Hoi mieperdepiep,
Hier ben ik weer

.......wordt wel even een lang bericht, sorry.......
mieperdepiep schreef:Misschien eens andersom doen, de injecties gewoon volhouden en minder smelttabletten, die werken over het algemeen toch minder goed en jij had vroeger toch ook een lage of laagnormale B12 waarde?
Misschien best wel een goed idee dat anders om doen.
Mijn bloedwaarde van de B12 was vroeger toen het eens gemeten werd, volgens de info op de site van Stichting B12 en Hendrik de Jong, al veel te laag. Zij vinden waarden tussen 150 en 300 al een te lage waarde en/of dat je dan al ernstige klachten kunt hebben/krijgen.
Ik zat vroeger al onder de 150 en later nog lager, was ineens nog verder naar beneden gekelderd

, de precieze cijfers heb ik ff niet bij de hand.
En over de opname van B12 smelttabletten heb ik intussen eigenlijk wel een

vraagteken.
Ik lees namelijk net ook nog ff de site van VermoeidheidCentrum Lelystad: "Vitamine B12 en ME/CVS":
http://www.vermoeidheidcentrum.nl/profe ... e-vitamine
Bij zeer ernstige ME/CVS klachten wordt het sublingaal toedienen van 10.000 microgram in de vorm van een smelttablet geadviseerd. Er kunnen meerdere tabletten per dag worden genomen. Al meer dan een halve eeuw geleden werd aangetoond dat een bepaald percentage (1 tot 30%) van de toegediende B12 ook op een andere manier in het lichaam kan dringen.
Dus ook op déze wijze, waarbij de stof via de slijmvliezen wordt opgenomen, komt een deel direct in het bloed terecht. Het Vermoeidheidcentrum gaat uit van een gemiddelde van 25%.
Begrijp ik hier goed uit dat (maar!???) 25% van 1 smelttablet B12 in het bloed terecht komt? Of lees ik dat nu niet goed?
Tot nu toe is de bloedwaarde van de B12 iedere keer boven de 1200 c.q. niet meer te meten. Dat betekent dat de B12 opgenomen wordt. Maar, dat zegt nog niets over de afgifte in spieren, cellen, hersenen, toch?
Ik heb geen anti-stoffen tegen intrinsic factor en anti-stoffen pariëtale cellen, zodat normaal gesproken de B12 uit voedsel normaal opgenomen zou worden.
Maar, door intoleranties (o.a. gluten, tarwe) heb ik toch geen goede opname, omdat het eten via een dieet gaat en als ik een reactie krijg van ander voedsel dit direct van onder/boven het lichaam weer uitgaat, zodat er niets binnen komt.
Eerst heb ik de opstart injecties via Protocol:
http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/behandeling (10, 2x per week) gekregen via de huisarts, daarna moest ik stoppen volgens de huisarts

(huh?: ik had toen ook al neurologische klachten, maar dat werd van tafel geveegd) en de huisarts wilde niet meewerken aan gebruik van B12 injecties 10 mg voorgeschreven door Lelystad.......
Direct daarna via Lelystad, B12 injecties 10 mg in combi met B12 smelttabletten, gekregen en zélf leren spuiten.
Ik gebruik nog steeds 4 B12 smelttabletten per dag (a 10 mg) en ik ben minder B12 injecties (10 mg) gaan gebruiken, laatste tijd wisselend om de 2-3-4 weken.
Was een beetje injectie moe

. En ik was in de veronderstelling dat de B12 smelttabletten dezelfde werking en 100% opname zouden hebben via het slijmvlies in het bloed.
Ik heb net o.a. ook weer bloed onderzoek gedaan naar de B12, dus ik ben wel benieuwd hoe de waarde zal zijn. Bij het volgende consult weet ik dan ook de waarde van de Vitamine B6.
mieperdepiep schreef:B6 stijgt als je er te veel van inneemt

Hoeveel zit er in dat B-complex, hoevaak slik je die en hoe vaak injecteer je?
B6 is een vitamine die er langer over doet om je lichaam te verlaten. Het is goed om een B-complex te slikken als je B12 injecties krijgt, maar misschien slik je nu wel meer dan je nodig hebt/verbruikt.
Ik ben nieuwsgierig naar je waarde
B6 kan ook gaan stapelen bij een B12 tekort, maar dat lijkt me hier niet aan de orde

Maar als ik het goed begrepen heb krijg je alleen klachten van een te hoge B6 door bijslikken, niet als het van nature stijgt, maar 100% zeker weten doe ik dat niet
Anyways, nog even over het B-Complex dat ik neem. Is van Bloem (via Lelystad voorgeschreven), daar zit in één tablet: Vitamines B's: 1,2,3,5,6, allemaal 50 mg en Vitamine B12: 50 ug (die u heeft links een langer streepje, kan niet ontdekken wat daar de waarde van is omgerekend), Foliumzuur: 400 ug, Biotine (=Vitamine B8).
Ik neem 1 tablet per dag.
Ik gebruik ook 2 tabletten hoge dosering Vitamine C.

pfff, heel verhaal geworden, maar kun je er iets mee?
Groetjes, Louisa