Vit b12 zelf spuiten? (Halve ampul? elke dag?)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

iemand?
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Ik kan het zelf niet zien dus weet niet hoe ze het precies doen maar ik krijg 1 prik en toch spuiten ze 2 dingen apart in.
Dus denk ik dat de naald blijft steken want ze zeggen altijd : niet bewegen !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
martine030
Actief lid

Bericht door martine030 »

janine schreef:
Lea schreef:Welke naalden zijn nodig om in de bil te spuiten en het juiste effekt te hebben?
We zijn verhuisd en laten de spuitjes door het wit-gele kruis zetten. Ze zijn minder pijnlijk, maar we denken dat ze minder diep gaan. Daardoor misschien ook minder of geen effekt? Het is moeilijk te evalueren door andere faktoren die meespelen. In het begin voelde ik direkt effekt, maar het zijn telkens andere verpleegsters en misschien ook andere naalden...
Sommige spuiten zelfs met 0,8 x 40 in de bil.
0,7 x 30/35 kan ook. Wellicht kun je wel 0,6 x 25 (kleiner zou ik niet doen).
Ligt eraan hoe stevig je billen zijn 8) .
Het ligt er inderdaad aan door hoeveel vet de naald moet. 0,8x40 is standaard maar bij de meeste mensen eigenlijk niet nodig zo'n grote (en dikke!).
Ik gebruik 0,6x25 volgens de huisartsassistente zou zelf nog een maat kleiner wel kunnen. Maar ik vind deze prima, ben begonnen met die grote maar die waren echt heel pijnlijk...
nyx
Donateur
Donateur

Bericht door nyx »

Ik prik momenteel zelf in mijn bovenbeen en mijn vriend prikt in mijn bil.
Beide met de naald dikte van 0.4x 25 mm.

Ik heb grotere naalden geprobeerd maar deze waren zeer pijnlijk. Kon daarna gewoon niet meer lopen. Deze naalden heb ik door de internist in Lelystad voorgeschreven gekregen. Ik heb begrepen dat de naald toch diep genoeg kunnen komen ook in de bil (heb gelukkig geen dikke billen :lol: )

Moet wel zeggen dat ik echt de tijd moet nemen om het in te spuiten. Gemiddeld 10 min om een ampul in te spuiten, dan een kwartier masseren en daarna nog minstens een kwartier blijven liggen. En daarna heb ik er zo goed als geen last meer van.

Mijn ervaring is dat het dus ook met het hele kleine (dunne) naaldje goed te doen is.

Succes ermee!
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Ha Nyx,
Ik denk dat je dan onder de huid (subcutaan) spuit, en niet in de spier (IM)?
Dat lijkt mij niet te doen met zo'n klein naaldje...deze gebruik ik om de Nexa te spuiten, maar voor de B12 toch echt die grote dikke nodig om in de spier te komen, en ik heb ook niet zulke dikke billen ;-)

Heb het laatst zelf geprobeerd (toen de HA er onverwachts niet was) en in bovenbeen ging goed, zat in de spier kon het goed voelen. Van het weekend dacht ik, kom ik probeer het in de bil, hoe moeilijk kan het zijn, toch het idee dat ik toen de spier gemist heb, alleen mijn bil deed pijn, ipv normaal ik het spul direct mijn been invoel trekken, waarna het nu nog een half uur stijf blijft, nu dus alleen een zere bil, kon een uur niet zitten...niet zo'n handige actie geloof ik, hoorde later dat het ook gevaarlijk kan zijn mocht je evt. een zenuw kunnen raken in dat gebied. Houd het met zelf spuiten dus maar bij bovenbeen, hoewel dat dus wel zeer pijnlijk was.

Best nog laat ik het bij de HA laten doen, dan maakt die zich ook nog eens nuttig, al heb ik niet altijd puf om 2x p/w daar naartoe te rijden...het is wel niet ver maar toch steeds weer een opgaaf...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
martine030
Actief lid

Bericht door martine030 »

Spuiten in je been is toch veel pijnlijker?! Ik zou zeggen dat je dan pech hebt gehad deze keer, ik spuit altijd zelf in mn bil (bovenste buitenste deel, dan kan er niks mis gaan) en dat gaat prima. Als ik het maar langzaam doe...
In mn been vind ik echt heel naar.
Voor subcutaan gebruikte ik overigens 0.4x16 maar inmiddels spuit ik ook Nexavir IM omdat ik subcutaan heel vervelend vond. DML vond dat geen probleem.
Omdat het anders wel heel veel op dezelfde plek is doe ik de Nexavir meestal wel in mn been. Maar B12 echt nooit meer...
elssp
Actief lid

Bericht door elssp »

senna schreef:Bij mij wordt eerst de xylocaine ingespoten.
Even wachten tot de verdoving werkt en dan de B12.
Maar ik krijg maar 1 prik.
Mijn vriend geeft mijn spuiten en sindsdien heb ik er bijna nooit last van. Geen xylo dus voor mij!

Als je dat wel wil doen:

- eerst de xylo optrekken met optreknaald in één spuit, optreknaald steriel afhalen en op andere steriele spuit zetten, IM naald op xylo spuit zetten, ontluchten
- dan met optreknaald de B 12 optrekken in de andere spuit, ontluchten, kapje terugzetten en even wegleggen
- xylo inspuiten
(dan even wachten, veronderstel ik, zodat het tijd krijgt om te werken)
- naald laten zitten maar lege spuit er voorzichtig afdraaien
- de B 12 spuit van de optreknaald halen en op de naald die nog in de bil zit steken
- TRAAG en GELIJJKMATIG inspuiten
elssp
Actief lid

Bericht door elssp »

nabo schreef:op mijn plan staat dat ik het 3x per week moet spuiten.
ik dacht dat het altijd 2 x was??

heeft iemand anders ook 3 x per week??
bij mij ook 3 keer per week

- alle dagen één tablet Vit B 12 extreme onder tong
en
- 3 spuiten per week hydroxocobalamine IM
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Oma (verpleegster) mengt de xylocaine en B12 in één spuit en hop, een beetje inspuiten, een minuutje laten inwerken en dan heel langzaam inspuiten.

Wel twee naalden gebruiken omdat je één keer door rubber van xylocaine moet en andere naald om te prikken.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Wat gebruiken veel van jullie kleine naalden!
Met zo'n kleine naald komt je idd nooit in de spier.

Elssp, fijn eeindelijk iemand die ook 3x per week spuit haha!
nyx
Donateur
Donateur

Bericht door nyx »

Zoals ik al eerder schreef gebruik ik inderdaad hele kleine naalden
(0.4x 25 mm.) op advies van de internist maar begreep ook van de huisarts dat je dat toch goed in vooral je beenspier kan komen (ze heeft uitgelegd dat je je bovenbeen in vieren moet delen en dan bijv. in je linker been, links boven in zo dicht mogelijk naar het midden moet spuiten en dan zit je goed.)
Ze heeft mijn vriend ook uitgelegd hoe hij in mijn bil moet spuiten (dit kan ik zelf niet omdat je ook moet kijken of je niet in een ader zit en dat kan ik zelf niet goed zien). Bovenin anders spuit je inderdaad in je zenuwen wat zeker niet de bedoeling is. [-X

Ik moet nu ook twee keer in de week spuiten en doe het dus zelf of als mijn handen verkrampt zijn doet mijn vriend het omdat ik het echt een hele opgaaf vind om 2x p.w. naar de huisarts moet gaan voor een prik. En als je dan meteen zou worden geholpen maar NEE dat is niet altijd het geval altijd weer een wachttijd omdat het allemaal uitloopt. #-o
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Gelukkig kan ik het opbrengen om 2x per week naar de doktersassistente te gaan voor de prik. Bij haar wordt je ook altijd op tijd geholpen en dat is erg prettig. Maar ook zij prikt wel eens mis en dan is het ook goed mis ook. Watee helse pijn geeft dat zeg.
Zou ze dan door een spier heen prikken of op de rand ofzo? Ik kan dan dat been niet meer bewegen en lig dan echt te huilen van de pijn. Die komt c.a. een kwartier na het inspuiten, dus ik ben meestal al thuis. Ik heb nu ruim 20 shots gehad, maar ik word alleen maar zieker helaas.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Wat bedoel je met misprikken? Onder misprikken versta ik dat ze in je zenuw prikken dat is echt mis. Verder kan je niet veel mis prikken.
De ene keer doet het nu eenmaal meer pijn dan de andere keer. Volgens mij hebben veel mensen dit op het forum.
Of ze spuit de vloeistof te snel of heeft het niet warm gemaakt?
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

@ Nabo: het is inderdaad nooit een pretje, maar ze zal dan wel in een zenuw geprikt hebben. Ik zal het haar vandaag eens vragen. Mijn vloeistof hoeft niet in de koeling dus hoeft dan ook niet warm te worden gemaakt, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Ook spuit ze heel langzaam en ze doet zo haar best. Ik ben de enige bij haar die die dingen krijgt en ze is er altijd een beetje nerveus van.
Bedankt voor de tip.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Vlindertie
Laat eens de helft in je armspier zetten en zien wat dat geeft?

Welk merk is het? Misschien reageer je op een bestanddeel?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie