UWV blijft volhouden dat CGT bij 70% van de CVS'ers helpt
Moderator: Moderators
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Guido_den_Broeder schreef:Er blijkt ook een Enno Sixma te bestaan. Die is jobcoach bij UWV.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html
-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Geen idee, en hij hoeft ook geen familie te zijn natuurlijk. Bij mijn eerste zoekactie stonden ze nu eenmaal direct onder elkaar helemaal bovenaan. 
Ondertussen heb ik even gebeld met UWV.
Het is mogelijk om een klacht in te dienen bij het Bureau Integriteit, zie http://www.uwv.nl/overuwv/contact/vermo ... index.aspx .
Groetjes,
Guido

Ondertussen heb ik even gebeld met UWV.
Het is mogelijk om een klacht in te dienen bij het Bureau Integriteit, zie http://www.uwv.nl/overuwv/contact/vermo ... index.aspx .
Groetjes,
Guido
Hoi guido,
De link is voor ME/cvs-patiënten die niet juist behandeld zijn door het UWV (of een medewerker van het UWV) en een klacht kunnen indienen.
Een ander onderwerp, maar zeker ook belangrijke info.
Groetjes, Louisa
Dank je wel dat je dit hebt opgezocht en nagevraagd. Maar, ook dit staat los van Sixma en het artikel Perspectief van het UWV, toch?Guido_den_Broeder schreef:Ondertussen heb ik even gebeld met UWV.
De link is voor ME/cvs-patiënten die niet juist behandeld zijn door het UWV (of een medewerker van het UWV) en een klacht kunnen indienen.
Een ander onderwerp, maar zeker ook belangrijke info.
Groetjes, Louisa
Hoi niessie,
Mooi dat je ook een reactie hebt gestuurd naar Sixma, dank je wel
!
En nu maar hopen dat hij ons een reactie terug stuurt, want tot nu toe is het nog stil gebleven........
Groetjes, Louisa
Mooi dat je ook een reactie hebt gestuurd naar Sixma, dank je wel

En nu maar hopen dat hij ons een reactie terug stuurt, want tot nu toe is het nog stil gebleven........
Groetjes, Louisa
Hoi southerncross,
Of zij de mensen ook echt heeft geïnterviewd is mij niet helemaal duidelijk en kan ik niet vinden. Heb jij daarover iets gezien, wat ik nu misschien over het hoofd zie?
Groetjes, Louisa
Wat is zo zie op internet is, dat Els Wiegant een tekstschrijfster en journalist is. Voor het UWV doet zij kennelijk al jaren opdrachten.southerncross schreef:Mooi dat Sixma een hoop mails in zijn inbox krijgt....maar laten we de schrijfster Els Wiegant ook even te laten weten wat we ervan vinden!
Of zij de mensen ook echt heeft geïnterviewd is mij niet helemaal duidelijk en kan ik niet vinden. Heb jij daarover iets gezien, wat ik nu misschien over het hoofd zie?
Groetjes, Louisa
uwv magazine ??
Ik ben hier nog nieuw en weet nog niet zo heel veel af van die al die therapieen. Heb wel even de test van sixma gelezen. Sinds enige tijd heb ik zelf intensieve thuisbegeleiding. Ik word eigenlijk met alles geholpen thuis. Ze spelen op je gedrag in zodat je zelf tot actie kom. Wat mij op dit momten heel erg helpt zijn de praktische zaken die je leert. En dit maakt je niet beter maar het maakt het leven wel aangenamer en daardoor voel je je gelukkiger en daardoor gaat je stresshormoon weer omlaag.
Zoals bv mijn demente geheugen. Ik leer nu hoe ik met deze onvermogen kan omgaan door alles een vaste plek te geven. Om alles op te schijven wat je moet doen. En door een strikte vaste dag indeling. Dit kost tot nu toe heel veel energie en doorzettingsvermogen maar ik merk dat het nu wel beter ga dan wanneer ik er alleen voor stond. Het probleem is wel zodra je het weer alleen moet doen dan verval je weer terug in je oude situatie.
Zoals bv mijn demente geheugen. Ik leer nu hoe ik met deze onvermogen kan omgaan door alles een vaste plek te geven. Om alles op te schijven wat je moet doen. En door een strikte vaste dag indeling. Dit kost tot nu toe heel veel energie en doorzettingsvermogen maar ik merk dat het nu wel beter ga dan wanneer ik er alleen voor stond. Het probleem is wel zodra je het weer alleen moet doen dan verval je weer terug in je oude situatie.
-
- Gevorderd lid
Dat weet ik ook niet. Boven het artikel staat dat zij de tekst heeft geschreven, dus dan is de kwaliteit haar aan te rekenen!louisa schreef:Hoi southerncross,Wat is zo zie op internet is, dat Els Wiegant een tekstschrijfster en journalist is. Voor het UWV doet zij kennelijk al jaren opdrachten.southerncross schreef:Mooi dat Sixma een hoop mails in zijn inbox krijgt....maar laten we de schrijfster Els Wiegant ook even te laten weten wat we ervan vinden!
Groetjes, Louisa
'Dont worry about the world coming to an end today, it's already tomorrow in Australia'
Hoi lieve oemmi,
Ik weet dat je net nieuw bent op het forum. En je hebt hier al wat gelezen, toch? Er gaat vast een (ME/cvs) wereld voor je open!
Er is hier veel belangrijke informatie en dat kost tijd om dat allemaal te lezen, te begrijpen en op te kunnen nemen. Neem rustig die tijd, goed
?
Heel kort leg ik je uit, dat ME/cvs geen psychische ziekte is, maar een lichamelijke ziekte. Daar zijn meer dan 4.000 wetenschappelijke bewijzen voor.
Het UWV vindt dat ME/cvs een psychische ziekte is en stuurt ME/cvs-patiënten daarom naar revalidatie, CGT en GET.
Iets wat niet goed is voor ME/cvs-patiënten. Zij krijgen alleen maar achteruitgang en schade van deze therapieën. Ook daarvan zijn voldoende wetenschappelijke bewijzen.
En die folder van het UWV "Perspectief" met het artikel van Sixma, dat is een heel verkeerd beeld over ME/cvs en hoe de ziekte behandeld moet worden.
Ga hier veel lezen op het forum en als je vragen hebt, stel ze gerust, goed
?
Groetjes, Louisa
Ik weet dat je net nieuw bent op het forum. En je hebt hier al wat gelezen, toch? Er gaat vast een (ME/cvs) wereld voor je open!
Er is hier veel belangrijke informatie en dat kost tijd om dat allemaal te lezen, te begrijpen en op te kunnen nemen. Neem rustig die tijd, goed

Heel kort leg ik je uit, dat ME/cvs geen psychische ziekte is, maar een lichamelijke ziekte. Daar zijn meer dan 4.000 wetenschappelijke bewijzen voor.
Het UWV vindt dat ME/cvs een psychische ziekte is en stuurt ME/cvs-patiënten daarom naar revalidatie, CGT en GET.
Iets wat niet goed is voor ME/cvs-patiënten. Zij krijgen alleen maar achteruitgang en schade van deze therapieën. Ook daarvan zijn voldoende wetenschappelijke bewijzen.
En die folder van het UWV "Perspectief" met het artikel van Sixma, dat is een heel verkeerd beeld over ME/cvs en hoe de ziekte behandeld moet worden.
Ga hier veel lezen op het forum en als je vragen hebt, stel ze gerust, goed

Groetjes, Louisa
Goed idee southerncross,southerncross schreef:Mooi dat Sixma een hoop mails in zijn inbox krijgt....maar laten we de schrijfster Els Wiegant ook even te laten weten wat we ervan vinden!
Maar kan nergens het e-mal adres van Els Wiegant vinden.
Via UWV mailen? uwvperspectief@uwv.nl
Of kan iemand het mail adres van Els Wiegant achterhalen?

Bron: http://www.steungroep.nl/index.php/nieu ... erspectief
Groetjes, Louisa22 juni 2011: Steungroep kritisch over artikel UWV Perspectief
In het juninummer van UWV Perspectief, het blad van het UWV voor mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, staat een artikel over CVS. De Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid waardeert het dat UWV Perspectief aandacht besteed aan deze ziekte en de gevolgen daarvan.
Wel moeten er een paar kritische kanttekeningen bij het artikel geplaatst worden.
Enerzijds wordt genuanceerd geschreven over het mogelijk effect van cognitieve gedragstherapie (CGT) bij CVS. Zowel uit de ervaringen van een geïnterviewde patiënt als uit een reactie van de medisch adviseur van het UWV komt naar voren dat dit geen genezing kan brengen maar hoogstens een hulpmiddel kan zijn om beter met de ziekte om te kunnen gaan.
Anderzijds wordt zonder commentaar gesteld dat 70% van de patiënten baat zou hebben bij CGT. Uit onderzoek blijkt echter dat het om een veel kleiner deel gaat. Bovendien wijzen ervaringen van patiënten uit dat een deel van de mensen die CGT volgen daardoor zelfs achteruit gaat.*
Ook geeft het artikel een te rooskleurig beeld van de keuringen van ME/CVS-patiënten. Zij lopen wel degelijk een risico dat geen of niet volledig rekening gehouden wordt met hun beperkingen. Uit het rapport van de Inspectie Werk en Inkomen, waar het artikel naar verwijst, komt naar voren dat verschillende verzekeringsartsen er verschillende uitgangspunten op na houden over de beoordeling van ME/CVS-patiënten en dat dat tot een groot onderling verschil in beoordelingen leidt ('bandbreedte').
De Steungroep verzamelt systematisch keuringservaringen van patiënten. Daaruit komt naar voren dat in het meest extreme geval de ene verzekeringsarts een patiënt volledig arbeidsgeschikt vindt terwijl een andere verzekeringsarts dezelfde patiënt als volledig arbeidsongeschikt beoordeelt.
De Steungroep adviseert mensen met ME/CVS dringend om zich voor een keuring tijdig en goed voor te bereiden en daarbij informatie en advies van de Steungroep te vragen: 050 5492905, www.steungroep.nl
*zie o.a. A.J.E. de Veer en A.L. Francke, Zorg voor ME/CVS-patiënten. Ervaringen van de achterban van patiëntenorganisaties met de Gezondheidszorg. Nivel 2008. Zie: www.nivel.nl/pdf/Rapport-draagvlakmetin ... E-2008.pdf
Hoi asje,
De Steungroep is een patiënten organisatie die tegen revalidatie, CGT en GET is bij ME/cvs, de hele achterban (leden/donateurs) is daar tegen.
De Steungroep en haar achterban zijn voor een biomedische aanpak van onderzoeken, medicaties, artsen/internisten en behandelingen.
De Steungroep geeft vaak een tegen geluid als het om CGT en GET gaat.
In dit geval, van het UWV en Sixma, had het van mij ook wel wat duidelijker, pittiger en steviger gemogen
.
Maar, het UWV - in zijn geheel als organisatie - is ook nog steeds een gesprekspartner van De Steungroep, misschien dat er daarom iets voorzichtiger is gereageerd?
Op de website van De Steungroep zijn verder wel genoeg artikelen te lezen over CGT en GET en waarom zij daar tegen zijn met onderbouwing.
Groetjes, Louisa
De Steungroep is een patiënten organisatie die tegen revalidatie, CGT en GET is bij ME/cvs, de hele achterban (leden/donateurs) is daar tegen.
De Steungroep en haar achterban zijn voor een biomedische aanpak van onderzoeken, medicaties, artsen/internisten en behandelingen.
De Steungroep geeft vaak een tegen geluid als het om CGT en GET gaat.
In dit geval, van het UWV en Sixma, had het van mij ook wel wat duidelijker, pittiger en steviger gemogen

Maar, het UWV - in zijn geheel als organisatie - is ook nog steeds een gesprekspartner van De Steungroep, misschien dat er daarom iets voorzichtiger is gereageerd?
Op de website van De Steungroep zijn verder wel genoeg artikelen te lezen over CGT en GET en waarom zij daar tegen zijn met onderbouwing.
Groetjes, Louisa