Melatonine

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Admin: melatonine is een hormoon, en het slikken van hormonen is nooit onschuldig. Ook is er nog maar weinig bekend over de effecten, dus ook daarom is voorzichtigheid geboden. Mij werd in ieder geval op het hart gedrukt om niet zwanger te raken zo lang ik melatonine gebruikte.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Melatonine is een van de minst toxische middelen. Er zijn geen grote, langdurige dubbelblinde onderzoeken naar melatonine gedaan, maar uit de onderzoeken die ernaar gedaan zijn komen geen grote bijwerkingen voor voor de korte duur.
Het lijkt voornamelijk positieve eigenschappen te geven in dat geval. De AC-pil bevat ook hormonen en dat geeft ook meestal weinig grote problemen.

De bijwerkingen die gemeld zijn (zegt niets over hoe vaak ze voorkomen), zijn:
Hoofdpijn, misselijkheid, depressie, nachtmerries, geïrriteerdheid, buikkrampen, duizeligheid.
Als je aan depressie lijdt, kun je het beter niet gebruiken. Er zijn namelijk aanwijzingen dat bij bepaalde depressies een teveel aan melatonine overdag, door het lichaam zelf aangemaakt, een rol speelt. Op de CFS-Experimental-mailinglist melden enkele mensen dat ze ineens depressief raakten nadat ze het middel geslikt hadden. Het stopte toen ze met het middel stopten. Je mag het ook niet slikken als je aan een auto-immuunziekte lijdt of leukemie hebt.

Je kan het beste met een zo laag mogelijke dosis beginnen. Koop je het hier in NL, dan is dat dus 0,1. Werkt dat niet, neem er dan 2, etc. Slaap je al goed etc, slik het dan niet (tenzij je het als anti-agingmiddel wil gebruiken of als gezondheidssupplement, maar dan zit je wel dat je niet weet of en wat de effecten op langere termijn zijn). Is je slaapritme weer goed, stop er dan mee.


Dat er nog steeds geen grote onderzoeken naar zijn gedaan, lijkt ook te komen doordat melatonine zeer goedkoop te produceren is, zodat farmaceutische bedrijven er nooit veel aan zullen gaan verdienen. Ze hebben er dus meer aan om zelf slaapmiddelen te ontwikkelen waar ze een patent op kunnen aanvragen en zodoende er veel aan kunnen gaan verdienen.


Ohja: dat natuurlijk perse goed is (baat het niet dan schaad het niet) gaat nooit op. Denk eens aan het gif dat voorkomt in veel planten.
Laatst gewijzigd door MacM op 11 dec 2007, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Hier een onderzoek van de wetenschapswinkel in Groningen:
http://wewi.fmns.rug.nl/documenten/Same ... 20mel.html

CVS/ME-patiënten lijken vaker problemen met melatonine te hebben:
Over de effectiviteit en veiligheid bij verschillende doseringen, bij verschillende tijdstippen van inname, bij het gebruik van co-medicatie of bij de aanwezigheid van een andere ziekte of aandoening zijn geen gegevens beschikbaar. Ook de resultaten uit de enquête zijn te divers en te complex (door combinaties van ziektebeelden bijvoorbeeld) om daarover harde conclusies te kunnen trekken. Het lijkt erop dat de 'juiste' dosering en het 'juiste' tijdstip van inname per persoon sterk kan verschillen. Waarschijnlijk spelen (onder andere) grote individuele variaties in biologische beschikbaarheid (bijvoorbeeld absorptie in de darmen, afbraak door lever) en in de eliminatie door de nieren hierbij een rol. Toekomstig onderzoek zal dit verder moeten uitwijzen.
Ik denk dat het bij ernstige slaapproblemen het toch waard is om eens te proberen. Wat in de quote ook al gezegd wordt: de patiëntengroep is te divers om er conclusies aan te verbinden. De een kan er wel tegen, de ander niet. Verslechter je erdoor: stop er dan mee. Op de PillieWillie-site vond ik een goede quote wat dat betreft: Trial and error de juiste benadering voor de behandeling van ME/CVS (http://www.pilliewillie.nl/main/artikel ... oom.3.html)
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ikzelf slik trouwens sinds enkele dagen melatonine (1mg). Er werd aangeraden om 2 tot 3 uur voordat je wilt gaan slapen het te slikken (onder de tong oplossen), maar ik word er meteen al heel moe van. En behoorlijk duizelig, das minder. Mijn slaapritme is ineens wel een stuk beter. Ik blijf het denk ik nog even proberen om mijn ritme echt goed te krijgen en ik ga het wat later slikken. Misschien dat ik de pilletjes doormidden doe om te zien of 0,5 mg ook helpt.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Shavonne schreef:Hahaha, geen veilige conceptie dus!!! Ga eens lezen bij de link.

p.s. hij doet het niet Macm!!!
Melatonin deficiencies in women.
Rohr UD, Herold J.
Department of Gynecology and Obstetrics, University Hospital, Essen, Germany. ufk@uni-essen.de


The pineal hormone melatonin is the mediator of external light to physiologic adaptation to day and night rhythms, it regulates reproduction in animals but attempts to utilize melatonin in women for contraception have failed. Melatonin seems to be the natural hormone to facilitate sleep in insomniac patients and causes no hang over. When applied together with benzodiazepine it allows reduction of benzodiazepine without withdrawal effects. It should be applied 2 h before sleeping time in doses between 3 and 5 mg. Melatonin acts via the gamma-aminobutyric acid- and benzodiazepine receptor explaining its success in treatment of seizures in children and in adults. Constant application of benzodiazepine reduced the production of natural melatonin in rats, supporting the evidence that long-term application of benzodiazepine in humans does not restore sleeping habits but reduces natural sleeping habits even more. Low melatonin levels were seen in bulimia or neuralgia and in women with fibromyalgia; replacement reduced pain, sleeping disorders, and depression in fibromyalgia and bulimia. Melatonin profiles are a diagnostic tool to distinguish between several forms of depression, like major depression, winter depression (SAD), unipolar depression, delayed sleep phase syndrome (DSPS). In patients with a major depression success with antidepressants correlated with an increase in their melatonin profiles but only patients suffering from DSPS can be successfully treated with melatonin. In perimenopausal women melatonin administration did produce a change in LH, FSH and thyroid hormones. Some oncostatic properties are supported by cell culture work and studies in animals. In Nordic countries indigenous people suffer less from breast and prostate cancer, winter darkness seems to protect. The supposedly increased melatonin levels created the 'melatonin hypothesis'. Epidemiological studies did show that blind people indeed have half the rate of breast cancers, supporting the hypothesis. Controversial results concerning melatonin and insulin resistance and glucose tolerance have been published. In postmenopausal women application of melatonin reduced glucose tolerance and insulin sensitivity. Pregnant women should avoid melatonin, since its teratogenic effect is not known. Patients suffering from non-hormone dependent tumors, like leukemia, should avoid melanin, since tumor growth was promoted in animal experiments. It can be expected that melatonin will receive wide consideration for treatment of sleeping disturbances, jet lag, and fibromyalgia once an oral formulation becomes available in Europe.

PMID: 11955797 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb dit onderzoekje naar het gebruik van melatonine door ME/CVS-patienten op dit forum al eens vermeld, maar nu ook de link;
http://www.me-zelf.nl/index.htm?http:// ... tonine.htm

Elianne kreeg destijds een hoge dosis melatonine voorgeschreven in het WKZ (5 mg).
Helaas ging ze er erg op achteruit; extreme spierzwakte was het gevolg.
Hoewel het voor sommigen een goed middel kan blijken, is het in ieder geval niet voor iedereen geschikt!

Miek
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

5 mg is ook erg hoog om mee te beginnen. Wie weet had ze 0,5 mg wel getolereerd en ervan geprofiteerd.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ja 5 mg werkte bij mij ook averechts. Maar 3 mg werkte wel goed.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik ben nu ook aan 3 mg. Van 5 mg sliep ik wel heel diep.
Ik merk wel dat ik regelmatig wat vroeger ga slapen.
Groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Hebben jullie ook last van duizeligheid na het slikken?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik kreeg wel een wat dronken gevoel ja. Maar niet meteen hoor. Ik moest om 20.00u slikken zodat ik om 23.00u in slaap kon vallen. Zo vanaf 22.00u begon ik me dan wazig te voelen. Ik moest ze in hun geheel inslikken met water, dus niet onder de tong oplossen. Het lijkt me dat het met jouw manier heel snel in de bloedbaan terecht komt (via de bloedvaten van je tong) waardoor je zo snel effect hebt. Mag je ze niet met water doorslikken?
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Kweenie, zal het eens vragen.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik slik de pil ook gewoon met water door en heb geen enkele last van duizeligheid.
groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik ben een tijdje gestopt daar het weer aardig ging. Mijn natuurarts raade mij 7 stuks aan!!! Dat werkte net averechts bij mij. Melatomatine van de drogist werkt bij mij het beste 2 stuks, 2 uur voor het slapen gaan. Deze gebruikte ik ook voor mijn zwangerschap toen.
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Ik wist dat melatonine als anticonceptie werkt ja!
Dat is ook 1 van de redenen waarom het me handig leek er mee te stoppen als tzt zwanger wil worden! :D

Ik werd er in het begin ook duizelig van!

De dormeasan van Vogel die ik nu gebruik gaat ook best goed!

Van mijn behandelaar heb ik nu ook melatonine gekregen in druppelvorm,die minder schadelijk is als die ik had en die niet verslavend is.

Kan ik eens proberen of dat nog beter werkt als de dormeasan.

xx
Plaats reactie