Leverreiniging

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

Chocolade ook erg gezond indien puur. O.a. veel magnesium, vitamine D en B
http://www.njoychocolate.nl/index1.html
ridder
Actief lid

Bericht door ridder »

@Hofrank en @Marlène,

Heeft de darmspoeling na de leverzuivering bij jullie ook daadwerkelijk nog extra stenen opgeleverd? Dus kwamen er na de darmspoeling nog extra stenen terwijl de aanvoer van stenen na de leverzuivering al was gestopt?

Hoe hebben jullie de darmspoelingen uitgevoerd? Zijn jullie voor een hoge darmspoeling naar een therapeut gegaan of hebben jullie gekozen voor een alternatief dat je zelfstandig kunt uitvoeren?
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

@Ridder

De darmspoeling levert geen stenen op, althans niet in de zin dat er nieuwe stenen uit de lever komen. Zo klinkt dat een beetje door in je vraagstelling. Er blijven in de darmen wel stenen achter na een leverspoeling en die komen er vervolgens uit bij een darmspoeling. Indirect is dat beter merkbaar dan door observatie, want hoewel ik door de glazen buis ook enkele stenen heb zien wegdrijven, is dat lastig te volgen.

De darmspoeling is niettemin zeer belangrijk, wat mij betreft een must die ik zelf in eerste instantie heb verwaarloosd omdat ik het geld in m'n zak wilde houden.

Die leverstenen zijn behoorlijk giftig en kunnen tot ernstige klachten leiden als ze in de darm achterblijven. Bij mij veroorzaakten ze drie weken na de eerste leverspoeling zoveel irritatie en pijn in de darmen dat ik er niet van kon slapen. Na twee slechte nachten had ik een afspraak bij de therapeut (vergoed via natuurgeneeswijzeclausule in plusverzekering) en direct daarna waren de klachten verdwenen. Dat niet alleen, maar ook m'n spastische darmklachten zijn sindsdien steeds minder geworden.

Iemand anders die ook een leverspoeling had gedaan vertelde me dat wondjes aan zijn handen niet meer geneesden (timmerman) en dat hij zich slap en uitgeput voelde. Ik vroeg hem over de darmspoeling. Dit had hij niet gedaan. In het boek wordt er wel klem op gewezen. Ik adviseerde hem dat zo snel mogelijk te gaan doen. Dat deed hij en zijn conditie herstelde onmiddellijk.

Dit weekend deed ik mijn derde leverspoeling. De eerste leverde zeker duizend stenen op. De tweede ca. 50/60 kleine steentjes. Ik was daar niet tevreden over omdat ik tijdens de spoeling ook niet heel ontspannen was. De derde spoeling leverde ca. 400 stenen op die wat kleiner en gemiddeld groener waren dan die in de eerste spoeling. Maandag daarna direct weer een hoge darmspoeling en dat ging weer uitstekend.

De commentaren uit de reguliere medische wereld over leverstenen (ze bestaan niet) en darmspoelingen (onnodig en schadelijk) vind ik absurd. Darmen zouden zichzelf schoonhouden en zodra je eet zijn ze weer smerig. Dat is onzinnige logica. We eten niet ideaal en dat zien we terug in ons gebit dat moet worden gepoetst. Onze longen worden zwart als we roken. Onze darmen raken vervuild met oude slecht verteerde rommel als gevolg van alle additieven in voeding, geraffineerde verwerkingsprocessen, te weinig vocht, door stress en door te weinig beweging. Dat wordt niet vanzelf schoon, sterker: veel van de chronische ziekten in het westen hangen samen met de verslakking van onze spijsverteringsorganen. Ook zaken als kanker en ziekten aan hart en bloedvaten zijn hier in belangrijke mate aan gerelateerd.

Zolang echter deze goedkoop te behandelen verschijnselen door de reguliere geneeskunde worden ontweken of zelfs ontkend, blijft de pharmaceutische industrie vrij spel hebben in het bestrijden van symptomen.

Reguliere medici zeggen dat darmspoelingen de darmflora wegspoelt. Ook dat is onjuist. Een slechte darmflora ontstaat door gifstoffen als gevolg van vervuilde darmen. Leaking guts ontstaan ook door gifstoffen die zitten vastgekoekt aan de darmwand. Gifstoffen ontstaan ook door een verstoorde galproductie uit de lever (door leverstenen). De darmflora houdt zich voor een belangrijk deel op in de slijmlaag van de darmwand.

Als na een hoge darmspoeling onder begeleiding veel oude gifstoffen eindelijk uit de darmen zijn gespoeld is het voor de overgebleven gezonde darmflora in de darmwand veel makkelijker dan voorheen om snel een goede darmflora aan te leggen. Eventueel kan men zelf via supplementen een handje helpen, maar dat is niet eens een noodzaak. Aan het eind van de darmspoeling wordt overigens meestal probiotica aan de spoeling toegevoegd om de darmen wat steun te geven bij een nieuwe start.
Syl
Actief lid

Bericht door Syl »

Hoewel niet alles nauwkeurig gelezen, ben ik erg onder indruk van jullie ervaringen. Door het vele leeswerk is het een hoge drempel om de kuur te volgen, maar misschien dat iemand de puf heeft om voor dummies een eenvoudig schema op te stellen.

Door voedselvergiftiging heb ik last van overtollig maagzweer en andere klachten, en een arts heeft aangeraden om mijn lever te schonen met Mariadistel. Maar ik ben hier nog niet aan begonnen, en weet dus ook niet of het zal helpen. Ik ben echter zeer geboeid door jullie verhaal.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Wat is een hoge darmspoeling precies? Herinner ik me goed, dat je dat niet zelf thuis kan doen?
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

@semma
Op die vraag valt makkelijk te googlen. Dan heb je meteen een boel uitleg en het is niet zo ingewikkeld.
Dit is er eentje: http://www.bodytuningclinic.nl/

@Syl
Om de drempel drastisch te verlagen is het alleen nodig om je zoveel mogelijk informatie eigen te maken. Dat lijkt op zichzelf een drempel, maar als je er de tijd voor neemt en je vindt het ook interessant, dan gaat dat relatief nog snel. Ik heb zelf internettoepassingen geleerd waar ik aanvankelijk helemaal niks van snapte. Simpel door er bijna dagelijks weer even naar te kijken. Zonder m'n hersens te hoeven breken begon ik het bij vlagen steeds makkelijker te begrijpen.

Mariadistel (Silymarin) is een heel goed kruid. Maar niet persé gunstig bij elk probleem met de lever. Maar dat zal je arts wel hebben onderzocht. Ik geef je een link met een vrij complex verhaal. Maar in de volgende passage kun je eventueel wel jezelf herkennen:

BEGIN QUOTE
Dosis en gebruik
2 x 150mg Maria Distel is een goede dosis voor dit protocol.
http://chronische-vermoeidheidssyndroom ... ever.3.php

Silymarine vertraagt echter de werking van het cytochroom P450 systeem van Fase I. Maria Distel kan dus niet worden gebruikt bij patiënten waarbij Fase I van de ontgifting al te traag verloopt. Deze patiënten worden gekenmerkt doordat zij last ondervinden van koffie en snel dronken worden van alcohol, ze roken waarschijnlijk niet.
EINDE QUOTE

Voor mij gaat dit verhaal wel op, zoals ongetwijfeld voor sommige andere ME-patienten. Ik kan absoluut niet tegen alcohol. Koffie zeer met mate (drink nog maar één kop per dag) en de twee sigaartjes die ik jarenlang kon roken heb ik ook al gestopt enkele jaren terug. Ik werd er misselijk van, veel te gevoelig voor de stoffen in de tabak.

Mariadistel kan ook problematisch zijn in combinatie met bepaalde medicijnen. Eigenlijk om dezelfde reden als hierboven, een vertraagde afbraak in de lever van stoffen.
http://chronische-vermoeidheidssyndroom ... ever.6.php

Succes.
Syl
Actief lid

Bericht door Syl »

Beste Hofrank, dank je wel voor je post. Ik had pilliewillie inderdaad al gadegeslagen en me voorgenomen om later nog eens te lezen over fase I en fase II.

Ik ga eerst een oplossing zoeken voor het overtollige maagzuur, en daarna ga ik aan de slag met leverreiniging. Zeker als mijn eigen arts antibiotica nodig acht voor mijn huidige klachten, heb ik weinig keus. Maar daarna zal mijn lever zeer zeker toe zijn aan een goede schoonmaakbeurt!
Syl
Actief lid

Bericht door Syl »

Mocht je magnesiumsulfaat online willen bestellen, is dit misschien een site:

http://www.vitatheek.nl/product/tendo_m ... 000g/layer

Prijzen zijn zoals bij de apotheek, en de verzendkosten zijn minimaal. Vooral als je meerdere potten besteld.
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

@Syl

Hi Syl,
Ik ken dat spul, is spotgoedkoop. Ik heb 't zelf in huis, maar toch zou ik voor het inwendige gebruik bij de leverspoeling liever naar een natuurwinkel of iets dergelijks gaan om de wat duurdere versie te kopen. Je hebt de volledig gefabriceerde (chemische) versie en een natuurlijke variant die wellicht iets is bewerkt, dat weet ik niet. Maar ik zou toch de natuurlijke samenstelling nemen.

Ik gebruikte bij de tweede spoeling het Tendo spul en of iets ermee te maken heeft, maar ik had toen erg weinig stenen. Ik voelde me ook minder ontspannen terwijl dat magnesium juist tot die ontspanning moet leiden. Dit Tendo magnesium sulfaat is wellicht wel goed werkzaam als badzout. Via de huid wordt magnesium het beste opgenomen, wat betekent dat ook niet moet worden overdreven.

Mijn advies is niet gebaseerd op bewijzen, maar ik denk dat als je zoiets betrekkelijk ingrijpends doet als een leverspoeling (daarbij doel ik ook op het werk, voorbereiding, de dag erna dat je toch weinig kan vanwege WC-loop) je toch het best het natuurlijke spul kan proberen te krijgen. Via het internet moet dat ook te bestellen zijn.
Syl
Actief lid

Bericht door Syl »

Hofrank, welk merk heb jij gebruikt en waar heb je het gekocht?
Want als ik al deze moeite doe, dan wil ik wel zo veel mogelijk steentjes zien.
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

Ik kocht het bij Unlimited Health. Van Ostadestraat 234, Amsterdam, Holland, Amsterdam, Netherlands 1073; Tel. 020-6701705
Ongelooflijke bitch die het daar voor het zeggen lijkt te hebben, heeft van sociale vaardigheden weinig kaas gegeten, maar ook een ongelooflijk mooie winkel. Hebben erg veel. Ook erg prijzig allemaal, maar wel kwaliteit. Dat zout is overigens niet duur.

Er zijn vast ook wel internetadressen van natuurwinkels waar je het ook kan bestellen. Magnesiumsulfaat heet ook Epsomzout. Voor één spoeling heb je circa 50 gram epsomzout nodig. Verder kwestie va Googlen voor een (natuur)webshop.

O, ik zie net dat Unlimited Health ook een webshop heeft. Hier is je zout:
http://www.unlimitedhealth.nl/shop/adva ... m&x=0&y=0x

Of uitgebreid:
http://www.unlimitedhealth.nl/shop/bitt ... -2069.html
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Ik vroeg me af of deze goed zou zijn:
http://www.iherb.com/Aaron-Industries-E ... 27651?at=0
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

Syl schreef:Hofrank, welk merk heb jij gebruikt en waar heb je het gekocht?
Want als ik al deze moeite doe, dan wil ik wel zo veel mogelijk steentjes zien.
Dat begrijp ik, maar je weet natuurlijk niet of je uberhaupt veel stenen hebt. Achter in het boek van Moritz staat een FAQ met vragen van mensen. Daar is o.a. een voorbeeld van een man die de eerste keer helemaal geen stenen had, maar toch doorzette en bij de derde spoeling pas de jackpot kreeg ;)

Weinig oogst is ook prima. Er gebeurt wel degelijk het e.e.a.. Maar ik begrijp dat als je veel stenen kwijtraakt dat het meer een kick geeft. Je bent ze immers dan toch maar kwijt. Bij mij voelde die eerste keer echt een beetje als een jackpot. Achteraf niet overdreven, want voor mij lijkt het tot op heden een ommekeer. Ik ben nu zeer behoedzaam bezig met het opbouwen van conditie en spierkracht, kwijtraken van gifstoffen e.d. Let goed op voeding, geen zuivel meer, wel sojamelk van Alpro (goed te doen) en geen geraffineerde troep. Suiker vervang ik nu voor Stevia.

Van de week gestopt met glucose in m'n ochtendsmoothy met frambozen. Ik gebruikte een flinke eetlepel. Glucose of dextrose is iets minder zoet dan fructose, vandaar. Ik dacht minder belastend ook, maar nadat ik stopte werd ik meteen (na anderhalf à twee dagen) ziek. Ik denk een Herxheimerreactie. Dat is wanneer je candidaschimmels hebt die massaal dood gaan. Ze laten dan al hun toxines vrij. Verschijnselen zijn griepachtig en duren meestal enkele dagen. M'n tong was na twee dagen zo mooi schoon, dat heb ik bijna nog nooit gezien bij mezelf.

Omdat die smoothy zonder suiker echt niet meer te eten was heb ik er nu stevia ingedaan. Dat is een natuurlijke zoetstof die nog gezond is ook en dertig maal zoeter dan suiker! Ik had de raw versie gekocht, dus onbewerkt, de groene poedervorm van de plant. Ik deed een theelepeltje in de smoothy en hij was niet meer te zuipen, zo zoet. Stevia is antischimmel, i.t.t. suiker en antibacterieel. Is een grote zuiveraar en er zitten veel vitaminen en mineralen in. Balanceert de bloedsuikerspiegel en wordt in zuid-amerikaanse landen waar het plantje vandaan komt zelfs gebruikt als medicijn tegen diabetes.

Het wordt de zoetstof van de toekomst, onlangs goed gekeurd voor gebruik als zoetstof in Europa. Is ook bij het koken te gebruiken en te verwarmen tot 200 graden. Prachtig alternatief voor het giftige aspartaam en dat alternatief is jarenlang door de machtige aspartaamlobby tegengehouden.

Ik trek er een jaar voor uit om volledig te herstellen. Dat is mijn richtlijn. Of dat te optimistisch is blijkt dan wel...
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

metoo schreef:Ik vroeg me af of deze goed zou zijn:
http://www.iherb.com/Aaron-Industries-E ... 27651?at=0
Denk wel. Er staat op de site 'natural products' en op het pak, 'Ook voor uitwendig gebruik.' Dus zeker voor inwendig gebruik, bijvoorbeeld als laxeermiddel (wat eveneens op de verpakking staat).
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Thnx Frank...ga die denk ik maar eens proberen, als ik weer bestelling bij Iherb heb. Het wachten is verder nog steeds op het boek uit de bieb, is gereserveerd, maar nog steeds geen bericht gehad...

Heb je wel eens (bio)rijststroop geprobeerd, is ook prima om mee te zoeten, gebruik het vooral veel met bakken, en soms op een rijstwafel (dat is dan mijn nw. 'stroopwafel' ;-))
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Plaats reactie