Dieet; gluten en ei vrij

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

hoi Eressea,

Ik heb ook altijd veel last van hypoglycemie gehad. Ik moet zeggen dat ik goed reageer op boekweit (pannenkoeken), mijn bloedsuiker blijft daarmee aardig stabiel. Maispasta gaat bij mij ook goed. Dat glutenvrij brood moet ik ook niet te vaak hebben. Ik probeer het allemaal een beetje af te wisselen. Volkoren rijst werkt bij mij ook, mits ik het goed verspreid.

Eet je die erwtensoep uit blik? Ik had dat toevallig ook de afgelopen week, maar zag dat er e261 in zit en volgens mij word ik daar meer duizelig van.

Bij mij is de hypoglycemie door het glutenvrije dieet juist verbeterd. Mja, iedereen vult het anders in he. Ik weet wel dat cafeïne en meer dan 1 kopje groene thee voor mij ook killing is voor mijn hypoglycemie. En iedere vorm van suiker uiteraard.

Sterkte met het uitzoeken wat je het beste kunt eten. Mag je ook geen zonnepitjes?
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Dankje voor je bericht! Dan is mijn vermoeden juist, dat ik nu alleen snelle koolhydraten binnen krijg ofzo (ik weet even het precieze woord niet meer). Ik ga morgen maar eens op boekweitjacht dan, hopen dat dat helpt! En ja, ik ben allergisch voor de meeste noten, elke dag komt er weer wat nieuws bij zo onderhand (nadat ik alle fruitsoorten heb gehad, begint de noten nu... :roll:). De erwtensoep is trouwens handgemaakt, speciaal vegetarisch en 100% vrij van kunstmatige troep. Leve mijn mama! Thee is voor mij ook een ramp (aan koffie begin ik al niet meer), ik heb altijd kruidenthee, en mijn eigen muntplantjes om in heet water te stoppen. Dat is echt een aanrader! Vooral ook met thijm erbij voor keelpijn.

Ps: nog een tip voor de mensen die het niet weten: bij AH en C1000 kun je lijsten opvragen van hun glutenvrije huismerkproducten. Erg handig!
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

Hoi, als je een Jumbo in de buurt hebt, daar is de maispasta maar 1,59 per zak. Er staat op dat het een laag glycemische index heeft. Dat geldt trouwens voor boekweit ook.
Ik ben ook een mega-soep-fan. Alle soepies zijn lekker, vooral in deze tijd van het jaar ook pompoensoep. Oja, en ik neem dus ook altijd kruidenthee.

Toen ik tegen DML zei dat ik minder last had van hypoglycemie zei hij dat het door het dieet kwam en doordat mijn lichaam nu overschakelde op vetvertering ook.
Ik ben er flink gevoelig voor. Zodra ik een keer ergens mee zondig dan merk ik het meteen.
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Hoi Erresea,

Je lichaam heeft ook wel tijd nodig om aan de overschakeling te wennen met dit dieet is mijn ervaring...in het begin bestierf ik het ook v/d honger, maar dat gaat over...alles stabiliceert zich na een tijd, heb nu ook veel gelijkmatiger bloedsuikerspiegel en geen enkele craving meer voor zoetigheid...chocola etc laat ik nu allemaal links liggen, met gemak...

Ik denk trouwens dat als je fructose intollerant bent je ook niet te vaak die erwtensoep moet eten, ook hoog in fructose, zoals wel meer groentes, volgens mij en op de lijst van Tobback ook een no no...ik kan er ook niet goed tegen, dus wissel vooral erg veel alles af, en idd boekweitmeel scoren (en rijstmeel om te mengen, anders is het niet zooo) en dan aan de pannenkoeken en muffins (recept heb je inmiddels ;-))

Nog ff volhouden dus en hopelijk gaat jou lijf zich er uiteindelijk ook beter bij voelen...good luck!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Bedankt voor de tip! Helaas, de dichtsbijzijnde Jumbo is 25 km, maar wie weet kom ik er nog eens een keer :) en ja, je hoort vaak dat hypoglykemie vermindert met dit dieet, daarom vond ik het vreemd dat het zoveel erger werd juist.

Metoo, hoe lang duurde het bij jou voor het over was? En superbedankt voor de recepten! (ha leuk, ik heb nu door wie je in het 'echt' bent! :D). Ik heb ze uitgeprint, de muffins gaan er zeker komen met mn vaders verjaardag deze week :)

Mijn intuïtie zegt inderdaad ook dat ik moet doorgaan. Maar ik zit een beetje met de diarree... Ik ben nog niet uitgedroogd, maar dit kan toch ook niet al te lang duren... *er valt nu ineens een kwartje* ik kan ook best weleens zoveel honger hebben omdat door de diarree geen voedingsstoffen meer binnenkomen.... Mijn alternatieve arts (die eigenlijk altijd gelijk heeft) en mijn moeder vinden dat ik moet stoppen (mn moeder ietwat uit eigenbelang, aangezien ze kookt :P), omdat volgens hun je direct resultaat zou moeten hebben met zo'n dieet, als je het allergeen wegneemt is dat direct zichtbaar. Maar ik ben daar niet zo zeker van, en zou het ook niet graag nu al willen opgeven. Volgens mij moet het wat meer tijd hebven voor je resultaat ziet. En dat zou ik zeker doen, als die diarree niet zo heftig was... Nu heb ik dat normaal ook veel, maar aan 1 stuk door is toch wel iets teveel. Zeker nu het twee weken is.

Oh, en ik ben trouwens niet allergisch voor fructose, volgens mij, maar gewone allergische reactie op fruit/noten: opgezette keel enzo. Waarschijnlijk kruisallergie van mijn extreme hooikoorts, astma en stof/dierenallergie.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Ha, ja that's me ;-)
Het heeft bij mij wel even geduurd hoor, weet niet meer precies hoe lang, heb het ook geleidelijk aan gedaan de overstap zeg maar...
Maar het kan dus ook zijn dat je van wat anders de diearee krijgt, bv. dus de erwtensoep...ik zeg maar wat, omdat je nu al je allergenen wegneemt komen ook de 'verborgen' triggers naar buiten...even heel simplistisch, maar weet het even niet beter te omschrijven...het is al laat...bedtijd!
Maar in de boeken van Tobback kan je veel vinden over intollerantie's etc. die kan je dus niet meten met een test, maar alleen door eliminatie dieet...
Zou zeker niet nu al stoppen, het heeft echt tijd nodig, en mss zijn er nog wel meer dingen die je uiteindelijk niet blijk te verdragen, dus zorg dat je voldoende water drinkt...3 liter p/d en rijst om de boel te stoppen kan ook helpen...sterkte!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Nou aan die rijstwafels heb ik ook niets. Ik kan wel een pak op mits ik er een beetje wat van voel. :lol:
elssp
Actief lid

Bericht door elssp »

Ik eet glutenvrij maar ik gebruik bijna geen vervangproducten.
Omdat ik het gevoel heb dat minder suiker ook helpt voor mijn darmen komen veel van die producten niet in aanmerking.

Als je op je gewicht moet letten of te dik bent, zijn deegawaren gemaakt van Yam wortel een goede vervanger. Vezels, bijna geen calorien en glutenvrij.
http://www.aziatische-ingredienten.nl/s ... #more-4781

Ik koop ze in Japanse winkels in Brussel.
In Nederland onder andere bij Oriental en Wah Nam Hong.

Ik spoel ze af en doe ze gewoon in mijn saus en daardoor warmen ze op.

Bijkomend voordeel: weinig werk, weinig afwas!
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

Goed idee van die noodles, die van rijst en boekweit kende ik wel, maar deze nog niet.

Eressea, misschien heb je nog ergens vrienden of familie die bij een Jumbo in de buurt wonen? Bij mij zit er ook geen in de buurt, maar mijn moeder koopt ze dan voor mij (bijv.).
Vervelend zo lang diarree hebben, daar word je ook wel moe van. Voorzichtig zijn met wat je eet ja, rijst en eerder kippensoep dan erwtensoep denk ik, kamillethee misschien? Succes.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Ik ga eens rondvragen :) Mijn oom heeft zelf een supermarkt, misschien dat hij het kan krijgen (drie keer raden waar ik al mijn glutenvrije producten vandaan heb, echt ideaal :D).

En wat een geluk, er is net een Oosterse speciaalzaak naast de Ekoplaza gekomen in mijn dorp. Die noodles zijn denk ik een heel goed idee! Ik moet inderdaad helaas nogal op mijn gewicht letten :oops:

Na wat gelees op het coeliakieforum (en mijn vraag ook daar geplaatst, met als enige antwoord dat ik toch echt naar een arts moet en echt moet laten uitzoeken of ik coeliakie heb, pff, daar heb ik dus echt helemaal niks aan) kan het zijn dat ik allergisch ben voor tarwezetmeel. De glutenvrije variant van tarwezetmeel wordt gebrukt om glutenvrije producten mee te maken, dus dat kan mijn misselijkheid verklaren. Aangezien de ontlastingtest vooral op gliadine was, wat een vorm van tarwe is, kan dat best eens de oplossing te zijn. Dat wordt etiketjes lezen!

En gelukkig is kippensoep nu op het programma ;) Helaas kan ik daar ook slecht tegen, van doorzichtige soepen wordt ik altijd ook al misselijk, vreemd genoeg. Maar die misselijkheid is stukken beter dan de misselijkheid van de glutenvrije producten.

Vandaag helaas niet aan toegekomen om naar de reformwinkel te gaan, ik ben met een vriendin mee naar Visser gegaan, maar ik de spullen snel halen.

Sterre, die rijstwafels zijn inderdaad echt niks :P Ik smeer er een laag pasta op, dan vult het beter...

Els, mag ik vragen waarom je geen gv-producten eet? Ben je er ook "allergisch" voor?

Metoo, dankje voor de info. Ik ga Tobback maar weer eens doorspitten, ik had ergens een boek van haar liggen met recepten... Had het ooit geprobeerd, zonder resultaat. Maar ik kan me niet meer precies herinneren wat erin staat, dat is alweer jaren geleden. Het enige allergeen dat denk ik nu echt naar boven kan komen zijn cashewnoten en chocoladepasta - voor de rest lijkt mijn eten op mijn normale patroon (ik ben verslaafd aan erwtensoep, zelfs in de zomer :oops:).

Bedankt voor jullie hulp! Ik ga weer met goede moed verder, hopelijk dat de diarree snel over is (ik eet idd al heel veel rijst zoiezo), en het antwoord van PvM afwachten.
sprankel
Gevorderd lid

Bericht door sprankel »

Hoi Eressa,

Ik hoop dat de misselijkheid en diarree snel overgaan als je geen tarwezetmeel meer eet.
In het begin van het dieet kun je meer klachten hebben. Dat kan een paar weken duren.
Als je je binnenkort niet beter gaat voelen, dan denk ik dat er iets in je glutenvrije dieet zit waar je niet tegen kunt. Misschien kun je niet tegen toevoegingen die in de producten zitten, of bv maïs. Maar hopelijk is tarwezetmeel bij jou de boosdoener, en hoef je niet verder te zoeken.

Veel succes!
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
clauu
Beginner

Bericht door clauu »

sterre schreef:Dank jullie wel hoor!
Ik weet dat je het wel voor een keertje kan eten bij een intollerantie. Maar ik moet nu zes weken een dieet houden en het echt vermijden bij Paul van Meerendonk vandaar. En ik wil mij er voor het grootste gedeelte er wel aan houden snap je? :wink:

Els: maar als er bij de ingredienten staat: eiwit.
Hoe weet ik dan dat het een melkeiwit is of een kippenei eiwit?
Of staat het er dan bij?
Hey!

ik heb een jaartje geleden ook de mededeling gekregen om gluten vrij én eivrij te eten en nog tal van andere allergieën zoals Hazelnoot , oester , soya ... Ook de intoleranties zijn er van melk , fructose (fruit groenten) , bepaalde voedingsstoffen enz ...
Ik heb ook het advies meegekregen een streng dieet te volgen en ik heb dit ook een half jaartje gedaan (6weken vergeet je lichaam volgens velen dat je allergie hebt voor dat gene.)
nu ik kon dit niet langer en ik ben een beetje beginnen puzzelen .. eieren in geen geval dat ik dit nog maar eet telkens gaat dit samen met overgeven en dergelijke .. gluten lukt een beetje maar eens dit teveel word bv 2 koekjes per dag (kleine koekjes) dan begint mijn lichaam zich te keren en krijg ik enorm veel melkzuur in mijn benen (voelt aan als hevige groeipijnen). en inderdaad ei vrije producten genoeg en glutenvrije producten genoeg maar dit samen? bijna nergens te vinden. wel zijn er andere oplossingen hoor! ik maak zelf mijn brood , cake , pannenkoeken enz ..Natuurlijk zoeken naar wat past en niet en het zal nooit hetzelfde smaken maar je moet het doen met wat je hebt :) Je moet positief denken en opzoek gaan , toen ik voor het eerst naar een Bio-planet ging (winkel) ging er voor mij een hemel open ! en je went er best aan!

Sorry voor mijn lange verhaal :oops: , maar heb je vragen of zoek je recepten?
mag je me zeker een mailtje sturen !

Groetjes en veel succes nog! :)
clauu
Beginner

Bericht door clauu »

Door redelijk wat mensen die glutenvrij moeten eten word speculoos wel eent beetje verdragen. bij mij lukt dit ook aardig door 1 klein stukje per dag te eten dit helpt mijn buikje ook een beetje verteren ;) ook gebruik ik Combizym deze helpen ook bij de vertering ik heb deze altijd bij en in geval dat ik ga uit eten neem ik deze altijd gelijk mee in dit helpt voor mij enorm veel als ik toch vergeten ben te melden dat ik een bepaald product niet mag zoals bijvoorbeeld soya gebruikt men veel en je proeft het niet altijd :)
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Ik merk echt totaal helemaal geen verschil. De lol is mij er wel af.
Moet ook zeggen dat ik eigenlijk op mijn manier nooit last had van eten. Ik had wel eens brandend maagzuur maar dat krijg ik ook van dingen waar ik niet intollerant voor was volgens de test.
Bedankt in ieder geval voor je berichtje.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

Nou ik heb nav dit topic ook bij ProHealth een test laten doen. Ik ben overgevoelig voor koemelk(producten) (en ook voor schapenmelk en geitenmelk), kippenei, pinda, appel, zonnebloempitten. Dus ik ga meedoen met jullie. Zoeken naar wat wel te eten.
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
Plaats reactie