Dank je Annemoontje. Ik weet absoluut niet wat ik moet verwachten bij de arts en ben bang dat hij al een oordeel klaar heeft. Gaat hij het ook goed opvatten dat ik info meebreng vraag ik me af?
Vandaag een brief gekregen van de WMOinstantie. Het is niet echt wat ik verwachtte naar wat men aan de telefoon had gezegd. Ze hebben het in een sausje gegoten van een vertragingsbericht dat de beslissingstermijn niet gehaald gaat worden en bevat eigenlijk geen duidelijkheid waarom ik naar de arts moet. Als reden dat alles vertraagt is geven ze aan dat ik naar de arts moet en ze meerdere keren hebben gebeld. Om even duidelijk te zijn: ze hebben 2 keer gebeld. 1 keer op de 10e 's middags en 1 keer op de 16e 's ochtends tijdens een afspraak. Dat is in mijn ogen wel heel ruim genomen dat meerdere malen bellen. Ze nemen wel meer begrippen erg ruim valt me op als het hun handig is.
helaas hebben sommige instanties neiging eea ruim op te vatten in eigen voordeel, heel jammer.
Wb die arts: als de arts zijn/haar oordeel klaar lijkt te hebben is mogelijk je enige redmiddel die ICC-primer, daarmee iig nog kans dat hij/zij anders oordeelt. Maar ook als je enigszins redelijke arts hebt wordt het ook erg vaak erg gewaardeerd door artsen heb ik al vaker gelezen. Is het een arts die dat niet doet, dan is het vd soort die nergens voor open staat, maar in dat geval maak je het er zeker niet erger mee. Beetje kwestie van 'nee heb je, ja kun je krijgen'.
Ervaring vd Steungroep is dat ook. Artsen vinden ons soort patiënten gewoon heel lastig, weten gewoon niet goed wat ermee te doen: dit soort documenten geven ze enige richting/houvast, ik zeg: doen!
En wat ik heb gemerkt dat erg verschil kan maken: geef aan dat je CGT hebt gehad en revalidatietraject en dat dit je ondanks je inzet niet heeft geholpen. Ik had van 2 revalidatie-artsen contra-indicatie voor revalidatie-traject + NKCV en 't Roessingh die beiden hadden aangegeven dat ik veel te slecht was voor hun cvs-programma's. Weet niet eens waarom ik het noemde, maar dit bleek het ei van columbus, hiermee leek het ineens alsof hij wist wat hij moest weten en hij met toestemming positief advies kon geven (voor voorzieningen). Veel sterkte!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)
Dit heb ik zojuist in mijn blog gepost, maar het hoort ook hier thuis
Zojuist iemand van de gemeente hier geweest voor de wmo aanvraag. Onverwachts, want de brief was niet aangekomen. Ik heb verlenging aangevraagd voor huish. hulp, en scoot en rolstoel opnieuw aangevraagd.
Gelukkig waren we thuis, en ben ik 's morgens niet op mijn best. Lag nog in pyama op de bank, dus dat kwam wel goed uit. Ik heb gezegd dat de diagnose ME is vervallen, en dat ik nu de ziekte van Lyme heb. DML had me die tip gegeven, omdat je met lyme veel serieuzer genomen wordt. Het zal me benieuwen.
Verder is er niet veel over te zeggen en blijft het afwachten. Ik moet wat medische gegevens opsturen en donderdag komt het in het overleg. Ik ga ervan uit dat de huish. hulp verlaagd wordt (thuiswonende zoon is 16, dus moet helpen, ook al is hij beperkt) en dat ik nog steeds geen rolstoel/scootmobiel ga krijgen.
Zo nu eerst maar eens bijkomen van de schrik. Een voordeel heeft het wel als ze onverwachts komen. Je kunt je van te voren niet druk maken
Inmiddels heb ik gehoord dat mijn man en ik toch naar een arts toe moeten omdat uit de medische gegevens niet afgeleid kan worden hoe beperkt ik ben.
Ik had notabene een doktersverklaring van DML bijgevoegd waarin staat dat ik me niet mag inspannen etc., maar blijkbaar is men daarvan niet onder de indruk.
Nu is het wachten op de oproep. En dan is het weer afwachten of zo'n arts je verhaal gelooft, want je kunt mijn beperkingen niet aan mij zien. Maar goed dat is bij veel ziektes het geval.
ik had hetzelfde. de beperkingen waren duidelijk voor degene van WMO nav mijn verhaal en de verslagen van DML met verklaring van hem waren ook meer dan duidelijk. Toch moest ik nr. arts die DML gegoogled had en daardoor helemaal niet onder indruk meer was, want was tenslotte allemaal experimenteel en niet aansluitend met wat men in NL weet etc. Je kent het wel.
Waarom weet ik niet, maar om een of andere reden noemde ik het feit dat ik volgens NKCV en hun optie voor ersntiger gevallen (revalidatiecentrum 't Roessingh) dat ik daarna had benaderd veel te slecht was. En dit aansloot bij wat een revalidatie-arts van m'n eigen ziekenhuis al aangegeven had: geen revalidatiemogelijkheden.
Toen was het voor hem ineens duidelijk: dat gegeven was voor hem mogelijkheid mijn aanvragen goed te kunnen keuren. Het is gewoon zo in NL dat men ervan overtuigd is dat je kunt herstellen door CGT/GET, enkel als blijkt dat dat niet werkt of kan, dan pas mogen ze eea toekennen. Ik was dus blij dat ik toentertijd ingegaan was op mogelijkheid consult rev.arts en dat ik later NKCV en op hun aanraden vanwege te slecht 't Roessingh heb gebeld en hetzelfde te horen kreeg. Ik heb zelfs nav een brief aan 't Roessingh op papier van een rev.arts dat ik niet voldoe aan de voorwaarden voor het cvs-programma/revalidatieprogramma. Miss.heb je hier wat aan nav je eigen ervaringen?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)
Vorig jaar toen ik huish. hulp toegekend kreeg, was de ggd arts van mening dat ik uitbehandeld was, dus waarom het nu weer opnieuw bekeken moet worden?
en hoe moet ik in hemelsnaam mijn beperkingen verder aantonen? ik heb afwijkende bloedwaardes en positieve lymetesten, maar dat zegt alleen dat je iets hebt en niet hoe beperkt je bent. Ze hebben inmiddels een kopie van de wia keuring waarin staat dat ik volledig arbeidsongeschikt ben, alle bloeduitslagen, doktersverklaring van DML, zeer slechte inspanningstest. Ook een brief van een revalidatie arts dat hij niks meer voor me kon betekenen. Ik zou niet weten hoe ik het verder nog moet aantonen. Dan moeten ze je gewoon op je woord geloven, en daar zit het hem dan in.... niet objectiveerbaar....
Ik ben ontzettend bang dat ik de huish. hulp die ik na een rechtszaak en zeer lange procedure eindelijk had gekregen een jaar geledne, nu weer zal kwijtraken... En ik probeer al 3 jaar een rolstoel/scoot te krijgen, want wil graag wat meer zelfstandigheid met naar buiten gaan. Pfff, ik word er helemaal gestresst van.
je hebt gelijk, dat is dan inderdaad bij jou al meer dan duidelijk. Wat vreemd zeg... Dan snap ik er helemaal niets van.....
ik snap dat je hier heel onzeker van wordt, he verdorie! Waarom maken ze het ons toch keer op keer zo moeilijk? Zit wel te bedenken, misschien willen ze graag dat een arts je ziet om in het gesprek nog eens te laten horen hoe jouw leven eruit ziet en hoeveel impact eea dagelijks. Een gesprek met een arts wordt gezien als medisch onderzoek, tenminste dat gaf mijn advocate aan toen ik aangaf dat ik helemaal niet was onderzocht door bezwaarverz.arts, dus dat ze niet konden zeggen dat ik med. onderzocht was (gesprek was al voldoende geweest zo bleek, ik was tijdens gesprek ook volledig verzwakt geraakt en men had gezien wat de gevolgen van enkel dat gesprek was, maar dat is niet altijd zo en dan gewoon onzichtbaar zoals jij ook aangeeft). Misschien dat ze hiervan vanwege de verstreken tijd een update van willen? En dus een nieuw 'medisch onderzoek' door een arts van hun?
of misschien omdat men graag geld blijft verkwisten aan zinloze gesprekken, dat kan natuurlijk ook. niet zo gek dat de zorg onbetaalbaar is geworden.. Heel veel sterkte joh!
Is het doen van een Functionele Capaciteits Evaulatie (Ergo Kit FCE) een idee?
Dit bepaalt objectief hoe belastbaar je bent aan de hand van allerlei simulaties van werkplekken. Dus brengt je functionele beperkingen in kaart ongeacht de achterliggende oorzaak. http://www.ergocontrol.nl/diagnose/func ... -kit-r-fce
In België zijn dergelijke tests soms voorhanden in ziekenhuizen (veelal afdeling revalidatie) (wel eigen bijdrage), weet niet hoe het in Nederland georganiseerd is.
Natuurlijk zou zo'n evaluatie idealiter bij een ME patiënt tweemaal uitgevoerd moeten worden, omdat je de tweede maal erna nog veel minder kunt.
@Annemoontje, ik begrijp het ook niet meer. Ik heb de vorige keer op meerdere punten een rechtszaak gewonnen, maar ik zie het niet zitten om weer naar de rechter te moeten. Het is net of ze het erom doen, gewoon het de mensen zo moelijk mogelijk maken, dan haken ze vanzelf af.... Ik moet wel zeggen dat het me vandaag allemaal wat te veel is, dus misschien zie ik het nu te negatief, maar ik heb geen puf meer voor nog meer gedoe...
@Zuiderzon, bedankt voor je link, ik heb het alvast eens bekeken. Maar ik denk dat het probleem er bij mij in zit dat ik op zich best veel handlelingen kan doen, maar de gevolgen de dag erna zijn moeilijker meetbaar, of je moet het inderdaad later nog eens doen. Ik ga het in elk geval eens verder uitzoeken.
ik snap helemaal wat je bedoelt en het lijkt er wel op. en al is het je nu (begrijpelijk) teveel, je denkt niet te negatief hoor, zo is het gewoon, helaas.... Ik hoop van harte dat je een redelijke arts treft en gang naar de rechter niet nodig is (los van of je dat zou wil of op kunt brengen). Nogmaals heel veel sterkte!
Veel sterkte Felixloena. Jij hebt ook veel gedoe om te krijgen waar je recht op hebt. Pfff, niet te geloven dat jij ook bij de arts op het matje moet komen. Knurfje!