Ik herken die verslaving

Je hebt gelijk, het is mss niet belangrijk te weten wie er precies de opdracht heeft gegeven over het al dan niet publiceren van bepaalde artikels.
Hierbij de mail die ik tot nu toe voorbereid heb. Laat maar weten of ik het op die manier goed geformuleerd heb, vooraleer ik het definitief verstuur.
Ik heb geprobeerd om ieders mening en opmerking hierin te verwerken.
Geachte mevrouw Plets,
Hartelijk dank dat u de tijd heeft genomen om mij een antwoord te sturen en uw standpunt te verduidelijken.
Het verheugde mij enigszins het artikel van uw collega Mevr. Goedele De Cock te mogen lezen. Ondanks het feit dat zij zich niet uitsprak over de mogelijke behandelingen of geneesheren, bracht dit artikel toch een duidelijk beeld naar voren. Een beeld van een moedige vrouw, vechtend tegen een uitgeblust lichaam en een on(h)erkende ziekte.
Ik heb er begrip en respect voor dat u als journaliste ernaar streeft om dergelijk gevoelig onderwerp objectief te berichten. Ik vrees echter dat uw objectiviteit zijn grenzen heeft gekend bij het publiceren van dit artikel. Indien u de verschillende meningen aan bod wenst te laten komen, dan is het zo dat u hiervoor bij de juiste personen, bij alle partijen dient aan te kloppen en ook bij de feiten durft te blijven. Enkel op die manier zal de waarheid aan het licht komen.
Indien De Standaard geen enkel standpunt wenst in te nemen, dan zou u de lezers ook nog kunnen informeren over het tot nu toe ontbrekende relaas van medisch journalist, Marc Van Impe. Deze laatste schreef een uitgebreide reactie op uw artikel “chronische vermoeidheid is een vuilnisbelt” waar de professoren Van Houdenhove en Blockmans als het ware zelf een vonnis uitspraken over Dr. Coucke die zijn ME/CVS-patiënten biomedisch behandelt.
De opiniebijdrage van de heer Van Impe zou gepubliceerd worden in De Standaard, en wat mij betreft ook heel logisch is, omdat er m.i. te veel met modder gegooid werd in het oorspronkelijke artikel en het zelfs onwaarheden bevatte. Maar via betrouwbare bronnen vernam ik, dat uw redactie plots haar belofte introk en deze reactie niet publiceerde. Dit onder het mom van “we willen de cvs-discussie stilleggen”. Een reactie waar ingegaan wordt tegen de starre en lang achterhaalde visie van Van Houdenhove en Blockmans (referentiecentrum Leuven). Een reactie waarin duidelijk uitgelegd wordt dat ME/CVS lichamelijk is en biomedisch behandeld dient te worden, wordt ineens “achtergehouden”. Of mag blijkbaar niet gelezen worden, of toch niet in De Standaard.
Ik betreur dan ook de eenzijdige en niet neutrale berichtgeving. Jammer genoeg blijkt dat niet iedereen recht van schrijven heeft.
Hierbij stuur ik u ter informatie de reactie van Dhr. Marc van Impe toe, in de hoop dat dit artikel u het nodige inzicht verschaft van onze situatie.
Dit wetenschappelijk ondersteunde artikel heeft weliswaar evenveel recht als het vorige artikel om gepubliceerd te worden via uw kanalen.
(dan volgt de brief van Marc Van Impe)
Met dank voor uw begrip.