LDN (Low Dose Naltrexone)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

greta
Gevorderd lid

Bericht door greta »

3 maal per dag?
Vreemd..
Stinsu
Beginner

Bericht door Stinsu »

'k denk dat dat niet zo vreemd is want 't gaat om ULDN, dus nog veel lagere doses en die zijn dus sneller uitgewerkt. Zodoende wordt de afwisseling tussen het blokkeren van de receptoren en vrijgeven van endorfine versnelt, misschien gaat het genezingsproces zo nog sneller, allé toch het effect op pijn.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

In de tweede link staat de werking toegelicht.

Het gaat hier om pijnbestrijding en een oude dame die niets anders nam.

ULDN zou ook het zombie-effect bij opiaten medicatie wegnemen maar dat is dan weer interessant voor klinische studies en opname in ziekenhuizen waar ze met morfine-pompen werken.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Stinsu
Beginner

Bericht door Stinsu »

Ik vind dat zombie effect ook buiten ziekenhuizen interessant. Ik voel mij voortdurend als een gedrogeerde zombie en als Flamend gelijk heeft moet je daarvoor geen morfine nemen....
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Stinsu,

ik kan er over meepraten!
Stinsu
Beginner

Bericht door Stinsu »

God, ja Karolien! 't echt een ramp hé. En wat ik vooral frustrerend vind is dat anderen dat aan je niet echt kunnen zien. Eens te meer omdat als er mensen met me praten het vaak ook voor even spectaculair opklaart en ik dan ook enthousiast en energiek overkom. Als ik vroeger onverwacht bezoek kreeg smeet ik die dan ook na een kwartiertje weer buiten omdat ik dacht: 'waaw, ik voel me ineens zo goed, ik kan denken! Vlug vlug van profiteren en de schotels wassen, stofzuigen, post openen...' Maar 5 minuten later zit ik weer half catatonisch in mijn bed te wachten tot het weer opklaart. Nu komt er niet veel volk meer op bezoek...ik vrees dat ze m'n hyperactieve opkuis gedrag niet zo leuk vinden telkens als ze op bezoek komen.

't is compleet paradoxaal, ik geraak niet uit mijn bed maar als mensen me zien kan ik niet stil zitten. En da's echt niets psychologisch - emotioneel of zo maar duidelijk neurologisch. Daarom vind ik deze piste van neurotransmitters (endorfine enz...) zo interessant en veelbelovend. Zeker de link naar dopamine. Als er iets is wat misschien verklaart waarvan ik uiteindelijk zwaar ziek ben geworden dan is het de extreme stress die ik mezelf voortdurend heb moeten opleggen om gemotiveerd te zijn, gelijk wat ik moest doen ook daadwerkelijk uit te voeren.

Het is alsof je niet kan willen wat je nochtans daadwerkelijk wil doen. Daardoor overdoe ik mij ook weer voortdurend want eens ik bezig ben wil ik bezig blijven want eraan beginnen (dwz 'wakker' worden) is verdomme zo moeilijk (en ik schaam mij daar echt voor).

En nu ik eraan denk, ik wil dit al lang eens luidop zeggen (misschien heb ik dat al gedaan en ben ik het vergeten): in de 'klassieke' visie op CVS/ME zegt men dat een overactieve levensstijl een uitlokkende factor is. 't Is voor mij zonneklaar dat dat niet klopt! 't is natuurlijk wel een voorspellende factor aangezien mensen die overactief zijn in feite al bezig zijn met coping gedrag voor een ziekte die zich begint te ontplooien (wat Flamend omschrijft als RDS). Anders gezegd: men beschouwt als oorzaak van de aandoening (de zogenaamde gedragskenmerken) wat in feite de eerste symptomen ervan zijn. En het is die cirkelredenering die de patiënt bombardeert tot schuldige van z'n ziekte en waarom al die CGT en aanverwante therapieën niet KUNNEN werken.

Eh, maar sorry, ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik weer eens teveel off topic ben beland :oops:

Bergen groetjes van Stinsu en laat al dat lekker nieuws maar komen!

ps Marlène ik denk dat wat er in die tweede link staat verwijst naar die rattenstudie waar ik ook naar verwezen heb in verband met ULDN. Men heeft die hypothese dus al getest op mensen blijkbaar, dank voor je illustratie. ULDN kan dus de gewenning aan opiaten terugdringen en stimuleert de aanmaak van endorfine. Da's gewoon fantastisch nieuws voor alle pijn patiënten!
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Heb ik iets gemist?

ULDN, betekent dat dan ultra low dose naltrexone?
En dat zou beter zijn voor het zombie-effekt?
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ Wendy
En is er hier iemand die bijna geen medicatie verdraagt en dit wel? Ik ben er eigenlijk nog super bang voor om een serieuze terugslag te krijgen , omdat ik er slecht op reageer.
Het blijkt dat mensen met een glutenintolerantie - exorfinen - sterker reageren op LDN.
Vandaar dat LDN geen stand-alone behandeling is. Pas je dieet aan, eet geen gluten meer.

Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Karolien, met het zombie-effect bedoelde ik het gevoel dat sommige mensen krijgen als ze zware pijnstillers krijgen. Je bent verdoofd en wakker tegelijkertijd.

Stinsu interpreteerde dat anders maar zijn uitleg is vast herkenbaar voor sommigen op het forum.
Wat hij toelichtte, is het Reward Defiency Syndrome. Je kan niet in actie schieten, tenzij een héél sterke prikkel aanwezig is. Dat is het hoofdkenmerk van AD(H)D wegens een chemische foute verbinding.
Jammer genoeg heb ik er hier in huis ook zo'n paar rondlopen en met moeder in bed, gebeurt er nu letterlijk niets meer ... Ik was de prikkel. LOL Puinhoop!
Laatst gewijzigd door marlène op 17 nov 2010, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

greta
Gevorderd lid

Bericht door greta »

Vandaag van de LDn yahoo group:

--------------------------------------------------------------------------------

My husband takes LDN for peripheral neuropathy. He was on Neurontin 2700 mg a day. He has been on LDN since June 2005. He takes no additional meds except LDN. In the LDN packet it references "stiff man's syndrome, as well as many more pain related illnesses.
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

@Stinsu, ik vind dat je het erg verhelderend opschrijft. Voordat ik ziek was deed ik ook duizend dingen tegenlijk, niets was teveel. Ik heb mijn hoofd erover gebroken of dat de aanleiding zou zijn geweest voor mijn ziek zijn. Nu jij het zo schrijft zou het best wel eens kunnen dat dit al een symptoom was; een voorbode. Ik was vroeger ook helemaal niet zo, dan ik van hot naar her rende. Vreemd toch.

Ik heb daar nu trouwens een last meer van, ik ben inmiddels ernstig onthaast :wink:
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

@Stinsu,
Wat je beschrijft over zombie-effekt is voor mij wel herkenbaar, maar ik bleef het ook wel hebben als ik met mensen praatte.

@marlène,

Reward defiency syndrome? is dat iets van bij de poort? heb het nog niet gelezen of is dat nog iets anders?
Heeft dat dan ook met gluten... te maken?
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Oke, ik heb het al gevonden, bij de-poort.
Ook "Belonings defientie syndroom" genoemd
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

belonings deficientie syndroom (ADHD, ADD, ...) is inderdaad een rechtstreeks gevolg van de exorfinen.

Op mijn blog net een artikel toegevoegd.

greta
Gevorderd lid

Bericht door greta »

ik heb het hier volgens mij al eerder verteld;
toen mijn zoon jaren geleden d ediagnose ADHD en gille de la tourette kreeg hebben wij hem laten doormeten met elcetro-acupunctuur (Vegatest)
hij zou volgens deze test een intolerantie hebben voor oa melk, gluten, suiker , bepaalde kleurstoffen en nog een antal andere voedingsmiddelen
op dieet gezeten weg Tourette en ADHD (binnen enkele dagen)

toen ik dat op een ADHD forum vertelde is het onderwerp gesloten
Wie was ik dat ik beweerde dat ADHD kon verdwijnen door een dieet

destijds begreep ik niet hoe dit systeem in elkaar zat
na het lezen van de info van de poort begreep ik het eindelijk
Plaats reactie