Artikel Volkskrant: immuunsysteem ernstig in de war bij CVS

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

asje schreef:
teunie schreef: Deconditionering komt voor net als psychosomatische klachten.
Het eerste bijv: een longpatiënt die door de benauwdheid minder gaatbewegen dan-ie kan en goed is, cq nog niet weet dat dat het erger maakt. Een simpele aanwijzing of beweeg-groep is dan voldoende, geen CGt voor nodig.

Het tweede, waarmee bedoeld wordt 'psychische problemen' in lichamelijke klachten 'omzetten' is onzin; bij veel getob/stress bijv kun je meer last krijgen van bijv hoofdpijn ed en die pijn is gewoon echt, ook geen CGT voor nodig.

Wat betreft die rolstoeler, dan moet je toch wel het naadje van de kous weten en ik denk niet dat wij dat weten. Zou het echt zo zitten, is ze een grote uitzondering net als moeders met Van Münchausen by Proxy.
teunie schreef: Dat er mensen wel geholpen zijn door CGT ligt aan de ruime definitie
En dan hebben we het alleen over 0-6% dus ...

Idd, Plien maakt duidelijk hoe ze aan die schandalige 70% (!) kwamen.

En dan dit: volgens huisartsen komt 1 op de 3 patiënten met psychosomatische klachten. Volgens Maurice de Hond komt 1 op de 3 patiënten met iets serieus' wat verder onderzocht moet worden, maar weggestuurd worden met het label 'psychisch'- psychosomatisch dus. Lijkt me meer dan duidelijk.
Ja, en? Beweer ik dan dat CGT/GET de beste manier is om je conditie op te vijzelen? Nee. Ook schreef ik eerder dat klachten vaak ten onrechte als psychosomatisch worden bestempeld dus ik begrijp eerlijk gezegd deze nogal vinnige reactie niet. Ga er ook verder geen tijd en energie aan besteden.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1449
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

teunie schreef:
asje schreef:Hierop reagerend:
teunie schreef: Denk aan die gehandicapte rolstoelhardloopster (of hoe noem je dat) die zichzelf had wijs gemaakt dat ze verlamd was en ineens wonderbaarlijk genoeg kon lopen.
Jammer alleen dat wikipedia geen erg betrouwbare bron is omdat het vaak door mensen zelf of uit hun kring wordt geschreven of bewerkt. Ik kan hier wel andere bronnen noemen maar heb geen zin om hier verder op in gaan want het is een bijzonder tragisch geval dat niks met ME of CVS te maken heeft. Ik noemde het slechts als voorbeeld maar er zijn genoeg andere.

Denk maar aan de berichten over mensen die na een kaakbehandeling of een val op het gezicht weer kunnen zien. Dan heb je waarschijnlijk iets wat klem zat losgewerkt en bij deze rolstoelhardloopster kan het zijn dat er iets gedeeltelijk losser raakte, maar dat het niet doorzette.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1449
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

asje schreef:
teunie schreef: Deconditionering komt voor net als psychosomatische klachten.
Het eerste bijv: een longpatiënt die door de benauwdheid minder gaat bewegen dan-ie kan en goed is, cq nog niet weet dat dat het erger maakt. Een simpele aanwijzing of beweeg-groep is dan voldoende, geen CGt voor nodig.

Het tweede, waarmee bedoeld wordt 'psychische problemen' in lichamelijke klachten 'omzetten' is onzin; bij veel getob/stress bijv kun je meer last krijgen van bijv hoofdpijn ed en die pijn is gewoon echt, ook geen CGT voor nodig.

Wat betreft die rolstoeler, dan moet je toch wel het naadje van de kous weten en ik denk niet dat wij dat weten. Zou het echt zo zitten, is ze een grote uitzondering net als moeders met Van Münchausen by Proxy.
teunie schreef: Dat er mensen wel geholpen zijn door CGT ligt aan de ruime definitie
En dan hebben we het alleen over 0-6% dus ...

Idd, Plien maakt duidelijk hoe ze aan die schandalige 70% (!) kwamen.

En dan dit: volgens huisartsen komt 1 op de 3 patiënten met psychosomatische klachten. Volgens Maurice de Hond komt 1 op de 3 patiënten met iets serieus' wat verder onderzocht moet worden, maar weggestuurd worden met het label 'psychisch'- psychosomatisch dus. Lijkt me meer dan duidelijk.
Iemand opende een keer een topic naar aanleiding van zoiets. Was aan de medische studie begonnen en al in het begin kregen ze te horen, dat wie niet gediagnosteerd kon worden (dus niet een van de bekende aandoeningen had) dan psychosomatisch was en zo dus bejegend moest worden. En zo veel huisartsen nemen dat serieus over. Als je een vriendelijke arts hebt, duurt het even voor je doorhebt dat je steeds afgescheept wordt. Daarom worden ook andere aandoeningen vaak niet opgemerkt: 't is immers allemaal zwaar overdreven wat je zit te vertellen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja. En dat terwijl er nog nooit iets bewezen is in die richting, zoals de psychische school nooit bewijs heeft en dat ook niet hoeft te hebben van de goegemeente. Komt goed uit, iets wat niet klopt zul je nooit kunnen bewijzen.
Life smells...
Plaats reactie