De Meirleir en de belastingaangifte (NL)

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ja, ik heb het in 1 keer voor een geheel jaar betaalt. Begin nu te twijfelen of ik nu alles of alleen maar een paar maanden kan aftrekken. In de brief zeggen ze er niets over.
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Je moet alles in 1 keer aftrekken. Het gaat om de datum waarop je het geld hebt betaald en die ligt in 2010 dus kun je het gehele bedrag aftrekken op je aangifte over 2010.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Wat zou ik zonder dit forum en zonder jou Marianneke moeten doen? Thankx. :mrgreen: \:D/
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Let op!

Worden de kosten vergoed? U kunt alleen dat deel aftrekken dat niet wordt vergoed. Het bedrag van het eigen risico is niet aftrekbaar. Verder mag u de kosten alleen aftrekken in het jaar waarin u die kosten hebt gemaakt.
Van de site van de belastingdienst: www.belastingdienst.nl/particulier/aftr ... l#P77_2941

Dus nu het hele bedrag aftrekken!
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

stargazertje schreef:Wat zou ik zonder dit forum en zonder jou Marianneke moeten doen? Thankx. :mrgreen: \:D/
Graag gedaan hoor :D We leren allemaal van elkaar op dit forum. En samen weten we heel wat info en antwoorden te vinden.
Ik heb dit ook opgezocht toen ik mijn aangifte aan het invullen was en kwam datzelfde stukje tegen als Spring hier net heeft geciteerd.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Tegen de tijd dat we ooit genezen zijn we allemaal stuk voor stuk experts op vanalles. Ok, dus al gaat het vooral over 2011, het gaat om het jaar dat we het bedrag hebben betaalt. Wel dat was voor mij 2010. Check.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Denken jullie ook aan de aftrek voor beddegoed (300 euro), bij bijzondere ziektekosten
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Hoe zit dat? Beddengoed?
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

Extra aftrek kleidng en beddengoed, daar kan je 300 euro voor aftrekken als:

Kosten voor kleding en beddengoed en het wassen daarvan, zijn onder de volgende voorwaarden aftrekbaar:

•de kosten zijn een rechtstreeks gevolg van ziekte of invaliditeit
•de ziekte duurt minimaal 1 jaar of gaat waarschijnlijk minimaal 1 jaar duren
Voor deze uitgaven mag u een vast bedrag meetellen van € 300. Kunt u aantonen dat de extra uitgaven hoger waren dan € 600? Dan mag u € 750 meetellen. De bedragen gelden per persoon en voor een heel jaar. Als u bijvoorbeeld vanaf 1 oktober extra uitgaven had, neemt u 3/12 van het aftrekbedrag. Aantonen betekent dat u van alle kosten bewijzen moet hebben, bijvoorbeeld kassabonnen.


Als je 300 aftrekt hoef je dus geen bonnetjes te bewaren. Bij aftrek van 750 wel.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Eh is dat dus standaard voor ons? Begrijp ik het goed? Ook voor als je niet 24 uur per dag op bed ligt? (ben wel steeds meer bedlegerig geworden). (Een schoon bed is het lekkerste wat er is maar ik kan echt niet telkens het bed verschonen en ook wordt de wasmand voor mijn moeder een stuk zwaarder op deze manier.) Van welk moment hangt het vanaf wat je af kan trekken? Officiele diagnose werd pas in aug vastgesteld namelijk. Daarvoor liep ik bij de GGZ voor hetzelfde ding maar had het een andere naam.
http://www.meerkosten.nl/index.php?opti ... Itemid=137
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Als je meer moet rusten als de gemiddelde medemens ten gevolge van een ziekte mag je het volgens mij invullen. Gewoon doen, kan geen kwaad.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

Ik denk dat ziekte of handicap geen diagnose hoeft te hebben. Als je het hele jaar al ziek was (dat kan bv. je huisarts bevestigen) zonder diagnose dan kan je naar mijn mening het hele jaar nemen.
Feitelijk kijken: Je ligt meer dan gemiddeld op bed, dus moet je hem vaker verschonen dan gemiddeld. Je zweet enorm veel (door je ziekte, komt bij fibro bv. veel voor), dus moet je het bed vaker verschonen dan gemiddeld. Je valt veel (door bv. evenwichts stoornissen) of laat veel uit je handen vallen, dus moet je vaker je kleding wassen of nieuwe kopen (kapot). Je hebt speciale kleding nodig om niet koud te worden in je rolstoel. Dat soort dingen vallen eronder.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Oh dat laten vallen en klunsig doen herken ik gelijk. Hoevaak heb ik niet net een schoon kledingstuk aangetrokken waarna ik binnen een uur er iets op laat vallen of net ergens tegen aan sta.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Ik zou dat eigenlijk niet op de belastingaangifte willen aangeven omdat ik me dan zo gehandicapt voel :oops:.
Verschoon mijn beddengoed ook niet vaker dan normaal (vies he?). :oops: Omdat ik het dan vaker moet wassen en wassen kost moeite.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Je doet jezelf te kort Dino.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie