Om 21.30 verminderen klachten?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Bericht door nicoda »

Het komt me heel bekend voor!
Altijd, maar zeker op slechte dagen, voel ik me beter vanaf ongeveer 8 uur savonds. Het gebeurt dan ook heel makkelijk dat ik snachts nog lang wakker blijf, ik verplaats veel activiteiten zoals e-mails lezen, artikelen schrijven etc naar de nacht. En vervolgens blijf ik sochtends liggen tot een uur of 11-12. Mijn ervaring is wel dat als daar structuur in zit, het goed blijft gaan. En als ik die structuur wil aanpassen moet dat heel langzaam, met een half uurtje per week zo'n beetje. Als ik daarmee te snel ga krijg ik overdag nog meer last van de bijbehorende vermoeidheidsklachten.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

mjramzy schreef:
bellatordelux schreef:Hoi Mjramzy,

Moet je dan ook oppassen met tomaten?
Die melatonine supplementen zijn toch van geconcentreerde tomaat pulp?

Groetjes Bella

Hey Bella,

Natuurlijk niet, het is ook totaal niet mijn bedoeling om melatonine af te breken, het is voor velen een zeer goed hulpmiddel, bij mij en sommige anderen gaf het dag nadien zeer sterke toename van mijn klachten. Wat ik stuurde is een tekst uit een studie rond melatonine, ik gaf gewoon de info hierover die ik had, zodat anderen dit ook kunnen lezen. Of dit een verklaring is voor diegene die slecht reageren op melatonine weet ik niet... Ben geen arts...

Grtjes
Heeeey YouTube-man,

(Met dank aan Kaki :wink: )

Ik twijfelde niet aan je bedoelingen, maar het leek me een logische vraag. Jammer dat je dat niet weet, want zo blijf ik wel met :?: :?: :?: zitten. Zal er binnenkort eens naar kijken, want ik heb ondertussen meer meldingen van bijwerkingen gezien. Dan kijk ik ook naar de tomaat-kant :lol: 8)

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Hey Bella,

Of melatonine gemaakt word uit bepaalde stoffen die in tomaten zitten weet ik niet, zou kunnen. En als dat zo zou zijn, de hoeveelheid van een bepaalde stof dat in een melatonine supplement zit zal missch wel 100 of 1000 maal hoger zijn dan wat je in voeding of in een tomaat vind. Ook de grondstof van een supplement is meestal kunstmatig. Daarom vind ik het vergelijk met een tomaat wat moeilijk of kort door de bocht..

Grtjes :wink:
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hey Ramses,

Snap jouw denkwijze, en idd zijn supplementen vaak kunstmatig,
maar als ik me niet vergis: het is zo'n 15 jaar geleden dat ik zelf melatonine nam,
was die puur natuur.
En ik ben gewoon zo'n type die altijd de meest maffe dingen uitzoekt,
dat kan ik toch niet laten. 8)

Heb zelf geen enkel effect van melatonine waargenomen:
niet positief maar ook niet negatief.

Daarbij komt dat ik zelf de voorkeur geef aan medicinale voeding/kruiden boven supplementen, indien mogelijk. Heb zelf vrijwel altijd last en ellende van chemische medicatie/toevoegingen; dus ik vind het de moeite om het uitzoeken. Zal een lastige worden, maar wil niet zeggen dat het niet kan. Ben ook benieuwd of ik een link naar bepaalde procesverstoringen van onze ziekte kan leggen;
geen idee of dat lukt, maar he .....

Maar jij vind het dus humbug? :-s
Wel interesse in mijn bevindingen?
Anders hou ik ze voor mezelf,
want het is niet mijn bedoeling mensen onnodig te vermoeien :wink:

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Ik vind het geen humbug hoor. Wat voor de ene niet werkt kan voor een ander wel. Kruiden zijn voor mij geen optie aangezien ik er allergisch en/of intolerant voor ben. Mijn voeding is al volledig uitgebalanceerd, zeer streng dieet maar volledig vrij van darmproblemen nu :-)

Ben momenteel met andere zaken bezig ipv met mijn ziekte dus heb nu geen nood om mij te verdiepen in andere bevindingen, maar toch bedankt ;-)
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Klinkt goed Ramses. Zo hoort het ook te zijn.

Wat voor dieet. Via DML? Lig vandaag voor het eerst in weken een uurtje op de bank. Gaat redelijk. Ook een rustige darm dag tot nu toe.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Tja, en op tomaat kan je ook zo heerlijk overgevoelig reageren...
Dan neem ik mijn melatonine liever op gesynthetiseerde wijze.

Fijn grig, dat 't aardig gaat. Hoop dat je verder opknapt. Morgen de grote verhuizing?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Opknapt is een groot woord. Misschien moet ik hier weer een paar dagen van bijkomen.

Morgen teken ik het contract. En verhuizing hoef ik zelf niet te doen. Zou ik echter wel willen. Gelukkig doen mijn vrienden het voor mij.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Dat is wel fijn, dat je hulp krijgt. Zelf doen is wel prettiger, kan je 't zelf bepalen :wink: .
Ben benieuwd hoe het je zal bevallen.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Mij ook. Zolang ik mezelf een beetje fysiek kan redden komt het vast goed
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Trouwens heb gisteren een halfje 5-htp genomen voor het slapen gaan. En nog geen dip gehad. Nog steeds moe maar constant.
Ga vanavond weer nemen en kijken of het morgen weer zo is.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Dat nam ik ook toen ik er zo slecht aan toe was. Melatonine, valeriaan en 5-htp. Dan werd ik na een half uurtje zo beroerd dat ik wel moest in slaap vallen. Later ben ik gestopt met 5-htp en valeriaan.

Rodhiola ook eventjes gebruikt in een soort combinatiebom, maar had ik denk ik niet zo veel effect van.

Nu dus melatonine en amitriptilyne. Haha helaas geen jointje voor mij. Of glaasje wijn...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Weet niet of het nou zo'n goed idee is om Melatonine en 5-htp samen te nemen? Lijkt me een beetje een overkill?
Ik heb deze weken wel geleerd alles voorzichtig en niks over the top.

Schijnt dat 5-htp zorgt voor betere REM slaap. En dus eventueel ook minder gestresst.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Niks over the top blijft denk ik nog altijd het beste advies.
Ik weet niet of melatonine en 5-htp samengaan. Het kan wel zijn dat ik dit advies toen ergens gelezen heb, zal nog even zoeken.
Daarbij, als je middelen door elkaar gebruikt, weet je niet waarop je reageert.
En wat ik me afvraag, is of ik niet vooral ook verbeterde door de tijd, rust en op voeding te letten.
Dit vind ik op internet, voor wat het waard is:
"Mensen met verminderd melatonine die 5-HTP ’s nachts innemen zullen hetzelfde resultaat merken als wanneer ze alleen melatonine innemen, maar ze zullen ook voordeel hebben van andere aspecten van een verhoogde serotonine aanmaak. Als je alleen melatonine inneemt, heeft dit verder geen effect op de aanmaak van serotonine. Neem daarom melatonine in als tijdelijke oplossing voor slaapproblemen, denk aan jet-lag of onrustig slapen vanwege examens en dergelijke, maar voor chronische klachten is het beter om uit te wijken naar 5-HTP.,
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Grigor schreef:Schijnt dat 5-htp zorgt voor betere REM slaap. En dus eventueel ook minder gestresst.
Hoi Grigor ea,

Het klopt dat het voor betere slaap zorgt; REM slaap weet ik niet.
Benefits of serotonin

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Plaats reactie