Artikel De Standaard "CV(s) is vuilnisbelt"

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door hildeke »

Hey Nijntje,
Ik herken die verslaving :lol: !
Je hebt gelijk, het is mss niet belangrijk te weten wie er precies de opdracht heeft gegeven over het al dan niet publiceren van bepaalde artikels.
Hierbij de mail die ik tot nu toe voorbereid heb. Laat maar weten of ik het op die manier goed geformuleerd heb, vooraleer ik het definitief verstuur.
Ik heb geprobeerd om ieders mening en opmerking hierin te verwerken.

Geachte mevrouw Plets,

Hartelijk dank dat u de tijd heeft genomen om mij een antwoord te sturen en uw standpunt te verduidelijken.

Het verheugde mij enigszins het artikel van uw collega Mevr. Goedele De Cock te mogen lezen. Ondanks het feit dat zij zich niet uitsprak over de mogelijke behandelingen of geneesheren, bracht dit artikel toch een duidelijk beeld naar voren. Een beeld van een moedige vrouw, vechtend tegen een uitgeblust lichaam en een on(h)erkende ziekte.

Ik heb er begrip en respect voor dat u als journaliste ernaar streeft om dergelijk gevoelig onderwerp objectief te berichten. Ik vrees echter dat uw objectiviteit zijn grenzen heeft gekend bij het publiceren van dit artikel. Indien u de verschillende meningen aan bod wenst te laten komen, dan is het zo dat u hiervoor bij de juiste personen, bij alle partijen dient aan te kloppen en ook bij de feiten durft te blijven. Enkel op die manier zal de waarheid aan het licht komen.

Indien De Standaard geen enkel standpunt wenst in te nemen, dan zou u de lezers ook nog kunnen informeren over het tot nu toe ontbrekende relaas van medisch journalist, Marc Van Impe. Deze laatste schreef een uitgebreide reactie op uw artikel “chronische vermoeidheid is een vuilnisbelt” waar de professoren Van Houdenhove en Blockmans als het ware zelf een vonnis uitspraken over Dr. Coucke die zijn ME/CVS-patiënten biomedisch behandelt.

De opiniebijdrage van de heer Van Impe zou gepubliceerd worden in De Standaard, en wat mij betreft ook heel logisch is, omdat er m.i. te veel met modder gegooid werd in het oorspronkelijke artikel en het zelfs onwaarheden bevatte. Maar via betrouwbare bronnen vernam ik, dat uw redactie plots haar belofte introk en deze reactie niet publiceerde. Dit onder het mom van “we willen de cvs-discussie stilleggen”. Een reactie waar ingegaan wordt tegen de starre en lang achterhaalde visie van Van Houdenhove en Blockmans (referentiecentrum Leuven). Een reactie waarin duidelijk uitgelegd wordt dat ME/CVS lichamelijk is en biomedisch behandeld dient te worden, wordt ineens “achtergehouden”. Of mag blijkbaar niet gelezen worden, of toch niet in De Standaard.

Ik betreur dan ook de eenzijdige en niet neutrale berichtgeving. Jammer genoeg blijkt dat niet iedereen recht van schrijven heeft.
Hierbij stuur ik u ter informatie de reactie van Dhr. Marc van Impe toe, in de hoop dat dit artikel u het nodige inzicht verschaft van onze situatie.
Dit wetenschappelijk ondersteunde artikel heeft weliswaar evenveel recht als het vorige artikel om gepubliceerd te worden via uw kanalen.

(dan volgt de brief van Marc Van Impe)

Met dank voor uw begrip.
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door annemoontje »

Keurig Hildeke, kritisch zonder aanvallend te zijn. Lijkt me prima!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door nijntje »

annemoontje schreef:Keurig Hildeke, kritisch zonder aanvallend te zijn. Lijkt me prima!
ja , mij ook!
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Wat heb je dat supergoed gescheven.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

Inderdaag heel goed geschreven Hildeke!
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Contacteer:

Bericht door Esther »

Hoi Hildeke,

Mijn complimenten. Heel goed verwoord. Ik ben zo blij dat je strijdvaardig bent en je kostbare energie steekt in het schrijven van zulke antwoorden. Super!

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door hildeke »

Lieve allemaal,
Bedankt voor jullie steun! Met jullie goedkeuring, ben ik zeker dat ik niets over het hoofd zie.
Ik heb geprobeerd om niet té aanvallend te zijn, we hebben de media nog nodig in de toekomst...
Bij deze werd de mail verstuurd naar Mevr. Plets en de hoofdredactie. Ik hou jullie verder od hoogte!
Grtjs,
Hildeke x
tinnie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tinnie »

hoi hildeke,
echt goed hoor je reactie!
ik ben even out geweest na mijn oproep, maar wat goed dat jullie met zovelen reageerden.
ik kreeg ook een antwoord van griet plets, vriendelijk , dat wel, maar ik heb haar toch teruggemailed, nog eens, met eenzelfde soort boodschap als die van jou, maar veel korter, impulsiever, mijn gedacht gezegd, ook omdat ik te kapot ben om goed te redigeren dezer tijden.
hoedanook , hopelijk stemt het haar en de standaard tot nadenken.
maar erg goed hoor van je, en die info over niet publicatie van m.van impe, wist ik niet, maar onvoorstelbaar toch.
ik vraag me af wat men hierop zal antwoorden..
het was inderdaad al iets , dat het artikel van goedele werd gepubliceerd, maar wat een boycot eigenlijk he, in dit land van vrije meningsuiting..;
=D> voor je, en avoor aons allen die niet opgeven en blijven vechten
groetjes
tinnie
tinnie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tinnie »

hoi allemaal,
weet je wat ik ook nog doe?
ik stuur nog een mail naar griet plets en hoofdredactie de standaard, dat ik de mail van mevrouw hilde devos (jij hildeke) helemaal onderschrijf.
zo kunnen we die mail ondersteunen, als we dat met z'n allen doen.

groetjes
tinnie
uook
Actief lid

Bericht door uook »

@ tinnie,
De brief van dhr. Van Impe werd inmiddels gepubliceerd hoor, editie van maandag jl. en beantwoord trouwens, de dag nadien door de Paus der hypocrisieên hemzelve.
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Griet wil slechts dat ik haar beweegredenen begrijp en dat het niet gaat om een vooringenomen standpunt.

Aan mijn hoeladijee.
tinnie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tinnie »

uook,
oeps, dat zag ik net ook, ik liep inderdaad achter met mijn info, in het vervolg zal ik beter checken...mmm, ben als journaliste ook maar half zijn gat waard, hoe zou dat komen.. :?
maar toch erg goed dat het artikel uiteindelijk is gepubliceerd, dat betekent dat alle acties die ondernomen werden, écht zin hebben gehad.
dat is heel belangrijk voor de toekomst.
we kunnen een verschil maken, en moeten dat blijven doen.
groetjes,
ik ga weer even in winterslaap
tinnie

ps dat wederantwoord heb ik niet gelezen, wie is de paus der hypocrisien, B.VHoudenhove?
ach ja...
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door sowfia »

ze hebben het dan wel na een paar uur offline gehaald en nu mag het nergens meer vermeld staan.
in tegenstelling tot de artikels met bvh
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Nee van DS niks online.
Neemt niet weg dat er wel zaken online is.
De grote master beveelt. En wij gehoorzamen....of niet.
Verder niks hier toe te voegen.
Los ervan....geloof niet dat ze alle lezers een brief kunnen sturen.
DS is dacht ik een vooraanstaande krant met dacht ik vrijheid van meningsuiting. Nu dit is mijn laatste posting op dit draadje, er zijn veel interessantere draadjes. :wink:
Plaats reactie