rolstoel of nie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Ik gebruik mijn rolstoel vooral als ik met mijn vriend mee de hond ga uitlaten. Dat doen we dan langs het water en daar is het heel rustig.
Boodschappen of winkelen etc. heb ik ook nog niet gedaan. Deels omdat het zelfs in de rolstoel te vermoeiend is, deels omdat ik niet zo goed durf. Ik heb hier in de buurt een keer mee de hond uitgelaten en toen vroeg iedereen 'Wat heb jij gedaan?'. Niks gedaan.. behalve ziek geworden :S. Ik vind het ook erg moeilijk, hoor.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Tja af en toe kan ik wel fietsen naar het dorp, als al het andere rustig is en partner aanwezig is. Maar heb ook net gemerkt wat het doet als het niet gaat en je door moet..... oh oh wat fout.
Het wordt minder en zeker niet meer.
Dus dingen niet meer doen en thuis zitten of ..................
of ja daar is ie dan ook voor mij ... rolstoel mee/gaan regelen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Voor mij is het nu ook zover. Morgen komt de gehuurde rolstoel. Ik heb er laatst een uitgeprobeerd in het ziekenhuis, en het bespaarde me veel pijn en energie. Dus heb ik besloten er een te huren. Intussen loopt ook een aanvraag voor een scootmobiel bij de gemeente.

Maar het is kiezen of delen. Nu kom ik bijna nergens meer, alleen niet en met een ander erbij ook niet. Ik wil weer een beetje leven.

Maar nu komt ie morgen, en het is hard...erg hard...
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Gisteren voor het eerst geshopt met rolstoel. Dat was maanden geleden dat ik voor het laatst gewinkeld heb. Was even wennen, maar erg fijn om in het echt kleren te kunnen kopen in plaats van via internet.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Superbeslissing, een mens is een sociaal wezen en onder de mensen komen maakt deel uit van zijn welzijn. Die rolstoel is een hulpmiddel. Ik vind dat een prachtig ding en heb daar nooit een probleem van gemaakt, integendeel. Dat is de enige manier om af en toe nog buiten te komen. Je bespaart energie dat je kan gebruiken voor andere zaken. En als je een betere dag hebt, dan laat je hem staan.
Tip: Onze gedachten bepalen onze emoties. Think positive and you'll feel positive :-)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Het werd kort geleden tegen mij gezegd, toen riep ik nog dat ik er niet aan toe was. Maar nadat ik gisteren compleet was ingestort door een bezoekje aan de stad ben ik het helemaal kotsbeu. Ik wil een heleboel (leuke dingen) zo graag kunnen maar ik moet gewoon toegeven: het gaat niet zonder aanpassingen :evil: (hij is nu lekker de stad in, en ik kon niet mee... :cry: )
Bij mijn ex was het geen onderwerp van discussie, mijn huidige vriend vindt het een goed idee. Hij ziet ook wel dat ik dan waarschijnlijk minder energie kwijt ben aan zoiets. We gaan het een keer proberen als we een dagje dierentuin willen doen.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Jaren geleden gingen mijn ex-man en ik naaar Burgers Zoo in Arnhem.
De rolstoel mee. Hij heeft zich ongans lopen duwen omdat het daar nogal heuvelachtig is.
Toen bleek dat ze daar ook scootmobieltjes in bruikleen hadden.
Dat was de oplossing. Later nog een keer geweest en een geweldige dag gehad.
Gast

Bericht door Gast »

jannekeb


als je een scootmobiel hebt kun je ook lekker eens alleen weg.... onafhankelijk zijn dat voelt zo goed
een rolstoel is ideaal voor uitstapjes
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Zover ben ik nog niet geloof ik..... Een scoot is voor... chronisch zieken (ai dat ben ik wel... :? :oops: :( ) eerst maar de rolstoel proberen, dat is voor mij al een hele stap.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gast

Bericht door Gast »

ik snap het, ben zelf ook met een rolstoel begonnen, via thuiszorg 2x3 maand, en was helemaal om
rolsotel via gemeente aangevraaggd, 6 maanden later de scootmobiel, en ja het is even slikken dat klopt, maar ik kan hem niet meer missen
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

rolsotel via gemeente aangevraaggd, 6 maanden later de scootmobiel, en ja het is even slikken dat klopt, maar ik kan hem niet meer missen
Ik lees dat he hem van de gemeente hebt gekregen. Is dat op grondslag van ME of heb je nog iets anders? Ik ben nl een rechtszaak begonnen om een rolstoel en scootmobiel te krijgen, want de gemeente vind het niet nodig.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gast

Bericht door Gast »

felixloena,



het spijt me voor heel veel me'rs die geen hulpmiddelen krijgen, ik heb nog andere ziektes, weet echt niet of ik op basis van me alleen dit had gekregen, gemeentes zijn volgens mij heel verschillend hierin. via gemeente bedoel ik dus de wmo, bij de ene gemeente gratis, bij andere eigen bijdrage, dit lijkt volgens mij willekeur...

maar lees eens op de wmo website van je gemeente, bij mij staat dat iedere burger moet kunnen deelnemen aan de maatschappij, en als je door je beperkingen recht hebt op vervoer dat je dan in aanmerking komt voor een scootmobiel/rolstoel, maar je bent dan niet in staat om meer dan 100 meter te lopen....
Gast

Bericht door Gast »

bedenk ook, dat je gemeente een eigen bijdrage kan vragen, volgens mij een max van 39 maanden? of is dit ook verschillend per gemeente, dan kijken ze ook naar je inkomen
misschien is dan een 2hands kopen voordeliger? moet je ook wel zelf verzekering/reparaties betalen.
maar ik begrijp je wel ;je wilt erkenning, mensen met bijv. reuma krijgen er wel een, en me met zoveel meer beperkingen niet
veel sterkte in de strijd!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

maar lees eens op de wmo website van je gemeente, bij mij staat dat iedere burger moet kunnen deelnemen aan de maatschappij
Hoi Brandy

Bedankt voor je antwoord. Daarom heb ik een rechtszaak aangespannen. Ik vind ook dat ik er recht op heb. Van die eigen bijdrage weet ik. Ik heb dan ook meer aangevraagd als alleen een scootmobiel. Je eigen bijdrage wordt dan verdeeld over het hele 'pakket' zeg maar.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Sorry maar ik heb de puf er niet voor momenteel om 5 pagina's door te lezen. Kan iemand kort antwoord geven hoe ik het beste aan een rolstoel kan komen? Volgens verm. Lelystad zou het nog niet nodig zijn, maar vandaag bleek dat ik beter mijn trots opzij kan zetten en hem waarschijnlijk beter wel er gebruik van kan maken. Er is hier wel een winkel met verpleegspullen waar je een rolstoel per week kan huren. En is het mogelijk om de wekelijkse boodschappen te doen met zo'n ding?
Plaats reactie