"Moeilijk" ademhalen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Het afgelopen jaar heb ik er af en toe last van gehad, maar als ik dus langer uitadem gaat het weer beter, dan let je er ook niet zoveel meer op en dan gaat het vanzelf weer over.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Ik heb ook opdracht gekregen om meer naar mijn buik te ademen en via mijn mond uit te ademen. Maar ik vind die diepe inademing zwaar vermoeiend, ik heb er gewoon geen kracht voor.
Het hoeft dan wel niet de hele dag door, maar wel tijdens rust momenten. Maar dit noem ik dan geen rust moment meer :roll:
Gewoon, normaal ademen kost me al super veel kracht en energie!
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Hoi Shavonne,

Is dit misschien een tip voor jou?

Als hulpmiddel kan je je hand een stukje onder de navel leggen en daar als het ware licht naartoe ademen. (Kan je ook je mond dicht houden bij het uitademen....)
Het is een nieuwe gewoonte, het aanleren kost energie.
Een lichte buikademhaling maakt je wat minder moe dan een hoge ademhaling.

Hartelijke groet, Heny
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

@Henny: ik zal dit eens proberen. Het komt op hetzelfde neer, maar jij brengt het anders over.
Maar ik zeg eerlijk dat naar de buik ademen vergt veel energie en vind dit erg belastend, terwijl dit juist niet moet zijn. Ik ben al tig jaren bezig om deze verandering door te voeren, maar het lijkt alsof mijn spieren dit niet aan kunnen.
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

maar je moet niet te diep inademen
alleen uitademen
inademen gaat vanzelf let alleen op uitademen
maar ik kan niet met mijn mond dicht uitademen
dat heb ik ook niet geleerd
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

@Henny,

Ik vind het goed dat je hier attendeert op de buteyko methode!!. ik vind het eigenlijk vreemd dat er in cvs-land zo weinig aandacht voor is.

maar toch..

Ik ben nu ruim twee weken (weer) fanatiek bezig met buteyko ademhalingsoefeningen. In het begin werd ik heel ziek. Hoofdpijn koorts spierpijn. Nu ben ik nog steeds erg niet lekker. Kan ook niet werken (wat ik eerst nog wel 20 uur per week kon). Ik merk dat ik sinds gisteren ook een gevoel van ' moelijk ademhalen heb'. dat heb ik 'normaal' eigenlijk zelden. Tot nu toe vind ik buteyko dus nog niet zo zalig makend. Voor de insiders: mijn controlepauze is inmiddels best wel gestegen, dus waarschijnlijk doe ik de oefeningen wel goed...toch?

Ik vraag me ook af of ik niet gewoon een griep te pakken heb. Maar hoe weet je dat als vermoedelijk cvs patient he.

Misschien heb jij nog wijze woorden over mijn ervaringen.

groet anto
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

@ Anto,

In astmaland krijgt Buteyko ondanks de enorme vermindering in korte tijd van luchtwegverwijderaars (bij hete aanleren bij een therapeut) ook weinig aandacht. Ik denk dat de tijd er nog niet rijp voor is of zo....

Nu jouw andere vraag. Heb het even aan Dick Kuiper gevraagd. Hij mailde:

* Heeft ze de methode zichzelf geleerd of bij een therapeut. Als ze een therapeut heeft moet ze daar contact mee opnemen, en die zal haar dan verder begeleiden.

* Zag ze een daling in haar CP voordat ze ziek werd? Welke verschijnselen had ze precies? Reinigingsreacties duren meestal kort, maar soms kunnen ze weken nasudderen.

* Doet ze de CP goed, of gaat ze toch wat te lang door?

* Hoe hoog is de CP nu?

Ik hoop dat je daar wat aan hebt,

Mijn (Henny) toevoeging:
Het kan zijn dat je "ze"door "hij "moet vervangen.
Bespreek deze vragen dus met je therapeut.

Mensen met ME hebben vaak problemen met het kwijtraken van vrijkomende afvalstoffen. Wat kalmer aan doen met de oefeningen en meer water drinken kunnen dan helpen.
Bij Buteyko worden ook ontstekingsreacties minder en ook daar kunnen mensen met ME (en MS) meer last van hebben. Kalmer aan dus met de oefeningen.

Hartelijke groet, Henny
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Hallo Henny,

bedankt voor je reactie. Ik ben een aantal jaren geleden zelf bij Dick kuyper geweest. Hij heeft me de oefeningen geleerd. Ik heb het in de tijd laten versloffen. Mijn klachten waren blijkbaar niet erg genoeg. Ik denk dat ik inderdaad een erge reinigingsreactie gehad. mijn cp is nu opeens (veel) hoger. rond de 25 terwijl ik begon met 11-15.

Toch voel ik me nog niet echt fitter dan voor ik met de oefeningen begon. Ik ben wel iets minder fanatiek gaan oefenen. Had nu al behoefte aan een buteyko vakantie.

Ik ben er wel van overtuigd dat minder ademen beter voor me is, dus ik ga wel door. Ik ben al bij zoveel therapeuten in behandeling dat ik even geen zin heb ik ook nog een buteyko therapeut. Ik ben daarom erg blij dat jij voor mij de therapeut benaderd hebt.

Dank dus...
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Je kunt hem altijd eventjes bellen natuurlijk.
Soms maakt een kleine tip het leven een stuk gemakkelijker....

Hartelijke groet, Henny
Jewannes
Beginner

Bericht door Jewannes »

marijke schreef:zijn er nog mensen die zoals ik last hebben van hevige rugpijn bij het inademen?
Als dat midden tussen de schouderbladen of iets lager is dan herken ik dat.
Het geeft soms ook een gevoel alsof er een band om je borst zit.
Dat kan te maken hebben met een rib die iets naar achter is geschoven in het gewrichtje bij de wervel. Een manueel therapeut kan dat verhelpen.

Dit staat dan weer los van het moeilijk ademen bij terugval van ME/CVS
Dat lijkt meer op een zwakkere ademcapaciteit zoals bij griep, vind ik.
Je kunt niet genezen als je steeds moet bewijzen dat je ziek bent.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

Ook ik heb last van een moeilijke ademhaling soms. Mijn ademhaling stokt soms en/of slaat over waardoor ik geen lucht meer krijg en het zwart wordt voor mijn ogen, dit heb ik totaal 3 keer meegemaakt tijdens mijn slaap en ben daardoor 3 keer bijna mijn bewustzijn verloren. Als ik naar bed ga moet ik, hoe koud het ook is mijn t-shirt uit doen omdat ik last heb van een druk mijn borst, met t-shirt aan slaap ik NOG onrustiger dan ik nu al doe....Die druk op mijn borst ervaar ik 24 uur per dag met pieken en dalen.. Ik vermoed dat mijn hartspier ook debet is aan het "moeilijke" ademhalen, het is immers een spier en veel spieren, zoniet alle functioneren niet meer zo goed als voor de ME/CVS.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

verlorengezondheidman schreef:Ook ik heb last van een moeilijke ademhaling soms. Mijn ademhaling stokt soms en/of slaat over waardoor ik geen lucht meer krijg en het zwart wordt voor mijn ogen, dit heb ik totaal 3 keer meegemaakt tijdens mijn slaap en ben daardoor 3 keer bijna mijn bewustzijn verloren.

Hoi Verlorengenzondheidsman,

Heb je dit met je huisarts al besproken?
Wat jij beschrijft lijkt op iets met wat ik van met slaapapneu heb gehoord en daar dus mee associeer.
Ik weet niet of de druk op de borst erbij hoort hoor. Dus die associatie kan geheel fout zijn.

Hartelijke groet, Henny
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Hallo Verlorenetc. Als ik jou was zou ik hier toch eens met de huisarts over gaan praten.
Mn. die druk op je borst zou ik het eens over hebben. Je weet maar nooit.
Ik ben het Henny eens dat het gebeuren als je slaapt lijkt op slaapapneu.
Jewannes
Beginner

Bericht door Jewannes »

Hoi VLGM,

Info over slaapapneu kun je oa vinden op slaapklachten.nl

Die druk op de borst doet echter anders vermoeden.
Zit het rond je borstbeen?
Ik zou het zeker uit laten zoeken.
Je kunt niet genezen als je steeds moet bewijzen dat je ziek bent.
dela0
Beginner

Bericht door dela0 »

artsen zeggen dan heel gauw hyperfentilatie
heb ik ook wel gemerkt
maar heb je ooit een longfunctie gedaan?
kan namelijk ook bv. astma zijn
of allergie
Plaats reactie