Slaaptest Gelderse Vallei/ME-polikliniek/Slaapcentrum

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door marianneke »

Vanmiddag lag er een dikke enveloppe uit Ede in mijn brievenbus. Ik heb op 3 juli een afspraak op de poli in Veenendaal eerst bij ik vermoed de verpleegkundige en daarna bij de neuroloog.
Daarvoor moet ik de melatoninekauwtest doen en opsturen en moet ik een afspraak plannen voor weer een slaaponderzoek. En ik moet via internet een slaaplogboekje bijhouden. De uitslagen worden dan 3 juli besproken. Ik denk dat ik ook maar gewoon bij Lelystad de volledige versie van het slaaponderzoek daar op ga vragen en meenemen. Kunnen ze naast elkaar gelegd worden om te vergelijken.
stargazertje
Gevorderd lid

De Gelderse Vallei

Bericht door stargazertje »

Samengevoegd. Adm. Hoi Stargazertje, hier kun je ook ervaringen van andere mensen lezen :wink:.

Omdat ik niet echt 1 toppic kan vinden over de ervaringen van de Gelderse Vallei maar even een nieuw onderwerp. :)

Vorige week woensdag de doorverwijzing van Lelystad en een persoonlijke brief opgestuurd. Vandaag kreeg ik al een grote enveloppe inclusief iets te veel info en kauwwatten. Ik heb 8 augustus 2 afspraken waaronder met de neurloog. Er gloort weer hoop. Nu alleen nog hopen dat ik het vol kan houden tot die tijd. :(

Alleen, weet iemand wie R. v. Rooy is? En heeft iemand tips van wat ik echt niet mag vergeten? Ook staat er in de info 1 dat je de kauwstaafjes 2 dagen in de vriezer kan doen, maar in info 2 staat dat alles zo snel mogelijk moet worden gedaan. Wat moet ik nu aanhouden? Zou het al vanavond kunnen?
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Wat fijn dat je een afspraak hebt in Ede. Ik heb 4 juli de afspraken met de slaapverpleegkundige en de neuroloog. Ik had mijn info half april verstuurd dus qua wachttijd ongeveer hetzelfde.

R. Van Rooy is trouwens de slaapverpleegkundige.

Die grote enveloppe heb ik ook gehad. Veel info inderdaad ik heb het op mijn gemak stukje voor stukje doorgelezen en vond het verder wel duidelijk allemaal.
Ik zou met de kauwwatten wachten tot na pinksteren zodat je het eventueel de volgende dag meteen op kunt sturen. Die 2 dagen vriezer zijn volgens mij alleen als het je om wat voor rede dan ook niet lukt om het de volgende dag al op te sturen.

Wordt er bij jou ook gevraagd om een afspraak te maken voor nog een slaaponderzoek? Bij mij was dat namelijk wel zo ondanks dat ik had aangegeven dat er in februari al een was gedaan.

Ik kan je verder helaas nog niet echt tips geven over wat je niet moet vergeten. Die kan ik zelf eigenlijk ook nog wel gebruiken.
louisa
Gevorderd lid

De Gelderse Vallei

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,
stargazertje schreef:Alleen, weet iemand wie R. v. Rooy is? En heeft iemand tips van wat ik echt niet mag vergeten? Ook staat er in de info 1 dat je de kauwstaafjes 2 dagen in de vriezer kan doen, maar in info 2 staat dat alles zo snel mogelijk moet worden gedaan. Wat moet ik nu aanhouden? Zou het al vanavond kunnen?
Zoals marianneke al vertelt, RvR is de ME-verpleegkundige, die samen werkt met de neuroloog. Een hele aardige dame, zij weet veel over ME/cvs en is zelf een "ervaringsdeskundige met ME/cvs".

En tips, voor jullie? Ook voor jou @marianneke,

:idea: Wat ik zo kan bedenken is, dat je echt niet moet vergeten, dat je op de dag dat je de plakkers en apparatuur (C-EEG-kastje en draden) aangemeten krijgt, je haar droog moet zijn.
Ook moet je er even aan denken als je de avond ervoor of 's ochtends je haren wast er géén haarlak, versteviging, gel of crème in mag zitten (als je dit gebruikt :wink:).

:idea: Een petje of sjaaltje mee nemen. Ik weet niet of jullie lange of korte haren hebben, maar er worden aardig wat plakkers op je hoofd geplakt en een paar aan de rand van je gezicht, waar de dopjes en draden mee verbonden worden naar het C-EEG-kastje, dat je om je middel gaat dragen met een riem.
:idea: Zie er zo uit: http://www.geldersevallei.nl/401/casset ... rafie-ceeg

Bij mij viel alles redelijk tussen de haren en zelf maakte ik mij er helemaal niet druk om of andere mensen het zagen zitten in de trein.
Als je dat niet fijn vindt, is een sjaaltje of petje misschien handig om op te zetten. En als je niet in de trein hoeft en met de auto gaat, maakt het ook niet uit, toch? :wink:.

:idea: En niet vergeten het slaap-logboekje gedurende 7 nachten achter elkaar bij te houden.

Dat is wat ik zo kan bedenken. Als mij nog meer te binnen schiet, zet ik het hier nog bij voor jullie, goed?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
stargazertje
Gevorderd lid

De Gelderse Vallei

Ik hoef geen slaaponderzoek meer te hebben al had ik liever gezegd dat wel gehad. Alleen dat slaaplogboekje bijhouden is even iets wat ik niet moet vergeten.
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bedankt Louisa,
Ik heb het slaaponderzoek ondertussen al gehad. Maar weet niet meer of ik het slaaplogboekje ook al heb ingevuld. Dat moet ik dus nog even checken.
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

Is het mogelijk om alleen het melatonine onderzoek te laten doen?

Groetjes Aoife.
stargazertje
Gevorderd lid

Dat moet je misschien dat laten vragen?
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi aoife,
aoife schreef:Is het mogelijk om alleen het melatonine onderzoek te laten doen?
Weet ik niet precies. Maar, ik geef je hier een link over de Melatonine-Polikliniek van Ede: http://www.geldersevallei.nl/afdelingen ... olikliniek

Heb je zelf problemen met het in-slapen?

Je kunt ook de slaaptest, is een zelftest, alvast invullen: https://www.medsys.nl/federatie/slaapst ... index.html
En anders even via jouw huisarts vragen en overleggen?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

Ik dacht ik vul die zelftest even in. Of ik maar even wil doorgeven: naam, adres, huisarts, verzekering, polisnummer .... dat ga ik niet doen hoor!
Every day may not be good, but there's something good in every day.
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

Ik heb het vermoeden dat ik kamp met het delayed sleep phase syndrome.
Al vanaf mijn vroegste herinneringen was ik niet op tijd mijn bed in te krijgen door mijn ouders en lag ik er wel op tijd in dan kon ik dus niet slapen.
Een nachtmens dus, alleen vroeger trok ik te weinig slaap wel, sinds een jaar of 10 trek ik dat steeds minder en nu trek ik dat absoluut niet meer.
Sinds de Pfeiffer op mijn 17e word ik elke dag doodmoe en niet uitgeslapen wakker.
Als ik niet te veel pieker/te piekeren heb val ik meestal wel binnen 1 half uur in slaap.
Al heb ik wel periodes dat ik eerst uren wakker lig.
Maar ik word vaak al héél vroeg weer wakker ,val dan wel weer in slaap en word dan weer wakker enz.
Vaak val ik dan 1 uur of zo vóór de wekker gaat weer in slaap en word vervolgens doodmoe en kapot wakker.

Ik las hier op het forum dat mensen die dat kastje met plakkers meekrijgen de plakkers er zelf de volgende dag thuis af mogen halen en dan later het kastje terug mogen brengen.
Op de site van Ede staat echter dat je de plakkers er bij Ede af moet laten halen.
Weet iemand hoe dit zit?
Op zich wil ik eigenlijk in eerste instantie alleen de melatoninetest doen, ik zie die plakkers enz. helemaal niet zitten.
Groetjes Aoife.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik las hier op het forum dat mensen die dat kastje met plakkers meekrijgen de plakkers er zelf de volgende dag thuis af mogen halen en dan later het kastje terug mogen brengen.
Op de site van Ede staat echter dat je de plakkers er bij Ede af moet laten halen.
Weet iemand hoe dit zit?
Ik woon op ruim 2 uur reizen van Ede af. Ik heb de plakkers er 's morgens zelf afgehaald, en een vriendin van mij heeft ze retour gebracht. Het wordt duidelijk uitgelegd en wordt volgens mij vaker zo gedaan.
Het kastje en plakkers moeten wel voor een bepaalde tijd retour zijn ivm uitlezen en voor volgende patient.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

@ felixloena,

Mag ik vragen hoe dat ging?
Moest je s'middags al komen om de plakkers te laten plaatsen?
Brengen ze geen schade toe aan je haar, ik las dat ze met iets over je hoofdhuid krassen.
Waar worden de plakkers precies geplaatst op je hoofd, krijg je ook plakkers in je gezicht?
En kreeg je ze er makkelijk af, kreeg je de lijm goed uit je haar?
Sorry als ik te veel vragen stel zo.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

@aiofe.
Ik weet niet meer precies hoe laat ik daar moest zijn. Volgens mij in de vroege middag.
De huid wordt schoongemaakt (vetvrij), met alcohol of zo. En daar worden de plakkers stevig opgeplakt met een speciaal kleefmiddel. Dit wordt met een naaldje door de plaatjes heen aangebracht. Dit kan wat krasserig aanvoelen, maar dat is bedoeld voor goed contact met de huid.

De plakkers zaten vooral op mijn hoofd, maar als ik het me goed herinner ook op mijn slapen. De kabeltjes werden onder mijn kleding door naar het kastje gevoerd, dat ik om mijn buik met een riem droeg. Ik heb er best goed mee geslapen.

De plakkers gingen er redelijk goed vanaf, met aceton, maar de lijm heb ik wat meer moeite mee gehad. Maar was er toch wel binnen een dag uit met pulken, en met aceton. Daarna zie je er niks meer van. Je haar raakt niet beschadigd of afgeknipt.

Ik heb eerder een slaaponderzoek in een ziekenhuis hier in de buurt gehad, en toen werk ik ook aangesloten op hartmonitor, en dingen om de ademhaling te meten. Maar dat gebeurt hier niet. En het is een groot voordeel dat je thuis mag slapen. Bij de eerdere slaaptest moest ik vanaf 8 uur 's avonds gaan slapen ineen lawaaierig ziekenhuis. Ik heb toen nauwelijks geslapen.

Vraag maar zoveel je wilt, geen probleem
Leven is het meervoud van lef - Loesje
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

@felixloena,

Dank je wel voor je moeite om al die vragen te beantwoorden!!

Mijn vriend heeft eens een slaaponderzoek moeten doen en die had behalve op zijn hoofd ook plakkers in zijn gezicht.
Ik zie gewoon erg tegen die plakkers op, daarnaast heb ik een erg gevoelige huid en zit dus niet te wachten op erge uitslag enz.

Ja, zo'n slaaponderzoek in een ziekenhuis is niks.
Bij kinderbedtijd moeten gaan slapen met veel lawaai om je heen....

Moest het kastje dezelfde dag nog terug?

Groetjes Aoife.
Plaats reactie