steeg toen met een ruime halve graad.

Procaine werkt in op het bindweefsel - de vloeistof tussen de organen- door de elektrische geleiding te reguleren. Eén van de hoofdtaken van het bindweefsel is je lichaamstemperatuur regelen.

De dokter raadt me aan zoveel mogelijk gekookte groenten te eten en zo min mogelijk rauw. Hoe kon ze weten dat dit mijn dieet was sinds 2 jaren? Ik ben een VATA-type volgens de Ayurveda en licht ontvlambaar. Volgende keer gaan we het hebben over fosfor. Dat interesseert me wel.

Info:

Leidraad rotatie dieet

http://www.food-allergy.org/rotation.html

marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Vrijdag: Vandaag vertrekken we dus op vakantie. De eerste in jàren. Er is nauwelijks iets ingepakt ... Het is teveel werk en bovendien is ons autootje zoooo klein dat er keuzes gemaakt moeten worden als we daar met 5 in willen geraken. Hopelijk schiet hubby straks in actie :)

stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

Fijne vakantie Marlène!!!
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gast

Bericht door Gast »

van mij ook een hele fijne vakantie!
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

Een heel fijn verlof, Marlène !!!
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

He Marlène, waar ga je naartoe?

Geniet ervan!
I take one day at a time, unless they all attack at once.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ok, nog steeds niet vertrokken ... wegens niet gepakt. We gaan naar de Alpen en zullen logeren in het Parc des Ecrins.

poppetje
Donateur
Donateur

Bericht door poppetje »

Fijne vakantie marlene,

Ik ben een paar jaar geleden ook naar de bergen geweest en merkte dat de schone lucht mij toch goed deed. Ga lekker genieten van de prachtige omgeving en van de zuurstof in de lucht. Hopelijk doet het jouw lijf goed!

liefs
jannie
Actief lid

Bericht door jannie »

Hallo Marléne ,

denk dat je al vertrokken bent, maar wens je een goede vakantie toe!
goed heen en terugreis!

Liefs, Jannie
Plaats reactie