"Moeilijk" ademhalen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

hendrik
Beginner

Bericht door hendrik »

Shavonne schreef:Mij komt dit ook zeer bekend voor. Goed ademhalen kost me heel veel inspanning en krijg er ook last van aan mijn rug en borst spieren.
Maar ik vraag me af, waarom hebben we dit?? Lijkt me toch vreemd dat dit meerderen van ons hebben?
Ik ga ook al altijd bewust rechtop zitten en staan en goed via mijn buikspieren ademen. Het lijkt wel of mijn longen dit niet aan kunnen, voldoende diep ademen, of idd de spieren.
Hetzelfde wat ik me afvraag is, waarom zijn mijn spieren gespannen, verkrampt en op geen enkele manier te ontspannen, zelfs niet met spierverslappers? Logisch dat je dan idd. geen goeie ademhaling hebt.
wat jij hier zegt heb ik ook last van temiste ik denk dat ik dit ook heb. ik weet niet wat ik hier aan kan doen en daarom ben ik het ook wel met jouw eens ben waarom hebben we dit en waarom hebben meerdere mensen dit :?: weet iemand wat je er aan kan doen :?: .
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Mijn spieren waren vroeger ook verkrampt, heb er zelfs een hernia van gekregen.
Sinds ik een streng dieet volg, heb ik geen last meer van gespannen spieren...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
san-34
Gevorderd lid

Bericht door san-34 »

wat een herkenning zeg! En bizar om op de site van buteyko te lezen hoeveel klachten je kunt krijgen door een verkeerd ademhaling. Ik zou heel graag willen leren ademhalen volgens zijn methode. Weet iemand of je dat zelf thuis kunt en waar de uitleg staat?
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

Er is een onderwerp over Buteyko San-34. heb ik even er bij gezocht, zie: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... teyko.html Adm.
san-34
Gevorderd lid

Bericht door san-34 »

bedankt stargazer! Had er zelf nog niet bij stil gestaan om op de site te zoeken
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door annemoontje »

ligt het niet aan voeding zoals Karolien al aangeeft? Ik ben jarenlang superbenauwd geweest, alsof ik door een rietje ademde, regelmatig periodes dat ik over vloer kroop van benauwdheid. Dit is stukken minder geworden sinds ik weet van diverse intoleranties en allergieen (die iedereen met ME heeft). Terugkijkend, ik had altijd de grootste last van benauwdheid in perioden dat ik veel suiker binnenkreeg, hier blijk ik intolerant voor en maakt veel histamine (=wat gebeurt bij allergie) vrij. Sinds 2010 weer heel erg benauwd, bleek ik inmiddels flinke histamine-intolerantie (ook voor dingen die veel minder dan suiker histamine vrijmaken) te hebben ontwikkeld. Sinds zeer strikt dieet daarop gericht bovenop dieet dat gericht was op andere intoleranties is dat weer stukken beter. Ik zit nu weer in AB-kuur (voor veel medicatie en AB's ben ik allergisch) en ben weer stuk benauwder. Weer niet of het voor iedereen geld met benauwdheidsklachten, maar ben er van overtuigd dat allergieen en intoleranties belangrijke rol spelen bij onze benauwdheid en daaraan gerelateerde spierspanning.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Het moeilijk ademhalen heeft dacht ik ook met uitputting van de (borst-) spieren te maken. Toen ik met Carnitene begon en in 't geheel iets beter werd met iets meer energie werd dat een heel stuk minder.
Life smells...
petraroos
Donateur
Donateur

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Anemoontje,

ik krijg het net als jij, ook benauwd van AB en suiker,
en suplementen, e.d.ik heb ,doordat ik maar 1 long heb het toch al gauwer
benauwd,maar als ik suiker e.d. gebruikt word het best heftig,
wat mij ook benauwd maakt is mijn
Spastische darm ,als ik een paar dagen last heb van opstipatie
krijg ik het ook benauwd,en ga ik hijgen, en diep zuchten ,dat rietje zeg maar :wink:

@Asje
uitputting speeld ook een grote rol,hoe moeier hoe vermoeider
het ademhalen gaat

veel sterkte voor ons :wink:

lievegroetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door annemoontje »

Asje, ik denk dat je gelijk hebt hoor, dat dat ook zeker een rol speelt. Ik heb in al die jaren gemerkt dat ik 3 soorten benauwdheid heb, 1) de rietjesbenauwdheid (=alsof luchtpijp flink gekrompen is in diameter 2) het tekort aan lucht (lijkt zelfde maar bedoel iets anders, dit is meer gevoel van tekort in longen) en 3) kortademigheid, vooral sterk toenemend bij elke stap en praten. Het is deze benauwdheid waarbij ik ook snel geneigd ben epileptische aanvallen te krijgen. In de beginjaren heb ik vooral een hele extreme benauwdheid gehad (de 2e vorm, een - enorm- tekort aan lucht) en die is na een paar jaar minder geworden. Ik heb in die periode ook carnitine gekregen v.e. arts ivm vastgesteld carnitinetekort, ik weet niet meer of die vermindering benauwdheid daar toen mee samenhing en of dat in dezelfde periode was, maar zou goed kunnen lijkt me. Wat jij aangeeft klinkt ook gewoon logisch.

Petraroos, niet fijn he? En met 1 long lijkt me dit helemaal naar... Jij ook sterkte! Wat je zegt over uitputting herken ik ook, hoe meer ik gedaan had/heb hoe benauwder ik ook ben idd..
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Plaats reactie